Permalänk
Medlem

SSD utan kvitto

Hej!

Att köpa en SSD av en person som vunnit den på tävling och såldels inte har något kvitto, hur fungerar de garanti mässigt? Är man helt körd om den går sönder eller kan man skicka RMA?

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eric:

Hej!

Att köpa en SSD av en person som vunnit den på tävling och såldels inte har något kvitto, hur fungerar de garanti mässigt? Är man helt körd om den går sönder eller kan man skicka RMA?

Garantin gäller inte när man säljer varan vidare.

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Medlem

Du får specificera märke för att det ska gå att ge något vettigt svar. Hos Corsair fungerar det (men du måste bekosta frakten till Corsair själv).

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Du får specificera märke för att det ska gå att ge något vettigt svar. Hos Corsair fungerar det (men du måste bekosta frakten till Corsair själv).

ocz är de som gäller då.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jilted82:

Garantin gäller inte när man säljer varan vidare.

Emellertid beror det helt på tillverkarens garantivillkor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sirnicke:

Emellertid beror det helt på tillverkarens garantivillkor.

Jag pratar mellan säljare och köpare.

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jilted82:

Jag pratar mellan säljare och köpare.

Det finns undantag.
Komplett och cdon exempelvis accepterar köpare i andra hand.

Men i detta fallet kan det vara knepigare om TS inte vet varifrån arrangören köpt den
eller har kanske fått den från distributör.

I första hand skulle jag kolla vad som gäller hos tillverkaren, OCZ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jilted82:

Jag pratar mellan säljare och köpare.

Om tillverkaren lämnar garanti oavsett vem som har köpt produkten förefaller det väldigt osannolikt att butiken skulle göra detsamma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sirnicke:

Om tillverkaren lämnar garanti oavsett vem som har köpt produkten förefaller det väldigt osannolikt att butiken skulle göra detsamma.

Säljaren har ingen skydlighet att ta emot varan, då får man skicka den direkt till tillverkaren.

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jilted82:

Säljaren har ingen skydlighet att ta emot varan, då får man skicka den direkt till tillverkaren.

Skyldighet spelar ingen roll, då vi snackar praxis nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sirnicke:

Skyldighet spelar ingen roll, då vi snackar praxis nu.

Trodde vi snackade om Sveriges rikes lag?

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jilted82:

Trodde vi snackade om Sveriges rikes lag?

Nej, idag snackar vi om hur det fungerar i själva verket, och vad man kan vänta sig.

Permalänk

Oftast ingen garanti på vinst prylar heller då dessa kan vara OEM, men bäst att kolla med tillverkaren.

Vissa butiker (läs : PC shity) säljer OEM diskar som vanliga.. Köpte en disk till min laptop för 2500kr och den gick sönder, butiken hade upphört så jag tog kontakt med tillverkaren men fick svar = OEM, garanti existerar inte.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jilted82:

Trodde vi snackade om Sveriges rikes lag?

Det är bara en bok likt många andra lagböcker som ges ut.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Sveriges_rikes_lag

Permalänk
Medlem
Skrivet av quattro-2.6:

Oftast ingen garanti på vinst prylar heller då dessa kan vara OEM, men bäst att kolla med tillverkaren.

Vissa butiker (läs : PC shity) säljer OEM diskar som vanliga.. Köpte en disk till min laptop för 2500kr och den gick sönder, butiken hade upphört så jag tog kontakt med tillverkaren men fick svar = OEM, garanti existerar inte.

Skickades från m.sweclockers.com

Elgiganten har tagit över garantiansvaret http://www.dn.se/ekonomi/pc-city-lagger-ned-i-sverige så vänd dig till dom om du fortfarande har kvar disken?