Permalänk

AMD Moderkort uppgradering?

Kör på ett AMD gigabyte 990XA, Phenom II 965 (4 kärnig 3,4 Ghz) Corsair Vengeance 1600 eller 1800 Mhz och Asus Radeon HD 6870. Jag vill boosta upp mitt system utan att behöva köpa nya komponenter för spel t.ex. nytt grafikkort. Är det bättre att köpa ett nytt och bättre Asus moderkort och använda Asus Ai Suite för säker överklockning/boost eller är det bättre att köpa ett t.ex. nytt grafikkort?

Tack för svar

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 4670K @ 4,4 GHz, Kylare: Corsair H100i Push N Pull Moderkort: ROG Maximus VI Gene Z87 Ram: Corsair Dominator 2666 4GB x2, HDD: Seagate 2TB SSD: Intel 520 120GB GPU: EVGA 780 SC ACX PSU: Corsair 760 Platinum AX Dator Låda: Corsair 350D Performance Windowed

Permalänk
Avstängd

Vad använder du för grafikkort? Vilka spel kör du? Hur mycket är din budget?

Permalänk

Köp ett nytt grafikkort, t.ex Radeon hd 7870 och lås upp två extra kärnor på cpun, och klocka den så blir det bra.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem

Jag personligen skulle definitivt inte köpa nytt AMD moderkort, i5or och i7or slaktar amd processorerna väldigt hårt, om man redan lägger ut pengar på uppgradering av moderkort så skulle jag rekommendera att gå över till intel.

Visa signatur

Case: Custom made: Chieftec Dragon Midtower
Motherboard: ASRock P67 Extreme 6 B3 CPU: Intel Core i5 2500k
GPU: 2x Sapphire Radeon HD5770 1GB CrossFire RAM: 8GB ( 2x4GB ) Corsair Vengeance DDR3 @1600 MHz
PSU:
Corsair TXV2 650W

Permalänk
Skrivet av Slaktardej:

Köp ett nytt grafikkort, t.ex Radeon hd 7870 och lås upp två extra kärnor på cpun, och klocka den så blir det bra.

Hur låser jag upp dem 2 extra kärnorna på dem?? Hittar inget sånt alternativ i bios "/

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 4670K @ 4,4 GHz, Kylare: Corsair H100i Push N Pull Moderkort: ROG Maximus VI Gene Z87 Ram: Corsair Dominator 2666 4GB x2, HDD: Seagate 2TB SSD: Intel 520 120GB GPU: EVGA 780 SC ACX PSU: Corsair 760 Platinum AX Dator Låda: Corsair 350D Performance Windowed

Permalänk

Din processor klarar nog att driva det mesta i spelväg och ett 6870 är inte fy skam det heller. Att uppgradera till ett 7870 känns som ganska mycket pengar för en liten uppgradering. Ditt nuvarande moderkort AMD gigabyte 990XA klarar crossfire, om du köper ett till 6870 kommer du få en större uppgradering för mindre pengar, finns dock en del negativa sidor med crossfire.

Uppgradera moderkortet och köra samma CPU ser jag inte varför du skulle vilja göra. Uppgradera till ett intel-moderkort och köra i5 eller i7 hade förståss gett dig mer processorkraft men även där så behöver du egentligen inte mer processorkraft för spel idag.

Jag sitter ju på lite sämre AMD burk än vad du har och resonerar som ovan med lite sämre komponenter.

Visa signatur

Lägenheten: i72600k @ 3.4 GHz; HD 7970; 8 GB ram; Cooler Master HAF 922.
Frugans: AMD phenom2 X4 955 @ stock; HD5850; 4GB ram; antec skitchassi
Sommarstugan: i3 540 @ 4.3 GHz; HD 5850; 4 GB ram; Cooler Master CM storm

Permalänk
Medlem
Skrivet av snuttenfilt:

Hur låser jag upp dem 2 extra kärnorna på dem?? Hittar inget sånt alternativ i bios "/

Går inte, han tänkte på en annan processor X4 960T.

Inget fel på ditt moderkort, du bör kunna skrämma upp den processorn du har i 3,8GHz utan problem, för lite extra krut. Sen kan du köpa nytt grafikkort.

Permalänk

Aa, enligt en annan så har han lyckats klocka upp den till 4.1 Ghz men frågan är hur bra tempen blir.

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 4670K @ 4,4 GHz, Kylare: Corsair H100i Push N Pull Moderkort: ROG Maximus VI Gene Z87 Ram: Corsair Dominator 2666 4GB x2, HDD: Seagate 2TB SSD: Intel 520 120GB GPU: EVGA 780 SC ACX PSU: Corsair 760 Platinum AX Dator Låda: Corsair 350D Performance Windowed

Permalänk
Avstängd
Skrivet av snuttenfilt:

Aa, enligt en annan så har han lyckats klocka upp den till 4.1 Ghz men frågan är hur bra tempen blir.

Det räcker med 4 kärnor för dagens spel.