92 grader med furmark?

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Lidköping
Registrerad
Jun 2011

92 grader med furmark?

Hej råkade få upp tempen på ena kortet i 92 grader på furmark :S kan ena kortet ha tagits skada av det? jag benchmarkade och hängde upp tvätt samtidigt ?

MODERKORT - CROSSHAIR V FORMULA 990FX| LJUDKORT - ASUS XONAR D2| CPU - AMD PHENOM2 970BE X4 4.1 GHZ| CPU KYLARE CORSAIR HYDRO H80| NÄTAGG - XFX 750W PRO SERIES| GRAFIKKORT - AMD RADEON HD 6970 2GB| SSD - CORSAIR FORCE F60| WD GREEN CAVIAR 1TB| SHASSI - ANTEC TWELVE HUNDRED| MÖSS - RAZER IMPERATOR BF3 EDITION| HEADSET - STEELSERIES SIBERIA V2| SKÄRM - ACER G245H HDMI| TANGENTBORD - LOGITECH G110| HÖGTALARE M-AUDIO AV 40|

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2004

Om jag minns rätt inte 90+ alls bra för kortet, hoppas det fortfarande fungerar.
Varför plågade du ditt stackars kort med Furmark?

[Intel 6700K @ 4500MHz]--[MSI Core Frozr L]--[MSI Z170 Gaming M5]--[Corsair 16GB 2666MHz DDR4]--[MSI 1080Ti Gaming X @ 2038/12006MHz]--[EVGA Supernova G2 850W]--[Fractal Design Define S]--[Windows 10 x64]--[Acer X34A]--[Corsair Strafe RGB MX Silent]--[Mionix Naos 7000]--[HyperX Cloud II]--[Creative Gigaworks T20]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gävle
Registrerad
Jan 2012

Fungerar det fortfarande så behöver du nog inte oroa dig, har själv haft kort som gått upp i nästan 100c på Furmark
Har för mig att Swec skrev en artikel om Furmark förr, det är mästare på att nå höga temps med kort, ska du bencha så prova Heaven DX eller 3d mark då det inte trycker upp korten i samma värme.

Edit: Vad det verkar så 'bränns' ditt kort vid 110c, Det ser även ut som att kortet throttlar vid 92c så ditt värmeskydd slog i och räddade det

Current: AMD Phenum 4 965 BE @ 4.2GHz
Old: Intel 2600k @ 4.8GHz

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uddevalla
Registrerad
Sep 2010
Skrivet av gamerguy:

Hej råkade få upp tempen på ena kortet i 92 grader på furmark :S kan ena kortet ha tagits skada av det? jag benchmarkade och hängde upp tvätt samtidigt ?

92 grader i furmark är inga problem. Däremot om du kommer upp i 90+ i vanliga spel kan kortet ta lite skada efter ett tag. Men då kan du ju alltid göra en egen fläktkurva.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
sdf
Registrerad
Apr 2011

troligtvis klarar det betydligt mer, ska väl upp till 300 innan lödningarna smälter och komponenterna börjar trilla av

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Lidköping
Registrerad
Jun 2011

haha jag skulle bara benchmarka lite och var visst en kvarts tid och hängde upp tvätten och såg sen att tempen hade varit uppe i 92 grader på ena kortet men allt fungerar som det skall utan problem nu efteråt

MODERKORT - CROSSHAIR V FORMULA 990FX| LJUDKORT - ASUS XONAR D2| CPU - AMD PHENOM2 970BE X4 4.1 GHZ| CPU KYLARE CORSAIR HYDRO H80| NÄTAGG - XFX 750W PRO SERIES| GRAFIKKORT - AMD RADEON HD 6970 2GB| SSD - CORSAIR FORCE F60| WD GREEN CAVIAR 1TB| SHASSI - ANTEC TWELVE HUNDRED| MÖSS - RAZER IMPERATOR BF3 EDITION| HEADSET - STEELSERIES SIBERIA V2| SKÄRM - ACER G245H HDMI| TANGENTBORD - LOGITECH G110| HÖGTALARE M-AUDIO AV 40|

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bjuv
Registrerad
Jun 2005
Skrivet av riktigninja:

troligtvis klarar det betydligt mer, ska väl upp till 300 innan lödningarna smälter och komponenterna börjar trilla av

Undre smältgränns för vanligt lödtenn är 183 grader men med det nya miljövänliga har jag för mig är runt 265 grader då det är mindre bly i

Phenom II X6 1090T BE, GA-790x-ud3p, 8gb Corsair XMS2 800Mhz, Radeon R9 270x, 120gb Kingston HyperX Fury, 500GB Seagate, 2TB Seagate.

Trädvy Permalänk
Entusiast
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2007
Skrivet av riktigninja:

Riktigt så enkelt är det inte.
Halvledare (Därav processorer, IC-kretsar med flera) slits något enormt och kan kortslutas omkring 90-120 grader inom loppet av några enstaka minuter, så 90+ är definitivt den absoluta gränsen.
Sedan beror "dödstemperaturen" helt och hållet på vilka tekniker och vilka material processorn är tillverkad av.

En generell tumregel är att aldrig nå över 80 grader, och är man över 90, så leker man på gränsen till "dödszonen".

Furmark är ökänd för att "döda" grafikkort rätt snabbt om man har en bristfällig kylning, vilket tyvärr många stockkylare är.
Många grafikkort, speciellt dem från 2 - 3 genarationer tillbaka, är också kända för att ha bristfälliga temperatursensorer, och visar ett nonsensvärde vid temperaturer över circa 70 grader.

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
regnvm Helsingia regio
Registrerad
Dec 2009

92c i furmark är ganska normalt och inte direkt oroande. Det kommer ändå aldrig upp i dessa temperaturer vid vanlig användning.

EDIT: Vill också påpeka att 90c+ inte direkt kan skada ditt kort även om det är bäst att undvika då konstant höga temperaturer degraderar transistorerna. Själva GPU:n tar direkt skada först vid 100c+ och VRM först vid 120c~. Så länge ditt kort inte överstiger 90c vid normal användning så har du inget att oroa dig för.

Laptop: ASUS-G751JY