Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kristianstad
Registrerad
Mar 2008

Tempavläsning Athlon 641

Hallå.

Har nu testat läsa av temperaturerna med HWmonitor, Realtemp, och Coretemp.
Ingen av dem verkar funka, antingen får jag orimligt låga/höga temps, eller inga alls.
Är detta ett vanligt "problem" med dessa cpuer/moderkort? (Asus F1A75- M LE)
Även spänningar och annan info är helt uppåt väggarna.
På min Phenom 255 läser jag utan problem av temp, spänning osv.

Har googlat mig fördärvad, men hittar bara en massa oseriösa konstiga program för temp.
Mycket kunnigt folk på swec, känner säkert till program jag helt missat?

Lev väl.

QC7

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ängelholm
Registrerad
Dec 2007

Det är ofta med amd cpuer som tempen inte fungerar att avläsas i idle det bästa är pressa cpun med något som OCCT eller Prime95 för att tempen brukar stämma när det kommer till max load ser dock tempen fortfarande orimlig ut i max load brukar man ta +10C.

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kristianstad
Registrerad
Mar 2008
Skrivet av BaZZe:

Det är ofta med amd cpuer som tempen inte fungerar att avläsas i idle det bästa är pressa cpun med något som OCCT eller Prime95 för att tempen brukar stämma när det kommer till max load ser dock tempen fortfarande orimlig ut i max load brukar man ta +10C.

Testade Prime95 och OCCT, verkade göra susen, tempsen flög upp och lade sig på vad som
får anses som rimliga nivåer.
Men fortfarande, 40grader på alla fyra kärnor, 48 på processorns "skal". Är det inte lite konstigt?
Den verkar dessutom dra betydligt mindre ström än min Phenom 255 i standard klock, som också
blev varmare. Kylaren är något i klass med Akasa AK-968, väldigt lik, men jag minns inte om det är just den.

Kan något vara galet?

QC7