HD 5970 artifacter. Film finns tillgänglig

Permalänk

HD 5970 artifacter. Film finns tillgänglig

Hejsan. Som rubriken lyder har jag problem med artifacter. Idle Load Spel Film, ja överallt kan man säga att jag har artifacter. Jag har testat att uppdatera drivrutiner osv men problemen har bara lösts temporärt och har inom en stund kommit tillbaka. Startar jag om datorn så försvinner artifacterna en stund men återkommer snart.

Har testat kortet i polarens dator under en period av en timme och då funkade kortet som det skulle. Kan nämna att vi körde på samma drivrutiner.

Detta börjar gå mig på nerverna och jag undrar om det är grafikkortet eller om det är någon annan komponent i datorn som har gett sig.

Tack på förhand

Med vänliga hälsningar Emil Mattsson

Länk till video på hur det ser ut: http://youtu.be/E6F5DwIQOuM

Permalänk
Medlem
Skrivet av pr0nz4:

Hejsan. Som rubriken lyder har jag problem med artifacter. Idle Load Spel Film, ja överallt kan man säga att jag har artifacter. Jag har testat att uppdatera drivrutiner osv men problemen har bara lösts temporärt och har inom en stund kommit tillbaka. Startar jag om datorn så försvinner artifacterna en stund men återkommer snart.

Har testat kortet i polarens dator under en period av en timme och då funkade kortet som det skulle. Kan nämna att vi körde på samma drivrutiner.

Detta börjar gå mig på nerverna och jag undrar om det är grafikkortet eller om det är någon annan komponent i datorn som har gett sig.

Tack på förhand

Med vänliga hälsningar Emil Mattsson

Länk till video på hur det ser ut: http://youtu.be/E6F5DwIQOuM

Hej

Några saker du kan testa:

1. Har du kört exempelvis driver sweeper i safemode efter avinstallation så att du fått bort alla de gamla filerna från tidigare drivrutiner?, har märkt att mina kort kan agera ganska konstigt om man inte gör det innan uppgradering.
Kanske testa att gå tillbaka till någon äldre version av drivrutinerna.

2. Du kan prova att ställa in en fläktkurva i msi afterburner om man skulle misstänka överhettning, vrm temperaturer kan tydligen vara ett problem på dessa kort.

3. Jag har haft liknande problem med artefakter och meddelandet: "Driver has stopped responding" på vissa versioner av drivrutinerna.
Min dator hängde sig även lite då och då när jag surfade med firefox. Löste problemet genom att flasha om bioset till sapphires bios då mina kort verkade ha problem med klockfrekvenserna i desktopen, så nu fungerar de perfekt.
Länk till tråden om sapphire bioset , jag laddade ner "original vbios" som jag kör på båda mina kort. Detta tycker jag är en sista åtgärd dock och görs på egen risk, finns alltid en risk bricka ett kort om man mixtrar med biosuppdateringar.

Visa signatur

| Phenom II X3 720BE 2,8GHz (upplåst till X4 20) @ 3.6GHz | Corsair HX850W | Crosshair IV Formula | 8GB Kingston HyperX Blue | 2st 5970 Crossfire | Intel 120GB SSD | Silverstone Fortress 2 | H80 |

Permalänk
Skrivet av FredW:

Hej

Några saker du kan testa:

1. Har du kört exempelvis driver sweeper i safemode efter avinstallation så att du fått bort alla de gamla filerna från tidigare drivrutiner?, har märkt att mina kort kan agera ganska konstigt om man inte gör det innan uppgradering.
Kanske testa att gå tillbaka till någon äldre version av drivrutinerna.

2. Du kan prova att ställa in en fläktkurva i msi afterburner om man skulle misstänka överhettning, vrm temperaturer kan tydligen vara ett problem på dessa kort.

3. Jag har haft liknande problem med artefakter och meddelandet: "Driver has stopped responding" på vissa versioner av drivrutinerna.
Min dator hängde sig även lite då och då när jag surfade med firefox. Löste problemet genom att flasha om bioset till sapphires bios då mina kort verkade ha problem med klockfrekvenserna i desktopen, så nu fungerar de perfekt.
Länk till tråden om sapphire bioset , jag laddade ner "original vbios" som jag kör på båda mina kort. Detta tycker jag är en sista åtgärd dock och görs på egen risk, finns alltid en risk bricka ett kort om man mixtrar med biosuppdateringar.

Driver sweeper gör jag varje gång jag byter drivrutiner Pga av många problem med mitt gamla kort vid byte av drivrutiner Ska testa att ta någon äldre drivrutin och återkomma med svar.

Finns det något program som e bra för att kolla vrm temps?`för den vanliga tempen är inge fel på i min ögon drygt 85 grader vid spelande.

Bios har jag bytat en gång. Kör med xfxs bios som fanns på deras hemsida när kortet var nytt då det levererades med ett felaktit bios där man ej kunda ändra fläkt hastighet osv.

Men som sagt jag tackar för svaret och återkommer när jag har testat äldre drivrutiner

Med vänliga hälsningar Emil Mattsson

Permalänk

Har nu testat att byta drivrutiner till ett par äldre, alla från 11.12 å upp ger samma error. Då kan vi nästan konstatera att det inte ligger i drivrutinerna eller?
Tänkte testa att flasha bioset igen. men vet inte riktigt hur jag går till väga med saphires bios då xfx var väldigt enkelt med guide osv

Permalänk
Medlem

Flasha bioset -igen-?

Då är väl garantin förverkad, om jag inte är ute och snurrar.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem

Om du har provat kortet i en annan dator och är säker på att det fungerade där så borde du väll inte behöva flasha bioset. Prova allt annat i din egen dator först. Nätagg, annan pci-e port etc. Uteslut sådana enklare saker först.

Visa signatur

Custom Built Chassis|CM Silent 1000W Mod|Asus P6X58D-E|i7 930@4.2ghz ht on| 6Gb Corsair Dominator @1604MHz| Evga & Zotac Gtx 470 SLI @ 800,1600,1674 & Asus 8600gt physX dedicated| WD Green 1Tb+1Tb WD Black sata 3 +1Tb extern|Intel SSD 80Gb X25-M G2|Logitech MX518 & G15| H2O|Shure SRH840
http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2223280

Permalänk
Medlem

Har du någon garanti kvar?
Ser ut som kortet e trasigt i mina ögon

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 2600 Mobo: Asus Prime X470 PRO Ram: Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz PSU: Cooler Master 700 W GPU: XFX Radeon RX 5700 XT 8 GB SSD: Samsung EVO 850 500 GB SATA 2.5" HDD: Massa diskar Chassi: Fractal Design Define R3