Permalänk
Medlem

tänkte ta MC kort!

jo jag vill ta MC kort och då jag inte har någon att övningsköra med tänkte jag köpa mig en moped med samma "växel system" som motorcyklar och öva med några veckor, eftersom man har körkort bör det räcka att lära sig att cykla (haha, hmm -ja) så att säga.

så först och främst vill jag veta hur jag hittar en moped som i så är lik som möjligt en motercykel minus effekten. sendan skulle jag vilja ha andra generella funderingar på detta med att ta MC kort.

tackar så mycket för ev. information/svar på detta! tack hej.

Permalänk
Medlem

så länge det inte är lätt mc du tänker ta kort för så tycket jag det är rätt stor skillnad på att kör mc och moped. Tänk bland annat på att en mc väger bra mycket mer än en moped.

känner du någon som har mc som du kan låna, det är bra om du kan öva krypkörningen, altså kör i en bana med bland annat slalom (finns specifikationer på hur provbanan ser ut på internet.) Krypkörningen mot svar typ gånghastighet, så det är mycket långsammare än vad man tror.

Permalänk
Medlem

Det är som natt och dag att köra Moped och MC, visst det är vissa saker som är samma, med vägplacering och "tänket" men själva manövreringen är helt annorlunda med en tung-mc kontra en moped.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem

Visst är det som natt o dag moped vs mc men skulle ändå säga att moped är en mycket bra laglig o billig väg att träna på om man är helt oerfaren o inte tillgång till privat körning.

Ang val av moped så dt mt etc kanske? Växlarna ligger väl oftast samma på moped/mc dvs 1:an ner, resten upp. (kanske alla upp på moppar? eller var det bara det på vissa äldre modeller?)

Permalänk
Medlem

"visst det är vissa saker som är samma, med vägplacering och "tänket" Vilket är det vv kollar på i första hand under uppkörningen..

Precis som dero sa, kolla på Yamaha DTr tror torrvikten ligger strax över 90kg. Kör med den ett tag och gå sedan vidare till en riktig hoj, bättre och skynda långsamt än att kasta sig in på tunga hojar om du känner dig osäker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomten51:

jo jag vill ta MC kort och då jag inte har någon att övningsköra med tänkte jag köpa mig en moped med samma "växel system" som motorcyklar och öva med några veckor, eftersom man har körkort bör det räcka att lära sig att cykla (haha, hmm -ja) så att säga.

så först och främst vill jag veta hur jag hittar en moped som i så är lik som möjligt en motercykel minus effekten. sendan skulle jag vilja ha andra generella funderingar på detta med att ta MC kort.

tackar så mycket för ev. information/svar på detta! tack hej.

Om du kan framföra en moped utan att det är livsfarligt för alla i närheten så måste tyvärr säga att jag tycker det är en ganska dålig ide, tror att det kommer vara lite bortkastat.
Att lära sig växla är inte så svårt, det är lättare än i en bil. (ett ben/en arm gör bara en grej och du har bättre känsla i fingrarna än i fötterna.)
Det som kommer vara svårt är att hantera vikten och krafterna som blir och det går inte att replikera med en moped.
Att göra en garagevändning med mc på +200kg är något helt annat än med moped och den ökade motorstyrkan kommer påverka hur du jobbar med kopplingen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blk:

Om du kan framföra en moped utan att det är livsfarligt för alla i närheten så måste tyvärr säga att jag tycker det är en ganska dålig ide, tror att det kommer vara lite bortkastat.
Att lära sig växla är inte så svårt, det är lättare än i en bil. (ett ben/en arm gör bara en grej och du har bättre känsla i fingrarna än i fötterna.)
Det som kommer vara svårt är att hantera vikten och krafterna som blir och det går inte att replikera med en moped.
Att göra en garagevändning med mc på +200kg är något helt annat än med moped och den ökade motorstyrkan kommer påverka hur du jobbar med kopplingen.

jobba med kopplingen? altså sytet är att lära mig grunden, dvs start, drag läge, växla osv. Hur tycker du jag skall göra? intensiv kurs? vilken är bra? jag vill lära mig korrect kurvtagnings teknik (luta), var lär jag mig det?

Permalänk
Medlem

Du kommer inte lära dig grunderna dragläge tex pga de stora motorskillnaderna mellan hoj och moppe. Det enda som är bra ned tanken är att du lär dig lite om hur det är att köra moppe, men det kommer inte hjälpa dig så mycket om du siktar pa tung mc.

Själv hade jag aldrig kört en mc eller moppe när jag tog mitt kort o jag behövde bara 8-10 körlektioner utöver de obligatoriska momenten.

Inget svårt alls. Lägg pengarna som en moppe kommer kosta på körlektioner istället.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomten51:

jobba med kopplingen? altså sytet är att lära mig grunden, dvs start, drag läge, växla osv. Hur tycker du jag skall göra? intensiv kurs? vilken är bra? jag vill lära mig korrect kurvtagnings teknik (luta), var lär jag mig det?

Här är lite bra (PDF) läsning om kurvtagning:
http://www.svmc.se/upload/SMC%20centralt/Dokument/rapporter/0...

Jag är 41 år & har haft MC-kort i 3 år nu, jag har däremot ägt, kört & älskat hojar sen jag var grabb.
Jag har två MC:s atm, båda är H-D & så har jag en moped, en Sachs "Madass" som har fotväxel.

Att växla MC eller moped är iofs lite samma sak, ettan neråt - resten uppåt, men ändå olika.
Motorcyklarna har en helt annan motorrespons & man måste nog lära sig detta på just MC.
På mopeden kan man resolut sätta ner fötterna & släppa upp kopplingen så att motorn dör,
men gör man på det sättet på MC bryter man nog båda benen under fotpinnarna istället.

För själva körkortstagandet rekommenderar jag intensivkurs. Jag åkte till Bollnäs fast jag
bor i småland för att det är lättare i småstad & för att man blir väldigt fokuserad på
uppgiften när man inte har alla störningsmoment man vanligtvis har hemma.

Vad gäller kurvtagning är det just motstyrningen i PDF:en ovan som är hela grejen.
Greppar man hur det fungerar är det lika lätt att svänga en 400kg:s Harley som en moped.
Det är tyvärr samma här att man behöver en MC för att öva på ett bra sätt.

Det _svåraste_ (för mig iaf) med att ta MC-kort var avgjort krypkörningen. Det finns en
"grej man måste komma på själv" med den & det är bara att öva tills poletten har trillat ner.
(Det är det här med pumpandet på kopplingshandtaget & att hålla blicken högt.)

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomten51:

jobba med kopplingen? altså sytet är att lära mig grunden, dvs start, drag läge, växla osv. Hur tycker du jag skall göra? intensiv kurs? vilken är bra? jag vill lära mig korrect kurvtagnings teknik (luta), var lär jag mig det?

Du har två bra svar här ovan
SMC har massa bra info om du är intresserad av kurvteknik m.m. De har massa utbildningar man kan gå sen när man har kortet.

Varken start, växla eller dragläge tror inte jag kommer vara så svårt för dig. Det är inte som i en bil, det är mycket lättare på en mc.
Det som däremot är svårt på en mc är balansen och att köra sakta, vilket är lätt i en bil.
Grejen är vikten och kraften i motorn, du har helt andra krafter och det krävs träning för att klara det.

Mitt förslag är att du går till din lokala körskola och tar en testlektion, ta lite feedback från läraren så vet du lite mer vart du ligger.

Permalänk
Skrivet av tomten51:

jo jag vill ta MC kort och då jag inte har någon att övningsköra med tänkte jag köpa mig en moped med samma "växel system" som motorcyklar och öva med några veckor, eftersom man har körkort bör det räcka att lära sig att cykla (haha, hmm -ja) så att säga.

så först och främst vill jag veta hur jag hittar en moped som i så är lik som möjligt en motercykel minus effekten. sendan skulle jag vilja ha andra generella funderingar på detta med att ta MC kort.

tackar så mycket för ev. information/svar på detta! tack hej.

Det är stor skillnad mellan en lätt motorcykel och en tung motorcykel. Så i det här fallet är det en dålig idé.
Men hade du tänkt ta A1 kort eller A kort? Du har större chans att klara dig om du skaffar en LÄTT-MC åtminstone.

Visa signatur

Apple Mac Mini

Permalänk
Medlem

tackar för all information! Det kommer blir intensiv kurs för min del under semester, jag kommer läsa up på teorin innan dess, tackar tackar!

P.S kör på A kort med en gång.

Permalänk
Medlem

Fortfarande så är det inte dumt att prova lite med moped först om man nu känner sig osäker. Det ger rätt mycket ändå, man får känna på prylarna i enklare format kort sagt.

Jag är 31år har kört cross sen jag var 4år när jag tog mitt kort vid 24års ålder körde jag två lektioner sen uppkörning. Mina år på moped och cross gav otroligt mycket, vilket körläraren stämde in på. En modern hoj står ju i princip upp av sig själv så tyngden är knappast något problem, det skulle vara vridet då, men har man någorlunda känn på kopplingen går det här av sig själv.
Jag vill bara med detta påpeka att det inte är direkt svårt att köra motorcykel, utan det är tänket som isåf är svårast att arbeta in om man kört bil länge, kolla på alla "återfallsknuttar" som är över hela vägen och famlar.

Vill man skaffa sig lite extra erfarenhet genom att köra moped innan så gör det, inte alls dumt. Som att cykla med stödhjul innan man drar iväg med bmxen

Men lycka till med intensivkursen det blir säkert bra. Du har snart skaffat dig den roligaste hobbyn som finns

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomten51:

tackar för all information! Det kommer blir intensiv kurs för min del under semester, jag kommer läsa up på teorin innan dess, tackar tackar!

P.S kör på A kort med en gång.

Lycka till!
Vet inte hur gammal du är ( har inte läst igenom tråden ) men dom ändrar åldern på att ta mc kort snart tror jag, värt att kolla upp om du är under 26!

EDIT; Åldern ändras från 21 till 24 i januari 2013