Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Varför inte köpa 2 gtx 670?? Har man råd med 2 st 7970 borde man väl ha råd med 2 gtx 670? Eller sätter moderkortet stopp för det?

Japp klarar bara att köra CF :/ tyvärr

Visa signatur

UNEXPECTED_KERNEL_MODE_TRAP (0x0000007F)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pjurta86:

Japp klarar bara att köra CF :/ tyvärr

innan du köper cf/sli byt moderkort och cpu det kommer att flaska som ***

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact - Asus Crosshair 7 Hero - AMD Ryzen 9 5900X - Noctua NH-D15S Chromax - G.Skill Trident Z 32 GB 3600MHz CL14 - Seasonic Prime Ultra Platinum 750W - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Samsung 970 Evo Plus 2TB -Intel 520 480GB - WD Caviar Black 1TB - Asus RTX 3080TI Strix OC - 2x Asus PG279Q - Logitech G703 - Asus Strix Scope TKL Deluxe - Logitech G840 - Beyerdynamic Custom One Pro & Beyerdynamic Custom Headset Gear

Permalänk
Medlem
Skrivet av b3h4ppyn0w:

innan du köper cf/sli byt moderkort och cpu det kommer att flaska som ***

Jaså, efter vad jag läst så ska en AMD Phenom ii x4 965BE klara BF3

Visa signatur

UNEXPECTED_KERNEL_MODE_TRAP (0x0000007F)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pjurta86:

Jaså, efter vad jag läst så ska en AMD Phenom ii x4 965BE klara BF3

Ja men den kommer inte klara av att driva 2 st så högpresterande kort utan att flaska rejält.
Om du inte har råd att uppgradera cpu så kommer du inte behöva mer än ett grafikkort, bf3 är spelbart på ultra med 1 st hd7970, gtx670 eller gtx680 men om du ska ha två graffikort så måste du skaffa dig en starkare intel cpu typ i5 3570k, i7 2600k, i7 2700k, i7 3770k eller SB-E då dessa är bra mycket snabbare än amds vilket inte gör att grafikkorten begränsas på samma sätt av cpun. din x4 965 kommer gå i 100% medans grafikkorten ligger och flaskas av cpun och belastas till kanske 60% per gpu.

EDIT: du skulle även behöva 8gb ram då jag själv använder 6gb på bf3 i medium/high

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact - Asus Crosshair 7 Hero - AMD Ryzen 9 5900X - Noctua NH-D15S Chromax - G.Skill Trident Z 32 GB 3600MHz CL14 - Seasonic Prime Ultra Platinum 750W - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Samsung 970 Evo Plus 2TB -Intel 520 480GB - WD Caviar Black 1TB - Asus RTX 3080TI Strix OC - 2x Asus PG279Q - Logitech G703 - Asus Strix Scope TKL Deluxe - Logitech G840 - Beyerdynamic Custom One Pro & Beyerdynamic Custom Headset Gear

Permalänk
Antielefant
Skrivet av b3h4ppyn0w:

Ja men den kommer inte klara av att driva 2 st så högpresterande kort utan att flaska rejält.
Om du inte har råd att uppgradera cpu så kommer du inte behöva mer än ett grafikkort, bf3 är spelbart på ultra med 1 st hd7970, gtx670 eller gtx680 men om du ska ha två graffikort så måste du skaffa dig en starkare intel cpu typ i5 3570k, i7 2600k, i7 2700k, i7 3770k eller SB-E då dessa är bra mycket snabbare än amds vilket inte gör att grafikkorten begränsas på samma sätt av cpun. din x4 965 kommer gå i 100% medans grafikkorten ligger och flaskas av cpun och belastas till kanske 60% per gpu.

EDIT: du skulle även behöva 8gb ram då jag själv använder 6gb på bf3 i medium/high

Ignorera hela denna post, den innehåller mest bara felaktig information.

En Phenom II 965 flaskar inte nämnvärt så länge man kör på vettig upplösning, hög detaljnivå och inte behöver konstant 100+ FPS. Du kan dessutom klocka den en bit om du känner dig osäker. Faktum är att CPU-kraven knappt ökar alls vid SLI/CFX eftersom ökad detaljnivå, AA, upplösning etcetera faktiskt inte påverkar processorn, även om det är extremt tungt för grafikkorten.

Så i princip kan man säga att man inte får dubbelt så hög FPS, men man kan köra med nästan dubbelt så höga inställningar i samma FPS.

4 GB RAM är däremot mindre än rekommenderat, hoppa upp till 8.

Gränsen för vad som fortfarande klarar dagens grafikkort utan problem (iaf 2-way) oklockat ligger någonstans runt Core 2 Q9450 eller Phenom II X4 940. Över det är det enbart för att pressa max-FPS man behöver överklocka, minimi-FPS och därmed flytet berörs inte.

Däremot rekommenderar i princip ingen att satsa på Crossfire idag. Det är (tyvärr) mestadels bortkastade pengar så länge AMD inte lyckas fixa stuttering och synkbekymren 7000-serien lider av något fruktansvärt.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

b3h4ppyn0w : Okej, doch verkar allt luta åt ett singel Nvidia kort av nån valör GTX 670 och uppåt. Mer minne har ja tänkt att fixa, men då denna tråd handlade om graffe så skrev ja ändas det.

Zcenicx: Tänkte skaffa ny kylare och klocka den en bit, måste dock innan jag göra nått annat införskaffa mig ett nytt nätagg. Då de ja har nu inte är mycket att komma med.

Visa signatur

UNEXPECTED_KERNEL_MODE_TRAP (0x0000007F)

Permalänk

Hoppar in här för jag undrar hur stor skillnad det skulle bli om jag bytte mitt gigabyte radeon hd7970 mot ett gigabyte gtx 670 och vs att ta ett 680. Radeonkortet är grymt, men nånting sjukt med drivrutinerna (antagligen) gör att skuggor utomhus i spelen jag spelar ser helt åt helvete fula ut. Har försökt med alla inställningar och grejs som går utan resultat, så funderar starkt på att byta, men ska man då ta 670 eller 680? Hur stor skillnad är det mellan dem? Är priset verkligen värt det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pulversoppa:

Hoppar in här för jag undrar hur stor skillnad det skulle bli om jag bytte mitt gigabyte radeon hd7970 mot ett gigabyte gtx 670 och vs att ta ett 680. Radeonkortet är grymt, men nånting sjukt med drivrutinerna (antagligen) gör att skuggor utomhus i spelen jag spelar ser helt åt helvete fula ut. Har försökt med alla inställningar och grejs som går utan resultat, så funderar starkt på att byta, men ska man då ta 670 eller 680? Hur stor skillnad är det mellan dem? Är priset verkligen värt det?

Efter vad jag läst så ska nog 670 vara mer prisvärt då de slog 680 på fingrarna i bla BF3.
http://www.sweclockers.com/recension/15394-geforce-gtx-670/1

Visa signatur

UNEXPECTED_KERNEL_MODE_TRAP (0x0000007F)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pjurta86:

Efter vad jag läst så ska nog 670 vara mer prisvärt då de slog 680 på fingrarna i bla BF3.
http://www.sweclockers.com/recension/15394-geforce-gtx-670/1

Och i t.ex. Crysis Warhead då?

http://www.anandtech.com/bench/Product/598?vs=508

Båda korten har sina spel, vilket gör valet jobbigt och svårt. GTX 670 SLI är dock ett mycket bättre val än 7970 CF med tanke på flyt/micro-stuttering, så det kanske är mer "framtidssäkert" (med uppgraderingsmöjligheten till SLI).

edit: Eller va? 670 slår det helt upplåsta 680 på fingrarna?

Permalänk
Medlem

edit: Eller va? 670 slår det helt upplåsta 680 på fingrarna? :confused:[/QUOTE]

Nej syftade mer på det dem kom fram till i testat av Asus och Zotac's GTX 670 modeller.

Visa signatur

UNEXPECTED_KERNEL_MODE_TRAP (0x0000007F)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pjurta86:

Nej syftade mer på det dem kom fram till i testat av Asus och Zotac's GTX 670 modeller.

Här på SweC måste du jämföra båda korten klockade om du klockar det ena, även om du klockar lätt.

680 har drygt 14% fler kärnor, så vid samma klock och om 680:t inte flaskas av något annat... De där frabriksklockade 670:na var klockade högre än ett 680, men ett 680 kommer förmodligen ännu mycket längre utan svårighet.

Om man vill ha Nvidia och inte har alltför bråttom kanske CDON kommer att ge 15% på något GTX 670 vid månadsskiftet igen (fick mitt för cirkus 3150, referens, så en kylare kan behövas för ~300 till för att få det tystare).