Letar efter titel till 90-tals rymdspel

Permalänk

Letar efter titel till 90-tals rymdspel

Tjena, jag är född 93 och fick en uppväxt med ett gäng konsoler och datorer genom åren.

Ett av dom allra första spelen jag minns att jag fastnade för på PC innan jag upptäckte Age of Empires var något jag tror man fick med i ett flingpaket eller med någon datatidning ..

Spelet gick ut på att du bodde på en "liten Ö"(ej säker, kan vart månen) och ditt mål var att inom en viss tidsram se till att tekniken framskred nog för att göra en resa ut i rymden. Det fanns ett par stationer som man såg på ur ett fixerat överblicksläge. Fanns vissa karaktärer och man gjorde uppgraderingar, prioriterade forskning och spelade en hel del minispel.

Har dom senaste åren ibland blickat tillbaka på det här spelet då det var ur en tidsperiod då PC trampades på tårna av NES och Acorn Archimedes för mig. Vi snackar om 3-5 års åldern. Hoppas någon vet mer, har googlat runt utan resultat då jag har så lite minne utav det att gå på .. jag minns hur det ser ut men ingentom om händelser etc.

Tack på förhand !

Visa signatur

Case - Silverstone Raven Rv03 → Mobo - Asus P8P67 Pro rev b3
CPU - i7 2600k @ 4,5 ghz → Corsair H70
PSU - Corsair AX850+ → RAM - x4 4gb Xms3
GPU - Gtx 580 →

Permalänk
Medlem

Civilisation är det troligen.
Men även Supremacy passar in

Permalänk

alpha centuri? om det är i rymden tänkte jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rewinding:

Tjena, jag är född 93 och fick en uppväxt med ett gäng konsoler och datorer genom åren.

Ett av dom allra första spelen jag minns att jag fastnade för på PC innan jag upptäckte Age of Empires var något jag tror man fick med i ett flingpaket eller med någon datatidning ..

Spelet gick ut på att du bodde på en "liten Ö"(ej säker, kan vart månen) och ditt mål var att inom en viss tidsram se till att tekniken framskred nog för att göra en resa ut i rymden. Det fanns ett par stationer som man såg på ur ett fixerat överblicksläge. Fanns vissa karaktärer och man gjorde uppgraderingar, prioriterade forskning och spelade en hel del minispel.

Har dom senaste åren ibland blickat tillbaka på det här spelet då det var ur en tidsperiod då PC trampades på tårna av NES och Acorn Archimedes för mig. Vi snackar om 3-5 års åldern. Hoppas någon vet mer, har googlat runt utan resultat då jag har så lite minne utav det att gå på .. jag minns hur det ser ut men ingentom om händelser etc.

Tack på förhand !

Låter som Levande Böckers spel "Rymdjakten" spela det själv när jag var liten.

Visa signatur

Stationär: MSI Z87-G43 Intel Z87 | Intel Core I5-4670K |Asus GTX 770 DirectCU II OC | Asus Xonar DG | NZXT H440W | Samsung 840 Evo 120GB | Corsair H60

Bärbar: Asus S301LA, Ubuntu 14.04

Permalänk
Skrivet av BJORLING:

Låter som Levande Böckers spel "Rymdjakten" spela det själv när jag var liten.

KORREKT ! Tackar tackar, blir till att fixa på en gång

Visa signatur

Case - Silverstone Raven Rv03 → Mobo - Asus P8P67 Pro rev b3
CPU - i7 2600k @ 4,5 ghz → Corsair H70
PSU - Corsair AX850+ → RAM - x4 4gb Xms3
GPU - Gtx 580 →

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rewinding:

KORREKT ! Tackar tackar, blir till att fixa på en gång

Mycket nöje.

Visa signatur

Stationär: MSI Z87-G43 Intel Z87 | Intel Core I5-4670K |Asus GTX 770 DirectCU II OC | Asus Xonar DG | NZXT H440W | Samsung 840 Evo 120GB | Corsair H60

Bärbar: Asus S301LA, Ubuntu 14.04