Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
http://localhost
Registrerad
Jan 2012

Överklocknings frågor.

Tjena, sitter här på afton kvisten och försöker överklocka min AMD 1100T. Är så att jag skulle vilja komma upp i runt 4,0Ghz.
Jag har läst en del och börjat sakta pilla lite i BIOS men har nu stött på några problem. Så nu till mina frågor.

1: Jag har prollen på 3,9Ghz nu och volt på 1.5 i bios men den visar 1.47 i CPU-Z. Under stress test med Prime så sjunker den till 1.44 - 1.42 och pendlar. Är detta farligt?

2: Under stress test lägger kärna 6 av efter 30 min, den kraschar dock inte och forsätter att köra test på resten. Är detta något stort problem

3: Är det mitt moder kort som är dåligt?

(Dator i sign)
PS. Jag har inte tänkt gå över 1.5 volt.

MacBook Pro - 13" Retina - Mid 2014

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2012

1.5 V på den cpu'n känns enligt mig farligt ändå... men kan ha fel, är inte så hyper på AMD's.
Vad blir tempen på cpun då? Kanske därför någon kärna lägger av ( låter farligt ... )

I7 8700K @4.5, Asus GTX 1080TI och annat smått o gott.

Acer Predator XB270HU 1440p 144hz G-sync + Qnix 2710

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Registrerad
Jan 2012
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

1.5 V på den cpu'n känns enligt mig farligt ändå... men kan ha fel, är inte så hyper på AMD's.
Vad blir tempen på cpun då? Kanske därför någon kärna lägger av ( låter farligt ... )

Den går inte över 45 i Core Temp

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Nov 2005

Klart du kan gå över 1.5v. Testa 1.55 och 4.0ghz. Har du LLC på din mammabräda? Pilla lite med den annars för att få processorn att köra på 1.5v som du satt i bios även i load och inte gå ner till 1.42.

mITX-Beast:
i7 7700K, Noctua NH-U12P, 16GB Corsair Vengence @ 3000mhz, EVGA 1080TI SC2, Samsung 850 500GB, Intel 330 120gb, EVGA Supernova G3 550W, ASUS ROG Strix Z270I, Fractal Node 304, Dell 24" S2417DG QHD G-Sync

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Registrerad
Jan 2012
Skrivet av blagi:

Klart du kan gå över 1.5v. Testa 1.55 och 4.0ghz. Har du LLC på din mammabräda? Pilla lite med den annars för att få processorn att köra på 1.5v som du satt i bios även i load och inte gå ner till 1.42.

Nu hängde jag inte riktigt med. Ska jag stänga av LLC? Jag har prollen på 1.5v men den körs i 1.4 i load.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Södertälje
Registrerad
Jul 2011
Skrivet av MrTall:

Nu hängde jag inte riktigt med. Ska jag stänga av LLC? Jag har prollen på 1.5v men den körs i 1.4 i load.

LLC ska kompensera för spänningsfallet när processorn ansträngs. Så om du har det på moderkortet så ska du öka den. Detta ger en stabilare klockning mot att moderkortets spänningsreglering blir varmare.

Jag kan ha fel, men jag tror att jag har rätt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Registrerad
Jan 2012
Skrivet av Mattsingen:

LLC ska kompensera för spänningsfallet när processorn ansträngs. Så om du har det på moderkortet så ska du öka den. Detta ger en stabilare klockning mot att moderkortets spänningsreglering blir varmare.

LLC står det för load line calibration? I så fall så finns det bara val att ha på den eller disable. Vad ska jag köra på?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Södertälje
Registrerad
Jul 2011

På mitt Z68 så ställer man ett värde från i fem steg. Tyvärr vet jag inte hur det ser ut på AMD-moderkort.

Jag kan ha fel, men jag tror att jag har rätt.

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Lidköping
Registrerad
Jun 2011
Skrivet av MrTall:

Tjena, sitter här på afton kvisten och försöker överklocka min AMD 1100T. Är så att jag skulle vilja komma upp i runt 4,0Ghz.
Jag har läst en del och börjat sakta pilla lite i BIOS men har nu stött på några problem. Så nu till mina frågor.

1: Jag har prollen på 3,9Ghz nu och volt på 1.5 i bios men den visar 1.47 i CPU-Z. Under stress test med Prime så sjunker den till 1.44 - 1.42 och pendlar. Är detta farligt?

2: Under stress test lägger kärna 6 av efter 30 min, den kraschar dock inte och forsätter att köra test på resten. Är detta något stort problem

3: Är det mitt moder kort som är dåligt?

(Dator i sign)
PS. Jag har inte tänkt gå över 1.5 volt.

är cpun stabil på 1.5 eller kan du gå ner lite till med cpu voltage ?

MODERKORT - CROSSHAIR V FORMULA 990FX| LJUDKORT - ASUS XONAR D2| CPU - AMD PHENOM2 970BE X4 4.1 GHZ| CPU KYLARE CORSAIR HYDRO H80| NÄTAGG - XFX 750W PRO SERIES| GRAFIKKORT - AMD RADEON HD 6970 2GB| SSD - CORSAIR FORCE F60| WD GREEN CAVIAR 1TB| SHASSI - ANTEC TWELVE HUNDRED| MÖSS - RAZER IMPERATOR BF3 EDITION| HEADSET - STEELSERIES SIBERIA V2| SKÄRM - ACER G245H HDMI| TANGENTBORD - LOGITECH G110| HÖGTALARE M-AUDIO AV 40|

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Lidköping
Registrerad
Jun 2011
Skrivet av Mattsingen:

vilket är LLC i bios ?

MODERKORT - CROSSHAIR V FORMULA 990FX| LJUDKORT - ASUS XONAR D2| CPU - AMD PHENOM2 970BE X4 4.1 GHZ| CPU KYLARE CORSAIR HYDRO H80| NÄTAGG - XFX 750W PRO SERIES| GRAFIKKORT - AMD RADEON HD 6970 2GB| SSD - CORSAIR FORCE F60| WD GREEN CAVIAR 1TB| SHASSI - ANTEC TWELVE HUNDRED| MÖSS - RAZER IMPERATOR BF3 EDITION| HEADSET - STEELSERIES SIBERIA V2| SKÄRM - ACER G245H HDMI| TANGENTBORD - LOGITECH G110| HÖGTALARE M-AUDIO AV 40|

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Registrerad
Jan 2012
Skrivet av gamerguy:

vilket är LLC i bios ?

Jag har fått det stabilt nu, kör på 1,5 vcore och llc enable och LLC på. Har nu 4,0Ghz stabilt. Körde Prime i 3h och sen lirat bf 3 i ungefär 3h med. So far so good. Har även NB på 2400.

http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2360418

Trädvy Permalänk
Skribent
Mathias Blomberg
Plats
Finspång
Registrerad
Mar 2012

Har exakt samma processor och när jag körde upp den i 4.0Ghz på 1.5V och stresstestade så brändes moderkortet =/
Dock så var det ett riktigt budget-moderkort för 500kr (MSI 770-C45) men ha det i åtanke, man ska nog helst inte överskrida 1.5V på den CPUn.

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair AX 850W] ≈ [ASUS Geforce GTX 1080 Strix] ≈ [Intel Core i5 8600K@4,8 GHz] ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [Corsair Vengeance LPX 16GB@3,0 GHz] ≈ [ASUS TUF Z370-Plus Gaming] ≈ [Samsung 860 EVO 500 GB] ≈ [Intel 520 180 GB] ≈ [Samsung HD103SJ 1 TB] ≈ [ASUS Xonar Essence STX] |
Skrivmaskinen: Lenovo G50-80 Min förlängning av mig själv: Samsung Galaxy S8 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Registrerad
Jan 2012
Skrivet av Uzanar:

Har exakt samma processor och när jag körde upp den i 4.0Ghz på 1.5V och stresstestade så brändes moderkortet =/
Dock så var det ett riktigt budget-moderkort för 500kr (MSI 770-C45) men ha det i åtanke, man ska nog helst inte överskrida 1.5V på den CPUn.

Jo, man får passa sig. Jag har dock lite dyrare moderkort och har haft koll på temperaturerna på det. Inte gått över 35 grader. Cpu'n ligger på 60c jämnt i Prime 95 och går inte över 50 i spel.

Trädvy Permalänk
Skribent
Mathias Blomberg
Plats
Finspång
Registrerad
Mar 2012
Skrivet av MrTall:

Jo, man får passa sig. Jag har dock lite dyrare moderkort och har haft koll på temperaturerna på det. Inte gått över 35 grader. Cpu'n ligger på 60c jämnt i Prime 95 och går inte över 50 i spel.

Att ha 60 på den är faktiskt inte bra då alla Phenoms har en felmarginal på cirka 10 grader och max temp för den är 62 så du kna mycket väl sitta och grilla den
Ett exempel är att min visade 13 grader när min rumstemperatur var 20 grader

Edit: Aj då glömde att du inte har över 50 när du spelar, då gör det inget

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair AX 850W] ≈ [ASUS Geforce GTX 1080 Strix] ≈ [Intel Core i5 8600K@4,8 GHz] ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [Corsair Vengeance LPX 16GB@3,0 GHz] ≈ [ASUS TUF Z370-Plus Gaming] ≈ [Samsung 860 EVO 500 GB] ≈ [Intel 520 180 GB] ≈ [Samsung HD103SJ 1 TB] ≈ [ASUS Xonar Essence STX] |
Skrivmaskinen: Lenovo G50-80 Min förlängning av mig själv: Samsung Galaxy S8 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Registrerad
Jan 2012
Skrivet av Uzanar:

Att ha 60 på den är faktiskt inte bra då alla Phenoms har en felmarginal på cirka 10 grader och max temp för den är 62 så du kna mycket väl sitta och grilla den
Ett exempel är att min visade 13 grader när min rumstemperatur var 20 grader

Edit: Aj då glömde att du inte har över 50 när du spelar, då gör det inget

Dock så visar dom ofta fel vid lägre temperaturer då dom inte är kalibrerade för det. Min visade tex 16c i idle när den var oklockad. Ju högre upp du kommer i temperaturen ju högre precision har den.