Köpa oöppnad och olåst Iphone

Permalänk

Köpa oöppnad och olåst Iphone

Vilken risk tar man om man köper en iphone av en privatperson med kvitto och garanti, olåst och obruten förpackning. Det är väll i princip samma som att gå och köpa den i butik?

Jag vet att om man köper en med abonnemang så finns det risker med fusk osv. men vilka risker finns det i mitt fall?

Ja visst, den kan vara stulen, men den risken tar man i princip med allt annat man köper av privatpersoner.

Tack

Permalänk
Medlem

Du har ingen garanti

Permalänk

Garanti ingick också, utöver det, några risker?

Permalänk
Medlem

de är relativt vanligt numera med att folk köper en mobil och sen väntar dem ca en månad och stöldanmäler den då och till följd av detta så får dem ut en ny mobil och du som köpt denna mobil sitter nu med en obrukbar mobil då imei nr är spärrat i alla operatörers nät..

dessutom får vi inte glömma bort att det kryllar av iphone piratkopior på marknaden som är helt identiska med orginalet..

Visa signatur

Valkommitens ordförande går till dikatorn och säger vi har en bra och en dålig nyhet vilken vill du höra först?
-Den Bra -Du är president igen
-Så vad är den dåliga nyheten? -Ingen röstade på dig!
Om du vill veta hur det är att leva i en diktatur läs här https://charter97.org/en/news/

Permalänk

Det spelar ingen roll att den är oöppnad det där med imei nummret?

EDIT: Finns det ingen chans att på något sätt ta reda på om den är piratkopierad på kartongen?

Skrivet av Elyxiator:

de är relativt vanligt numera med att folk köper en mobil och sen väntar dem ca en månad och stöldanmäler den då och till följd av detta så får dem ut en ny mobil och du som köpt denna mobil sitter nu med en obrukbar mobil då imei nr är spärrat i alla operatörers nät..

dessutom får vi inte glömma bort att det kryllar av iphone piratkopior på marknaden som är helt identiska med orginalet..

Permalänk
Medlem
Skrivet av kvnwpts:

Garanti ingick också, utöver det, några risker?

Hur vet du att garantin är kvar, har företaget som privatpersonen köpt av lämnat skriftligt att även andrahandsköparen har garanti på produkten?

Är en deal för bra för att vara sann är den ofta det, vad är anledningen till att denna person vill sälja av en oanvänd iphone?

Permalänk

Det vet jag inte än, vilka frågor borde jag ställa för att vara så säker så möjligt på mitt köp?

Skrivet av emahex:

Hur vet du att garantin är kvar, har företaget som privatpersonen köpt av lämnat skriftligt att även andrahandsköparen har garanti på produkten?

Är en deal för bra för att vara sann är den ofta det, vad är anledningen till att denna person vill sälja av en oanvänd iphone?

Permalänk
Medlem

"Är den stulen?"
"Är det en Garantilur?"
"Vart har du köpt den?"
"Varför säljer du den för detta pris?"
Osv...

Permalänk
Medlem

hade jag köpt en iphone med dom beskrivningar du har gett mig så hade jag skrivit ett fint kontrakt med snubben och tagit ett kort på honom annars ingen deal. Precis som #4 sa så finns den risken och vill du förlora runt 4k så be my guest

De e vad jag hade gjort.

Visa signatur

| Ryzen 1700 @ 4.0 ghz | Asus PRIME X370-PRO | 32 GB Corsair Vengeance LP 3000 mHz | Gigabyte GTX 770 2-way SLI | BenQ XL2410T, 5x AOC e2460SDA | Fractal design R5 | https://i.imgur.com/rjO3bLw.jpg

Software developer

Permalänk
Medlem

allt beror på vart han har köpt mobilen.. Många återförsäljare har imei nr på själva kvittot och det står oftast på kartongen i sig..
Är den oöppnad och du kan se att det stämmer ihop med kvittot så har du gjort allt du kan..

** edit, det du kan göra mer... är att skriva ett kvitto mellan er 2 med hans person nr och underskrift så du kan bevisa att du
har köpt den av honom och inte stulit sakerna ifall de skulle hända något. Passa på och fråga efter id så du ser att person nr stämmer med ID:et.

Visa signatur

Chassi Lian Li O11 MINI Black MB Asus ROG Strix X570-F CPU Ryzen 5900x / NZXT Z63 RAM 64Gb DDR4 HyperX SSD 2T+2 M.2 + Seagate 2Tb + 2 Ssd GPU Asus Strix GTX3080Ti Oc PSU Corsair SF750 Skärm Odyssey G9 G93SC/ 2x27" LG GP850.

Permalänk

Det var en jävla massa saker som man hända...huh.

Får nog tänka över saken. Men uppskattar alla svar!