Två monitorer på samma DisplayPort

Permalänk
Medlem

Två monitorer på samma DisplayPort

Går det att koppla två monitorer till en displayport (via en (passiv) dubbelkopplare el dyl) utan att monitorerna är speglade?
Isf vilken upplösning? Var hittar man en sådan dubbelkopplare?

Visa signatur

Intel Core i3-2100T 2.5GHz, Asus P8Z68-V, OCZ Agility 3 60GB SSD, Corsair XMS3 Vengeance DDR3 1.6GHz 16GB, Be-Quiet Pure Power L7 300W, Fractal Design Define R3, idle 60W

Permalänk
Skrivet av niglas:

Går det att koppla två monitorer till en displayport (via en (passiv) dubbelkopplare el dyl) utan att monitorerna är speglade?
Isf vilken upplösning? Var hittar man en sådan dubbelkopplare?

Dem skulle bara bli speglade hur du än koppla tyvärr.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av niglas:

Går det att koppla två monitorer till en displayport (via en (passiv) dubbelkopplare el dyl) utan att monitorerna är speglade?
Isf vilken upplösning? Var hittar man en sådan dubbelkopplare?

Till att börja med.. varför? Du kommer knappast komma undan speciellt billigt vilket du verkar ha förstått.
Måste sitta en modul som dels lurar datorn att det är 2xvald upplösning på skärmarna, sedan splitta detta till två...dvs, ingen billig historia. Vilket också gör en passiv modul omöjlig..

http://se.eetnordic.com/product.aspx?id=D2G-DP-MIF&path=Matro...
1800kr+ på prisjakt

Visa signatur

Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anden12:

Till att börja med.. varför?

Har en laptop med en displayport och en vga, men tyckte det blev så kass skärpa på den skärmen man kopplade vga-utgången till. Så tänkte bara höra om det var nån magi med display-port som jag inte kände till...

Verkar ju finnas en del displayport till dubbel dvi, kommer det hjälpa något?

Skärmupplösningen är 1920x1200 på vardera skärm.

Visa signatur

Intel Core i3-2100T 2.5GHz, Asus P8Z68-V, OCZ Agility 3 60GB SSD, Corsair XMS3 Vengeance DDR3 1.6GHz 16GB, Be-Quiet Pure Power L7 300W, Fractal Design Define R3, idle 60W

Permalänk
Avstängd
Skrivet av niglas:

Har en laptop med en displayport och en vga, men tyckte det blev så kass skärpa på den skärmen man kopplade vga-utgången till. Så tänkte bara höra om det var nån magi med display-port som jag inte kände till...

Verkar ju finnas en del displayport till dubbel dvi, kommer det hjälpa något?

Skärmupplösningen är 1920x1200 på vardera skärm.

Hur du än skarvar så kommer du inte få någon "ultimat lösning".. Vad jag vet så finns det ingen "billig" lösning i ditt fall utan som mest kan du få en "spegling" på dina skärmar. Alltså att du får en ren kopia av bilden från din ena monitor till din andra.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Testa att att köra autojustering (på den externa skärmen) om du kör VGA. Brukar förbättra bilden markant.

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zyberzero:

Testa att att köra autojustering

Japp, ska spana om jag får nån förbättring med det...

Enl wikipedia verkar ju VGA bara klara 720x480, vilket betyder att ~7 pixlar blir ihopbuntade till en punkt?

Visa signatur

Intel Core i3-2100T 2.5GHz, Asus P8Z68-V, OCZ Agility 3 60GB SSD, Corsair XMS3 Vengeance DDR3 1.6GHz 16GB, Be-Quiet Pure Power L7 300W, Fractal Design Define R3, idle 60W

Permalänk
Medlem
Skrivet av niglas:

Japp, ska spana om jag får nån förbättring med det...

Enl wikipedia verkar ju VGA bara klara 720x480, vilket betyder att ~7 pixlar blir ihopbuntade till en punkt?

VGA klarar betydligt högre än 720x480. Jag tror du blandar ihop definitionerna här.

Citat:

Uttrycket ”VGA” används ofta även för att referera till en upplösning om 640×480 pixel

edit: (ta det med en nypa salt)

Citat:

The VGA can go up to 2048x1536px @85 Hz (388 MHz), and rarely 2560x1920 @63 Hz

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

VGA can go up to 2048x1536

Det borde mao inte bli sämre bild på VGA-utgången jämfört med DisplayPorten?

Visa signatur

Intel Core i3-2100T 2.5GHz, Asus P8Z68-V, OCZ Agility 3 60GB SSD, Corsair XMS3 Vengeance DDR3 1.6GHz 16GB, Be-Quiet Pure Power L7 300W, Fractal Design Define R3, idle 60W

Permalänk
Medlem
Skrivet av niglas:

Det borde mao inte bli sämre bild på VGA-utgången jämfört med DisplayPorten?

Som med alla diskussioner om digitalt mot analogt kan det lätt bli pajkastning om man uttalar sig om det ena eller det andra.
Personligen anser jag det finns en anledning till varför VGA är på väg att dö ut och digitala media tar över.

En analog signal pratar inte med skärmen och skärmen kan bli fel-synkad med signalen vilket leder till oskärpa.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT