Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MyZk0:

Skyhög är den ju ändå inte, förutom när du överklockar högt
@ TS: Jag skulle välj säga ta en 8120 om du vill lägga lite mer pengar på riktigt schysst grafikkort eller ta en Intel 2500K om du har pengarna att lägga på både processor och ett bra grafikkort

I jämförelse med andra är det extrema skillnader.

http://www.sweclockers.com/recension/15375-amd-fx-6100-och-fx...
http://www.sweclockers.com/recension/15375-amd-fx-6100-och-fx...

Jämför FX-6100 med den i stort sett likpresterande i3 2120. Det skiljer 60% strömförbrukning (!!), vilket i fallet får ses som tämligen extremt.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leifson:

Håller jag då inte alls med om. Tittade lite snabbt i SweCs grafer, kunde inte hitta ett enda speltest där deras 2120 piskar deras P2 X4 980? (Vet att detta gäller 965 och i3 2100, men båda dessa är uppklockade, och jämförelsen är därför acceptabel.)

http://www.sweclockers.com/recension/15375-amd-fx-6100-och-fx...

Titta själv, i det undre diagrammet skiljer det 20 (!!) FPS mellan de båda, och framtiden går mot fler trådar och kärnor, så att köpa en tvåkärnare när man kan få en fyrkärnare för samma pris är ren dumdristighet.

Va? är du blind? 2120 vinner över x4 980 i både Civ5 och Shogun 2 även i Sweclockers test. Samt 90% av alla spel som finns i dagsläget.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av shauni:

Va? är du blind? 2120 vinner över x4 980 i både Civ5 och Shogun 2 även i Sweclockers test. Samt 90% av alla spel som finns i dagsläget.

90% av alla spel? I testet var det 50%, om man räknar med 3Dmark. Dessutom, i BF3, som är modernaste spelet de testar, skiljde det 20 FPS, extremt märkbart, medan det i dina exempel skiljde 3-5 FPS, troligen omärkbart. Och att köpa två kärnor istället för 4 är bara dumt och bakåtsträvande, om du tycker annorlunda om den saken, så förklara gärna.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem

Ja, 90% är nog nästan en underdrift. Alla spel som körs på 2 eller färre kärnor vinner 2100 i. Det är nog mer än 90%. Även spel som utnyttjar fler kärnor är det inte säkert att phenom 2 går bättre, på grund av ht, vilket syns i civ5.
ps. 3dmark11 är inte ett spel.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av shauni:

Ja, 90% är nog nästan en underdrift. Alla spel som körs på 2 eller färre kärnor vinner 2100 i. Det är nog mer än 90%. Även spel som utnyttjar fler kärnor är det inte säkert att phenom 2 går bättre, på grund av ht, vilket syns i civ5.
ps. 3dmark11 är inte ett spel.

Vänta nu. Så du skulle på fullaste allvar rekommendera en tvåkärnig processor över en fyrkärnig..?

De spelen som inte stödjer fler än 2 kärnor behöver inte heller särskilt mycket processorkraft, och därför drar de båda processorerna ganska lika, med en skillnad på endast ett fåtal FPS. I de spelen där processorkraft verkligen behövs, tx. BF3, så finns även stödet för fler kärnor, och då drar X4:an iväg. Rejält.

Vilket skulle du helst ha, en processor med 70 FPS i 90% av spelen och 50 FPS i 10%, eller en med 60FPS i alla spel?

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem

Bara för att ett spel är CPU-krävande betyder det inte att utvecklarna lägger in fyrtrådat stöd. Ett bra exempel på detta är Starcraft 2. Ett av de mest CPU-krävande spelen i dagsläget men kan endast använda en och en halv kärna. Du fortsätter dra upp BF3, men det är som sagt ett av väldigt få spel med stöd för fyra kärnor. Du verkar anta att alla spel som släpps nu och i framtiden kommer att ha stöd för fyra kärnor. Så är det inte alls, det är fortfarande alldeles för komplicerat och i vissa fall omöjligt att dela resurserna på ett bra sätt med dagens instruktioner... Om du endast ska spela så fungerar fortfarande enkärniga processorer med hög IPC alldeles galant.
Jag har själv en 955 BE och visst, det är en helt okej allroundprocessor, om du ska streama eller rendera eller encoda saker så fungerar den bättre än i3an på grund av sina fyra kärnor, men absolut inte i spel. Jag tror inte du förstår hur långt före Intel är i IPC. Kentsfield, alltså sex generationer gammal arkitektur från Intel har högre IPC än Phenom 2.

Permalänk
Skrivet av Leifson:

Jämför FX-6100 med den i stort sett likpresterande i3 2120. Det skiljer 60% strömförbrukning (!!), vilket i fallet får ses som tämligen extremt.

Nu menade jag 8120 som drar 193~ i full load och 2500k drar 148 i full load
Inte extrema skillnader enligt mig

Hur stor skillnad gör det per år i kronor egentligen? Säkert 50kr.

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Skrivet av MooD:

Sjukt dyr, köpte min 965a för 1400 år för två år sedan

Jag köpte min för 1450:- för 3 år sedan. Håller med, priset borde åtminstone halverats med tanke på att ramminnena i det bygget har sjunkit till c:a 30%.

Visa signatur

CPU: AMD FX-8350 @ 4.7GHz | RAM: 32GB Vengeance @1600MHz | GPU: Asus HD7970 DCII Top @ 1.0/5.6 GHz | ASRock 990FX Fatal1ty | PSU: Newton R3 800W Platinum | HD: 128 GB Plextor M3 Pro, 300 GB WD Green | triple-boot: Win7-64,WinXP-32,debian-64

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av shauni:

Bara för att ett spel är CPU-krävande betyder det inte att utvecklarna lägger in fyrtrådat stöd. Ett bra exempel på detta är Starcraft 2. Ett av de mest CPU-krävande spelen i dagsläget men kan endast använda en och en halv kärna. Du fortsätter dra upp BF3, men det är som sagt ett av väldigt få spel med stöd för fyra kärnor. Du verkar anta att alla spel som släpps nu och i framtiden kommer att ha stöd för fyra kärnor. Så är det inte alls, det är fortfarande alldeles för komplicerat och i vissa fall omöjligt att dela resurserna på ett bra sätt med dagens instruktioner... Om du endast ska spela så fungerar fortfarande enkärniga processorer med hög IPC alldeles galant.
Jag har själv en 955 BE och visst, det är en helt okej allroundprocessor, om du ska streama eller rendera eller encoda saker så fungerar den bättre än i3an på grund av sina fyra kärnor, men absolut inte i spel. Jag tror inte du förstår hur långt före Intel är i IPC. Kentsfield, alltså sex generationer gammal arkitektur från Intel har högre IPC än Phenom 2.

Visa mig ett enda speltest där I3 2100 ligger mer än ett fåtal FPS / procent FPS före 965 BE (som är upplåst, nåt i3 2100 inte är, värt att beakta) så tror jag dig sedan. Just nu är det bara information utan källor.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem

Är det nödvändigt att köpa till en processorkylare till Intel core i5 2500k eller räcker den som följer med??

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sw4g:

Är det nödvändigt att köpa till en processorkylare till Intel core i5 2500k eller räcker den som följer med??

Beror på om du
1. vill ha ner ljudnivån eftersom standard har en rätt liten fläkt som måste snurra fort för att kyla och då låter en del.
2. vill överklocka mycket, för då räcker inte kylningen så långt plus att den lilla fläkten kommer få jobba närmare max för att orka med och då låta mer.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackeagle:

Beror på om du
1. vill ha ner ljudnivån eftersom standard har en rätt liten fläkt som måste snurra fort för att kyla och då låter en del.
2. vill överklocka mycket, för då räcker inte kylningen så långt plus att den lilla fläkten kommer få jobba närmare max för att orka med och då låta mer.

Jag blir inte så störd av ljud men jag kanske överklockar senare så då köper jag en ny kylare senare isåfall

Permalänk
Medlem

Vad är bäst Sandy Bridge eller Ivy Bridge??
Och vilka är fördelarna och nackdelarna med båda?