Programmering A (Java) Hjälp!!
Hej!
Jag har stött på problem som måste lösas innan imorgon eftermiddag. Jag ska göra ett program där man beställer hamburgare, väldigt enkelt konstruerat med olika paneler och swing-komponenter (JPanel, JCheckBox osv..)
Problemet jag nu stött på är att komponenterna jag adderar inte syns. Vore jätteschyst om någon kunde hjälpa mig eller rent av slutföra uppgiften, då ännu hellre med att alla komponeter har ett värde (t.ex. checkboxen "whopper" "kostar" 20sek) så man kan se vad slutpriset landar på. Vore helt galet schyst!!
Här är koden för själva grunden.
import javax.swing.*;
import java.awt.*;
import java.awt.event.*;
public class Burgerkingorder extends JFrame {
private JLabel label;
private JPanel bakgrund, p1, p2;
private CardLayout cl;
public Burgerkingorder() {
setLayout(new FlowLayout());
//konstruktor
label = new JLabel("Have it your way!");
add(label);
}
public JPanel createJPanels(){
bakgrund = new JPanel();
p1 = new JPanel(); //ändrade BPanel1 till JPanel.
p1.setBackground(Color.blue);
p2 = new JPanel(); //ändrade BPanel2 till JPanel.
p2.setBackground(Color.blue);
cl = new CardLayout();
bakgrund.setLayout(cl);
bakgrund.add(p1,"FF1");
bakgrund.add(p2, "xxx");
return bakgrund;
}
//nedan följer fönstrets egenskaper
public static void main (String args[]){
Burgerkingorder gui = new Burgerkingorder();
gui.setDefaultCloseOperation(JFrame.EXIT_ON_CLOSE);
gui.setSize(202,270);
gui.setVisible(true);
gui.setTitle("Välkommen till Burgerking!");
/*MenuBar = själva raden, Menu = kategorierna (ex. arkiv, redigera),
MenuItem = underkategorierna (ex. importera, avsluta)*/
JMenuBar meny = new JMenuBar();
gui.setJMenuBar(meny);
JMenu arkiv = new JMenu("Arkiv");
meny.add(arkiv);
JMenuItem burgare = new JMenuItem("Burgare");
arkiv.add(burgare);
JMenuItem drycker = new JMenuItem("Drycker");
arkiv.add(drycker);
JMenu help = new JMenu("Hjälp");
meny.add(help);
JMenuItem about = new JMenuItem("Om...");
help.add(about);
}
class listener implements ActionListener{
public void actionPerformed (ActionEvent ae){
if(ae.getActionCommand().equals("Burgare")){
System.out.println("Burgare");
cl.show(bakgrund, "Burgare");
}
else if(ae.getActionCommand().equals("Drycker")){
System.out.println("Drycker");
cl.show(bakgrund, "Drycker");
}
}
}
}
Första panelen (sidan)
import java.awt.*;
import java.awt.event.*;
import javax.swing.*;
public class BPanel1 extends JPanel {
private JLabel yourway, klicka, kostnad;
private JCheckBox whopper, bigking, angus, cheeseburger;
private JComboBox whopperantal, bigkingantal, angusantal, cheeseburgerantal;
private JButton b1 = new JButton("Prisfakta");
private JTextField pris;
private JButton b2 = new JButton("Beställ");
private JPanel panel = new JPanel();
private toDoListener toDo;
public BPanel1(){
whopper = new JCheckBox("Whopper");
add(whopper);
String[] whopperantal = { "1", "2", "3" };
JComboBox whoppercombo = new JComboBox(whopperantal);
add(whoppercombo);
bigking = new JCheckBox("Big King XXL");
add(bigking);
String[] bigkingantal = { "1", "2", "3" };
JComboBox bigkingcombo = new JComboBox(bigkingantal);
add(bigkingcombo);
angus = new JCheckBox("The Angus");
add(angus);
String[] angusantal = { "1", "2", "3" };
JComboBox anguscombo = new JComboBox(angusantal);
add(anguscombo);
cheeseburger = new JCheckBox("Cheeseburger");
add(cheeseburger);
String[] cheeseburgerantal = { "1", "2", "3", "4", "5" };
JComboBox cheeseburgercombo = new JComboBox(cheeseburgerantal);
add(cheeseburgercombo);
klicka = new JLabel("Klicka för pris");
add(klicka);
b1 = new JButton("Kostnad");
add(b1);
b1.addActionListener(new toDoListener());
kostnad = new JLabel("________");
add(kostnad);
b2 = new JButton("Beställ!");
add(b2);
add(panel);
panel.setLayout(new GridLayout(2, 5));
}
public class toDoListener implements ActionListener {
public void actionPerformed(ActionEvent e) {
kostnad.setText("50 SEK");
}
}
}
Säg till om ni behöver de andra panelernas kod! Tack så jättemycket på förhand