Feg-överklocka ett 7970?

Permalänk

Feg-överklocka ett 7970?

Hejsan!

Jag har köpt ett Asus Radeon HD 7970 Direct CU II TOP och känner att FPS:en dippar lite väl i BF3 emellanåt. När jag spelar med 1920*1080-pixlars upplösning och med grafikinställningarna på high så dyker jag ner till 55~ FPS när stora landskap ska renderas.

Jag har aldrig överklockat någonting annat, men det verkar som att det räcker med att dra i några reglage i MSI Afterburner och sedan är det klappat och klart. Är det verkligen så enkelt?

Kommer jag märka av någon skillnad om jag bara överklockar lite lagom? Och kommer det att förkorta kortets livslängd? Det bör ju, rimligtvis, fungera ungefär likadant som när man trimmade mopeder i 15-års åldern. Visst fan gick det fort, men inte mådde moppen bra av monstertrimmningen.

Tack på förhand!

Permalänk
Skrivet av Subdubwise:

Hejsan!

Jag har köpt ett Asus Radeon HD 7970 Direct CU II TOP och känner att FPS:en dippar lite väl i BF3 emellanåt. När jag spelar med 1920*1080-pixlars upplösning och med grafikinställningarna på high så dyker jag ner till 55~ FPS när stora landskap ska renderas.

Jag har aldrig överklockat någonting annat, men det verkar som att det räcker med att dra i några reglage i MSI Afterburner och sedan är det klappat och klart. Är det verkligen så enkelt?

Kommer jag märka av någon skillnad om jag bara överklockar lite lagom? Och kommer det att förkorta kortets livslängd? Det bör ju, rimligtvis, fungera ungefär likadant som när man trimmade mopeder i 15-års åldern. Visst fan gick det fort, men inte mådde moppen bra av monstertrimmningen.

Tack på förhand!

Jo det är verkligen så enkelt men det är viktigt att du tar det försiktigt och inte kör med höga clocks direkt. Du bör höja med typ 10Mhzåt gången och när du når en limit kan du dra ner clockspeeden lite så att den håller sig stabil. Däremot är det viktigt att tänka på just det att det förkortar livlängden men med en måttlig överklockning borde inte det bli något större problem. Det gäller mer när man maxar ut överklockningen.
Hoppas jag var till någon hjälp
MVH // The_Pc_Gamer

Visa signatur

Dator:
Antec P280 | I7 6700K | GTX 980 Ti | 16 GB 2133Mhz DDR4
Skärm: LG UM95 34UM95
Ljud: Dynaudio Xeo 4