Intel Ivy Bridge i butik

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Du är på sweclockers så din kommentar är ganska förlegad. Detta forum är fullt av entusiaster som vill ha det nyaste och det som presterar bäst. I detta fall SB/IB. Vad behöver de extra kraften till? Spel? Redigering av bilder/film? Din fråga är ganska skum skulle jag säga.

Bara en enkel fråga, ser inget skumt med den.
Tyckte bara de vore kul att höra hur andra tänker innan en uppgradering, är säkert långt ifrån alla som verkligen har nytta av en kraftigare processor men köper en ändå.
Inräknar mig själv i skaran entusiast och gillar att ha bra fart i riggen, men inte mer än jag behöver, undrade därför helt enkelt vad andra lägger vikten på

Permalänk
Avstängd
Skrivet av RiddieC:

okej för jag fundera på det här paketet. http://www.inet.se/produkt/v100099/uppgraderingspaket-intel-c... Såg riktigt fint ut , så du tycker det är värt ett köp?
mvh

Ser riktigt bra ut. Är samma moderkort jag har införskaffat och ska snart införskaffa en IB CPU.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Lösbonde:

Jag uppgraderar mina två grafikkort vart 3:e/4:e år, och processor vart 4:e/5:e.
Så jag tänker dels på mitt användningsområde (redigering) och dels på hobby (spel) samt framtidsäkerhet.

I skrivande stund ligger 2700k på 2600kr, och 3770k 2890kr.

Utifrån mitt användningsområde så är 2700k marginellt mer prisvärd, om 3770k var direkt prissatt efter prestanda så skulle den kosta 2808kr.
De sista 82kronorna är ren e-penis.

Eller så betalar du 82 kr för att få PCIe 3.0 och integrerad USB 3.0 vilket ju borde vara intressant om du tänker framtidssäkert. Sen kan du nog vänta ett par dagar så kommer det nog hända lite med priset. 3770K ligger ju inte ens ute i alla av de större butikerna än. Till exempel lyser Dustin och Komplett med sin frånvaro.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Tror jag slår till på en 3770k när priserna ligger runt SB, över 4ghz utan värmeproblem vore trevligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Ser riktigt bra ut. Är samma moderkort jag har införskaffat och ska snart införskaffa en IB CPU.

okej jo ja tycke det såg bra ut med så de får nog bli ett köp.
mvh

Visa signatur

| MSI Z77A-GD55 | Intel Core i5 3570K@4.2Ghz | Antec KÜHLER H2O 920 | 8GB DDR3 | Asus 780 Ti DC2 |
| OCZ SSD Agility 3 120GB | Fractal Design Define R3 USB 3.0, Svart | 2TB Seagate Barracuda Green | Nzxt hale90 850w |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blazin87:

Tror inte sandy bridge priserna kommer sjunka mer än såhär, med tanke på att tidigare generationer så har inte priset sjunkit när en ny generation kommit :/

2500k i dagens läge är extremt prisvärd, 1650kr för en sjukt bra processor som klockar högre än 3570k och således kan prestera högre också med lite tur.

Sandy bridge klockar högre rent generellt, det är oftast CPU'n som sätter stopp före tempen.

vart hittar du en 2500k för 1650kr? kollade på inter /komplett och hittade 2500k för 1800+

Permalänk
Medlem

Fick min 3770K för 2745kr på CDON vilket verkar som en bra deal

Visa signatur

Macbook Pro 15'' Early 2013 2.4Ghz Core i7, 8GB RAM, 256GB SSD kopplad till Belkin Thunderbolt express.
Dell U2711, AKG K712 Pro, Beyerdynamic DT-1350, Audiolab M-DAC, ELAC AM-180 Aktiva Högtalare.
Ducky TKL PBT Engraved Cherry Brown, Logitech G700

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

Eller så betalar du 82 kr för att få PCIe 3.0 och integrerad USB 3.0 vilket ju borde vara intressant om du tänker framtidssäkert. Sen kan du nog vänta ett par dagar så kommer det nog hända lite med priset. 3770K ligger ju inte ens ute i alla av de större butikerna än. Till exempel lyser Dustin och Komplett med sin frånvaro.

Tänkte inte ens på att PCIe portarna enbart är 3.0 om man kör ivy bridge, där ser vi! 82kr gav mycket för pengarna.

E-penis är enbart mervärde nu.

Visa signatur

Vill ni ha svar, så citera!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Lösbonde:

Tänkte inte ens på att PCIe portarna enbart är 3.0 om man kör ivy bridge, där ser vi! 82kr gav mycket för pengarna.

E-penis är enbart mervärde nu.

Man ska inte underskatta värdet av e-penis

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av RiddieC:

okej för jag fundera på det här paketet. http://www.inet.se/produkt/v100099/uppgraderingspaket-intel-c... Såg riktigt fint ut , så du tycker det är värt ett köp?
mvh

Ska du game:a tycker jag att det där paketet INTE är prisvärt, moderkortet saknar stöd för Virtu MVP vilket är en teknik som med hjälp av processorns inbyggda grafikkrets sköter beräkningar som gör att du kan spela utan V-sync på utan tearing. Detta är mer eller mindre obetalbart om du sitter på en vanlig 60hz skärm och moderkort som stöder det finns det många, bara inte från MSI. Detta hade jag kört med hellre; http://www.inet.se/kundvagn/visa/1742947/ivy-bridge-uppgraderings-paket Billigare och stöd för Virtu MVP. 400 kr är en del för BÄTTRE grejer (för spel).

EDIT: Länk till Virtu MVP för de som vill läsa på: http://www.lucidlogix.com/product-virtu-mvp.html finns en lista på kompatibla moderkort på sidan.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kagamex:

vart hittar du en 2500k för 1650kr? kollade på inter /komplett och hittade 2500k för 1800+

Amazon

Visa signatur

Intel Core i5 2500k | Asus Geforce GTX 980 | MSI Z68A-GD65 G3 Rev B3 | 8GB G.Skill ARES | BeQuiet! SP7 500w | WD Black 1tb | WD Green 500gb | Hitachi 320gb | Creative X-Fi Titanium Fatality pro | Razer Kraken | Razer Naga Molten | Qpad-MK85 | Antec 1200 | LG 42" IPS LED

Permalänk
Avstängd
Skrivet av RiddieC:

okej jo ja tycke det såg bra ut med så de får nog bli ett köp.
mvh

Det där paketet är ett riktigt kraftpaket! skit i lucid skiten, det funkar aldrig som det ska endå.

Visa signatur

Intel Core i5 2500k | Asus Geforce GTX 980 | MSI Z68A-GD65 G3 Rev B3 | 8GB G.Skill ARES | BeQuiet! SP7 500w | WD Black 1tb | WD Green 500gb | Hitachi 320gb | Creative X-Fi Titanium Fatality pro | Razer Kraken | Razer Naga Molten | Qpad-MK85 | Antec 1200 | LG 42" IPS LED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blazin87:

Det där paketet är ett riktigt kraftpaket! skit i lucid skiten, det funkar aldrig som det ska endå.

vad menar du nu?

Visa signatur

| MSI Z77A-GD55 | Intel Core i5 3570K@4.2Ghz | Antec KÜHLER H2O 920 | 8GB DDR3 | Asus 780 Ti DC2 |
| OCZ SSD Agility 3 120GB | Fractal Design Define R3 USB 3.0, Svart | 2TB Seagate Barracuda Green | Nzxt hale90 850w |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av scienta:

Kommer Intel att göra något åt detta med kylpastan/lödningen som misstänks vara en del av problemet till värmeökningen vid överklockning?

Kylpasta lösningen under heatspreadern påminner mig väldigt mycket om en "plugg" alltså en medveten strypning som finns i många mopeder.
Jag är ganska övertygad om att man får bättre kylning om man tar bort kylpastan och fixar dit riktigt lödtenn istället mellan cpun och heatspreadern.

Lösningen som finns just nu på ivy bridge cpuerna är inte optimal för överklockning. chip->kylpasta->heatspreader->kylpasta->kylare, där första kylpastan under heatspreadern högst troligtvis agerar som en strypning.

Det var iallafall den uppfattningen jag fick när jag såg hur dom kört med kylpasta under heatspreadern..... blev förbannad på intel och köpte mig en sandy istället haha

Visa signatur

Intel Core i5 2500k | Asus Geforce GTX 980 | MSI Z68A-GD65 G3 Rev B3 | 8GB G.Skill ARES | BeQuiet! SP7 500w | WD Black 1tb | WD Green 500gb | Hitachi 320gb | Creative X-Fi Titanium Fatality pro | Razer Kraken | Razer Naga Molten | Qpad-MK85 | Antec 1200 | LG 42" IPS LED

Permalänk
Avstängd
Skrivet av RiddieC:

vad menar du nu?

Lucid MVP som återfinns i ett par andra Z77 modeller där man kan dra nytta av HD4000 grafiken inbyggt i CPUn.....
Den tekniken finns ej i Z77-GD55 som är i det där paketet du länka till, men enligt mig är det skit samma då Lucid hittils inte visat upp något som funkat.
Även om MVP skulle funka, så skulle det va högst 1% skillnad, om ens det.

Visa signatur

Intel Core i5 2500k | Asus Geforce GTX 980 | MSI Z68A-GD65 G3 Rev B3 | 8GB G.Skill ARES | BeQuiet! SP7 500w | WD Black 1tb | WD Green 500gb | Hitachi 320gb | Creative X-Fi Titanium Fatality pro | Razer Kraken | Razer Naga Molten | Qpad-MK85 | Antec 1200 | LG 42" IPS LED

Permalänk
Medlem

Känns så himla slöseri att köpa Ivy Bridge när man redan har SB och endast spelar, men GTX680 finns ju inte i lager nånstans :(. Måste ju spendera lönen!! (dagens i-landsproblem)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stealthbomb:

Känns så himla slöseri att köpa Ivy Bridge när man redan har SB och endast spelar, men GTX680 finns ju inte i lager nånstans :(. Måste ju spendera lönen!! (dagens i-landsproblem)

Tur att man inte har någon lön då

Visa signatur

i5 760 @ 3.9GHz | SLI GTX 560 TI | Xonar STX | Intel 320 120GB | Corsair HX850 | NZXT Phantom | MSI Trinergy | H50 | 8GB Corsair 1.6GHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blazin87:

Kylpasta lösningen under heatspreadern påminner mig väldigt mycket om en "plugg" alltså en medveten strypning som finns i många mopeder.
Jag är ganska övertygad om att man får bättre kylning om man tar bort kylpastan och fixar dit riktigt lödtenn istället mellan cpun och heatspreadern.

Lösningen som finns just nu på ivy bridge cpuerna är inte optimal för överklockning. chip->kylpasta->heatspreader->kylpasta->kylare, där första kylpastan under heatspreadern högst troligtvis agerar som en strypning.

Det var iallafall den uppfattningen jag fick när jag såg hur dom kört med kylpasta under heatspreadern..... blev förbannad på intel och köpte mig en sandy istället haha

Vet inte om man kan jämföra det med en sådan strypning då det för Intels del troligen handlar om en kostnadsfråga snarare än att stoppa överklockare. Modellen är ju riktad direkt till överklockare. Lösningen är annars att bort IHS'en, men att kyla direkt mot kärnan kräver ju en del modd för att inte krossa kärnan i sig och det är ju en smått krånglig historia.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Stealthbomb:

Känns så himla slöseri att köpa Ivy Bridge när man redan har SB och endast spelar, men GTX680 finns ju inte i lager nånstans :(. Måste ju spendera lönen!! (dagens i-landsproblem)

Tror du de flesta på Sweclockers sitter med en SB? Nej de flesta inkl jag sitter på mycket äldre plattformar. Snälla va lite realistisk!

Permalänk
Medlem

Ska beställas om någon månad när jag får mitt AM3-system sålt och Ivy har gått ner i pris!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blazin87:

Lucid MVP som återfinns i ett par andra Z77 modeller där man kan dra nytta av HD4000 grafiken inbyggt i CPUn.....
Den tekniken finns ej i Z77-GD55 som är i det där paketet du länka till, men enligt mig är det skit samma då Lucid hittils inte visat upp något som funkat.
Även om MVP skulle funka, så skulle det va högst 1% skillnad, om ens det.

okej då är jag med. det spellar ingen roll för det är redan beställt

Visa signatur

| MSI Z77A-GD55 | Intel Core i5 3570K@4.2Ghz | Antec KÜHLER H2O 920 | 8GB DDR3 | Asus 780 Ti DC2 |
| OCZ SSD Agility 3 120GB | Fractal Design Define R3 USB 3.0, Svart | 2TB Seagate Barracuda Green | Nzxt hale90 850w |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av RiddieC:

okej då är jag med. det spellar ingen roll för det är redan beställt

lite avis blir man ju grattis!

Visa signatur

Intel Core i5 2500k | Asus Geforce GTX 980 | MSI Z68A-GD65 G3 Rev B3 | 8GB G.Skill ARES | BeQuiet! SP7 500w | WD Black 1tb | WD Green 500gb | Hitachi 320gb | Creative X-Fi Titanium Fatality pro | Razer Kraken | Razer Naga Molten | Qpad-MK85 | Antec 1200 | LG 42" IPS LED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blazin87:

lite avis blir man ju grattis!

Tack ahaha gör som jag du med vet ja

Visa signatur

| MSI Z77A-GD55 | Intel Core i5 3570K@4.2Ghz | Antec KÜHLER H2O 920 | 8GB DDR3 | Asus 780 Ti DC2 |
| OCZ SSD Agility 3 120GB | Fractal Design Define R3 USB 3.0, Svart | 2TB Seagate Barracuda Green | Nzxt hale90 850w |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av RiddieC:

Tack ahaha gör som jag du med vet ja

Hade gärna gjort det om det inte va så att nya ivy bridge kostar mer än det smakar, satt och hade sparat en viss summa till en ivy bridge setup, men efter ett ha sett hur pissig tempen blir vid överklockning så investerade jag i ett bra moderkort istället och en 2500k, ska börja klocka grejjerna om ett par dagar kommer förmodligen få ut precis samma prestanda som jag hade kunnat få ut av en 3570k, fast med lägre temp.... lite synd då jag faktiskt såg fram emot ivy
Ny teknik är alltid spännande dock

Visa signatur

Intel Core i5 2500k | Asus Geforce GTX 980 | MSI Z68A-GD65 G3 Rev B3 | 8GB G.Skill ARES | BeQuiet! SP7 500w | WD Black 1tb | WD Green 500gb | Hitachi 320gb | Creative X-Fi Titanium Fatality pro | Razer Kraken | Razer Naga Molten | Qpad-MK85 | Antec 1200 | LG 42" IPS LED

Permalänk
Medlem
Skrivet av orginallinus:

Tänker helt enkelt att det finns ett tidsspann under vilket man kan få lite mer för sin gamla processor, sen är den i princip "värdelös". Sålde min q9550 på känd auktionssajt nyss för 1750.- (iofs med en bra noctua kylare på köpet) och köpte en ny 2700k på CD:on rean. Tror 2700:an kommer att "hålla" om två år, men inte en q9550.

Helt rätt tänkt och väldigt smart gjort! Ibland kan det handla om ett par veckor för sent, så får man inte ett skit för den gamla processorn! Så det gäller att lägga ut den gamla i rätt tid, kör man så! Så behöver inte en uppgradering kosta många hundralappar.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Datavetare
Skrivet av scienta:

Vet inte om man kan jämföra det med en sådan strypning då det för Intels del troligen handlar om en kostnadsfråga snarare än att stoppa överklockare. Modellen är ju riktad direkt till överklockare. Lösningen är annars att bort IHS'en, men att kyla direkt mot kärnan kräver ju en del modd för att inte krossa kärnan i sig och det är ju en smått krånglig historia.

Är nog definitivt en kostnadsfråga. Enligt denna artikel på TechReport så säger Intel

"However, Intel claims the combination of the new interface material and Ivy's higher thermal density is responsible for the higher temperatures users are observing with overclocked CPUs."

Och seriöst, om det är billigare att tillverka processorn på detta sätt så är det ju inte så svårt att förstå varför Intel väljer att göra så. Det är ju inte så att CPUn inte fungerar som den ska på stock-speed, så ingen kan hävda att den är trasig på något sätt. SwC är en entusiast site, så här finns det relativt många som håller på med överklockning. Sett över hela marknaden så är de som överklockar en ekonomiskt helt obetydligt grupp.

Någon kanske protesterar och säger att de som är entusiaster är de enda som köper de riktigt dyra CPU:erna. Men faktum är att företag tenderar också att köpa high-end CPU:er då dessa system ska överleva 3-4 år. Och försäljningen till företag är väldigt stor. Vad spelar det för roll om CPU kostar 1000-2000 kr extra när TCO (total cost of ownership) kommer vara många gånger mer än vad själva datorn kostar (t.ex. support är DYRT).

De som skriver att Ivy Bridge är ett misslyckade har inte alls fattat vad det viktigaste målet med tri-gate är. Marknaden går ju mot mobila enheter, är ju rätt många år sedan som årsförsäljningen av laptops gick förbi försäljningen av desktop. Tester visar ju att den effekten på CPU+GPU har gått ner, vilket betyder bättre batteritid samt att man kan göra enheterna än mindre. Mindre transistorer betyder också att man kan få in fler saker på samma yta. Haswell för "ultrabooks" kommer ju ha CPU+GPU+south bridge på samma chip, allt med en TDP på 13W.

Så vill man överklocka så är inte Ivy Bridge ett fall framåt. För den marknad som framgent är det överlägset viktigast så är Ivy Bridge allt Intel kunnat hoppas på. Inte så kul för oss entusiaster kanske, men det gör inte Ivy Bridge till ett misslyckande.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Avstängd

2700k 2080kr, best deal i ever made

Permalänk

Tror ni det inbyggda HD4000 grafiken orkar med WoW ?

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro, Ryzen 5700X, G.skill Trident 3600, AMD 6600XT]

Permalänk
Hedersmedlem

Slutförde uppgraderingen som jag samlat på mig komponenter under våren till (som mest legat kvar i kartongerna).
Så det beställdes RAM, Chassi, chassifläktar och processor idag. Hade tänkt mig tidigare 3770k men jag läste igenom sweclockers test igen och beslöt mig för att jag kunde ha roligare för de pengarna som skiljer mellan dem. Har bara ett 560 TI-448 grafikkort så för spel så vet jag var haken kommer sitta ändå.

I övrigt gillar jag inte suffixen. Jag vill att samma modellnummer ska ha samma frekvens.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem
Skrivet av ante_ante:

Tror ni det inbyggda HD4000 grafiken orkar med WoW ?

Inte en chans

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[Intel i7 4770K] [ GTX 1070] [Asus ROG VI Gene] [Corsair AX860] [Corsair 16GB Vengeance LP] [120GBIntel 520] [Bitfenix Phenom M]

Citera för svar