Betygsutdrag(Universitet)

Permalänk
Medlem

Betygsutdrag(Universitet)

Måste man vända sig till de enskilda lärosätena för att kunna få ett betygsutdrag, finns det någonstans där man kan få ut alla betygen från Ladok?

I mitt fall rör det sig om 3 lärosäten varav jag har inloggning till ett av dem och kan skapa verifierbara betygsutdrag(fast då bara från de lärosätet).

På studera.nu kan man få en lista på samtliga av mina betyg dock vad jag vet så kan man inte få ut något betygsutdrag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattoys:

Måste man vända sig till de enskilda lärosätena för att kunna få ett betygsutdrag, finns det någonstans där man kan få ut alla betygen från Ladok?

I mitt fall rör det sig om 3 lärosäten varav jag har inloggning till ett av dem och kan skapa verifierbara betygsutdrag(fast då bara från de lärosätet).

På studera.nu kan man få en lista på samtliga av mina betyg dock vad jag vet så kan man inte få ut något betygsutdrag.

Så vit jag vet så måste du vända dig till de enskilda lärosätena för att få ut betygen.

Permalänk
Hedersmedlem

Via Lunds universitets studentportal kan man skapa ett verifierbart "nationellt studieintyg" med kurser från alla högskolor/universitet. Rimligen borde liknande funktioner finnas hos andra lärosäten än LU också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GAPa:

Via Lunds universitets studentportal kan man skapa ett verifierbart "nationellt studieintyg" med kurser från alla högskolor/universitet. Rimligen borde liknande funktioner finnas hos andra lärosäten än LU också.

Har läst vid HV, MIU och Umeå men aldrig sett något sådant...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av m0rk:

Har läst vid HV, MIU och Umeå men aldrig sett något sådant...

Hm, konstigt. Jag skulle i vilket fall som helst tro att personalen på lärosätena åtminstone bör kunna utfärda nationella studieintyg så att man inte ska behöva höra av sig till många olika lärosäten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m0rk:

Har läst vid HV, MIU och Umeå men aldrig sett något sådant...

Jag kan svara angående Umeå i alla fall och där finns det via deras portal. Annars ringer du ju institutionen och ber dem skicka en vidimerad kopia av dina betyg vid lärosätet.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sentenced:

Jag kan svara angående Umeå i alla fall och där finns det via deras portal. Annars ringer du ju institutionen och ber dem skicka en vidimerad kopia av dina betyg vid lärosätet.

Jag vill ha elektroniska utdrag så att jag kan bifoga dem i email.
Det verkar som enda alternativet verkar vara att ringa upp lärosätena och be dem tillfälligt aktivera mitt konto.

Skrivet av GAPa:

Hm, konstigt. Jag skulle i vilket fall som helst tro att personalen på lärosätena åtminstone bör kunna utfärda nationella studieintyg så att man inte ska behöva höra av sig till många olika lärosäten.

Jag har för mig att jag på ett av universiteten kunde välja nationellt intyg, dock kan jag inte det på universitet där jag nu är aktiv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattoys:

Jag vill ha elektroniska utdrag så att jag kan bifoga dem i email.
Det verkar som enda alternativet verkar vara att ringa upp lärosätena och be dem tillfälligt aktivera mitt konto.

Jag har för mig att jag på ett av universiteten kunde välja nationellt intyg, dock kan jag inte det på universitet där jag nu är aktiv.

Vill du ha dem elektroniskt så är det ju bara att kopiera texten och skriva vilka betyg du vill i sådant fall. Så är det fixat. Men om det är en arbetsgivare du ska ge dem till så vill han ha vidimerade kopior garanterat.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sentenced:

Vill du ha dem elektroniskt så är det ju bara att kopiera texten och skriva vilka betyg du vill i sådant fall. Så är det fixat. Men om det är en arbetsgivare du ska ge dem till så vill han ha vidimerade kopior garanterat.

Man kan plocka ut verifierbara betyg, i dokumentet finns en kod plus mitt personnummer och sedan adressen till universitetets sida för verifikation, så jag kan inte ändra mina betyg. Filen man laddar ner har till och med lite skydd så man inte kan kopiera texten eller ändra dokumentet(Lär gå och hack om man vill, men tämligen meningslöst).

Permalänk
Hedersmedlem

På många högskolor/universitet kan man få en elektroniskt dokument med nationellt studieintyg via deras studentportal.
Tyvärr har inte alla högskolor/universitet denna funktion, i de fallen får man kontakta studievägledningen för att få ut det nationella studieintyget.

Permalänk
Medlem

Det är ett sådant jag har hemma från min skola. Skrev ut mitt innan jag slutade. Är inget speciellt står enbart vilka kurser man har studerat, vid vilken skola, sitter skolans logga högst upp och att man har fått godkänt samt förklaring till poängen och att det är ett utdrag ur registret för studiedokumentation. Det har jag använt mig av dem gångerna jag behövt redovisa betyg.

Sedan förstår jag inte. Har du tänkt ändra betygen. Räknas inte det som fusk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av buddaz:

Det är ett sådant jag har hemma från min skola. Skrev ut mitt innan jag slutade. Är inget speciellt står enbart vilka kurser man har studerat, vid vilken skola, sitter skolans logga högst upp och att man har fått godkänt samt förklaring till poängen och att det är ett utdrag ur registret för studiedokumentation. Det har jag använt mig av dem gångerna jag behövt redovisa betyg.

Sedan förstår jag inte. Har du tänkt ändra betygen. Räknas inte det som fusk.

Eftersom ansökan skall skickas till en epostadress kan jag inte använda mig av mitt utdrag på papper.(Har ett examensbevis på papper)

Sedan kan jag inte ändra i dokumentet eftersom det ligger på universitets server, så kan folk sluta snacka om fusk.

Permalänk
Medlem

Behövde samma sak för ett tag sedan. Lösningen var att maila alla lärosäten, fixa vidimerade utskrifter, scanna. Problem solved.

Permalänk
Medlem

Är inte lärosätena med i LADOK? Trodde alla vettiga skolor var med där.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derox:

Är inte lärosätena med i LADOK? Trodde alla vettiga skolor var med där.

Jo, alla samarbetar om LADOK, men det är inte en gemensam databas (än).

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Medlem

Vem som helst kan väll ringa universitet och få ut mitt betygsutdrag eller?

om det är så behöver jag ju egentligen inte vara så noggrann eftersom det är så lätt att kolla upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattoys:

Vem som helst kan väll ringa universitet och få ut mitt betygsutdrag eller?

om det är så behöver jag ju egentligen inte vara så noggrann eftersom det är så lätt att kolla upp.

ja betyg är offentliga tror jag

på liu går det att få ut betygen via deras studentwebb, direkt från ladok

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattoys:

Vem som helst kan väll ringa universitet och få ut mitt betygsutdrag eller?

om det är så behöver jag ju egentligen inte vara så noggrann eftersom det är så lätt att kolla upp.

Det stämmer bra. Det är dessutom ganska vanligt att företagen man söker jobb hos begär utdrag direkt från lärosätet.

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."