7870 ''Grafikdrivrutinen AMD har slutat fungera''

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skellefteå
Registrerad
Apr 2012

7870 ''Grafikdrivrutinen AMD har slutat fungera''

Hejsan!

Jag köpte en ny dator för 2 dagar sedan (byggt den själv), men redan idag så har grafikkortet börjat spöka.
När jag spelar Crysis 2 så har skärmen börjat frysa och det kommer upp en flik där det står: ''Grafikdrivrutinen AMD har slutat fungera och har återställts''.
Det har också hänt när jag spelat League Of Legends... och ja, jag har dom nyaste drivisarna.
Är det någon som vet hur man löser felet?
Någon som har drabbats av detsamma?
Grafikkortet är ett Sapphire HD7870 OC Ghz edition.

Tacksam för hjälp, börjar bli orolig.
Mvh Sebbb3

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2012

OC-edition huh? Testa att klocka ner kortet till stockfrekvens för ett ickeöverklockat 7870 och se hur det går.

Mvh

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skellefteå
Registrerad
Apr 2012
Skrivet av RagnarSickan:

OC-edition huh? Testa att klocka ner kortet till stockfrekvens för ett ickeöverklockat 7870 och se hur det går.

Mvh

Detta är kortet http://cdon.se/hemelektronik/sapphire_radeon_hd7870_ghz_editi... men efter som att det är farbriksklockat borde det väll inte vara några som helst problem med att ha det överklockat?

Mvh

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2012

Inte nödvändigtvis, men det är möjligt. Vissa applikationer och spel verkar ju vara överkänsliga mot överklock dessutom. Tycker självfallet inte att du ska köra på en lägre klock då du betalat för en OC-modell. Men samtidigt är det ju värt att testa.

Kan ju mycket väl vara så att det fortfarande är strul med drivarna för 7000-serien också. Men förslagsvis testar du att klocka ner kortet till en början.

Mvh

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skellefteå
Registrerad
Apr 2012
Skrivet av RagnarSickan:

Inte nödvändigtvis, men det är möjligt. Vissa applikationer och spel verkar ju vara överkänsliga mot överklock dessutom. Tycker självfallet inte att du ska köra på en lägre klock då du betalat för en OC-modell. Men samtidigt är det ju värt att testa.

Kan ju mycket väl vara så att det fortfarande är strul med drivarna för 7000-serien också. Men förslagsvis testar du att klocka ner kortet till en början.

Mvh

Jag ska testa det.
Tack så mycket för hjälpen!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skellefteå
Registrerad
Apr 2012
Skrivet av RagnarSickan:

Mvh

Kommer dom att fixa drivarna snart?
Har fått bluescreen nu osv. Och det verkar som att det är just drivarna som buggar...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Apr 2012

Köpte ny dator förra veckan med ett 7950-kort.. samma problem. Jätte många som har detta problemet, tror inte det är något med överklockningen att göra. Drivrutinerna är kassa. De flesta säger att man ska testa sig fram med olika drivrutiner, några säger att man ska stänga av något i flash...

Sök runt lite i forumet så hittar du, men tror inte det är något fel på kortet utan dåliga drivers.

[ Intel i5-2500K ][ ASUS P8Z68-V PRO/GEN3 ][ Kingston HyperX 1600MHz 8GB ][ XFX Radeon HD 7950 ][ OCZ SSD Agility 3 120gb ]