Permalänk

HD6870 Crossfire problem

Tja, satte in 2st HD6870 igår och tänkte att detta blir nog kanon men nej! Direkt jag startar ett spel som Gta iv så for Gpu2 (undre) upp på över 105 grader enligt MSI afterburner / Catalyst control center och fläkten ökar till 100% hinner inte ens spela en halv minut,medans gpu1 ligger fint runt 65 grader. Vad kan detta bero på? har senaste drivrutinerna+profil ifrån AMD...korten är ungefär 5-6månader gammla och har fungerat utan problem för ca 2veckor sedan.Tacksam för hjälp!

Övre kortet ligger runt 50C nu när jag surfar osv undre kortet ligger på 43C

Permalänk
Medlem

Det är då väldigt höga värden, har du akviterat så att crossfire är på under spelet? Kan också vara att drivrutinerna spökar lite.. Testa att ominstallera dom, möjligtvis något äldre CCC

Om de blir så varma, så kanske du borde fixa ditt luftflöde en aning, om de är så gamla, var noga med att ta bort damm när du har CF, då det kan påverka väldigt mycket.

Permalänk
Medlem

Crossfire blir varmt, så ett bra luftflöde är viktigt. Kolla t.ex om de är igendammade.
Dock låter det konstigt att det är det undre kortet som blir varmt, det brukar vara det övre. (det övre är t.ex ~70*c för mig vid spelade och det undre ~45*c.)

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minsc S2:

Crossfire blir varmt, så ett bra luftflöde är viktigt. Kolla t.ex om de är igendammade.
Dock låter det konstigt att det är det undre kortet som blir varmt, det brukar vara det övre. (det övre är t.ex ~70*c för mig vid spelade och det undre ~45*c.)

45 c? Tror jag inte, det är helt sjukt lågt. Antingen har du datorn i en frys eller så används inte det andra grafikkortet.

Permalänk
Medlem

Det låter som att drivrutinerna spökar lite. Du kan också kolla om kylaren sitter som den ska.

Permalänk
Medlem

Jag för mig att gta bara kan använda en gpu, sen vet jag inte om detta är problemet..
Sitter själv på hd 6870 crossfire och det fungerar utmärkt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av simme300:

45 c? Tror jag inte, det är helt sjukt lågt. Antingen har du datorn i en frys eller så används inte det andra grafikkortet.

Jag kan skicka en printscreen ifrån CCC (som f.ö visar 34*c nu i idle), men jag tvivlar på att du egentligen är så värst intresserad.
Jag har dock en 140mm fläkt som blåser rakt på kortet underifrån, och en annan 140mm fläkt som blåser på kortet ifrån sidan.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk

fan blir tokig på det här! graderna sticker upp till 100 innom några sek bara jag startar något spel...inga mer tips?

Permalänk
Skrivet av Kaos_Kapten:

fan blir tokig på det här! graderna sticker upp till 100 innom några sek bara jag startar något spel...inga mer tips?

Fan har det inte löst sej för dej ännu ?

Permalänk

Nej tyvärr inte:( tog ut övre kortet nu och testade enbart det undre..samma sak nu så har inget me crossfire att göra då...måste vara kortet som e kasst då eller?..men tycker det låter lite konstigt för dom är ju inte specielt gammla..o för killen som hade dom innan så fungerade dom perfekt..men kan väll inte vara så mycket annat då...för om jag kör bara det andra kortet så fungerar det utmärkt.