Ställa in växlar på cykel, några bra tips innan man börjar?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2008

Ställa in växlar på cykel, några bra tips innan man börjar?

Hej
Börjar bli dags att ställa in växlarna på cykeln då de inte riktigt vill lira som de ska. Jag har ställt in dem några gånger men bara via vajern och det fungerar några rundor i innan man måste ställa in dem igen. Någon som har några bra tips eller en guide hur man ställer växlarna riktigt?
Är ute på landet och har 7 mil till närmaste cykelaffär så måste göra det själv och det kan vara bra att lära sig.
Växlarna som ska ställas är de som är bak på cykeln och växlarna är Deore Shadow om det har någon betydelse.
Tips på hur man kan göra en ordentlig rengöring på kedja och växlar utan att plocka ner allt med saker man har hemma skulle också uppskattas då det samlas mycket grus och skit från skogen. Diskborste och avfettningsmedel?.
Tack i förväg.

Hej

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
\\Localhost
Registrerad
Mar 2006

beror väll på hur dan växel du har på cyckeln.

navväxel så är det att spänna / släppa vajjern till rätt ställe där växlarna är på rätt ställe

drevväxel så ska det finnas en ställskruv på kedjeförarenför att justera med ända tipset är att justera lite prova lite justera mer vid behov.

om du har drevväxxel så kan det vara så att ett kuggdrev är skevt iom att du sa du kört i skogen vilket brukar resultera i att kedjan vill hoppa av titt som tätt hur man än justerar växeln ända då är att köpa ett nytt drev eller cyckel vilket som är billigast.

Asus Z97-A, I7 4790K @4.8GHz 1.29V, 24Gb ram, 2x GIGABYTE GTX 970 WindForce 3X OC @ 1511Mhz/7246Mhz.
[Lista] De bästa gratisprogrammen

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Fjugesta
Registrerad
Aug 2005

En sökning på google och 5sek senare hittade jag detta.
http://www.ehow.com/how_7172097_adjust-shimano-deore-gears.ht...

Men som RoD sa så kolla allt innan så det är ok.
Titta på alla drev så dom inte är skeva och att inga kuggar är av,böjda (även dom i växelväljaren).
Dock så ska alla kuggarna (dom på hjulet) vara lite vridna (i förhållande till hur kedjan går) för att på det sättet kunna greppa kedjan bättre vid växling.
Sen kollar du så att vxl väljaren är ok inga glappa,skadade drev och att den inte glappar i "upphängningen".
Efter det kolla kedjan så den är ok (ej glapp,rost,etc) och att alla leder i den funkar ok och inte sitter fast för det kan leda till problem vid växlingar,etc.
Kolla även så att alla vajer och höljen är hela är ett hölje skadat (även om vajern går lätt) kan det leda till att höljet blir lite kortare och längre när man drar,trycker med vajern (vilket därmed minskar längden som vajern kan dra,trycka) och därmed leda till vxl problem och,heller inställningsbekymmer.

Om drev,upphängningen i vxl väljaren är glappa så kan det vara svårt att få till justeringen.
Tex så kan det gå bra att vxl ner men inte upp tex att du får två vxl istället för en heller ingen alls i detta fall kan det ibland gå att ställa skiten mitt i så att det funkar till tex 75% av fallen vid både upp,ner vxl.
Och det är ju en balansgång var man vill ha det då men ofta så får man pilla nån,några gånger i veckan för att det ska funka någorlunda bra om skiten är lite glappt.

För att göra rent så kan du ta bort växelväljaren och skruva isär den nu har jag inte pillat på cyklar på minst 10år (och har då ej erfarenhet av deore shadow) men detta har alltid varit lätt och vad jag kan se på bilder på google,etc så ser dom ut som vanligt och borde då vara lika enkla.
dom små dreven brukar sitta med en skruv och kan sen tas bort (och det behövs imellanåt) sen rengör dom och lagrena fetta in med nytt fett sätt tillbaks.
Själva upphängningen kan vara mer jävlig (ibland är dom skit lätta och ibland lite mer jävliga men oftas ganska lätta) det kan vara bra att få isär dom med och rengöra och nytt fett.
Samma sak med kedjan gör rent smörj in den.

Sen när du smörjer,fettar in saker så ska du absolut inte använda wd-40 , 5-56 och andra rostlösare visst dom smörjer en del i ett litet tag MEN dom löser även upp andra oljor,fetter och driver ut dom så det blir till slut mindre smörjning än innan (plus att dom drar till sig vatten efter ett tag).
Du ska helst inte använda vanlig olja,fett på oskyddade ytor,lager,kedja heller visst det smörjer bra men dom är "våta" och får dom damm,sand,etc på,i sig så hålls ju detta kvar och det är inte bra.
Du ska köra med ett "torrt" smörjmedel tex silikon baserade som är tunnflytande (så att den tränger in) när man sprejar på den men torkar,hårdnar (så inget damm,sand,ect fstnar på,i den) på några minuter (detta är även bra till vajer).
ett exempel är detta http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Olja-och-kemikalier/Smor...

Sen när det gäller lager till hjulet och i vissa fall även till dom små dreven i vxl väljaren (det beror på hur dom är gjorda dom måste vara skyddad med någon sorts tätning annars är ett torrt fett bättre) så ska du ha vanligt fett.
Kan i väldigt sällsynta fall även vara vanligt fett i upphängningens lager med men då är det dyra prylar vi talar om så det är nog ej troligt i detta fallet.

Den ABSOLUT viktigaste delen i en dator är NÄTDELEN varför spara 200-300:- och ta en chans på att dina nya dator delar för x antal tusen ska hålla?????????
Den hemliga polisens anfader, Armand Jean du Plessis de Richelieu a.k.a. Cardinal-Duc de Richelieu, sa en gång så här om sitt arbete... "Ge mig sex rader skrivna av den hederligaste man som finns och jag ska hitta en förevändning i dem att hänga honom."