återanvända gamla extrema vga kylare, tänk med mej:)

Permalänk
Medlem

återanvända gamla extrema vga kylare, tänk med mej:)

hej allihopa
jag kollade på lite vga kylare på prisjakt och gissa vad man hittade för 120kr, jo en arctic accelero xtreme 9800, som är en sjuk kylare som sänkte tempen på våra kära gamla kort sjuktmycket(från ca 80 till 45)lite bilder på kylaren, så tänk om man kunde modda den så att den passar nyare kort som hd68xxhd69xx/gtx 560 så är ett sjuktbra deal, billigt och bättre kylning(om man lyckas) och något man håller på under någon vecka
jag har kommit på lite saker som man kan göra, som lägga koppar plåt mellan kärnan och kylarens botten för att höja kylaren lite(för att få plats med typ minnes kylare), kapa bort lite av kylaren för att få plats med minnes heatsinks o annat, man kan kanske kunna använda kylaren botten för att kyla minnerna, borra och gänga hål för skruvar i kylaren botten. kylaren tar 3 slott platser och har 4 80mm fläktar, om man kunde byta fläktarna till något 80/92x10mm så kan man ju göra den lite tunnare!?

vad tycks? något annat man ska tänka på? något kul och hålla på? något för dej?värt? skulle du ha gjort det? länka något där man moddar en kylare så att den passar något annat!(ingen h620 mod!!XD

cmon swec dela med era!!

Permalänk
Medlem

Många nya kort har ju högre kondensatorer, tower power connectors och lite annat som kan komma ivägen, kylflänsen sitter relativt lågt på vissa ställen av vad jag kan se. Och om du lägger en kopparplåt för att höja upp den, blir inte kylförmågan ganska rejält försämrad då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av shauni:

Många nya kort har ju högre kondensatorer, tower power connectors och lite annat som kan komma ivägen, kylflänsen sitter relativt lågt på vissa ställen av vad jag kan se. Och om du lägger en kopparplåt för att höja upp den, blir inte kylförmågan ganska rejält försämrad då?

jag kollade lite runt och så och såg att man kunde sätta den på en gtx560ti med lite mod, kortet är lika hög som en gtx9800, det är mycket lättare att sätta den på en nvidia kort än ati, som du kondensatorer. tror också att det kan gå på min också, sapphire hd6850 toxic kondensatorerna är 0,7cm och det är minnes flänsar också. det med plattan så vet jag inte, men med lite lappning och kylpasa så borde det gå, utan att påverka tempen så mycket?