Sapphire Radeon HD 7970 3GB!

Permalänk

Sapphire Radeon HD 7970 3GB!

Tjena!
Vad behövs göras med mitt Sapphire Radeon HD 7970 för att få det tystare?
Och behövs någon enklare klockning i MSI afterburner?

Mvh: Eric

Visa signatur

Intel i7 2700k, 7970 3GB, 12GB Dominator GT, 2TB Seagate.

Permalänk
Medlem

Byt kylare

Visa signatur

Chassi:Corasir 800D*Nätagg :Corsair HX 850W PSU
Modekort:ASUS ROG Maximus III Formula*CPU:Intel i5 750 @3.8Ghz
Grafikkort :Zotac 680Gtx*Mine :Corsair Dominator 2x2Gig

Permalänk
Skrivet av astros:

Byt kylare

Till vad?
Länk

Mvh: Eric

Visa signatur

Intel i7 2700k, 7970 3GB, 12GB Dominator GT, 2TB Seagate.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillen99:

Till vad?
Länk

Mvh: Eric

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=744951

Bättre än så är svårt att få det.

Om du inte vill ha vattenkylning vill säga.

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Skrivet av THEBADGUY:

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=744951

Bättre än så är svårt att få det.

Om du inte vill ha vattenkylning vill säga.

Ser bra ut!
Är det bara att skruva bort den andra kylningen och ha själva kretskortet och skruva på denna?

Mvh: Eric
Ps: Är bara 12...

Visa signatur

Intel i7 2700k, 7970 3GB, 12GB Dominator GT, 2TB Seagate.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillen99:

Ser bra ut!
Är det bara att skruva bort den andra kylningen och ha själva kretskortet och skruva på denna?

Mvh: Eric
Ps: Är bara 12...

I praktiken ja. Men känner du dig osäker be nån som är äldre eller mer kunnig att montera grejorna om du köper. Elektronik är känsliga grejer.

Permalänk
Medlem

Kan bara hålla med ovan på ett dyrt kort som ditt borde du iallafall kolla igenom ett par video innan du testar dig på något sånt förmodligen är de bäst som ovan sa att lämnar det till någon äldre mer kunnig i närheten som kan tänka sig göra de gratis eller en liten peng så det blir rätt gjort.

Handlar ju allt från att ha tillräckligt mycket kylpasta på gpun till att applicera thermal pads/kyl kuddarna rätt osv.

Så är ingen jätte svår process när man kan de men om man inte monterat isär ett grafikkort tidigare eller liknande så skulle jag personligen aldrig försöka första gången med ett 7970 är ett för dyrt kort och om det skulle hända något när du gör de så går de inte på garantin skulle jag tro eftersom det inte inkluderar skador som sker vid kylarbyte eftersom teknisk sätt bryter ett kylarbyte garantin så länge du inte kan montera på original kylaren snyggt efter och dom inte kan konstatera att du gjort felet på något sätt eftersom sapphire 7970 inte har void if removed klistermärke på retention platen till gpun.

Kolla med flammsig som du köpte grafikkortet av han e kunnig och kan säkert göra de åt dig för en lite peng no doubt.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Avstängd

Ett alternativ är ju att köpa slutna hörlurar/headset som stänger ute ljud.
Bara en tanke..

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lillen99:

Tjena!
Vad behövs göras med mitt Sapphire Radeon HD 7970 för att få det tystare?
Och behövs någon enklare klockning i MSI afterburner?

Mvh: Eric

Har du gjort en fläktkurva? elr kör du på max?? . Antar att du kör på auto. det du kmr använda datorn till behöver du ingen ny kylare. gör en fläktkurva som passar dej. fläktarna börjar ju låta Högt vid 50% typ , Men som ja sa åt dig. i ställe för att du skulle bygga o fixa med den där datorn så hade ja kunnat fixa ihop allt. och då bytt kylpasta på cpu , gpu, o.s.v ink fixat program du behöver för diverse saker.

Mvh Krille

Visa signatur

Intel i7 3930k , Asus p9x79-pro, 16gb ram, Evga Gtx 780, Samsung 840 250gb ssd, 2tb hdd,
benq XL2420t 120hz skärm , Qpad mk80 tagentbord, Steelseries sensei raw mus,
,corsair hx850w , 800d chassi

Permalänk
Hedersmedlem

Första delen av det här inlägget är väldigt off-topic. Men jag måste bara berömma dig Eric för din stavning. Du är bara 12 år gammal, men du skriver och stavar bättre, tydligare och mer korrekt än många här på forumet som säkerligen är 10+ år äldre än dig.

Jag ser ingen antydan till förkortningar av ord såsom elr, ngn, ngt, vfr eller liknande degradering av det svenska språket. Det glädjer en gammal man!

Om jag skall återgå till vad tråden handlar om så finns det andra alternativ till Arctics kylare, bland annat Peter 79XX Edition från Alpenföhn. ---> http://www.alpenfoehn.de/index.php?option=com_content&view=ca...

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Skrivet av lillen99:

Tjena!
Vad behövs göras med mitt Sapphire Radeon HD 7970 för att få det tystare?
Och behövs någon enklare klockning i MSI afterburner?

Mvh: Eric

Överklockning har motsatt effekt på ljudnivå och värmeutveckling så nej.

Permalänk
Skrivet av Zeuxlarsson:

Överklockning har motsatt effekt på ljudnivå och värmeutveckling så nej.

Hej!
Jag vet det men är det något att göra eller går ett 7970 bra i orginal klock?

Mvh: Eric

Visa signatur

Intel i7 2700k, 7970 3GB, 12GB Dominator GT, 2TB Seagate.

Permalänk
Skrivet av flammsig:

Har du gjort en fläktkurva? elr kör du på max?? . Antar att du kör på auto. det du kmr använda datorn till behöver du ingen ny kylare. gör en fläktkurva som passar dej. fläktarna börjar ju låta Högt vid 50% typ , Men som ja sa åt dig. i ställe för att du skulle bygga o fixa med den där datorn så hade ja kunnat fixa ihop allt. och då bytt kylpasta på cpu , gpu, o.s.v ink fixat program du behöver för diverse saker.

Mvh Krille

Testade lite i MSI afterburner men den ligger på Auto och lägsta.

Mvh: Eric

Visa signatur

Intel i7 2700k, 7970 3GB, 12GB Dominator GT, 2TB Seagate.

Permalänk
Skrivet av lillen99:

Hej!
Jag vet det men är det något att göra eller går ett 7970 bra i orginal klock?

Mvh: Eric

Du frågade efter ett sätt att få kortet tystare. Överklockning gör aldrig ett kort tystare. Det finns mycket riktigt mycket mer prestanda att ta ut om man överklockar men då kan du inte räkna med att det skulle gå tystare eller svalare.

Permalänk
Skrivet av BaZZe:

Kan bara hålla med ovan på ett dyrt kort som ditt borde du iallafall kolla igenom ett par video innan du testar dig på något sånt förmodligen är de bäst som ovan sa att lämnar det till någon äldre mer kunnig i närheten som kan tänka sig göra de gratis eller en liten peng så det blir rätt gjort.

Handlar ju allt från att ha tillräckligt mycket kylpasta på gpun till att applicera thermal pads/kyl kuddarna rätt osv.

Så är ingen jätte svår process när man kan de men om man inte monterat isär ett grafikkort tidigare eller liknande så skulle jag personligen aldrig försöka första gången med ett 7970 är ett för dyrt kort och om det skulle hända något när du gör de så går de inte på garantin skulle jag tro eftersom det inte inkluderar skador som sker vid kylarbyte eftersom teknisk sätt bryter ett kylarbyte garantin så länge du inte kan montera på original kylaren snyggt efter och dom inte kan konstatera att du gjort felet på något sätt eftersom sapphire 7970 inte har void if removed klistermärke på retention platen till gpun.

Kolla med flammsig som du köpte grafikkortet av han e kunnig och kan säkert göra de åt dig för en lite peng no doubt.

Jag ska höra om det finns någon i närheten som kan göra det för en liten peng.
Skicka gärna ett PM någon om ni är sugen!

Mvh: Eric

Visa signatur

Intel i7 2700k, 7970 3GB, 12GB Dominator GT, 2TB Seagate.

Permalänk
Skrivet av Zeuxlarsson:

Du frågade efter ett sätt att få kortet tystare. Överklockning gör aldrig ett kort tystare. Det finns mycket riktigt mycket mer prestanda att ta ut om man överklockar men då kan du inte räkna med att det skulle gå tystare eller svalare.

Vet vet
Men byter jag kylare till den länkade högre upp i tråden och klockar den lite är det egentligen värt att klocka eller ?
Jag är ute lite efter att "modifiera" den!

Mvh: Eric

Visa signatur

Intel i7 2700k, 7970 3GB, 12GB Dominator GT, 2TB Seagate.

Permalänk
Skrivet av lillen99:

Vet vet
Men byter jag kylare till den länkade högre upp i tråden och klockar den lite är det egentligen värt att klocka eller ?
Jag är ute lite efter att "modifiera" den!

Mvh: Eric

Om du byter till kylaren som länkades ovan så kommer du garanterat få mer rum för överklockning, utan att ljudnivån ökar avsevärt, men var försiktigt!

Permalänk
Skrivet av lillen99:

Vet vet
Men byter jag kylare till den länkade högre upp i tråden och klockar den lite är det egentligen värt att klocka eller ?
Jag är ute lite efter att "modifiera" den!

Mvh: Eric

Det är absolut värt att överklocka. Jag har själv en AC accelero extreme, har lyckats klämmar ut 30% mer prestanda.

Skrivet av raubtier:):

Om du byter till kylaren som länkades ovan så kommer du garanterat få mer rum för överklockning, utan att ljudnivån ökar avsevärt, men var försiktigt!

Det bör noteras att byta av grafikkortskylning inte är lätt, speciellt för en novis. Om du inte redan är erfaren så skulle jag avråda dig.

Permalänk
Medlem

Bör även noteras att ett eventuellt byte av kylningen kommer att förstöra garantin.

Visa signatur

AMD R9 5900X | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk
Skrivet av Rixxz:

Bör även noteras att ett eventuellt byte av kylningen kommer att förstöra garantin.

Nästan inga tillverkare tillåter byta av kylning under garantin. Jag vill minnas att någon enstaka gör det, EVGA kanske det var. Tror inte sapphire tillåter detta.