Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Nov 2011

HTPC som konsoll?

Hej, undrar över om man kan använda sin HTPC som konsoll och hur bra fungerar det?
Finns ju mottagare så man kan använda xbox 360 kontroller (alternativt andra kontroller). Fungerar det lika bra och smidigt som på en konsoll?

Spel jag hade i åtanke ju typ Fifa 12 osv..

Mvh Keno

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sollentuna
Registrerad
Maj 2007

Nu kan jag inte svara för Fifa 12 men skyrim, vindictus, need for speed shift/the run/hot pursuit har för mig haft bra stöd för xbox 360 kontroll

Har för mig att nästan alla spel brandade "games for windows" ska ha en xbox 360 kontrollprofil. Svenska wikipedia nämner något om det.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Games_for_Windows
Spelen ska också gå att starta från WMC så MS hade nog HTPC i tanke lite när de satte kraven.

Jag kan tänka mig att det kommer fungera mycket bra just med kontrollen men det kan ju definitivt variera mellan titel och titel. Sen så borde ju förstås HTPC'n ha lite mer kräm än vanligt i både CPU och GPU för att man ska få en trevlig spelupplevelse.

Bygger min HTPC till helgen troligtvis och tanken jag har själv är att ha den som "konsoll" för de spel som stödjer kontrollern och som jag känner för att spela framför TV'n.

i9-7920X 4.7 GHz | 32GB DDR4 3200 MHz | ASUS WS X299 PRO | Geforce GTX 1080 Ti | 500GB NVMe + 2x 500GB SATA SSDs | Philips 40" 4K-skärm, 2x HP Z27n 1440p-skärmar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jun 2011

Använder en xboxkontroller till min htpc och det funkar hur bra som helst. Har ett trådlöst tangentbord, fjärris som följde med moderkortet som mus, samt en (dessvärre trådad) xboxkontroller så jag behöver aldrig lämna soffan, launchar alla titlar via steam och spelar dom med xboxkontrollern.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Nov 2011

Låter ju bra.. Sen är frågan om min Llano A6-3650 klarar av Fifa 12 bättre än en konsoll?? Får prova när jag kommer hem

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2012

Som tidigare person i tråden nämnde kan så är alla Windows live spel spelbara med xbox kontroll. Förut fanns det en liten ikon som på steam som visade om spelet var kompatibel med xbox kontroll. Den verkar inte finnas kvar, däremot finns google.

Själv använder jag en playstation kontroll och kör på min TV, använder ett program så att datorn tror att det är en xbox kontroll. Kanske inte är det mest optimala men det fungerar.

FIFA 12 fungerar med xbox kontroll. Ofta är det så att om spelen finns till Xbox fungerar de till PC med kontroll.
För att koppla in en xbox kontroll i en PC behövs en omvandlare som borde kosta ~150kr (är inte säker på kostnaden) om du inte redan har en kontroll som fungerar till PC, det brukar stå när man köper kontrollen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Nov 2011

Hur tror ni en Amd A6-3650 (lite lätt överklockad.. väldigt lätt ) står sig mot Xbox 360/PS3 prestandamässigt??
Har främst tänka spela spel som Fifa 12, Nhl12 osv.. Hittar inga tester i spelen i fråga.. :/

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Nov 2011
Skrivet av Fafne:

@Caniii
Har en A6-3670K HTPCn. Uppgraderade från ett Atom/ION moderkort för att kunna spela spel på HTPCn med den stora och bra TV-skärmen, lite mer fläktoljud får man på köpet.

Använder helst tangentbord och mus (båda trådlösa) som spelkontroll men har också en PS3-liknande trådbunden spelkontroll från Jula.

Prova GNU 3D racingspelet SuperTuxKart för windows (Googla) på A6-3670K flyter spelet med de flesta grafiska effekterna på, med max antal motståndare.
Hittade PS3-spelet? Rayman för PC på den lokala ICA-affären, ska prova om långhelgen regnar bort.
Har även D-Fend Reloaded för att få liv i gamla Win95-98 spel.

Har haft A6-3650 sedan lansering.. Spelar endast heroes of newarth på den och sen används den som mediacenter.. Lite oklar dock om hur Fifa 12 osv kommer flyta på den :/ Får väll prova själv då det inte finns några recensioner på de spelen.. Borde åtminstone kunna köra på med lite mer effekter än vad som är möjligt med Ps3/xbox360 känner jag..

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2012

Jag kör Fifa12 på i3-2100t med ett passivt gt520. Det fungerar fint i full-hd om jag drar ner vissa effekter.