Skyrim ospelbar fps drops!? Extremt låg gpu användning

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2012

Skyrim ospelbar fps drops!? Extremt låg gpu användning

hej har spelat skyrim ett tag nu och har generellt upplevt en ostabil fps (precis som många andra gör). Men har en gång förut och även nu i spelet kommit till en grotta eller liknande miljö där min gpu användning går mellan 0-100% väldigt snabbt. min fps går alltså mellan ca 200 ner till 20 på någon sekund och upp igen konstand. Spelet blir helt ospelbart. Har tittat på min cpu användning och den ligger på 80-90% oftast. Det konstiga är ju att jag är inomhus och jag borde ha mycket lägre användning på cpu jämfört med utomhus (där jag har en mycket stabilare fps och användning på gpu och cpu). Som det är nu är det HELT ospelbart.

Något ni upplevt? Några tips? Förövrigt så använder jag mods.
Min gissning är att det är en fruktansvärt dålig konsolport.

Dator i sign.

LÖST! (för tillfället i alla fall) se längst ner i tråden!

Harder Better Faster Stronger

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2011
Skrivet av Slipknot882222:

hej har spelat skyrim ett tag nu och har generellt upplevt en ostabil fps (precis som många andra gör). Men har en gång förut och även nu i spelet kommit till en grotta eller liknande miljö där min gpu användning går mellan 0-100% väldigt snabbt. min fps går alltså mellan ca 200 ner till 20 på någon sekund och upp igen konstand. Spelet blir helt ospelbart. Har tittat på min cpu användning och den ligger på 80-90% oftast. Det konstiga är ju att jag är inomhus och jag borde ha mycket lägre användning på cpu jämfört med utomhus (där jag har en mycket stabilare fps och användning på gpu och cpu). Som det är nu är det HELT ospelbart.

Något ni upplevt? Några tips? Förövrigt så använder jag mods.
Min gissning är att det är en fruktansvärt dålig konsolport.

Dator i sign.

Har du installerat alla uppdateringar som kommit ut?

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2012
Skrivet av Zache_:

Har du installerat alla uppdateringar som kommit ut?

senaste versionen ja, inklusive hd texturer

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2011

senaste versionen ja, inklusive hd texturer

Testa stänga av alla mods och kolla hur det fungerar då, blir ju lättare att hitta felet om du vet ifall det är spelet eller modsen som är problemet. Eller du hade kanske samma problem innan du installerade mods?

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2012
Skrivet av Zache_:

Testa stänga av alla mods och kolla hur det fungerar då, blir ju lättare att hitta felet om du vet ifall det är spelet eller modsen som är problemet. Eller du hade kanske samma problem innan du installerade mods?

Testade att stänga av modsen och köra en snabbis. Problemet kvarstod men inte alls lika illa.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Swe
Registrerad
Apr 2002

Jag har 6000-serien och vi har ännu inte fått en bra, stabil drivrutin. Du med 7000-serien får nog vänta ytterligare ett par år. Men det blir nog bra när det blir klart.

Sig uppdaterad 2013-03-29: 2500k@stock+Mugen3. Asus P8P67 LE. 2x4GB Vengeance LP. Sapphire 7950@stock. M4 128GB. 3x2TB WD-G. Hale 90 650W. Acousticase. 19" LCD: 910T 25ms + S24A850. Win8 x64.
Inlägg där bilar jämförs med datorer beaktas inte.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2012
Skrivet av bartil:

Jag har 6000-serien och vi har ännu inte fått en bra, stabil drivrutin. Du med 7000-serien får nog vänta ytterligare ett par år. Men det blir nog bra när det blir klart.

haha antar det...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Mölnlycke
Registrerad
Sep 2008

200 fps?
Sätt på vsync igen, eller hitta något annat sätt att begränsa fps, spelet beter sig helt värdelöst när bildfrekvensen rusar.

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2012
Skrivet av frankof:

200 fps?
Sätt på vsync igen, eller hitta något annat sätt att begränsa fps, spelet beter sig helt värdelöst när bildfrekvensen rusar.

Verkligen? tycker att det flyter så dåligt med 60fps i skyrim droppar ju hela toden, så ostabilt...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Mölnlycke
Registrerad
Sep 2008

Verkligen? tycker att det flyter så dåligt med 60fps i skyrim droppar ju hela toden, så ostabilt...

Input lag kan vara lite störande, men det blir ju totalt ospelbart med 200fps, heller 60fps stabilt i detta fallet.
och nä, har inte märkt av/sett några dropp, fick dock sänka till 4xAA när jag bytte från 1680x1050 till 1920x1200(ny skärm) för att behålla stabila 60.

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Dec 2009

Skyrim + 7970 = fail, add crossfire.... BOOM!

Är typ ospelbart för mig oxå. Har testat allt... även med 60 stabila fps så känns det som 25. Med CF avslaget oxå.

Bara o avinstallera spelet o lira D3 ist!

Node 304: i7-6700K | Corsair LP 16 gb@3000mhz | Evga gtx 1070 ftw | Gigabyte Z170N-wifi | | Antec EW 500W | Samsung 850 EVO 500gb |Asus Xonar U7| Ducky Shine Cherry MX Brown | Qpad 5k | Asus ROG SWIFT PG278Q | M-Audio Bx5 D2 | ATH-AD700x

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2012
Skrivet av Iwar:

Skyrim + 7970 = fail, add crossfire.... BOOM!

Är typ ospelbart för mig oxå. Har testat allt... även med 60 stabila fps så känns det som 25. Med CF avslaget oxå.

Bara o avinstallera spelet o lira D3 ist!

haha, synd bara att jag spenderat 500kr på det och vill ha mina pengar värt så att säga älskar ju spelet för det mesta...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2002

Jag hade också lite strul med fps-drop med dator i sign, men jag testade följande och tyckte att det fungerade bättre.

- Avinstallerade Grafikkortsdrivrutiner
- Körde Driversweeper
- Installerade 12.4 drivrutiner
- Tog bort Skyrim.ini filen
- Ställde in grafikinställningar (i Skyrim) + .ini tweaks
- Satte "Texture Filtering Quality" på Performance i CCC
- Triple Buffering PÅ (i CCC) ifall man kör v-sync

Jag kör: Ultra, 8x AF, FXAA, 0x FSAA, upplösning 1360x768 eller 1680x1050 (beroende på skärm).
Senaste uppdateringar och HD-Textures.

| MSI GS40 14" | Intel Core i7 6700HQ | GeForce GTX 970M 3GB | DDR4 8GB 2133MHz | Windows 10 Home x64 |
| Intel Q6600@3,6GHz | Gigabyte HD6870 OC 1GB | Gigabyte P35-DS4 | Corsair XMS2 8GB | Windows 10 Pro x64 |
| Acer TimelineX 4820TG | Intel Core i7 640M | Radeon HD5650M OC 1GB | Corsair 8GB CL7 | Windows 10 Pro x64 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2012
Skrivet av galaXy:

Jag hade också lite strul med fps-drop med dator i sign, men jag testade följande och tyckte att det fungerade bättre.

- Körde Driversweeper

Jag kör: Ultra, 8x AF, FXAA, 0x FSAA, upplösning 1360x768 eller 1680x1050 (beroende på skärm).

Får ta en titt på den lösningen

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2012
Skrivet av galaXy:

- Körde Driversweeper

Testade det du sa och det funkade! Gick igenom det stället dätr jag fick enorma fps drops och spelet funkade ganska bra aktiverade vsync och trippelbuffer, det känns ganska hackigt (ungefär som 40fps) men en enorm förbättring! kan ju vara så att spelet har problem med vissa ställen där den kan bara behålla en viss fps och eftersom jag slagit av vsync blev det väldigt uppenbart. Vsync är ju direkt kopplat till physiken i spelet, kanske dessutom detta?