Köpråd/åsikter. AMD FX för en arbetsdator i linuxmiljö.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yrch:

Kul man kan glädja nån! PhenomII har ju nästan blivit en "raritet" nu. Och känns lite lättare att rekommendera den än Bulldozer.

Annars säger jag som jag brukar, vad gör du med alla datorerna?

Förresten, snart släpps ju Trinity med, förutsätter att du testar!

Tja, det blir ju lite utanför tråden, men jag har ett ASUS ROG moderkort för mycket
Ska väl sälja av så småning om, men de flesta datorerna är inte kompletta alltid, jag brukar flytta om delarna, lite då och då.
Trinity kommer ju att få en ny sockel igen FM2
Jag hade hoppats på FM1 eftersom jag har ett sådant moderkort, men ''bara'' en AMD Athlon II x4 631, den utan inbyggd grafik.
En fördel med AMD är att sockel AM3/AM3+ har varit med länge, och jag har en massa delar som passar till den plattformen.
Nu kommer ju både FM1 & FM2 så det kanske blir som med intel, att det blir sockelbyte oftare
Tyvärr så kommer jag inte överens med min 8120 Jag kör den på ett ASUS Crosshair IV Extreme, men det är nått skumt med den.
Kanske den funkar bättre på Gigabyte 990FXA-UD3, jag ska prova detta, FX4100 på det moderkortet fungerar bra och klockar upp mot 4,5Ghz
Tyvärr så kan det vara lite knepigt med FX processorerna om man inte är van.

Om man vill köra AMD så är nog Trinity ett kommande alternativ, om den håller vad den lovar.

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk

Där är alldeles för många som bara stirrar på siffror här. AMD körde ett blind test för lite sen. Majoriteten valde FX-8150 över en i7 2700K. Med andra ord så om man inte ser vad som är systemet uppfattar majoriteten det som att FX systemet flyter bättre.

http://news.softpedia.com/news/Blind-Test-Shows-AMD-Machines-...

Återigen så hakar många upp sig på benchmarks och inte vanlig användning.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Alltid lika roligt att läsa att folk på en forum anser sig veta både mer & bättre än en procesortillverkares R&D team.

Om vi tar en AMD propp bulldozer då i upptill 1000:- samt en Intel i samma prisklass, vad klarar inte dom av?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Jag bara invänder mot att situationen skulle se så mycket bättre ut för icke-spel (ibland gör den förvisso det, som i 7-zip, men det är som sagt inte det vanliga fallet).

Just 7zip är ett intressant fall som är missvisande i testet. På Anandtech gör man alltid "7-zip benchmark" (vilket är samma som testet i Sweclockers) och där vinner alltid AMD, sen gör man "7-zip real world compression" och där vinner alltid Intel.

Så i verkligheten är inte ens 7zip snabbare på en Bulldozer utan det är bara när man kör benchmark-läget i programmet.

Skrivet av skruvis:

Alltid lika roligt att läsa att folk på en forum anser sig veta både mer & bättre än en procesortillverkares R&D team.

Om vi tar en AMD propp bulldozer då i upptill 1000:- samt en Intel i samma prisklass, vad klarar inte dom av?

Fast "klarar av" är en helt värdelös jämförelse om vi inte pratar om att spela Harpan.

När jag uppgraderade från en i7 870 till en i7 2600 på jobbet så tjänade jag 10 minuter varje gång jag kompilerade ett visst projekt. Skulle jag suttit kvar med en E6600 bara för att den "klarade av det"?

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Fast "klarar av" är en helt värdelös jämförelse om vi inte pratar om att spela Harpan.

När jag uppgraderade från en i7 870 till en i7 2600 på jobbet så tjänade jag 10 minuter varje gång jag kompilerade ett visst projekt. Skulle jag suttit kvar med en E6600 bara för att den "klarade av det"?

Det är väl upptill dig om du vill sitta kvar på 6600 men uppenbarligen klarade den av kompileringen lika bra om man bortser från tidsaspekten...

Kul att du tog upp harpan, när jag satt på en P4:a med ett FX5900XT kort så spöade jag många i UT99 som satt på betydligt "snabbare" (läs: Athlon X2) system än mitt.. Men som tur var så "kompilerade" dom snabbare än min.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Entusiast
Skrivet av matte70:

Vilket tjat, bulldozer funkar inte dåligt prestandan räcker gott och väl. Jag lovar att du inte skulle kunna märka skillnad om jag startar Word eller photoshop på en bulldozer eller en SB. Drar jag igång BF3 kommer du inte heller veta vad som finns under huven!

Min sexkärniga 1055T klockad till 3,7Ghz klarar precis av att driva mitt GTX 470 i BF3.

I Shogun 2 som av okänd anledning endast utnyttjar en kärna, kan min flaska graffet rejält om det är över ~8000 man i en strid. (Händer ganska ofta, får då micro lagg hela tiden, och när min och fiendens armé skjutit lite på varann så ett par tusen dött, försvinner allt microlagg )

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av skruvis:

Alltid lika roligt att läsa att folk på en forum anser sig veta både mer & bättre än en procesortillverkares R&D team.

Om vi tar en AMD propp bulldozer då i upptill 1000:- samt en Intel i samma prisklass, vad klarar inte dom av?

Skrivet av skruvis:

Det är väl upptill dig om du vill sitta kvar på 6600 men uppenbarligen klarade den av kompileringen lika bra om man bortser från tidsaspekten...

Kul att du tog upp harpan, när jag satt på en P4:a med ett FX5900XT kort så spöade jag många i UT99 som satt på betydligt "snabbare" (läs: Athlon X2) system än mitt.. Men som tur var så "kompilerade" dom snabbare än min.

Men för fan... Med så dumma argument så går det ju inte att diskutera med dig. Det är bevisat flera gånger om att Intel just nu är det bättre företaget vad gäller CPU till workstations och speldatorer.

Servrar vet jag inget om, inte intresserad.

Och jag hoppas att antingen AMD kommer ifatt eller att Intel floppar någon kommande processorserie för att jämna ut förhållandet mellan dessa 2 företag.

Detta ändrar inte faktum att Intel ligger i framkant och Bulldozer är en ganska kass processor som är varm, drar mycket ström och är, trots sina 8 kärnor, faktiskt ganska slö. Jag vidhåller att de skulle satsat på Thuban som var en riktigt trevlig processor familj.

Även att Bulldozer är billigare än en i5 så hade jag personligen tagit i5 alla dagar i veckan. Pratar vi budget system hade jag tittat efter en Phenom II eller en i3 framför Bulldozer alla dagar i veckan.

Nästa generation Bulldozer kanske blir bra men nuvarande är det inte.

Ja den klarar allt en i5/i7 klarar men den gör det slöare.

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av sj6:

Men för fan... Med så dumma argument så går det ju inte att diskutera med dig. Det är bevisat flera gånger om att Intel just nu är det bättre företaget vad gäller CPU till workstations och speldatorer.

Servrar vet jag inget om, inte intresserad.

Och jag hoppas att antingen AMD kommer ifatt eller att Intel floppar någon kommande processorserie för att jämna ut förhållandet mellan dessa 2 företag.

Detta ändrar inte faktum att Intel ligger i framkant och Bulldozer är en ganska kass processor som är varm, drar mycket ström och är, trots sina 8 kärnor, faktiskt ganska slö. Jag vidhåller att de skulle satsat på Thuban som var en riktigt trevlig processor familj.

Även att Bulldozer är billigare än en i5 så hade jag personligen tagit i5 alla dagar i veckan. Pratar vi budget system hade jag tittat efter en Phenom II eller en i3 framför Bulldozer alla dagar i veckan.

Nästa generation Bulldozer kanske blir bra men nuvarande är det inte.

Ja den klarar allt en i5/i7 klarar men den gör det slöare.

Jag vill ha det till att INTEL har för närvarande de bäst presterande processorerna när det kommer till workstations & speldatorer & AMD har något sämre presterande, kvalitén på produkterna har jag däremot inte koll på... Phenom II fasas ut & huruvida FM1 med intergrad grafik eller någon av intels med intergrerad grafik är ett bättre val till HTPC vet jag dock inte... För FM1 är med i spelet, tror dock mer att AMD kommer att lira i mellan segmentet dvs. segmentet där vad jag tror de största omsättningen är, men jag kan ha fel, time will tell...

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Sluta bråka om intel vs. AMD. Det har folk gjort åt oss i evigheter känns det som.

Jag ÄR medveten om att Sandy Bridge vinner fighten i det mesta! Det var inte det jag frågade om.
Jag var redo att göra ett litet nerköp för att stödja AMD. Men naturligtvis inte totalt grisen i säcken. Tänk på att jag sitter på en Core2Duo, så klivet lär märkas vare sig jag köper det ena eller andra.

Efterssom att jag multitaskade trodde jag att jag kanske ändå skulle träffa rätt med en nedbantad server-plattfrom.

Men efter era svar och vidare läsning så ser det ut som om fläkten och tempen i kombination med ett löjligt tröskelvärde 60 grader läste jag sist, får mig att backa ut. Dessutom så vill jag inte ha ett monster till cpu-fläkt i datorn. Bara tungt, klumpigt, och tvingar mig till att ha ett stort chassi.

Jäkligt tråkigt säger jag. Väldigt bull.

Jag kommer att hålla mig och spana in om Piledrivern löser tempproblemen, och vad ivy bridge tillför. -och naturligtvis om AMD kommer kunna sätta aggressiva priser på sina nya processorer.

Ang 8-kärnor eller inte snacket, så anser jag att det inte spelar så stor roll. Den behandlar åtta trådar. Själva uppbyggnaden verkar efter att ha sett ritningarna vara 4* 1,5 kärnor, och med den löjliga beskrivningen menar jag att varje par verkar dela på samma cache? Eller har jag fel. Men faktum kvarstår ju att Cacheminnet inte är en del av en cpu-kärna per defenition. Kommer ni inte ihåg första celeron-processorerna?

MEN ETT STORT TACK TILL ER ALLA FÖR ALLA ERA SVAR!!!
Fick mig att få tillbaka förtroendet lite för forumet!

Skrivet av skruvis:

Jag vill ha det till att INTEL har för närvarande de bäst presterande processorerna när det kommer till workstations & speldatorer & AMD har något sämre presterande, kvalitén på produkterna har jag däremot inte koll på... Phenom II fasas ut & huruvida FM1 med intergrad grafik eller någon av intels med intergrerad grafik är ett bättre val till HTPC vet jag dock inte... För FM1 är med i spelet, tror dock mer att AMD kommer att lira i mellan segmentet dvs. segmentet där vad jag tror de största omsättningen är, men jag kan ha fel, time will tell...

Har en burk med en FM1 3650. Kan inget annat än varmt rekommendera denna för en htpc!!! Vet inte vilket som är bättre eller sämmre, men som en allroundlösning för lite pengar tror jag att få lösningar slår den! Fläkten lät lite, men jag löste det i BIOS med högre toleranser. Nu är den tyst och fin. Jag har tröttnat lite på gaming, men MW3 gillade jag, och testade detta på denna dator. Det gick överförväntan med lite ödmjuka grafikinställningar. Men den är absolut inte bortkommen som extraspeldator! De småhacken jag upplevde berodde sannolikt på min slöa miljö-hdd i samma burk. Urk. Men politiskt korrekt!

Vad jag förstår så har denna cpu räddat amd lite i dessa tider. Oj. Apu.

Har byggt flera datorer med denna platform åt kunder, och de verkar mycket nöjda. (Bygger alla datorer med SSD som systemdisk. Det är det som får kunden att le när de startar upp den för första gången!) =D

Skrivet av sj6:

Om TS vill ha bra grejer lyssnar han på Zcenicx, den person i denna tråd med bäst svar och jag håller helt med honom. Som vanligt med andra ord.

Tyvärr så fick jag inte reda på mycket nytt. Jag ville ju ha erfarenheter från dem som använder FX. Zcenicx har rätt, och att säga emot vore lite smådummt. Om alla säger att man har en svans borde man titta efter, hur konstigt det än låter.

Jag var bara trött på alla benchmarks som antigen var syntetiska eller spel-benchmarks. Har alltid i senare fallet satt mitt tillit på grafikkortet.

Sist så kostade en 8120 runt 1300 när jag kollade. En i5 runt 1600-1700. Jag kan hålla med om att det är småpengar emellan. Jag skulle, om jag var ute efter galet snabba prestanda satsa på en i7, som med sin prislapp på runt 2500 faktist inte är värst dyr.

Men jag tyckte efter massa läsning att 8120 ur prestandasynpunkt var "good enough". Men jag gillade inte att den var så het som folk skrev, och att stock-fläkten verkar vara pinsamt inefektiv.

Därav mina make or break frågor i trådens början.

Skrivet av Elgot:

I mera specifika fall kan det ju dock skilja en hel del. För kompilering verkar till exempel 2600k vara ordentligt mycket snabbare:
http://images.anandtech.com/graphs/graph4955/41699.png

Om man vet vad man är ute efter kan det vara värt att undersöka just de fallen.

Trist att 1100 är snabbare. Varför byggde de inte bara vidare på den teknologin i 32nm?

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem

Vet någon om AMD pumpat ut en nyare batch/revision på FX8120 ?

Jag har haft en FX6100 innan och nu har min farsa den som han är rikigt nöjd med eftersom han håller på med musik mestadels.
Jag körde BF3 på "ultra" med den och det flöt otroligt bra faktiskt kom jag ihåg.

Permalänk
Avstängd

jag kör med en 8120@8150 och tycker det är en bra cpu har inga klagomål alls på den
den tar äldre singel trådade spel i helt ok fps vist där ligger dom under intel i fart men 90 fps eller 120 i äldre spel är då skit samma för min del det är inte nått man märker av
i nya spel som bf 3 så använder jag ca 35-40% cpu prestanda i 8150 fart

när det gäller tempen så med en hyper 212 kan man få för 199kr på inet håller den då temps på 35c eller så med 2st 120 mm 8db fläktar så i låg fart är dom väldigt trevliga på temp enda man kan klaga på är att tempen visar åt helvete fel många gånger men varm blir dom inte

när det gäller oc hade jag min uppe i 4800mhz det är fullt möjligt att köra den i 24/7 i den farten på min kylare om man nu vill det men då börjar man närma sig gränsen
dom verkar inte sluka så mycket ström så länge man inte ska pressa det absolut sista ur dom 4500 mhz och under tror inte jag skiljer så värst mycket stock ström förbrukning men 5ghz blir det helt andra ström ur laddningar

största problemet för en amd är ju att den inte kan utnytja alla kärnor det är ju därför den får så dåligt i test så det är mycket programmens fel med men med windows 8 så kommer nog det bli bättre och amdn kommer åldras lite som ett fint vin och bli bättre och bättre
många test är faktiskt ganska missvisande för amd´n kan inte visa sitt fulla potensial får den tråda riktigt så kan den slå 2600k på fingrarna i en del saker och dom är inte så slö som det påstås man märker då inte skillnaden
största problemet är att den är lite före sin tid lite samma som phenom II x6 med var för många program inte klarar av att tråda fullt ut på dom

för mig som varken har penis komplex eller för mycket pengar att spendera känns det som ett kap med 2300kr för en sån med moderkort och 8gb ram sen får man en socket som antagligen är kompatibel i många år för om det är nått amd alltid varit bra på är det bakåt kompatibilitet ta en phenom II x6 som du kan peta i ett gammalt ddr 2 moderkort t.e.x

hur den gör sig i linux kan jag inte svara på än x6an gör sig bra i.a.f annars kör jag bara linux på laptopen som med är en amd XD och nej jag är inte nån amd fanboy kör det som passa plånboken för stunden

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av matte70:

Kan tillägga att jag gav 1300 kr för min fx-8120 på cdon, riktigt prisvärd och bra CPU.

Ja, jag såg det med. Det är nästan i3 nivå på priset, och då har AMD hamnat där man förväntar sig att de skall ligga. Synd bara, för de lär ju förlora pengar.

Men vad har du för fläkt/chassi/kylning. Vad brukar den ligga på i load, exempelvis (om du kollat).

Skrivet av MSIOCGenie:

Min sexkärniga 1055T klockad till 3,7Ghz klarar precis av att driva mitt GTX 470 i BF3.

I Shogun 2 som av okänd anledning endast utnyttjar en kärna, kan min flaska graffet rejält om det är över ~8000 man i en strid. (Händer ganska ofta, får då micro lagg hela tiden, och när min och fiendens armé skjutit lite på varann så ett par tusen dött, försvinner allt microlagg )

I så fall är det ju inte din phenom utan programutvecklarna som är misslyckade. Tycker jag. Patetiskt med ett relativt nytt spel som endast brukar en kärna. Mycket märkligt. Är det kodat i VB6? Haha

Skrivet av RobCar:

Vet någon om AMD pumpat ut en nyare batch/revision på FX8120 ?

Jag har haft en FX6100 innan och nu har min farsa den som han är rikigt nöjd med eftersom han håller på med musik mestadels.
Jag körde BF3 på "ultra" med den och det flöt otroligt bra faktiskt kom jag ihåg.

Jasså?!!

Är själv musikskapare. Är han nöjd då? Han borde ju verkligen vara petig med volymen på kylningen. Vad är det för fläkt på hans 6100?

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk

Till alla som säger att BD är blir svår att kyla när du höjer volten....

Ivy bridge är lika dan om inte värre.

Skaffa en FX 8120 den kommer prestera väldigt bra i musik program tack vare kärnorna

och har du tillgång till en Kjell o Co butik så köper du en transformer kylare för 299kr så har du en tyst dator!

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

jag kör med en 8120@8150 och tycker det är en bra cpu har inga klagomål alls på den
den tar äldre singel trådade spel i helt ok fps vist där ligger dom under intel i fart men 90 fps eller 120 i äldre spel är då skit samma för min del det är inte nått man märker av
i nya spel som bf 3 så använder jag ca 35-40% cpu prestanda i 8150 fart

när det gäller tempen så med en hyper 212 kan man få för 199kr på inet håller den då temps på 35c eller så med 2st 120 mm 8db fläktar så i låg fart är dom väldigt trevliga på temp enda man kan klaga på är att tempen visar åt helvete fel många gånger men varm blir dom inte

när det gäller oc hade jag min uppe i 4800mhz det är fullt möjligt att köra den i 24/7 i den farten på min kylare om man nu vill det men då börjar man närma sig gränsen
dom verkar inte sluka så mycket ström så länge man inte ska pressa det absolut sista ur dom 4500 mhz och under tror inte jag skiljer så värst mycket stock ström förbrukning men 5ghz blir det helt andra ström ur laddningar

största problemet för en amd är ju att den inte kan utnytja alla kärnor det är ju därför den får så dåligt i test så det är mycket programmens fel med men med windows 8 så kommer nog det bli bättre och amdn kommer åldras lite som ett fint vin och bli bättre och bättre
många test är faktiskt ganska missvisande för amd´n kan inte visa sitt fulla potensial får den tråda riktigt så kan den slå 2600k på fingrarna i en del saker och dom är inte så slö som det påstås man märker då inte skillnaden
största problemet är att den är lite före sin tid lite samma som phenom II x6 med var för många program inte klarar av att tråda fullt ut på dom

för mig som varken har penis komplex eller för mycket pengar att spendera känns det som ett kap med 2300kr för en sån med moderkort och 8gb ram sen får man en socket som antagligen är kompatibel i många år för om det är nått amd alltid varit bra på är det bakåt kompatibilitet ta en phenom II x6 som du kan peta i ett gammalt ddr 2 moderkort t.e.x

hur den gör sig i linux kan jag inte svara på än x6an gör sig bra i.a.f annars kör jag bara linux på laptopen som med är en amd XD och nej jag är inte nån amd fanboy kör det som passa plånboken för stunden

Tack för ett bra svar!

I ärlighetens namn så lär en i7 vara kass när din cpu blivit det. Som sagt så kan ett diagram eller tabell vara väldigt visuelt missvisande.

Just schemaläggaren är inget som berör mig, då jag kör med Linux, och där har i alla fall min fyrkärniga Fusion visat upp mycket lovande fördelning av bördan.

Och ja, benchmarksen är rent utav tramsiga idag, menar jag. Visst så visar de helheten bra. Men ett test i 7-zip eller BF3 är för mig totalt ovesäntligt. För jag har aldrig komprimerat en fil där tiden störde mig. Jo kanske när jag satt med min 386DX back in the day.

Men när det gäller kompilering som ibland kan ta extremt lång tid så är de där 10% en fråga om flera minuter. I stora projekt en fråga om en timme eller två. Men riktigt så långt har jag aldrig gått.

Men som sagt. Man klankar ner på amd för mycket tycker jag. Påminner lite om tiden då jag hade en K6-2:a. När det gällde flyttal så var den totalt värdelös. Men jag vägde upp det med ett ganska bra grafikkort på den tiden (TNT2). Och sen kunde jag spela allt på den. I windows och normalt arbete hade jag inget att klaga på. Vad spelar cpukraften för roll när den ändå står och väntar på att hårddisken skall komma till skott...

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Entusiast
Skrivet av lord_vasagos:

Wall of text

I total war spelen är din CPU redan gammal och dålig.

Skrivet av serverfel:

I så fall är det ju inte din phenom utan programutvecklarna som är misslyckade. Tycker jag. Patetiskt med ett relativt nytt spel som endast brukar en kärna. Mycket märkligt. Är det kodat i VB6? Haha

Kanske det, men 2500K oklockad har inga sådana problem, inte ens i stock klock.

Nja, det är faktiskt lite konstigt, spelet är riktigt bra optimerat för grafikkort, men tyvärr utnyttjar det endast en kärna.

Tidigare spel i serien utnyttjade flera kärnor, men sedan bytte de motor och det verkar ta lite tid för dem att ställa om och optimera för CPU'n.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Jasså?!!

Är själv musikskapare. Är han nöjd då? Han borde ju verkligen vara petig med volymen på kylningen. Vad är det för fläkt på hans 6100?

En Xigmatek eftermarknads kylare på tror jag och han har den överklockad på 4,2GHz konstant frekvens om jag minns rätt.

Ja den är rätt tyst man kan ju ställa ner varvet eller hur kruvan ska va manullt i bios enkelt, men han har ju datorn i ett "loft rum" medan han sitter utanför med stängd dörr. Han har en del trådlöst samt hål i väggen för sladdar.

Tror det var denna http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=739375
Jag har själv en liknande kylare i min dator som är mycket bra http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=739374

Permalänk
Skrivet av FlummbulleN:

Ja 8120 är verkligen inte dålig, i vissa fall bättre än 2600K

Skrivet av Zcenicx:

I nedförsbacke med medvind, när solen står i zenit och alla planeterna i linje och det snöar i Juli. Det händer i princip aldrig, särskilt inte i verkliga applikationer.

Enligt Prisjakt kostar 8120 1400 kr och 2600k kostar 2300 kr. Det är en jävligt stor skillnad och betyder att AMD ger mer för pengarna, vilket är det viktiga i detta sammanhang. Är det bara rå prestanda du är ute efter så är inte 2600k rätt modell.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Hyperträd:

Det är en jävligt stor skillnad och betyder att AMD ger mer för pengarna, vilket är det viktiga i detta sammanhang.

Nja, man får mindre för mindre pengar. Om det sedan är en bra kompromiss är svårt att ge ett generellt svar på.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MrAdde:

I total war spelen är din CPU redan gammal och dålig.

verkar då gå att köra i dx 11 http://www.sweclockers.com/image/diagram/2606?k=1997f2b30e668...
i dx 9 har den mer drop

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Om det sedan är en bra kompromiss är svårt att ge ett generellt svar på.

Kanske beror det på att allt är relativt?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Skrivet av Hyperträd:

Enligt Prisjakt kostar 8120 1400 kr och 2600k kostar 2300 kr. Det är en jävligt stor skillnad och betyder att AMD ger mer för pengarna, vilket är det viktiga i detta sammanhang. Är det bara rå prestanda du är ute efter så är inte 2600k rätt modell.

Skrivet av Elgot:

Nja, man får mindre för mindre pengar. Om det sedan är en bra kompromiss är svårt att ge ett generellt svar på.

Om 2600k bara är lite snabbare så är det bättre att köpa 8120 mtp priset.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Hyperträd:

Om 2600k bara är lite snabbare så är det bättre att köpa 8120 mtp priset.

Kanske, eller en 2500k eller kanske något ännu billigare (i3 eller fx-4xxx) om man värderar pengar mycket mera än prestanda. Det beror på vad man skall göra och hur mycket det får kosta.

Permalänk
Medlem

Inte testat FX 8120 än, men har läst på en del och kommer fortfarande att köpa en. Kan bara hjälpa dig med ett par av punkterna tyvärr, men här kommer det!
*Ja fläkten är tydligen som stockfläkten är på Phenom 955 och upåt. (Samma som jag har nu). Den fungerar i skrivbordsmiljö, men ska man spela så är det ett big "No-No". Tänk dig "helikopter".
* Processorn , vad jag läst, klarar ca 4ghz och i vissa fall upp till 4.5ghz på stockvolt. Alltså bara ett par graders ökning i värme eftersom man inte pillar på volten. Men den skalar väldigt dåligt Volt/värme. Ökar man lite volt så får man extra värme ganska snabbt. AMD har alltid satt en låg värmetröskel. 61 grader celcius är den rekommenderade max tempen. En del som har 8120 använder sig utav hyper 212+ och utan att ändra volten kommit upp i 4ghz+ med bekväm värme/ljud.

Jag har tänkt att köpa mig en 8120 för att användas i spel/stream syfte. Alltså kommer jag att ha nytta för den flertrådiga prestanda som bulldozer ger. Bulldozer är inte dålig. Den verkar vara dålig för att inga applikationer stödjer flertrådighet speciellt bra. Men om man kommer använda sig utav flertrådiga/många applikationer kommer den att uppfylla sin funktion väldigt bra.

Ta mina reflektioner med en nypa salt då jag inte personligen vet detta, men det är summeringar av vad jag läst om processorn.

Visa signatur

Citera för svar!
Stationär: AMD Ryzen 5600x | 32GB G.Skill 3600Mhz | AMD Radeon 5700xt
Laptop:MacBook Pro 13" 2016 TB 16gb 512gb

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Gauz:

Men om man kommer använda sig utav flertrådiga/många applikationer kommer den att uppfylla sin funktion väldigt bra.

Förutsatt att de som sagt till exempel inte använder flyttal i någon större utsträckning; de områden där bulldozer-designen skiner är som sagt ganska få.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Förutsatt att de som sagt till exempel inte använder flyttal i någon större utsträckning; de områden där bulldozer-designen skiner är som sagt ganska få.

Var inte menat som ett område där bulldozer skiner över intel, bara att den kommer göra sitt jobb.
fx-8120 kostar 1499 nu på CDON. Troligtvis mera värt med 2500k.

Visa signatur

Citera för svar!
Stationär: AMD Ryzen 5600x | 32GB G.Skill 3600Mhz | AMD Radeon 5700xt
Laptop:MacBook Pro 13" 2016 TB 16gb 512gb

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Gauz:

fx-8120 kostar 1499 nu på CDON.

Glöm inte rabatten heller (det är lite bråttom dock).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Glöm inte rabatten heller (det är lite bråttom dock).

Ah synd att de gjorde om SWEC-rabatten. De kommer ta slut första dagen varje månad.

Visa signatur

Citera för svar!
Stationär: AMD Ryzen 5600x | 32GB G.Skill 3600Mhz | AMD Radeon 5700xt
Laptop:MacBook Pro 13" 2016 TB 16gb 512gb

Permalänk
Avstängd

enda dåliga erfaranheten jag har haft med amd är stockkylningen och det var på phenom x6 an jag har FY fan vilket svin att låta illa XD
bf3 på den med 40c temps och fläkten ulade i 6000 rpm så den åkte snabbt av
och på min 8120 kom den alldrig på cpu´n
det är anorlunda fläkt på på fx stock kylaren men låter säkert inte nå fint den heller

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk

Bulldozer kan se väldigt bra prestandaförbättringar tack vare nya kompilatoroptimeringar för platformen. Se bland annat: http://www.phoronix.com/scan.php?page=article&item=amd_fx8150... och http://openbenchmarking.org/result/1204189-BY-1203270SU74
Detta är ju dock bara någonting som spelar någon som helst roll om man kompilerar sina egna program.

Visa signatur

PC Kontoret: Ryzen 5700X, 32GB, 6800 XT
PC Spelrum: Ryzen 5800X, 32GB, 7900 XT

Permalänk
Medlem

Glöm inte heller bort att Sandy Bridge är en "snabb" mellanklassare medans FX är en "långsam" topmodell. Man får trevligare moderkort med fler PCIE banor, fler fungerande sata 6gbit portar, usb3, förmodligen uppgraderingsbar till piledriver etcetera. Dessutom billigare.