Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2012

Brudar som spelar

Hallo

Är mest lite nyfiken på hur många brudar det är som spelar spel som wow, cod, bf, cs etc? Råkar ni också ut för idioter som kallar en massa elakheter och säger att man är en noob eller ska suga deras respektive? Bara jag som är trött på det här? Till er män där ute: tjejer kan faktiskt också spela, och bara för att vi är tjejer betyder det inte att vi är skit dåliga på spel. Ni som känner er träffade av att klanka ner och kalla tjejer saker för att de spelar spel, har du inget bättre för dig? Gå och lägg dig igen i såfall. Och ni som ser upp till tjejer som spelar, skriv ert stöd här!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Maj 2007

bryr mig inte om det är en tjej eller kille som spelar, fortsätter på som vanligt.

Citera så att jag hittar tillbaka! Intel i7 4770k | Gigabyte GA-Z78X-UD4H | 8GB Corsair XMS3 1333Mhz
| Geforce GTX 980 | OCZ Agility 3 120GB | EVGA G2 750W | Windows 10

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Luleå
Registrerad
Apr 2007
Skrivet av koleck:

barn kan faktiskt också spela

Jag brukar själv ta rollen som kvinna när jag spelar online, samt offline också för den delen. Vad jag kommit fram till efter dessa år som virtuell kvinna är att andra inte stör sig på könet, de stör sig på att man suger. När man väl presterar bra så sägs ingenting om varken ens kön eller ens spelstil, för då är allt som det ska vara och det finns ingenting att störa sig på.
Jämför hur spelare brukar störa sig på andra nationaliteter.

Även;
Det är gammal tradition att klanka ned på nästan alla typer av tillhörighet som inte hör till den lokala gruppen, när vi talar om Internet. Att skylta med sitt kön anses vara opassande, precis som det ofta är opassande att skylta med politisk tillhörighet, läggning eller civilstatus.
Alltså, om du spelar VoV och i fel sammanhang nämner ditt kön, så kommer folk ta det som att du skyltar med det och vill ha uppmärksamhet, vilket oftast är ofint och opassande. För att inte tala om shitstorm om du spelar LoL, flashar ditt kön och presterar under förväntan.

Ääven;
Ser inte upp till tjejer som spelar. Varför ska man göra det? Är de en utsatt, svag grupp individer som normalt behöver särskilt stöd? En minoritet (nope, de är en majoritet enligt DN kultur någon gång i juli förrförra året om jag inte minns tokigt)?
Jag ser ned på tjejer och killar som använder sin könstillhörighet som någon form av social apparatus. Det är ok att flasha sitt kön om gruppen tillåter det, exempelvis i en uppsluppen LoL-match där diskussion om etnicitet och könstillhörighet redan är igång.

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2012

Nja menar inte att man skryter om det men ibland på vissa spel där det finns profiler så står det kön. Sen då om någon frågat om jag var tjej eller kille så svarar jag så klart ärligt. Jag skulle inte säga att jag suger på spelen och där av kommer frågan, utan jag är medelmåttig. Iallafall jag skyltar inte eller skryter om mitt kön för jag bryr mig bara om att spela. Endå får man kommentarer ibland och det är Inte trevligt.

Kvinnor är en minioritet inom spelvärlden men jag säger inte att vi att är en svag grupp, snarare tvärtom. Dock borde folk tänka efter innan de skriver.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Luleå
Registrerad
Apr 2007
Skrivet av koleck:

Nja menar inte att man skryter om det men ibland på vissa spel där det finns profiler så står det kön. Sen då om någon frågat om jag var tjej eller kille så svarar jag så klart ärligt. Jag skulle inte säga att jag suger på spelen och där av kommer frågan, utan jag är medelmåttig. Iallafall jag skyltar inte eller skryter om mitt kön för jag bryr mig bara om att spela. Endå får man kommentarer ibland och det är Inte trevligt.

Kvinnor är en minioritet inom spelvärlden men jag säger inte att vi att är en svag grupp, snarare tvärtom. Dock borde folk tänka efter innan de skriver.

Vad är det för kommentarer du pratar om? Jag har aldrig upplevt något värre än sexuella närmanden och saker som könsord och starkare tillmälen. Aldrig varit med om utfrysning, nedvärdering eller mobbing för att jag varit kvinna. Händer oftare att man får positiva kommentarer, vilket iofs kan tolkas som nedvärderande om man är lagd åt det hållet. Oftast får jag ingen speciell reaktion alls, då de allra flesta är upptagna med att spela eller har annat att störa sig på än kvinnor on the Internets.

Jag misstänker starkt att större delen av problemet ligger i att kvinnan spelar rollen. Klankar någon ner på en för att man är kvinna så måste det ju betyda att åtminstone en person i världen tycker att man är usel just för att man är kvinna och det blir en person mindre att bevisa sin duglighet inför osv.
Visst att det kan vara jobbigt om någon verkligen förpestar ens tillvaro genom att exempelvis kalla en för saker av den enda synliga anledningen att man är kvinna, men idag finns det åtskilliga sätt att bli av med otyg. Om det är mer komplicerat än så finns alltid övriga att ta hjälp av samt den absolut bästa medicinen vid namn doesn't-give-a-fuck, vilket repellerar i stort sett allt.
Du säger att du bryr dig endast om att spela, så varför tar du ens åt dig av kommentarerna?

Ponera ditt första inlägg handlade om hur ickeheteros blir sämre behandlade i spel av anledningen att de är ickehetero. Skulle det vara någon skillnad jämfört problemet med att vara kvinna? Mot att vara neger? Mot att vara rullstolsburen? Mot att vara norsk?

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Summer '79
Registrerad
Maj 2002

Intressant tråd koleck och intressant inlägg Alakai, vet inte var jag står haha

Beror kanske också på vad för sorts spel det är, casual eller competative-genre

CPU: Intel Core i7 4770K @ 4.2Ghz Motherboard: Asus Maximus VI Hero GPU: Zotac GeForce GTX 780 AMP Edition Memory: Kingston Beast 16GB @ 2400Mhz SSD: 240GB Intel 530 PSU: Corsair AX 860W 80+ Platinum Chassi: Corsair Obsidian 750D OS: Windows 7 x64 Professional 3Dmark11: 13739 3Dmark Vantage: 42063 Valley Benchmark 1.0 Extreme HD: 3016

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Källaren
Registrerad
Sep 2004

Tycker inte heller att det är vanligt att man blir kränkt som tjej och då har jag ändå spelat på Internet dom senaste 12-14 år. Visst händer det ibland att någon skriver någonting i still med: You play like a girl... men oftast får han inga responds eller så blir han kallad för saker själv...Oftast handlar det väl om kaxiga 10-åringar som antagligen tjurar för att dom är för unga för att ha en tjej

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2012

alakai, vad har raser och sexuell läggning med det här att göra? Jag vill bara veta om det är fler tjejer som råkat ut för samma sak, för mig händer det ganska ofta. Sen till nu dessa "10 åringarna" eller vem det nu är som uttalar sig så här, så vill jag bara säga att man ska tänka innan man skriver. Du behöver inte överanalysera. De här har ingenting med läggning eller ras, förstår inte hur du kan jämföra det med de häller?
Synd att jag raderat min meddelande inbox på xbox live, annars hade jag tagit en bild så hade du fått se själv meddelanden jag fått.

Allt jag vill förmedla är att de spelar ingen roll vem man är, bara man har roligt när man spelar. Har man åsikter som är stötande kan man behålla dem för sig själv.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skövde
Registrerad
Okt 2001

I alla de mmo jag spelat så har jag väl märkt att det lätt kan bli lite sexuellt trakasseri mot just tjejerna i gruppen man spelar med. Även om männen gör det med skämtsam inställning så går det väldigt lätt överstyr. Är ju väldigt många som är "OMG GIRL PLAYING. SHOW BOOBIES!"-liknande tyvärr. Kan inte påstå att jag personligen bryr mig nämnvärt om det är kille eller tjej som spelar men kör man med rätt folk kan tjejer få macho-killarna att tagga ner lite och det blir en lite lugnare stämning i gruppen och ett effektivare spelande

"If Violence doesn't solve your problem, you're not using enough"

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2003
Skrivet av koleck:

alakai, vad har raser och sexuell läggning med det här att göra? Jag vill bara veta om det är fler tjejer som råkat ut för samma sak, för mig händer det ganska ofta. Sen till nu dessa "10 åringarna" eller vem det nu är som uttalar sig så här, så vill jag bara säga att man ska tänka innan man skriver. Du behöver inte överanalysera. De här har ingenting med läggning eller ras, förstår inte hur du kan jämföra det med de häller?
Synd att jag raderat min meddelande inbox på xbox live, annars hade jag tagit en bild så hade du fått se själv meddelanden jag fått.

Allt jag vill förmedla är att de spelar ingen roll vem man är, bara man har roligt när man spelar. Har man åsikter som är stötande kan man behålla dem för sig själv.

vad alakai menar är att vita män/pojkar är majoritet när vi pratar spel (the sims osv också?). Liksom avvikande sexualitet och andra etniciteter blir kvinnor alltså minoritet. Sen att kvinnor får kommentarer och närmanden när dom gör saker som anses typiskt manligt är knappast förvånade, anonymiteten och den sprida ålder gör dock att saker går ur styr.

btw alakai, "neger" är inte det mest pk ordet för en svart människa.. OT jag vet men, ja.

//edit: just vita män är förstås inte någon majoritet i värden vad gäller spel men i Sverige är dom det.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Luleå
Registrerad
Apr 2007
Skrivet av koleck:

Har man åsikter som är stötande kan man behålla dem för sig själv.

Bland annat vad tomten51 skrev. Det är inte fantastiskt svårt att greppa mina ickeliknelsefrågor och bygga vidare på dem. Vad jag säger, i klartext denna gången, är att det är inget problem som bottnar i de enda egenskaperna kvinna och gamer.

Förmedla åsikt och tankar är heller inte fel men är det något som behöver sägas?
- Var inte elak!
- Så det är vad jag lärt mig av denna tråden, att inte vara elak?
- Så vad vill du lära dig då, surgubbe!?
- Varför jag ska undvika att se ned på andra genom ord och handling och hur jag undviker att andra gör det.
- Det är ju klart att man inte ska se ned på någon.
- Inte alls. För det första så innebär det att man ställer sig själv i bättre dager när man trycker ned andra. Härskartekniker är mycket effektiva. Genom att känna till hur härskartekniker fungerar, varför de finns till och hur man motverkar dem så kommer man inte vara att ställa sig själv i bättre dager, man kommer att undvika att den som använt härskartekniker emot en blir nedtryckt med samma medel i den dåvarande gruppen.
- Så har du n..
- Länk! Yes, två sekunder..

Lär dig utantill, återkom och berätta.

EDIT: Btw tomten51, I don't give a buck 'bout peekey.