Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2006

Ny datorstol

Hej på er!

Jag har surfat runt på olika forum och kommit fram till att Kinnarp fått bra betyg, så jag var därför nere hos en lokal återförsäljare idag och lånade med mig en Kinnarp 8000 med synkrongunga.
Stolen känns jätteskön och jag får testa den över helgen, då det är ett demoexemplar och varit på vift några gånger och blivit testad av olika företag.

Saken är den att stolen är ungefär 4 år gammal och jag får därför max 1 års garanti och det följer med armstöd och nackstöd. Nypris för denna stol är 8400:- inkl. moms, men jag får köpa den för 5400:- inkl. moms. Jag vet inte om det är bra eller anus, så därför vill jag gärna höra andra mer erfarna komma med tips och förslag på om detta är prisvärt eller inte. Bör kanske tillägga att stolen inte känns nedsutten på något sätt.

Tack på förhand!

(Skapade samma tråd i fel kategori tidigare idag, men vet ej hur man raderar den, sorry^^)

| FD Arc | ASrock P67 Extreme4 | Corsair HX850W |
| ASUS GTX1070 STRIX | i7 2600k@4.5 |
| 16GB Corsair Vengeance 1600 LP | Samsung 850 500gb | H80 |
Oh, by the way... I'M BATMAN!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lycksele
Registrerad
Nov 2011
Skrivet av Anguzz:

Hej på er!

Jag har surfat runt på olika forum och kommit fram till att Kinnarp fått bra betyg, så jag var därför nere hos en lokal återförsäljare idag och lånade med mig en Kinnarp 8000 med synkrongunga.
Stolen känns jätteskön och jag får testa den över helgen, då det är ett demoexemplar och varit på vift några gånger och blivit testad av olika företag.

Saken är den att stolen är ungefär 4 år gammal och jag får därför max 1 års garanti och det följer med armstöd och nackstöd. Nypris för denna stol är 8400:- inkl. moms, men jag får köpa den för 5400:- inkl. moms. Jag vet inte om det är bra eller anus, så därför vill jag gärna höra andra mer erfarna komma med tips och förslag på om detta är prisvärt eller inte. Bör kanske tillägga att stolen inte känns nedsutten på något sätt.

Tack på förhand!

(Skapade samma tråd i fel kategori tidigare idag, men vet ej hur man raderar den, sorry^^)

5,4 K För en datorstol???????????????????

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lycksele
Registrerad
Nov 2011

Själv har jag en Malmkom som jag är hyffsat nöjd med http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/20196807/

Och brorsan har en Markus som var jvligt Skön! http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/40103100/

Trädvy Permalänk
Forumledare
Kent
Registrerad
Jan 2005
Skrivet av Anguzz:

Hej på er!

Tack på förhand!

Anus, absolut anus. Jag köpte min på Röda korset för 350:- och efter en rengöring är den fin igen. 1 år gammal 9000 synco med armstöd och nackstöd..... Kolla blocket och olika second hand butiker.

Synpunkter eller frågor gällande modereringen? Då kan du kontakta mig eller moderatorerna.
Ursäkta min stavning, jag är dansk

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2006
Skrivet av Osian:

5,4 K För en datorstol???????????????????

Ja det som inte framgick är att jag har börjat få problem med ryggen, vilket jag befarar är "förstadie" till diskbråck, då jag jobbar som hissmontör och lyfter vädigt mycket tungt. Jag vill därför ha en ordentlig stol som inte påfrestar ländryggen för mycket.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2006
Skrivet av screamin-daemon:

Anus, absolut anus. Jag köpte min på Röda korset för 350:- och efter en rengöring är den fin igen. 1 år gammal 9000 synco med armstöd och nackstöd..... Kolla blocket och olika second hand butiker.

Ok. Jag hittade en bra kinnarp för 600 på blocket, men den såldes 10 minuter innan jag ringt tyvärr. Jag har kollat runt lite på olika sidor, men inte hittat något ordentligt än. Gratulerar till ett vansinnigt bra pris på din stol!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Feb 2009

personligen tkr jag att det är ganska mkt pengar för en dator stol x)

Själv har jag en sån här: http://www.jysk.se/120/122/3620019/a/catalog-sales
den är as skön men aa jysk kvallite är ju inget direkt något att skryta över fast eftersom den inte kostar så mkt är det bara att köpa ny om den går sönder

EVGA Classified SR2 | 48GB 1600Mhz | 2st xeon x5650 4 Ghz 24 trådar | GTX 780 6GB
Renderings burk: i7-3930k 4,8 Ghz | 32GB 1600Mhz
Mitt Galleri: http://www.sweclockers.com/galleri/6978-evga-classified-sr2-x...
Min Hemsida: www.patan77.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Some Days, You Just Can't Get Rid of a Bomb!
Registrerad
Aug 2008

Nog för att Kinnarps borgar för kvalitet, men 5.4k? Lite väl magstarkt skulle jag säga

Some Days, You Just Can't Get Rid of a Bomb!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
127.0.1
Registrerad
Apr 2011

åk och provsitt de billiga stolarna på ikea och jysk först innan du kollar på en dyr datastol.. den sängen som någonsin varit bäst för min rygg är den billigaste jag haft också, 1500kr!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2006
Skrivet av Patan77:

personligen tkr jag att det är ganska mkt pengar för en dator stol x)

Själv har jag en sån här: http://www.jysk.se/120/122/3620019/a/catalog-sales
den är as skön men aa jysk kvallite är ju inget direkt något att skryta över fast eftersom den inte kostar så mkt är det bara att köpa ny om den går sönder

Tro mig, det tycker jag också, men jag känner att jag inte kan sätta ett värde på min rygg heller. Jag har själv använt 500 kr-stolar från jysk och ikea under längre tid och dom fungerar, men känner att jag vill ha något riktigt ordentligt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Dalarna
Registrerad
Nov 2010

Kvalitet kostar, så är det bara. Det är en bra stol för övrigt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2006
Skrivet av Giuffria:

Kvalitet kostar, så är det bara. Det är en bra stol för övrigt.

Ja, den känns jättebra och eftersom sittdynan lyfter lite i framkant samtidigt som man lutar sig bakåt så ska den ju sträcka ut ryggen på ett bra sätt. Det får väl helt enkelt bli att sitta så mycket som möjligt i den under helgen och se hur det känns i ryggen efteråt. Om ryggen mår bra så får jag väl flytta värken till plånboken istället

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borlänge
Registrerad
Maj 2006

Tycker det lät som ett bra pris. En kvalitetsstol kostar men sen håller den också i väldigt många år. Har suttit (och sitter tyvärr) i billiga kontorsstolar och dom blir snabbt dåliga. Det är dessutom omöjligt att ställa in stolen bra när´hela konstruktionen sitter ihop med armstöden.
Har en Kinnarps på jobbet av okänd modell som är c:a 12 år gammal men ser ut och fungerar som ny!

Huvuddator: i5 2500k@5,0GHz | 4x4GB@1600MHz | GTX 980ti@Stock | EK HF på CPU/GPU + 3.140 rad.
Andradator: i7 920@3,2GHz | 3x2GB@1600MHz | GTX 580 @Stock | Vattenblock på CPU/GPU/SB + 2.120 + 3.120 rad.
Server: AMD 3850 @Stock | 2x4GB@1600MHz | ~3,5TB HDD | Fractal Design Kelvin S36
Lullull: Rift+Touch|HOTAS Warthog|G27

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlstad
Registrerad
Mar 2002

http://www.blocket.se/stockholm/Kinnarps_kontorsstol_8000_395...

Om annonsen skulle försvinna så är priset på den Synchrone 8000-stolen 1800:-
De ploppar upp titt som tätt på begagnatmarkanden, kikar efter en själv och har sett flera fräscha (på bild dårå) för 1000-1500:- st.

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2011

kan varmt rekomendera den på jysk "MARK" den är väldigt go!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2006
Skrivet av backspace:

http://www.blocket.se/stockholm/Kinnarps_kontorsstol_8000_395...

Om annonsen skulle försvinna så är priset på den Synchrone 8000-stolen 1800:-
De ploppar upp titt som tätt på begagnatmarkanden, kikar efter en själv och har sett flera fräscha (på bild dårå) för 1000-1500:- st.

Ja det har du rätt i, synd bara att det inte är i närheten. Jag har varit och kollat på Bafab efter begagnade stolar, men oftast så är dom ju nedsuttna eftersom dom självklart använts. Den jag tog hem idag är ju inte ny heller, men det är ju iaf ett demoexemplar så det är säkert ett par arbetsveckors sittid i den, men den är ju inte nedsutten. Sen är det väl lite exklusivare nackstöd, armstöd och sittkryss på den, så det har säkert dragit upp priset en bit.
Men jag får väl som sagt se vad min rygg säger om ett par dagar, är det bra så kan man ju lika gärna slå till antar jag. Tack för tipset iaf Uppskattar alla svar jag får.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kalmar/Malmö
Registrerad
Jan 2012

Som sagt kvalite kostar och Kinnarps är väldigt bra stolar har själv suttit i några och kan varmt rekommendera dem! Dock känns 5400 rätt mycket så tycker inte det känns värt det men försök pressa säljaren och om du får den för en ~4000 så känns det som ett köp som jag skulle kunna göra Annars finns det ju endel på blocket som kommer upp så ha en RSS feed på dem sökorden (Kinnarps 8000, 9000 etc) på blocket och kolla så fort det kommer in något nytt så kanske du kan hitta någon för en ~1500:- och sitta i din befintliga sålänge.

Annars kanske man kan hitta lite stolar på olika företag som går i konkurs eller på sjukhuset etc... Fått hem lite stolar och bord från min Mors jobb då de inte används längre eller de har köpts in nytt, så man kan ju hitta lite där ibland och nu senast när Polisen flyttade från sitt gamla ställe så fick vi massa stolar också, tror det var Kinnarps stolar, står borta i verkstaden så tänkte ta hem en när jag får ihop min datorhörna. Dock var många av dem lite skadade, typ saknade armstöd med mera men borde gå att få ihop några som funkar det är ju själva dynorna och det man är ute efter, armstöd och nackstöd kan man ju fixa till själv

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro/PSUBeQuietDarkPowerPro1000w/ Moderkort:ASUS Z170 PRO GAMING/AURA/CPU:i7-6700K 4.2Ghz/Kylare:BeQuiet! SilentLoop240mm/Ram:Corsair 16GB DDR4 3200MHz Vengeance/GPU:Asus R9 280X Matrix Platinum 3GB/SSD:Corsair Force GT 2x120GB/HDD:Seagate/WD->30TB/OS:W7/TillbehörLogitechG930/Z906,G510/K350/M705/G440/
MionixNaos5000/7200/Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM,49"Sony,KD49X8005C/Mobil:Sony Z5

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2005

Själv har jag oxå en Marcus IKEA-stol som jag tycker fungerar skitfint. Men men. Kinnarps har jag oxå ägt, fast åkte häromåret på tippen (sliten både här och där).

Trädvy Permalänk
Forumledare
Kent
Registrerad
Jan 2005
Skrivet av Anguzz:

Ja det har du rätt i, synd bara att det inte är i närheten. Jag har varit och kollat på Bafab efter begagnade stolar, men oftast så är dom ju nedsuttna eftersom dom självklart använts. Den jag tog hem idag är ju inte ny heller, men det är ju iaf ett demoexemplar så det är säkert ett par arbetsveckors sittid i den, men den är ju inte nedsutten. Sen är det väl lite exklusivare nackstöd, armstöd och sittkryss på den, så det har säkert dragit upp priset en bit.
Men jag får väl som sagt se vad min rygg säger om ett par dagar, är det bra så kan man ju lika gärna slå till antar jag. Tack för tipset iaf Uppskattar alla svar jag får.

Glöm inte att felstava när du söker: http://www.blocket.se/goteborg/Skrivbords_stol_Kinnarp_394520...
Inte att den är speciellt fin eller nåt, men man kan lätt missa nåt pga. felstavning.
Du bor väl i Göteborg?

Synpunkter eller frågor gällande modereringen? Då kan du kontakta mig eller moderatorerna.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Okt 2011

Gå in på Ikea och leta reda på stolen Verner, den var betydligt mycket skönare än stolarna som kostade runt 3000 kr, så jag bestämde mig för att lägga ut de ynka 600 kronorna på denna helt sanslöst prisvärda och extremt sköna stol.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2001

Finns flera företag som säljer begagnade kontorsmöbler, väldigt många runt stockholm där jag bor i alla fall. Bara att googla.

Dessa annonserar inte på blocket och säljer mest till företag men man får köpa privat också.

Köpte själv två väldigt snygga kurvade skrivbord i ljus ask på det viset för 6000kr, hade kostat säkert 20000 från början. Var 98% nyskick, ett kap tyckte jag.

Annars om du bor i södra sverige kan jag reka varuhuset ILVA i malmö, de har flera grymt fina och sköna kontorsstolar för runt 1500-3500. Mycket bättre än ikea, mio eller liknande.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kalix
Registrerad
Nov 2005

Har själv en RH Logic 4 Elegans (någon föregångare till den, haft den i 7år).
Ergonomi är inget man ska snåla på.

Om du är rädd om kroppen köp fan på ikea/jysk

Skulle säga att kinnarps är helt klart värt det, men måste väll gå att hitta begagnat?
Gav min gamla stol till en kompis när jag fick den här och den hade jag haft i 10år~ =D

i5 2500K: 4.4GHz||16GB 1600MHz||ASUS P8Z77-V PRO||Phanteks PH-TC14PE
MSI GTX 980 Gaming||Corsair Force 2 80GB|| Fractal Design Newton r2 650W M
Asus xonar essence STX|| Antec p280
Dell u2711, Sennheiser hd650, Logitech g502, fUnc f30r, KeyTronic kt2001 Ergoforce.
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009

Kinnarp och Malmstolen är väldigt bra stolar, beg Kinnarp brukar gå att få tag på kring 1000-1500 kr men då kan man ju inte utrusta dem som man vill, Nya stolar hamnar ofta på minst 10000kr om de är "fullutrustade" och att ens nämna en Jyskstol är inte riktigt rättvist, Ikeas stolar är inte så bra de heller, de lirar inte i samma liga som riktiga stolar med justeringsmöjligheter och bra hållbarhet.

Ryzen 5 2400G, Asus ROG STRIX B350-F Gaming, 500GB Samsung 970EVO NVMe M.2 och en väldig massa masslagring. Seasonic Focus+ Gold 650W, Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K
Främre ljudkanalerna återges via Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop, mätmikrofon och en Colorimeter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jun 2010

Stolar är, matter of fact, en av de områden där priset faktiskt återspeglar kvalitén på ett vettigt sätt.

Så - se till att köpa en stol som du känner att du sitter bekvämt i! Den behöver inte nödvändigtvis vara dyr, men bekvämlighet är (enligt mig) det du ska se till främst.

Silverstone FT05 | Asus Z170 PRO | i7 6700k | 16GB Corsair Vengeance LP | Noctua NH-U12S | Samsung 850 EVO 500GB | 2x Corsair Force GT 120GB, Raid-0 | Enermax Cluster | EVGA GTX 1080 | Seagate 2TB | Corsair AX860 | Dell UltraSharp U2711 | Dell 2407WFP | Logitech G510 & G35 | Mionix Naos 5000

Trädvy Permalänk
Forumledare
Kent
Registrerad
Jan 2005

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2011

5,4k anus , anus , anus , anus , anus , anus , anus , anus , anus , anus , anus , anus , köp den inte för dom erbjuden

Reaktorläck i Barsebäck

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Växjö
Registrerad
Nov 2011

Kinnarps är dyrt! Finns billigare alternativ med samma konfort

Intel core i7 6700K, MSI Radeon R9 390X GAMING 8G, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 8GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2007

Need for seat underbaraste stol som finns och inte direkt dyr hellre runt 2000

http://chilli.se/sortiment/ > hemmakontoret > kontorsstolar

[I7 8700k] [ASUS Prime z370-A ] [FD Celsius S24] [Corsair 16gb DDR4 3200MHz CL14] [Asus GTX980TI Strix] [Samsung 850 PRO 256gb] [3TB hdd] [EVGA Supernova G2 650w] [Silverstone Fortress FT02] [Windows 10 pro 64-bit] [Asus Rog Swift PG278Q + 2x Dell 2715H]
Mobil: [iPhone X]
Konsol: [Nintendo Switch Mario edition]

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2006
Skrivet av screamin-daemon:

Glöm inte att felstava när du söker: http://www.blocket.se/goteborg/Skrivbords_stol_Kinnarp_394520...
Inte att den är speciellt fin eller nåt, men man kan lätt missa nåt pga. felstavning.
Du bor väl i Göteborg?

Jo den har jag faktiskt sett Tack ändå! Ja, jag bor en bit utanför Göteborg, så är det någon som får nys om någon lagerrensning eller dylikt i närheten så hojta gärna till

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2010

Chilli har jätte sköna kontorsstolar. Rekommenderar starkt

l Asus P8Z77-V Pro l i5 3570k l Asus Gtx 680 Dcii OC l

l Corsair Veng. 8gb l FSP Aurum 700W 80+G l Intel 330 - 120 gb l

l Nzxt Switch 810 vit l