Grafikkortstillverkare flaggar för fortsatt brist på grafikprocessorer

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Ixos:

"vilket dessutom riskerar att påverka den viktiga skolstarten, då studenter uppgraderar inför den stundande höstterminen."

Detta är väl endå helt galet...

Inte köper studenter nya speldatorer med svindyra grafikkort för att skolan startar, snarare kanske de köper en ny ultrabook eller netbook isåfall.

Om studenter köper nytt är det nog snarare för att de just cashat in en månadslön från sitt sommarjobb

Vad som också händer är att alla som känner behov köper nytt för att hösten och vintern är påväg med mer tid inomhus framför skärmen.

Vem sa att de måste vara svindyra?

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem

Måste vara jobbigt för företagen när det är så stor efterfrågan. Det kan ju dock vända ganska fort också antar jag. supply & demand.

Permalänk
Medlem

Förstår inte riktigt varför folk har sådant behov av att uppgradera, jag sitter med ett 5870 och kan spela Total War Shogun 2 på ultra utan att det hackar. Sedan har ju grafiska utvecklingen stagnerat då konsolerna har hållit tillbaka utvecklingen i sju år.

Visa signatur

Compaq suger

Permalänk
Hedersmedlem

Lite ångest..... La en beställning på ett GTX690. Så går det när man inte har tålamod, brist på 680 och ett ATI X1900 i burken . Känns lite fel att blåsa 9000+ på ett grafikkort även om det, ekonomiskt sett, inte är nåt problem. Som plåster på såret presterar det ju ganska likt 2x680 SLI, och blir faktisk lite billigare än 2x680.

Lär dock bli en värdeminskning som heter duga!

Finns endast ett kvar nu, skynda!!! http://www.inet.se/produkt/5409474/gigabyte-geforce-gtx-690-4...

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av matte70:

Oj världen går under om man får vänta några månader på ett nytt grafikkort!

Inte kul att köra utan bild iaf.

Permalänk
Medlem

Det jag egentligen inte förstår är varför de inte höjer priset. Uppenbarligen så är efterfrågan mycket större än tillgången, så när man inte kan öka tillgången så behöver istället efterfrågan minskas tills de matchar igen.
Missförstå mig inte, jag har inget emot låga priser, men om man ändå får sålt allt även med högre pris så är det ju för företagen dumt att inte utnyttja det. Högre pris skulle dessutom innebära att det fanns kort att köpa för dem som ändå tycker att det är värt pengarna

Visa signatur

Intel i7 2600k, 4x4GB DDR3, Asus P8Z68-V Pro/GEN3, EVGA GTX570, Intel 320 160GB OS disk, WD Caviar Black 2TB lagringsdisk, Antec Kühler 620 med Noctua NF-F12-PWM, Corsair AX850 och Fractal Design Define XL

Permalänk
Medlem

Intressant å se om detta gynnar AMD något

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

var ute på elgiganten, där hade de fortfarande 680-kort kvar

Visa signatur

Kinnarps 8000

Permalänk
Citat:

vilket dessutom riskerar att påverka den viktiga skolstarten, då studenter uppgraderar inför den stundande höstterminen.

Tusan också, vad ska man göra vid skolstarten nu, när man inte kan köpa GTX 680 SLI? Plugga kanske? Pffttt!

Permalänk
Medlem

mitt gtx570 klarar lätt allt jag slänger till den (bf3 är väl enda undantaget, 1680x1050 high 4xaa @ 50 fps, men vem fan lirar på ultra; går ju inte o se fienden för 2 öre me så mycke rök o realism haha)

så jag tänker behålla den o va nöjd. Däremot så måste jag säga att 670 var vääääldigt intressant, men som med allt nytt så väljer jag att vänta ett tag tills chippen mognat, kommit på lager och framförallt inte får buggar som 560ti's undervoltning t.ex...

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
GFs rig 144Hz samsung 1080p, Palit 3060Ti, 10400F,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB NV1, 480GB A400, 2TB+750GB HDD, Seasonic 650 gold, Kolink Void Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC 3060Ti, 3700X, Hyper 212, 16GB, 250GB SSD, 2TB HDD, 650w gold, P300A

Permalänk
Medlem
Skrivet av MauseRR:

var ute på elgiganten, där hade de fortfarande 680-kort kvar

Folk handlar inte datordelar i butik i Sverige tycks det xD Tänkte på samma sak igår att går man in på en fysisk butik utan Internet försäljning så är chansen rätt stor att de har 680s. De som köper feta riggar med 680 kort verkar således vara samma grupp som till största del gör sina inköp över nätet.

Själv hoppas jag kunna score:a ett 670 till Dreamhack summer iaf, vill ju inte sitta med mitt 5850 i nya riggen

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av MauseRR:

var ute på elgiganten, där hade de fortfarande 680-kort kvar

Kör dom grafikkort? Har aldrig sett det tidigare, vet att MediaMarkt har iofs. Man lär sig nåt nytt varje dag

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

skönt att man lyckades hitta en idag dock reference men bättre än inget
nu sitter man och refreshar kollinummert i stället för affärer

Permalänk
Medlem

Nvidia förlora precis mig som kund... jag orkar inte vänta mer... ska köpa röda lagets 7950 istället...

Visa signatur

Min YouTube kanal: http://www.youtube.com/downhillproductions5
"Kan vi nu sluta skylla ifrån oss på piratkopiering när vi gör skitspel" -LeafBox (Sweclockers)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

skolstarten ska inte underskattas, många datorer och datorkomponenter säljs just då. och helt ärligt är nog studenter en ganska stor kundgrupp inom den här produktgruppen, du får tänka på att även gymnasieelever räknas som studenter...

Ja det tvivlar jag inte på, det lät bara lite lustigt med betoningen där som att deras skolgång skulle bli lidande på grund av detta

Permalänk
Medlem

Ajdå, nu blir det svårt för alla studenter som skulle ha uppgraderat till GTX680 inför skolstarten.

Visa signatur

Intel i7 2700k | Asus P8Z77-V PRO | Noctua NH-D14 | Gigabyte GTX 670 | Corsair 8GB LP | Samsung 830 128GB | Define R3 | Corsair HX 650W
Thinkpad X41 | Thinkpad X200 - RIP | Thinkpad X220 | Thinkpad T480s | Fri frakt - Inet.se | Dagens fynd

Permalänk
Medlem
Skrivet av SteveK:

Det jag egentligen inte förstår är varför de inte höjer priset. Uppenbarligen så är efterfrågan mycket större än tillgången, så när man inte kan öka tillgången så behöver istället efterfrågan minskas tills de matchar igen.
Missförstå mig inte, jag har inget emot låga priser, men om man ändå får sålt allt även med högre pris så är det ju för företagen dumt att inte utnyttja det. Högre pris skulle dessutom innebära att det fanns kort att köpa för dem som ändå tycker att det är värt pengarna

Det du ser nu kanske är det höjda priset.

Det normala priset får vi se(?) när tillgången ökar...

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Ja det tvivlar jag inte på, det lät bara lite lustigt med betoningen där som att deras skolgång skulle bli lidande på grund av detta

Nej, hur får du ut det? Det som sägs är ju såklart att försäljningen för företagen blir sämre, och 28nm grafikkort finns från 900 kronor.

Skrivet av FatherOfThree:

Det du ser nu kanske är det höjda priset.

Det normala priset får vi se(?) när tillgången ökar...

Fo3

Men uppenbarligen är det inte så högt som de skulle kunna lägga dem eftersom alla kort som tillverkas säljs medan många andra inte kan få tag på några kort. De skulle alltså kunna höja mer.

Visa signatur

Intel i7 2600k, 4x4GB DDR3, Asus P8Z68-V Pro/GEN3, EVGA GTX570, Intel 320 160GB OS disk, WD Caviar Black 2TB lagringsdisk, Antec Kühler 620 med Noctua NF-F12-PWM, Corsair AX850 och Fractal Design Define XL

Permalänk

I och med den värdelösa tillgången på 680-kort med DC2-kylare bestämde jag mig för att köpa ett 7970 DCU2 TOP, och gjorde det för ungefär en timme sedan.

Jag "sammanställde" dessa SweClockers-diagrammen för att enkelt kunna överblicka de mest väsentliga skillnaderna mellan korten, så att man enkelt kan döma om man tycker att det är värt eller inte att strunta i 680 och satsa på 7970 istället. Personligen tycker jag att FPS:en i BF3 är lite störande, men det är fortfarande 90 FPS man kommer att ligga på i de allra flesta fallen med 7970, och att sjunka ner till 70~ FPS som värst är nog ingenting som kommer märkas över huvud taget. Jag kände att jag var beredd att ta den förlusten åtminstone.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SteveK:

Nej, hur får du ut det? Det som sägs är ju såklart att försäljningen för företagen blir sämre, och 28nm grafikkort finns från 900 kronor.

Men uppenbarligen är det inte så högt som de skulle kunna lägga dem eftersom alla kort som tillverkas säljs medan många andra inte kan få tag på några kort. De skulle alltså kunna höja mer.

Ja, men det finns även andra kommersiella aspekter att ta hänsyn till,
vinstmaximering, just nu eller på längre sikt.

Om tex nVidia går ut och höjer priset på 680GTX med 100 USD, hur skulle det se ut i kundernas(våra) ögon?

Hur många skulle säga: "å fy för den lede, aldrig mer nVidia de snikna dj-vl-rna"?

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Nefus:

Förstår inte riktigt varför folk har sådant behov av att uppgradera, jag sitter med ett 5870 och kan spela Total War Shogun 2 på ultra utan att det hackar. Sedan har ju grafiska utvecklingen stagnerat då konsolerna har hållit tillbaka utvecklingen i sju år.

I 10 fps?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Avstängd

de är helt tomt på 680gtx och ingen köper 7970 då de finns fullt i lagren med dem.... hur går de egentligen för AMD?

Permalänk
Medlem

Känns som rätt korkat av Nvidia att inte ha förutspått att de skulle sälja fler än 4st grafikkort men men det är ju bra för konkurrensen så kanske åtminstonde AMD får sälja några fler kort.

Visa signatur

Här sitter jag och känner in rummet och spelar dataspel.

Permalänk
Medlem

Jaha, ingen gaming för en annan denna månad heller då.. *suck*

Visa signatur

Corsair 4000D | Asus Z590 | Intel 11900K | RTX 3080 |
32GB G.Skill | Samsung 980 Pro 1TB | Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

http://www.inet.se/produkt/5409456/msi-geforce-gtx-680-2048mb...

har ett sådant i min burk nu, kom efter 2 veckors väntetid på posten, direkt vid lanseringen av denna kylaren så jag tycker inte det verkar särskilt svårt och få tag på ett GTX 680 ändå, det är nog snarare så att lagrena töms direkt pga av att så många har köpt produkterna innan de kommit i lager som jag gjorde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

Ja, men det finns även andra kommersiella aspekter att ta hänsyn till,
vinstmaximering, just nu eller på längre sikt.

Om tex nVidia går ut och höjer priset på 680GTX med 100 USD, hur skulle det se ut i kundernas(våra) ögon?

Hur många skulle säga: "å fy för den lede, aldrig mer nVidia de snikna dj-vl-rna"?

Fo3

Många, och sen så skulle många av dem gå och köpa Nvidia i alla fall.

Visa signatur

Intel i7 2600k, 4x4GB DDR3, Asus P8Z68-V Pro/GEN3, EVGA GTX570, Intel 320 160GB OS disk, WD Caviar Black 2TB lagringsdisk, Antec Kühler 620 med Noctua NF-F12-PWM, Corsair AX850 och Fractal Design Define XL

Permalänk
Medlem

det finns

4-5 kompisar som köpt 680 i fysiska butiker som elgiganten mfl o dom har fortfarande kort liggande

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

"..då studenter uppgraderar inför den stundande höstterminen."

Tror nog studenterna klarar sida lika bra/dåligt utan kepler i sida riggar...

Om jag får gissa så är det nog inte studenter som köper nya spelriggar med tanke på skolstarten utan snarare studerande som får in en bra påse pengar från sommarjobb just lagom till skolstarten. Man minns ju hur det var när man var liten och fattig när sommarjobbspengarna kom. Man ville ju handla NUUUUUU!!!!!

Visa signatur

ASUS Rampage IV Extreme | Core i7 3930K | 4x4 GB G.Skill RipjawsX 2133MHz | 2xGTX680 SLI | NZXT HALE90 1000W | Vattenkylning till CPU och GPU | Intel X25-m 80 GB | Corsair F240 | Antec P183

Permalänk
Medlem

Gaah. Vill ju få mitt bokade 680 i tid till Max Payne 3

Visa signatur

Fractal Meshify C | Phantek AMP 1000W PSU | AMD 5800X3D | Noctua NH-U14S | 32GB RAM | AMD Radeon 7900 XTX | Pro-Ject Pre Box Digital S2 | Beyerdynamics DT 900 Pro X | LG 27GP850 / Zowie XL2546k | Sony A90J
[/color]

Permalänk
Skrivet av Nefus:

Förstår inte riktigt varför folk har sådant behov av att uppgradera, jag sitter med ett 5870 och kan spela Total War Shogun 2 på ultra utan att det hackar. Sedan har ju grafiska utvecklingen stagnerat då konsolerna har hållit tillbaka utvecklingen i sju år.

Vilken upplösning? Ultra på allt?
Jag har ett HD 6970 2GB och jag ligger väl runt medium/high i Shogun 2 för att få bra flyt i alla strider. I 1920*1080P. Jag kör med unit size = Huge (det är väl det största? jag har det högsta som går att ha i alla fall)

Jag hade faktiskt ett HD 5870 förut och även om CA har optimerat en del i och med Fall of the samurai så har jag svårt att tro att ditt kort klarar sig så bra som du påstår.