Snabb fråga angående athlon II x2 och DDR3!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2006

Snabb fråga angående athlon II x2 och DDR3!

Tjenare! Har en dator med Athlon II x2 med DDR2 som moderkortet är trasigt på. Ett nytt DDR2 mini ITX moderkort kostar 1500kr medans ett med DDR3 finns för 500 kr, billigare att köpa DDR3-moderkort + DDR3 ram alltså.

Frågan innan jag beställer är: Klarar ALLA athlon II x2 DDR3? Så att jag inte sitter med en gammal CPU som bara klarar DDR2 nu när jag beställer DDR3?

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Omnipresent
Registrerad
Okt 2004

Ja, det gör de.

Gud är Död! - Nietzsche
Nietzsche är Död! - Gud

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Falun
Registrerad
Mar 2011

kolla enklast genom att koilla vilka cpu'r som moderkortet stödjer
stödjer moderkortet din cpu så stödjer nog din cpu moderkortet också så att säga

Chassi: Enthoo EVOLV mATX Moderkort: MSI M75A-E33 CPU: i5 3570K 4.4GHz Kylare: Corsair H75(P&P) Nätagg: FD Newton R2, 650W RAM:Corsair Vengence 16GB GPU: EVGA SSC ACX GTX 970 SSD: Japp Tangentbord: Gigabyte Aivia Ghost (röda brytare) Mus: QPAD 5K Ljud: Turtlebeach Earforce

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västsverige
Registrerad
Mar 2011

Är det en am2-processor klarar den inte ddr3 ... Am3 har minneskontroller för både ddr2 och ddr3 ..

Skickades från m.sweclockers.com

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2006
Skrivet av fizzdan:

Är det en am2-processor klarar den inte ddr3 ... Am3 har minneskontroller för både ddr2 och ddr3 ..

Finns det athlon II x2-processorer som är am2? Det är inte min dator och moderkortet är trasigt så den startar inte så kan inte ta reda på vad det är för processor bara

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lidköping
Registrerad
Feb 2011
Skrivet av Defeat^:

Finns det athlon II x2-processorer som är am2? Det är inte min dator och moderkortet är trasigt så den startar inte så kan inte ta reda på vad det är för processor bara

Nej, vad jag vet är alla Athlon II AM2+/AM3, dvs det trasiga moderkortet borde vara ett AM2+ för att ens kunna ha kört den CPUn.

Vår gästdator hemma har ett AM2-moderkort och det klarar bara Athlon 64 x2 som mest, medan sambon har ett AM2+ som fixade K7750 (Phenom 1 utan L3 cache) och Athlon II x4 som hon kör nu med DDR2.

Shadows never sleep...
* Pegasos, 1GHz G4, Radeon 9200SE, MorphOS (Amiga compatible)
* PC1 - Spel: i5-4590, ASUS H81I-Plus, 16GB DDR3, Bitfenix Phenom, Sapphire HD7870XT
*PC2 - Film: AMD A10-5800k Trinity, Asrock m-ITX, SUGO SG02, Samsung EVO 850 250GB SSD

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västsverige
Registrerad
Mar 2011
Skrivet av Defeat^:

Enklast är att googla på siffrorna på processorn...

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.