Äldre spel på Win7, fungerar ej?

Permalänk
Medlem

Äldre spel på Win7, fungerar ej?

Tja

Har sökt om detta och hittat lite på andra forum som inte fungerar så jag vänder mig nu till er som kan.

Köpte för ett tag sedan Fallout collection som innehåller 1:an, 2:an och tactics. Problemet är att de inte fungerar som det ska och färgerna är helt mysko. Spelen går igång men det blir färgglada klickar överallt. Rosa, lila, turkos... ljusa färger helt enkelt. Detsamma händer med HoMM 2. HoMM 3 går igång utan problem.

Jag har prövat olika kompabilitetslägen.. alla som finns. Och det är detta jag hittat när jag sökt att man ska pröva. Någon som har fler förslag?

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Hedersmedlem

Diablo 2 blir likadant för mig, och ibland funkar inte kompabilitetslägena då heller. Vad som har löst problemet för mig är starta spelet och sedan stänga av explorer.exe. Låter märkligt, men fungerar nästan alltid för Diablo.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Skrivet av sj6:

Tja

Har sökt om detta och hittat lite på andra forum som inte fungerar så jag vänder mig nu till er som kan.

Köpte för ett tag sedan Fallout collection som innehåller 1:an, 2:an och tactics. Problemet är att de inte fungerar som det ska och färgerna är helt mysko. Spelen går igång men det blir färgglada klickar överallt. Rosa, lila, turkos... ljusa färger helt enkelt. Detsamma händer med HoMM 2. HoMM 3 går igång utan problem.

Jag har prövat olika kompabilitetslägen.. alla som finns. Och det är detta jag hittat när jag sökt att man ska pröva. Någon som har fler förslag?

Skrivet av Leifson:

Diablo 2 blir likadant för mig, och ibland funkar inte kompabilitetslägena då heller. Vad som har löst problemet för mig är starta spelet och sedan stänga av explorer.exe. Låter märkligt, men fungerar nästan alltid för Diablo.

Har med aero att göra. Fick skumma färger i ager of empires och stängde av aero och det funkade klockrent igen.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

I värsta falll kan du installera Virtual Box och i den installera ett äldre windows och sen spela spelen genom Virtual Box med hjälp av det äldre windowset.

Visa signatur

Intel i7-7700k @ 4.9Ghz - Noctua NH-U12P SE2 - MSI GTX 1070 Armor OC - AsRock Z270 Extreme4 - G.Skill Ripjaws V DDR4 3200MHz CL16 2x8GB - Corsair RM750x 750W - Samsung 970 EVO 500GB - Acer Predator X34 - Silverstone RV02-E - Asus Xonar Essence STX II 7.1 - Mionix Naos 8200 - Corsair Gaming MM400 - Das Keyboard 4 Ultimate MX Brown - Beyerdynamic DT990 Pro 250 Ohm - Antlion ModMic 4.0 Unidirectional

Permalänk
Medlem

Ah!! många bra tips! Tack gubbar!

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaloW:

I värsta falll kan du installera Virtual Box och i den installera ett äldre windows och sen spela spelen genom Virtual Box med hjälp av det äldre windowset.

XPmode kanske? Lättare och helt gratis om man har professional eller högre. .

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Pewtah:

XPmode kanske? Lättare och helt gratis om man har professional eller högre. .

Det hjälper dock inte ibland. Med Diablo 2 räcker det aldrig, iallafall.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.