Min väns GTX 690 fungerar inte

Permalänk
Antielefant
Skrivet av ggustavsson:

Tvivlar ju starkt på att det beror på att en 6 till 8 pins adapter användes, nätagget borde mer än väl klara av grafikkortet.
Även om man tittar på nätagg med native 8 pins så är matningen densamma, dom extra 2 pins hänger löst från 6 pinnskontakten

Det är däremot skillnad på 6 och 8-pinskontakter, och i 8-pinskontakter inkluderar jag 6+2-lösningarna. Kablarna i 8-pinskontakterna är betydligt grövre för att klara av en dubbelt så hög ström. Likaså tenderar 6-pinskontakter att enbart ha fem anslutna ledare, medan 6+2-kontakter faktiskt har alla sex.

En ensam 6-pinskontakt kommer däremot aldrig att kunna fungera med en riktig 8-pinsadapter, då dessa är lödda så vardera 6-pinskontakt (en sådan adapter har två 6-pinsingångar) bara går till hälften av +12V-ledarna.

Skrivet av Chryspyon:

Som sagt så är kortet anslutet med två 8-pins PCI-e-kontakter, dock med hjälp av en 6 till 8-pins-adapter.

Det kan den inte vara. En 8-pinsadapter går till två 6-pinskontakter, eftersom en (riktig) 8-pinskontakt ska leverera dubbla strömmen jämfört med en 6-pinskontakt. Din väns nätagg har inte två 6-pinskontakter, den har en 6+2 (vilken redan sitter i grafikkortet) och en 6-pin.

Din vän har i sådana fall tagit adaptern och enbart kopplat den till en ensam 6-pinskontakt, vilket absolut inte fungerar.

Skrivet av Electrix:

Ehm.. Ta en 8-pins från nätaggregatet och sedan ta en molex->8-pins adapter som medföljde kortet? Iaf bara för att utesluta ev. problem med strömförsörjningen..

Molex till 8-pin ska absolut inte användas! Molexlinor är bara godkända för 45W, och 8-pin PCIe ska klara 150W. Enkel matematik säger oss att 45+45 inte är 150.

Den enda adapter som fungerar (och som följer med) är 6+6 -> 8.

Skrivet av MrMikaelEricsson:

Bara för att vara säker. Han har kopplat två 6 pins pci kontakter till 8 pins adaptern ? Mitt nätagg har inga 8-pins så jag använder 4 st. 6 pins till två adapters.

Nätagget har bara 6+8, så den möjligheten finns inte.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chryspyon:

Ja, helt oacceptabelt att ett kort för över 9000 kr vägrar fungera som det skall.

Nu spelar det ju ingen roll vad prylen kostar, att högre pris ska stå för högre kvalitet är bara något som applefolk försöker lura på folk.
Det finns måndagsex av ALLT, därför finns garantin...

Sry, men får avsmak av folk som spenderar pengar och förväntar sig att allt ska fungera utan problem just för det faktum att dom lagt ut mycket pengar.

Permalänk
Medlem

När jag hade ett GTX 590 så fick jag efter 2-3 veckor use. Problem med exat samma som din kompis har, Code 43. Hade ett 850W så ska inte vara några problem där. Och windows rappoterade Error Code 43, efter många dagar av genomskummade på Google.
Så fick jag svar från Gigabyte att kortet var defekt. Så skickade in det och fick pengar tillbaka. För 590 hade slutat tillverkas och skulle ta ca 2 månader att få ett nytt. Så köpte ett 580 istället.
Så jag säger reklamation direkt, inget shaffs om saken.

Permalänk
Medlem

Kan ju säga så här att Nvidia recommenderar nätagg från 1200w och uppåt. http://www.geforce.co.uk/hardware/technology/sli

Har svårt att se att ni kan få det hela stabilt utan ett högkvalitativt nätagg på 1000w eller högre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wolfkin:

Kan ju säga så här att Nvidia recommenderar nätagg från 1200w och uppåt. http://www.geforce.co.uk/hardware/technology/sli

Har svårt att se att ni kan få det hela stabilt utan ett högkvalitativt nätagg på 1000w eller högre.

De där rekommendationerna är alltid extremt överdrivna.

http://www.sweclockers.com/recension/15381-geforce-gtx-690-va...
Hela systemet (med en överklockad 3960X) drar 494W i Sweclockers test från väggen.
Lite marginal är alltid bra att ha men några 1000+ Watt behövs ju inte.
Ett Corsair AX på 650W drar rimligtvis runt det där utan problem. (om nu bara 12-volts linan räcker, men det lär den ju göra)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wolfkin:

Kan ju säga så här att Nvidia recommenderar nätagg från 1200w och uppåt. http://www.geforce.co.uk/hardware/technology/sli

Har svårt att se att ni kan få det hela stabilt utan ett högkvalitativt nätagg på 1000w eller högre.

1200W är väl att ta i för ett 690.
Men ett bättre agg än OCZ modstream pro är nog att föredra. Något 850W med 80+ Bronze minst.
Känns ju rätt illa att snåla på nätagget om man ska köpa sig ett 690. Även om ett 700w skall klara det så hade jag aldrig testat

Visa signatur

not so fast

Permalänk

Lånar tråden lite snabbt.

Räcker ett 600w nätagg till ett hd4870 x2? 80+ vet jag att det är.
Sen så har han 2 st 6 pin och kortet vill ha 1 8 pin o 1 6 pin. Men borde det vara okej att ta 6 pin> 8 pin? Det borde väl räcka?

Visa signatur

MSI PRO Z690-A DDR4 - i9 12900K - Kingston Fury 32GB 3600 Mhz CL16 - Corsair RM850X - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 Compact - RTX 3090 TUF - Odyssey G50A -

Permalänk
Proffsmobbare

Pinsen är inte boven i dramat. Nätagg med 8 pin native brukar ha 8 kablar utdragna ur samma pol på kretskortet, precis likadant som 6-pin. Oftast delas kablarna dessutom från 6 till 8 innanför nätdelens chassi, och ofta utanför också.

Skillnaden mellan 6-pin och 8-pin är två jordkablar och det är allt (dessa ger en säkrare drift av 150W kontra 75W som rekommenderad maxeffekt på 6-pin). Standarderna är så pass felsäkra att man kan ta och dela en 6-pin till en 8-pin utan några problem alls.

Dessutom spelar inte watten någon roll, det är hur många AMPERE linan klarar. Klart att watt och ampere*volt går hand i hand men watt brukar inte enges på en lina, men ampere anges.

Enda felet i detta fall skulle vara att nätaggregatet inte orkar leverera tillräckligt mycket effekt på +12V. Men det verkar väldigt konstigt.

LURA INTE FOLK ATT KÖPA NYA NÄTDELAR. Ingen ska behöva drabbas ekonomiskt av eran okunskap, blir så otroligt trött på detta.

http://www.sweclockers.com/forum/4-ovrigt/1082906-pci-e-y-spl...

Läs, lär.

Permalänk
Medlem

Köpte din vän kortet i en butik nära sig? Då skulle han eventuellt kunna gå till den butiken och se om de kan testa kortet i butiken. Då skulle han slippa köpa ett nytt nätagg (åtminstone för att bara felsöka kortet).

Visa signatur

|| Fractal Design Define R3 | Asus P67 Sabertooth | Cooler Master Silent Pro 850w | Intel Core i7-2600k | Palit gtx 680 | Corsair H80 | 2x8GB Corsair Vengeance 1600MHz | Corsair Force GT 120 GB | Seagate Barracuda XT 2TB | 24" BenQ G2420HDB ||

Permalänk
Medlem

Du ska lätt kunna köra grafikkortet utan direkt belastning på ett, säg 300w nätagg, bara det får tillräckligt med kräm vid uppstarten.

Om du kör en 4pin, 6 pin, 592,2pin eller vad det nu är till 8pin kvittar helt, bara du får ut det som ska vara i en pcie 8pin. Det tycker jag TS har klargjort flera gånger. Att installera om windows har TS lika så poängterat flera gånger att han/hon/de gjort så det kan man skippa.

Mina tips är:
uppgradera moderkortets bios, skadar aldrig utan kan bara göra det bättre
kör senaste drivare, kan heller inte göra något sämmre direkt
testa att tamed kortet till någon och provkör
eller byta nätagg temporärt. det kanske kan ge något mindre problem eller nya problem (båda är lika bra eftersom det visar om det kan vara nätaggs-relaterat, vilket jag inte tror).

om datorn startar och inget kort hittas, retur
om datorn nu hittar kortet, om det är bara sporadiskt, retur

lyckatill!

Permalänk
Medlem

Kanske dum fråga men man måste ju utesluta allt, har han satt kortet i pci express slot nr1?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yrch:

De där rekommendationerna är alltid extremt överdrivna.

http://www.sweclockers.com/recension/15381-geforce-gtx-690-va...
Hela systemet (med en överklockad 3960X) drar 494W i Sweclockers test från väggen.
Lite marginal är alltid bra att ha men några 1000+ Watt behövs ju inte.
Ett Corsair AX på 650W drar rimligtvis runt det där utan problem. (om nu bara 12-volts linan räcker, men det lär den ju göra)

Jo det stämmer att kortet inte drar speciellt mycket watt. Problemet är bara att watten är bara en del i det hela.
Att Nvidia och AMD lägger rekommendationen för nätagg så högt är att de vet att man behöver komma upp i en viss nivå innan nätagget har rätt antal kablar med rätt anslutning och kan leverera rätt volt, watt, och amperé på ett stabilt sätt.
Det hela handlar om att kunna leverera rätt mängd watt och amperé genom PCIe ledningen (8-pin kontakten) och att det är stabil ström utan voltdroop eller ripple. I det fallet är dessa adaptrar som skickas med kortet en väldigt dålig ide, sällan det blir ett stabilt resultat.

Permalänk
Medlem

Är jag helt ute och cyklar om jag säger att kortet kanske inte stödjer Nvidia® Quad-GPU? då korten brukar vara markerade ifall dom klarar av det.
Exempel är http://www.inet.se/produkt/1902257/asus-p8z77-v-pro
vs ett sabertooth http://www.inet.se/produkt/1902260/asus-sabertooth-z77

har jag helt fel?

Visa signatur

Moderkort:MSI P67A-GD65 REV B3 CPU:Intel Core i5 2500K @ 3.8GhzKYLARE:Cooler Master Hyper 212 PLUS RAM:Corsair 16GB 4x4096MB CL9 1600Mhz VENGEANCE GPU:EVGA GeForce GTX 580 3072MB SLI Nätagg:Corsair HX 850W 80+ Chassi:Corsair Carbide 400R Svart HDD:1TB Samsung Spinpoint F3 HD103SJ

Permalänk

Kanske låter som en dum fråga men har han äkta windows?
Har själv fått in ett antal datorer med dubbla grafikkort som inte fungerar med oäkta windows. kanske det är samma med 690?

Visa signatur

5800X3D / Corsair 2X16GB 3600Mhz / 970 Evo / RX 6900 XT Ultimate Xtreme WaterForce / Lian Li O11 Dynamic Evo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chryspyon:

Hej,

Min vän fick hem ett GTX 690 idag, efter installation så vägrar kortet fungera ordentligt. Kortet känns inte igen. När han försöker öppna Nvidias kontrollpanel så får han meddelandet, "You are not currently using a display attached to an Nvidia GPU". Spelar ingen roll vad han gör i princip. Han har gjort allt ni kan tänka er, till och med ominstallerat Windows 7. När vi ser Device Manager så rapporterar Windows en error (code 34). Han har också sökt väldigt mycket på nätet om det här utan lycka. Är grafikkortet defekt?

Min och hans dator är identiska, alltså Sabertooth P67 B3-moderkort, överklockad i7-2600K processor och 8 GB RAM.

Mvh

Hur ska vi då hjälpa?

Ont: Det bästa skulle vara att testa i en annan dator.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte GA-990XA-UD3|CPU: AMD Phenom 2 X6 1605T|
GPU: XFX HD 5770 CFX|RAM: Corsair Vengence 8GB|160GB WD Raptor

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wolfkin:

Jo det stämmer att kortet inte drar speciellt mycket watt. Problemet är bara att watten är bara en del i det hela.
Att Nvidia och AMD lägger rekommendationen för nätagg så högt är att de vet att man behöver komma upp i en viss nivå innan nätagget har rätt antal kablar med rätt anslutning och kan leverera rätt volt, watt, och amperé på ett stabilt sätt.
Det hela handlar om att kunna leverera rätt mängd watt och amperé genom PCIe ledningen (8-pin kontakten) och att det är stabil ström utan voltdroop eller ripple. I det fallet är dessa adaptrar som skickas med kortet en väldigt dålig ide, sällan det blir ett stabilt resultat.

Jag förstår din poäng men ändå inte. Visst watten är bara en del i det hela, men det talar ju lite emot ditt resonemang? Ett dåligt nätagg är ju ett dåligt nätagg även om det är stämplat med 1000W (om än att dessa agg oftast är bra, vilket väl är din poäng).
Men ett kvalitetsagg på typ 650 eller 750W levererar ju precis de sakerna som du räknar upp.
Hittar ingen riktigt bra recension på AX650W (som jag hävdar nog räcker och blir över, och har rätt anslutningar) utan vi kan kolla på AX750W. Har rätt anslutningar, rätt mängd watt och ampere (single rail på 12V), låg ripple och bra voltage regulation.

http://www.anandtech.com/show/4011/corsair-ax750-80plus-gold/...
http://www.jonnyguru.com/modules.php?name=NDReviews&op=Story&...

Permalänk
Medlem

Mitt tips är att lämna tbx kortet. Köp ett 670 och spara resten av pengarna till något kul! Som att åka utomlands tex?

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Skjulet:

1200W är väl att ta i för ett 690.
Men ett bättre agg än OCZ modstream pro är nog att föredra. Något 850W med 80+ Bronze minst.
Känns ju rätt illa att snåla på nätagget om man ska köpa sig ett 690. Även om ett 700w skall klara det så hade jag aldrig testat

Mja, för ett enda 690 räcker till och med 500W, men för att få dubbla 8-pinskontakter måste man nästan upp i ett 650-750W-agg.

Skrivet av filipcombat:

Lånar tråden lite snabbt.

Räcker ett 600w nätagg till ett hd4870 x2? 80+ vet jag att det är.
Sen så har han 2 st 6 pin och kortet vill ha 1 8 pin o 1 6 pin. Men borde det vara okej att ta 6 pin> 8 pin? Det borde väl räcka?

Nope, då en 6->8-pinsadapter kräver dubbla 6-pinskontakter in. Du skulle i sådana fall behöva både en 2x6->8-pinsadapter samt en 2xMolex -> 6-pinsadapter. Kolla dock lite extra så du inte felbalanserar nätagget.

Skrivet av Laine:

Pinsen är inte boven i dramat. Nätagg med 8 pin native brukar ha 8 kablar utdragna ur samma pol på kretskortet, precis likadant som 6-pin. Oftast delas kablarna dessutom från 6 till 8 innanför nätdelens chassi, och ofta utanför också.

De delas extremt sällan utanför nätagget annat än på billiga skräpagg i OEM-datorer, och de är definitivt avsäkrade mellan den gemensamma polen (vilket enbart är sant på ett single rail-agg) och matarkabeln.

Citat:

Skillnaden mellan 6-pin och 8-pin är två jordkablar och det är allt (dessa ger en säkrare drift av 150W kontra 75W som rekommenderad maxeffekt på 6-pin). Standarderna är så pass felsäkra att man kan ta och dela en 6-pin till en 8-pin utan några problem alls.

Mja, med det undantaget att faktiska 6-pinskontakter oftast bara har 5 anslutna ledare (tre jord, två 12V) har du rätt. Likaså händer det att den mittersta 12V-ledaren är en dummy även på grafikkortet.

Citat:

LURA INTE FOLK ATT KÖPA NYA NÄTDELAR. Ingen ska behöva drabbas ekonomiskt av eran okunskap, blir så otroligt trött på detta.

http://www.sweclockers.com/forum/4-ovrigt/1082906-pci-e-y-spl...

Läs, lär.

Och pratar vi exempelvis ett Corsair AX eller ett NZXT Hale håller jag med dig... men det är inte det TS sitter med.
Dock hävdar jag bestämt att nätagget ska ha de anslutningar man behöver utan att använda adaptrar, eftersom adaptrar i väldigt många fall (speciellt med annat än single rail) gärna ställer till det med lastdelning och avsäkringsgränser.

Skrivet av Bobbzor:

Är jag helt ute och cyklar om jag säger att kortet kanske inte stödjer Nvidia® Quad-GPU? då korten brukar vara markerade ifall dom klarar av det.
Exempel är http://www.inet.se/produkt/1902257/asus-p8z77-v-pro
vs ett sabertooth http://www.inet.se/produkt/1902260/asus-sabertooth-z77

har jag helt fel?

Han ska bara köra en dubbelmacka, det krävs inte ens SLI-stöd för det.

Skrivet av Lifestream:

Kanske låter som en dum fråga men har han äkta windows?
Har själv fått in ett antal datorer med dubbla grafikkort som inte fungerar med oäkta windows. kanske det är samma med 690?

Har aldrig ens hört talas om att ett grafikkort skulle strula på grund av oäkta Windows.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Entusiast

Kom att fundera på huruvida datorn har ett integrerat grafikkort på moderkortet, och datorn fortfarande använder den.
drivrutinen installeras, men så länge som det interna GPU'n används primärt, och bildskärmen ansluten till den, kan det uppstå lustigheter.

I BIOS-menyn, bör du välja vilket kort som är den primära. Oftast väljer man mellan "Internal", "PCI" och "PCI Express". ("AGP" som val kan förekomma på vissa datorer. även om AGP-bussen inte finns. Den skall alltså inte väljas.)

Se till att valet "Primary Display" / "Primary Graphics" / (eller vad den nu kallas. Olika för olika moderkortsfabrikat) står på "PCI-Express" eller liknande (Kan också benämnas som "External")

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

Kom att fundera på huruvida datorn har ett integrerat grafikkort på moderkortet, och datorn fortfarande använder den.

P67-mobo...

Permalänk
Proffsmobbare
Skrivet av Zcenicx:

De delas extremt sällan utanför nätagget annat än på billiga skräpagg i OEM-datorer, och de är definitivt avsäkrade mellan den gemensamma polen (vilket enbart är sant på ett single rail-agg) och matarkabeln.

Delas utanför menar jag jord-delen. 6+2 är otroligt vanligt idag, en fysisk delning av hela 6-pinskabeln syftade jag ej på. Av egen erfarenhet har varenda nätagg jag har byggt i (minnet kan svika) varit single rail, så jag utgick från det, men du har helt klart rätt i att dual rail är delade internt. Dock behöver jordkabeln inte vara delad.

Skrivet av Zcenicx:

Mja, med det undantaget att faktiska 6-pinskontakter oftast bara har 5 anslutna ledare (tre jord, två 12V) har du rätt. Likaså händer det att den mittersta 12V-ledaren är en dummy även på grafikkortet.

En 6-pin har 2(3) +12V ger också att en 6+2 (eller 8 om du vill det) har 2(3) +12V så skillnaden har jag svårt att se. Missar jag något - do tell! Är alltid ute efter att lära mig mer.

Skrivet av Zcenicx:

Och pratar vi exempelvis ett Corsair AX eller ett NZXT Hale håller jag med dig... men det är inte det TS sitter med.
Dock hävdar jag bestämt att nätagget ska ha de anslutningar man behöver utan att använda adaptrar, eftersom adaptrar i väldigt många fall (speciellt med annat än single rail) gärna ställer till det med lastdelning och avsäkringsgränser.

And I beg to differ. Jag har inga källor utöver mitt eget utövande, och jag har många gånger kört mid-highend (hatar uppdelningen men den får fungera här) på lowend-aggregat, se gärna gallerier och byggloggar för referens om du är intresserad. Jag har aldrig varit med proboblem, även om det är fullt möjligt att det finns aggregat där ute som det inte skulle fungera på. Jag har dock varken hört eller varit med om detta, så om du känner till några är du mer än välkommen att lista dessa.

Jag erkänner att jag inte har stor erfarenhet av att ha lastdelningar och avsäkringsgränser i beräkningarna, men jag skulle tro att det finns en lång väg till maxgränserna (någon slags idiotsäkerhet). Detta baserat på egna erfarenheter enbart.

Hur som vill jag påstå att nätaggregatet inte är boven i det här dramat, och däremot påstå att "aggregatet är det självklara problemet" anser jag vara att lura någon.

Erfarenheten jag kan lista just nu är FD Newton 500W V1, Antec OEM 450W, BeQuiet SFX 350W, FD 300W SFX OEM, 2x Silverstone SFX 450W, Cougar PO 550W. Detta på rak arm, troligen är alla single-rail som du påstår.

Förbehåller mig rätten för något bristande logik pga. trötthet och annat men ville ändå svara när något respektfullt bemöter mitt påstående. Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yrch:

Jag förstår din poäng men ändå inte. Visst watten är bara en del i det hela, men det talar ju lite emot ditt resonemang? Ett dåligt nätagg är ju ett dåligt nätagg även om det är stämplat med 1000W (om än att dessa agg oftast är bra, vilket väl är din poäng).
Men ett kvalitetsagg på typ 650 eller 750W levererar ju precis de sakerna som du räknar upp.
Hittar ingen riktigt bra recension på AX650W (som jag hävdar nog räcker och blir över, och har rätt anslutningar) utan vi kan kolla på AX750W. Har rätt anslutningar, rätt mängd watt och ampere (single rail på 12V), låg ripple och bra voltage regulation.

http://www.anandtech.com/show/4011/corsair-ax750-80plus-gold/...
http://www.jonnyguru.com/modules.php?name=NDReviews&op=Story&...

Jodå ett sådant agg borde klara av jobbet, i teorin.
I praktiken blir det ofta annorlunda. Hade nätagget haft som jobb att bara driva grafikkortet hade jag inte sett något problem. Nu ska det ju driva resten av datorn också, modekort, cpu, hårddiskar och dvd + 2 kablar till grafikkortet, allt från en enda 12v rail. Det kräver en väldigt bra reglering för att kunna styra att du får ut rätt amperé på rätt ställe. Nu tror ju jag att Corsair och andra tillverkare har löst det problemet men då jag inte testat med ett GTX 690 själv så vet jag inte.
Vad jag vet är att man kan få väldigt knasiga problem med nätagg när man börjar närma sig en belastning på 85-90% av kapaciteten, speciellt om man använder adaptrar för PCIe. Vet inte varför det blir så, inte logiskt på något vis, eftersom det jag har fått lära mig så har du rätt volt och watt får du ut en specifik amperé, samma sak om du kastar runt det hela, vet du volten och amperén så får du en bestämd watt, allt enligt formlerna:
Volt x Amperé = Watt
Watt / Amperé = Volt
Watt / Volt = Amperé

Att det inte fungerar kan jag tänka mig (nu gissar jag bara, vet inte att det är så) beror på att det har något att göra med hur nätaggets volt och amperé reglering är konstruerad, hur det styr hur mycket som ska skickas ut på varje ledning. Är nätagget byggt på ett sådant sätt att det går att använda adaptrar och ändå får rätt ström på ledningen? Jag kan inte mycket nog för att veta om det är så här eller inte.

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Laine:

Delas utanför menar jag jord-delen. 6+2 är otroligt vanligt idag, en fysisk delning av hela 6-pinskabeln syftade jag ej på. Av egen erfarenhet har varenda nätagg jag har byggt i (minnet kan svika) varit single rail, så jag utgick från det, men du har helt klart rätt i att dual rail är delade internt. Dock behöver jordkabeln inte vara delad.

En 6-pin har 2(3) +12V ger också att en 6+2 (eller 8 om du vill det) har 2(3) +12V så skillnaden har jag svårt att se. Missar jag något - do tell! Är alltid ute efter att lära mig mer.

Vad gäller 6+2 är det tre +12V-ledare rakt av, eftersom 8-pin PCIe kräver 3+5. Det är enbart 6-pin som egentligen har 2+3 som standard. Anledningen är att ledarna är avsäkrade för 5A per ledare, och med säkerhetsmarginal ger detta då;

Molex (1x +12V): 45W (eg. ~60)
PCIe 6-pin (2x +12V): 75W (eg. ~120)
PCIe 8-pin (3x +12V): 150W (eg. ~180)

Däremot har många kvalitetsagg, exempelvis mitt AX, fullkopplade 6-pinskontakter vilket förstås hjälper till om man exempelvis vill överklocka, då de faktiskt är kapabla till långt mer än de 75W som standarden anger.

Och tyvärr är det nätagg TS kompis har inte single-rail, OCZ ModXStream Pro 700W är dual rail.

Citat:

And I beg to differ. Jag har inga källor utöver mitt eget utövande, och jag har många gånger kört mid-highend (hatar uppdelningen men den får fungera här) på lowend-aggregat, se gärna gallerier och byggloggar för referens om du är intresserad. Jag har aldrig varit med proboblem, även om det är fullt möjligt att det finns aggregat där ute som det inte skulle fungera på. Jag har dock varken hört eller varit med om detta, så om du känner till några är du mer än välkommen att lista dessa.

Jag erkänner att jag inte har stor erfarenhet av att ha lastdelningar och avsäkringsgränser i beräkningarna, men jag skulle tro att det finns en lång väg till maxgränserna (någon slags idiotsäkerhet). Detta baserat på egna erfarenheter enbart.

Se ovan, beror som sagt på hur billigt byggt nätagget är.

Citat:

Hur som vill jag påstå att nätaggregatet inte är boven i det här dramat, och däremot påstå att "aggregatet är det självklara problemet" anser jag vara att lura någon.

Erfarenheten jag kan lista just nu är FD Newton 500W V1, Antec OEM 450W, BeQuiet SFX 350W, FD 300W SFX OEM, 2x Silverstone SFX 450W, Cougar PO 550W. Detta på rak arm, troligen är alla single-rail som du påstår.

Förbehåller mig rätten för något bristande logik pga. trötthet och annat men ville ändå svara när något respektfullt bemöter mitt påstående. Tack!

Det riktigt ironiska här är att samtliga, och jag menar verkligen varenda ett, av dessa nätagg är dual rail. Inte konstigt heller - single rail är relativt ovanligt i budgetklassen och snarare något man hittar på nätagg i 80+ Silver eller Gold-standarden.

Vad gäller att nätagget är boven i detta drama menar jag att nätagget saknar tillräckligt med kontakter, och att TS kompis inte använt adaptrarna korrekt. Du kan inte med en Y-kontakt få EN 6-pin till 8-pin, du behöver två 6-pinnare.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Proffsmobbare
Skrivet av Zcenicx:

Det riktigt ironiska här är att samtliga, och jag menar verkligen varenda ett, av dessa nätagg är dual rail. Inte konstigt heller - single rail är relativt ovanligt i budgetklassen och snarare något man hittar på nätagg i 80+ Silver eller Gold-standarden.

Vad gäller att nätagget är boven i detta drama menar jag att nätagget saknar tillräckligt med kontakter, och att TS kompis inte använt adaptrarna korrekt. Du kan inte med en Y-kontakt få EN 6-pin till 8-pin, du behöver två 6-pinnare.

Yes, hänger med nu. Bara en sak jag är fundersam över (försöker inte leta fel).
Jag kan ha missat något uppenbart, men Silverstone verkar påstå att det är Single-Rail.

http://www.silverstonetek.com/product.php?pid=253&area=en

"Class-leading single +12V rail with 36A"

Det är nätdelen jag har haft mest erfarenhet av att modifiera, och den verkar beté sig identiskt med ovanstående urval.
Känner mig också relativt säker när jag påstår att min minnesbild visar alla kablar ner i samma lödpunkt. Det är tre kablar som från punkten bildar förgreningar om två kablar.

Informationen om 2 vs 3 aktiva +12V-kablar på 6 mot 6+2/8 kommer att vara ovärderlig så tackar dubbelt upp för denna!

Permalänk
Antielefant

Ah, stämmer, jag fick fram SP när jag googlade, inte SFX. SP har dual rail medan SFX har single. Det blev inte mycket rätt där, SP tillverkas av Delta medan SFX görs av FSP.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Skrivet av Zcenicx:

Nope, då en 6->8-pinsadapter kräver dubbla 6-pinskontakter in. Du skulle i sådana fall behöva både en 2x6->8-pinsadapter samt en 2xMolex -> 6-pinsadapter. Kolla dock lite extra så du inte felbalanserar nätagget.

Ok, men varför säljer kjell 6 pin till 8 pin då? Bara en fråga. : http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/datorkom...

Vad händer om man skulle köra med det endå?

Visa signatur

MSI PRO Z690-A DDR4 - i9 12900K - Kingston Fury 32GB 3600 Mhz CL16 - Corsair RM850X - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 Compact - RTX 3090 TUF - Odyssey G50A -

Permalänk
Antielefant
Skrivet av filipcombat:

Ok, men varför säljer kjell 6 pin till 8 pin då? Bara en fråga. : http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/datorkom...

Vad händer om man skulle köra med det endå?

I värsta fall eldar man upp både grafikkort och nätagg.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Chryspyon:

Hej,

Min vän fick hem ett GTX 690 idag, efter installation så vägrar kortet fungera ordentligt. Kortet känns inte igen. När han försöker öppna Nvidias kontrollpanel så får han meddelandet, "You are not currently using a display attached to an Nvidia GPU". Spelar ingen roll vad han gör i princip. Han har gjort allt ni kan tänka er, till och med ominstallerat Windows 7. När vi ser Device Manager så rapporterar Windows en error (code 34). Han har också sökt väldigt mycket på nätet om det här utan lycka. Är grafikkortet defekt?

Min och hans dator är identiska, alltså Sabertooth P67 B3-moderkort, överklockad i7-2600K processor och 8 GB RAM.

Mvh

Kolla Sabertooth P67 B3 BIOS, finns många nya uppdateringar där.

Permalänk

angående nätaggregat så oavsett vad andra säger så tycker iaf jag att det alltid är bättre att ha mer power än man behöver så är man på den säkra sidan när det gäller strömtillförsel

Visa signatur

Corsair 800D\Asus P9x79 Deluxe\Intel i7 3930\Corsair H80i\Minne G.Skill 32Gb 2133Mhz Ripjaws Z Performance\2X Sapphire Radeon HD 7970 3GB GDDR5\ SSD A-Data 511s 120GB\3 WD 2TB\PSU Corsair HX 1000W\Win7 Ultimate

Permalänk
Medlem

Precis samma sak med mitt gigabyte gtx 690, fick hem det och installerade senaste drivrutinerna, kortet gick ungefär 10 minuter innan det krashade. Efter det kunde inte drivrutinerna identifiera det som en nvidia gpu, har ett 750W psu och det faktum att det fungerade fint att spela med ett tag tyder ju på att det inte är ett problem med effekt.

Har skickat tillbaka det till butiken.