"Grafikdrivrutinen AMD har slutat fungera och har återställts."

Permalänk

"Grafikdrivrutinen AMD har slutat fungera och har återställts."

Hejsan!

Jag har haft ett problem med mitt grafikkort i ca en månad nu, när det står "Grafikdrivrutinen AMD har slutat fungera och har återställts."
Det händer när jag har Google Chrome(Facebook, youtube .osv), Windows Media Player och VLC.
Jag har försökt med många saker för att det där ska sluta.

Bytt PCI plats på moderkortet.
Ominstallerat drivrutiner.
Osv.

Problemet har skett på mitt VTX Radeon HD 5870.
Finns det någon som kan hjälpa mig med detta?
Skulle vara tacksam om jag fick hjälp.

Tack!
//Sebbe

Visa signatur

i7 3770 @Stock | Corsair H80i | 2x Gigabyte GTX 680OC | 16 GB kingston HyperX Genesis 1600 @1600MHz|
ASUS P8Z68-V PRO/GEN3 | Intel X-25M 80GB] | 1 TB Samsung Spinpoint F3 HDD | Corsair TX750 750W |
Fractald Design Define R3 |

Permalänk
Skrivet av TheGamerGod:

Hejsan!

Jag har haft ett problem med mitt grafikkort i ca en månad nu, när det står "Grafikdrivrutinen AMD har slutat fungera och har återställts."
Det händer när jag har Google Chrome(Facebook, youtube .osv), Windows Media Player och VLC.
Jag har försökt med många saker för att det där ska sluta.

Bytt PCI plats på moderkortet.
Ominstallerat drivrutiner.
Osv.

Problemet har skett på mitt VTX Radeon HD 5870.
Finns det någon som kan hjälpa mig med detta?
Skulle vara tacksam om jag fick hjälp.

Tack!
//Sebbe

Drivrutinen är Catalyst 12.4

Visa signatur

i7 3770 @Stock | Corsair H80i | 2x Gigabyte GTX 680OC | 16 GB kingston HyperX Genesis 1600 @1600MHz|
ASUS P8Z68-V PRO/GEN3 | Intel X-25M 80GB] | 1 TB Samsung Spinpoint F3 HDD | Corsair TX750 750W |
Fractald Design Define R3 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheGamerGod:

Drivrutinen är Catalyst 12.4

Har du återställt drivrutinerna till senast fungerande drivrutin?

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 900D | PSU: XFX ProSeries Black Edition 1050W | Moderkort: ASUS Z97-DELUXE | CPU/Kylning: Intel Core i7-4790K@4.9GHz/Corsair H110 | GPU: GTX970 | RAM: 32GB DDR3 Crucial Ballistix

Permalänk
Skrivet av smeCCan:

Har du återställt drivrutinerna till senast fungerande drivrutin?

Hmm... Nej, men kan försöka det.

Tack för svar!

Visa signatur

i7 3770 @Stock | Corsair H80i | 2x Gigabyte GTX 680OC | 16 GB kingston HyperX Genesis 1600 @1600MHz|
ASUS P8Z68-V PRO/GEN3 | Intel X-25M 80GB] | 1 TB Samsung Spinpoint F3 HDD | Corsair TX750 750W |
Fractald Design Define R3 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TheGamerGod:

.
//Sebbe

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheGamerGod:

Hmm... Nej, men kan försöka det.

Tack för svar!

Hur gör du för att avinstallera drivrutiner? Jag hade mycket problem med krockande drivisar (läs: AMD har just dödat dig i whatever spel du spelar) när jag körde med DriverSweeper. Testade inför 12.4 ATIMan Uninstaller och efter det gick allt som smort. Bara en tanke!

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 900D | PSU: XFX ProSeries Black Edition 1050W | Moderkort: ASUS Z97-DELUXE | CPU/Kylning: Intel Core i7-4790K@4.9GHz/Corsair H110 | GPU: GTX970 | RAM: 32GB DDR3 Crucial Ballistix

Permalänk
Medlem

Har samma problem med ett 7950 som jag haft ca 5-6 veckor. Händer när jag lirar olika spel. Grafiken låser sig en stund, sen blir det svart 1 sec och sen kan jag fortsätta spela. Tabbar jag ut till desktop så ser jag meddelandet "Grafikdrivrutinerna har slutat svara och måste startas om" (nått i den stilen). Med nyaste cataclysm står det nu istället att "AMD drivers har slutat svara.... ". Same shit different name.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheGamerGod:

Hejsan!Tack!
//Sebbe

Har du klockat kortet när det händer??

Visa signatur

Amiga 500 + Amiga CD32 + Game & Watch 😊

Permalänk

När jag klockar för högt på GPUn så får jag dessa meddelanden, sönderklockade minnen ger bara artifakter. Om du har klockat på ^^

Permalänk
Medlem

Detta händer oftast om du klockat kortet

Permalänk
Medlem

Jag får samma problem, när man har på något med DX11 och tittar på Flash video så kraschar drivrutinerna.
Tror att AMD känner till problemet då dom skrev på deras senaste drivrutin changelogg att det ska fixas.

Visa signatur

|ASUS P8P67 EVO B3|I7 2600K 4,2GHz|8GB XMS3 1600MHZ|Sapphire HD6970 CF|NZXT Tempest Evo|NZXT HALE 90 850W|

Permalänk
Medlem

Jag har samma problem med mitt ett 6990, alderig överklockat helt original på alla sätt, händer ofta när jag tittar på youtube, men inte i spel .....än.
För övrigt så har jag uppdatering 12.3

Visa signatur

Moderkort Asus Rampage IV Formula.... Processor intel core i7 3820 4,0 GHz......CPU kylare Corsair H100 Hydro Series......Ramminne 16GB Corsair XMS3 Vengeance........SSD ocz Vertex 4 256Gb *2 i raid 0.......windows 7 home premium 64-bit.......PSU från Corsair CMPSU-850AX......Blue ray brännare - Lite-On iHBS112......Corsair Graphite 600T svart ;)
Ljudkort Asus Xonar Essence STX. Grafikkort geforce Gtx 690 ;)

Permalänk
Avstängd

Så Nvidias drivrutiner är felfria? GTX 590 ring any bell? AMD har aldrig, vad jag vet iaf lyckats så värdelöst med drivrutiner att de bränner grafikkort.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Fanboys...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av FribBe:

Fanboys...

Inte jag iallafall. Tyckte bara att det passade i sammanhanget(:

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Medlem

har själv haft många av Nvidias grafikkort och aldrig ett drivrutins fel.

Visa signatur

Moderkort Asus Rampage IV Formula.... Processor intel core i7 3820 4,0 GHz......CPU kylare Corsair H100 Hydro Series......Ramminne 16GB Corsair XMS3 Vengeance........SSD ocz Vertex 4 256Gb *2 i raid 0.......windows 7 home premium 64-bit.......PSU från Corsair CMPSU-850AX......Blue ray brännare - Lite-On iHBS112......Corsair Graphite 600T svart ;)
Ljudkort Asus Xonar Essence STX. Grafikkort geforce Gtx 690 ;)

Permalänk
Medlem

Jag har samma problem med mitt 5850. Kör med senaste drivrutinerna. Oerhört irriterande!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Dvudd:

Jag har samma problem med mitt 5850. Kör med senaste drivrutinerna. Oerhört irriterande!

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av TheGamerGod:

Hejsan!

Jag har haft ett problem med mitt grafikkort i ca en månad nu, när det står "Grafikdrivrutinen AMD har slutat fungera och har återställts."
Det händer när jag har Google Chrome(Facebook, youtube .osv), Windows Media Player och VLC.
Jag har försökt med många saker för att det där ska sluta.

Bytt PCI plats på moderkortet.
Ominstallerat drivrutiner.
Osv.

Problemet har skett på mitt VTX Radeon HD 5870.
Finns det någon som kan hjälpa mig med detta?
Skulle vara tacksam om jag fick hjälp.

Tack!
//Sebbe

Så blir det för mig när jag har klockat för högt! Sänk klocken (har du överklockat?) eller höj volten!

Om man trodde att man behövde ett 6990 för att maxa crysis 2 när det släpptes, så kan felet mycket väl bero på att man satte in sitt 6990 i en liten acer-dator med 150w nätagg, eller laddade ner drivrutinerna från piratebay

Permalänk
Medlem

Jag hade samma fel på ett urgammal gkort efter uppdatering till win7. Installerade om säkert 15 olika versioner av drivrutinerna med varierat resultat men aldrig helt bra. Hittade lite andra trådar om problemet och folk skrev att de fixat det genom massa olika saker, att det inte alls behövde bero på drivrutinerna som felmeddelandet säger. Jag bytte plats på mina ram-minne-par. Sen dess har jag inte haft en enda återställning av gkort drivisarna.

Permalänk
Skrivet av smeCCan:

Hur gör du för att avinstallera drivrutiner? Jag hade mycket problem med krockande drivisar (läs: AMD har just dödat dig i whatever spel du spelar) när jag körde med DriverSweeper. Testade inför 12.4 ATIMan Uninstaller och efter det gick allt som smort. Bara en tanke!

Annars kan man bara gå in i kontrollpanelen och gå in på "Avinstallera ett program", välja AMD Catalyst Install Manager, klicka ändra, och sen "Snabb avinstallation".

Har aldrig haft några problem med det, medan Driverswepper och andra program bara ställde till problem, problem som tillslut ledde till att jag var tvungen att formatera om SSDn, är dessutom denna metod AMD själva rekommenderar.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Annars kan man bara gå in i kontrollpanelen och gå in på "Avinstallera ett program", välja AMD Catalyst Install Manager, klicka ändra, och sen "Snabb avinstallation".

Har aldrig haft några problem med det, medan Driverswepper och andra program bara ställde till problem, problem som tillslut ledde till att jag var tvungen att formatera om SSDn, är dessutom denna metod AMD själva rekommenderar.

Jag skulle ju inte rekommendera ATIMAN om det funkade att bara avinstallera Catalyst install manager, eller hur? Min dator beter sig som en diabetiker med sockerdropp om jag ens tänker tanken att avinstallera och sen installera nya Catalyst. För mig fungerar inte ens Catalysts inbyggda patchning som den ska. Det enda som har fungerat korrekt är ATIMAN, vilket är varför det var det jag nämnde; OP har ju inte direkt problem med fungerande drivrutiner..

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 900D | PSU: XFX ProSeries Black Edition 1050W | Moderkort: ASUS Z97-DELUXE | CPU/Kylning: Intel Core i7-4790K@4.9GHz/Corsair H110 | GPU: GTX970 | RAM: 32GB DDR3 Crucial Ballistix

Permalänk
Medlem

AMD = jävla nötter, det måste ni väll endå hålla med mig om, ja inte ni som har Nvidias kanske, får pröva med en ominstallation av windows, ram minne med mm, funkar det inte blir det till att sälja kortet och köpa ett gtx 680, Föresten ska sälja det i alla fal,

Visa signatur

Moderkort Asus Rampage IV Formula.... Processor intel core i7 3820 4,0 GHz......CPU kylare Corsair H100 Hydro Series......Ramminne 16GB Corsair XMS3 Vengeance........SSD ocz Vertex 4 256Gb *2 i raid 0.......windows 7 home premium 64-bit.......PSU från Corsair CMPSU-850AX......Blue ray brännare - Lite-On iHBS112......Corsair Graphite 600T svart ;)
Ljudkort Asus Xonar Essence STX. Grafikkort geforce Gtx 690 ;)

Permalänk
Medlem

Stäng av "Hardware acceleration" i Flash, brukar bli lita knas om man har det igång.

Visa signatur

Silverstone FT03B | Dell U2711 | Be-quiet E9 580w CM | ASUS GENE-Z | AMD 7970 | Intel 2500k @ 4,4 Ghz| Corsair H80i | 8GB Corsair LP

Permalänk
Medlem
Skrivet av joche_87:

AMD = jävla nötter, det måste ni väll endå hålla med mig om, ja inte ni som har Nvidias kanske, får pröva med en ominstallation av windows, ram minne med mm, funkar det inte blir det till att sälja kortet och köpa ett gtx 680, Föresten ska sälja det i alla fal,

Mja, de har inte direkt visat framfötterna i kampen om fungerande drivrutiner. Men det gick trots allt jävligt fort när 680 kom ut.... 12.4 fungerar klockrent för mig och jag är supernöjd med grafikkortet för första gången nu. Det verkar dessutom som 680 också har problem med sina drivrutiner, så du gör nog bäst i att vänta en stund. Förresten, har inte du ett 6990? (signatur)

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 900D | PSU: XFX ProSeries Black Edition 1050W | Moderkort: ASUS Z97-DELUXE | CPU/Kylning: Intel Core i7-4790K@4.9GHz/Corsair H110 | GPU: GTX970 | RAM: 32GB DDR3 Crucial Ballistix

Permalänk
Skrivet av smeCCan:

Jag skulle ju inte rekommendera ATIMAN om det funkade att bara avinstallera Catalyst install manager, eller hur? Min dator beter sig som en diabetiker med sockerdropp om jag ens tänker tanken att avinstallera och sen installera nya Catalyst. För mig fungerar inte ens Catalysts inbyggda patchning som den ska. Det enda som har fungerat korrekt är ATIMAN, vilket är varför det var det jag nämnde; OP har ju inte direkt problem med fungerande drivrutiner..

På vilket sätt funkar det inte att avinstallera?

OP? Nej, vem har sagt att han skulle ha problem med fungerande drivrutiner...?

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

På vilket sätt funkar det inte att avinstallera?

OP? Nej, vem har sagt att han skulle ha problem med fungerande drivrutiner...?

Det fungerar fint att avinstallera, det funkar bara inte att få datorn att känna igen nya drivrutiner efteråt.

Det är ingen som har sagt det. Om du läser igen så kanske du förstår sarkasmen i det hela.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 900D | PSU: XFX ProSeries Black Edition 1050W | Moderkort: ASUS Z97-DELUXE | CPU/Kylning: Intel Core i7-4790K@4.9GHz/Corsair H110 | GPU: GTX970 | RAM: 32GB DDR3 Crucial Ballistix

Permalänk
Inaktiv

Stäng av hardware acceleration i flash på youtube, som Whiip sa.

Jag hade det problemet tidigare sen efter avstängningen blev det bättre!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av _MmattiasS_:

Så blir det för mig när jag har klockat för högt! Sänk klocken (har du överklockat?) eller höj volten!

Om man trodde att man behövde ett 6990 för att maxa crysis 2 när det släpptes, så kan felet mycket väl bero på att man satte in sitt 6990 i en liten acer-dator med 150w nätagg, eller laddade ner drivrutinerna från piratebay

Hahaha!

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Skrivet av smeCCan:

Det fungerar fint att avinstallera, det funkar bara inte att få datorn att känna igen nya drivrutiner efteråt.

Det är ingen som har sagt det. Om du läser igen så kanske du förstår sarkasmen i det hela.

Skumt, haru testat att avinstallera i enhetshanteraren också?

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Skumt, haru testat att avinstallera i enhetshanteraren också?

Yes, har även jagat filer manuellt i felsäkert läge (AMD lämnar jävligt mycket skräpfiler efter sig..) efter avinstallation och kört DriverSweeper. Samma problem. Det var väl någon regfil som spökade någonstans antar jag. Nåväl, det funkar nu tack vare ATIMAN.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 900D | PSU: XFX ProSeries Black Edition 1050W | Moderkort: ASUS Z97-DELUXE | CPU/Kylning: Intel Core i7-4790K@4.9GHz/Corsair H110 | GPU: GTX970 | RAM: 32GB DDR3 Crucial Ballistix