Permalänk

Funkar minnena tillsammans?

Tjo!

För ett tag sedan köpte jag dessa minnen i samband med en Phenom II då min gamla athlon hade hostat klart:
https://www.inet.se/produkt/5315043/corsair-4gb-2x2048mb-cl8-2000mhz-dominator

och jag tänkte nu köpa till 4GB till då det börjar bli vekt med bara 4GB! Skulle dessa funka tillsammans om man ställer dem på samma latenstal samt hastighet?
https://www.inet.se/produkt/5305627/corsair-4gb-2x2048mb-cl9-...

Tack på förhand, Mvh Daniel

Visa signatur

"640K ought to be enough for anybody" - Bill Gates, 1981

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DanneBern:

Tjo!

För ett tag sedan köpte jag dessa minnen i samband med en Phenom II då min gamla athlon hade hostat klart:
https://www.inet.se/produkt/5315043/corsair-4gb-2x2048mb-cl8-2000mhz-dominator

och jag tänkte nu köpa till 4GB till då det börjar bli vekt med bara 4GB! Skulle dessa funka tillsammans om man ställer dem på samma latenstal samt hastighet?
https://www.inet.se/produkt/5305627/corsair-4gb-2x2048mb-cl9-...

Tack på förhand, Mvh Daniel

varför köpa mer minnen? räcker gott å väl med 4GB.

Visa signatur

MODERKORT - CROSSHAIR V FORMULA 990FX| LJUDKORT - ASUS XONAR D2| CPU - AMD PHENOM2 970BE X4 4.1 GHZ| CPU KYLARE CORSAIR HYDRO H80| NÄTAGG - XFX 750W PRO SERIES| GRAFIKKORT - AMD RADEON HD 6970 2GB| SSD - CORSAIR FORCE F60| WD GREEN CAVIAR 1TB| SHASSI - ANTEC TWELVE HUNDRED| MÖSS - RAZER IMPERATOR BF3 EDITION| HEADSET - STEELSERIES SIBERIA V2| SKÄRM - ACER G245H HDMI| TANGENTBORD - LOGITECH G110| HÖGTALARE M-AUDIO AV 40|

Permalänk
Skrivet av gamerguy:

varför köpa mer minnen? räcker gott å väl med 4GB.

Nja, jag vet inte, oftast när jag använder datorn till redigering av bilder och filmer samt spel så arbetar minnena på 85%+ Då blir även resten av datorn märkbart slöare. Tänkte att jag skulle passa på att köpa ett par "likadana" minnen innan de helt försvinner ut från sortimentet.

Mvh

Visa signatur

"640K ought to be enough for anybody" - Bill Gates, 1981

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DanneBern:

Nja, jag vet inte, oftast när jag använder datorn till redigering av bilder och filmer samt spel så arbetar minnena på 85%+ Då blir även resten av datorn märkbart slöare. Tänkte att jag skulle passa på att köpa ett par "likadana" minnen innan de helt försvinner ut från sortimentet.

Mvh

Okej 8GB då som jag har

Visa signatur

MODERKORT - CROSSHAIR V FORMULA 990FX| LJUDKORT - ASUS XONAR D2| CPU - AMD PHENOM2 970BE X4 4.1 GHZ| CPU KYLARE CORSAIR HYDRO H80| NÄTAGG - XFX 750W PRO SERIES| GRAFIKKORT - AMD RADEON HD 6970 2GB| SSD - CORSAIR FORCE F60| WD GREEN CAVIAR 1TB| SHASSI - ANTEC TWELVE HUNDRED| MÖSS - RAZER IMPERATOR BF3 EDITION| HEADSET - STEELSERIES SIBERIA V2| SKÄRM - ACER G245H HDMI| TANGENTBORD - LOGITECH G110| HÖGTALARE M-AUDIO AV 40|

Permalänk
Medlem
Skrivet av gamerguy:

varför köpa mer minnen? räcker gott å väl med 4GB.

Beror helt på hur man använder datorn.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Avstängd
Skrivet av gamerguy:

varför köpa mer minnen? räcker gott å väl med 4GB.

enligt mig som nyss gick från 4 till 8gb, så gjorde 8gb stor skillnad för spel. så Nej, 4gb räcker inte i dagens läge.

Visa signatur

Intel Core i5 2500k | Asus Geforce GTX 980 | MSI Z68A-GD65 G3 Rev B3 | 8GB G.Skill ARES | BeQuiet! SP7 500w | WD Black 1tb | WD Green 500gb | Hitachi 320gb | Creative X-Fi Titanium Fatality pro | Razer Kraken | Razer Naga Molten | Qpad-MK85 | Antec 1200 | LG 42" IPS LED

Permalänk
Skrivet av FX9:

Beror helt på hur man använder datorn.

Skrivet av Blazin87:

enligt mig som nyss gick från 4 till 8gb, så gjorde 8gb stor skillnad för spel. så Nej, 4gb räcker inte i dagens läge.

Men funkar de minnena tillsammans om man kör dem på samma hastighet etc? De vart ju frågan från första början.

Mvh

Visa signatur

"640K ought to be enough for anybody" - Bill Gates, 1981

Permalänk
Avstängd
Skrivet av gamerguy:

varför köpa mer minnen? räcker gott å väl med 4GB.

Beror helt och hållet på vad man håller på med, jag har 8GB och skulle inte räcka med 4GB, kör jag igån Studio Pro, Cubase, Reason och WaveLab använder jag c:a 75-80% av 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av DanneBern:

Men funkar de minnena tillsammans om man kör dem på samma hastighet etc? De vart ju frågan från första början.

Mvh

Så länge de har samma spänning, så kommer alla minnen gå i den hastigheten som de "slöaste", dvs 1866MHz som mest och med de högsta tiderna.

Frågan är dock varför du skulle köpa 4GB Dominator-minne när du kan få antingen 8GB 1866MHz Vengeance för nästan samma pris, eller 8GB 1600MHz-minne
Vengeance lågprofil för en hundring billigare? Så slipper du de jobbiga kylflänsarna som bara är i vägen om man ska ha större kylare någon gång.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Skrivet av blackeagle:

Så länge de har samma spänning, så kommer alla minnen gå i den hastigheten som de "slöaste", dvs 1866MHz som mest och med de högsta tiderna.

Frågan är dock varför du skulle köpa 4GB Dominator-minne när du kan få antingen 8GB 1866MHz Vengeance för nästan samma pris, eller 8GB 1600MHz-minne
Vengeance lågprofil för en hundring billigare? Så slipper du de jobbiga kylflänsarna som bara är i vägen om man ska ha större kylare någon gång.

Tack för svar, har dock redan beställt. Jag tänkte då jag redan har ett par likadana så ser det ju bättre ut än om man har olika sorters minnen.
Samt större kylare lär det inte bli, håller mig till slutna vattenkylare nu. Även om Vengeance-minnena är riktigt bra så tycker jag Dominator minnen är betydligt snyggare

Mvh

Visa signatur

"640K ought to be enough for anybody" - Bill Gates, 1981

Permalänk
Avstängd
Skrivet av blackeagle:

Så länge de har samma spänning, så kommer alla minnen gå i den hastigheten som de "slöaste", dvs 1866MHz som mest och med de högsta tiderna.

Frågan är dock varför du skulle köpa 4GB Dominator-minne när du kan få antingen 8GB 1866MHz Vengeance för nästan samma pris, eller 8GB 1600MHz-minne
Vengeance lågprofil för en hundring billigare? Så slipper du de jobbiga kylflänsarna som bara är i vägen om man ska ha större kylare någon gång.

...eller så köper man ett vettigt moderkort som har minnesplatserna på ett vettigare ställe så man kan ha BÅDE kylflänsar på minne och större CPU-kylare, fungerar klockrent att ha för mig då minnesplatserna är bättre placerade

Permalänk
Skrivet av gamerguy:

varför köpa mer minnen? räcker gott å väl med 4GB.

Räcker då inte för mig iaf, med bara Chrome igång just nu sitter jag på nästan 3GB använding och har många gånger varit upp runt 8GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DanneBern:

Tack för svar, har dock redan beställt. Jag tänkte då jag redan har ett par likadana så ser det ju bättre ut än om man har olika sorters minnen.
Samt större kylare lär det inte bli, håller mig till slutna vattenkylare nu. Även om Vengeance-minnena är riktigt bra så tycker jag Dominator minnen är betydligt snyggare

Mvh

Ok, ja det är ju snyggare om det matchar Lycka till!

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX