Ångerrätt surfpaket Tele2?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Aug 2003

Ångerrätt surfpaket Tele2?

Hej!

Jag uppgraderade mitt surfpaket hos Tele2 för några dagar sedan. Efter att ha insett att jag inte behöver uppgraderingen ville jag häva bytet enligt distansavtalslagens ångerfrist på 14 dagar. När jag ringde Tele2 vägrade de med hänvisning till att jag tagit den nya tjänsten i bruk, eftersom jag mobilsurfat sedan jag gjorde bytet. Jag hävdade att detta inte borde spela någon roll, eftersom jag hade ett surfpaket innan - dvs jag har inte gjort något jag inte kunde göra innan.

Vem har rätt?

Låda: Fractal Design Define R3, Nätagg: Fractal Design Newton R3 600W, Moderkort: ASUS ROG Maximus IV Gene-Z, CPU: Intel 2700K @ 4,8GHz, RAM: 8GB Corsair Vengeance LP PC12800, GPU: GB 280X @ 990MHz, SSD: Sandisk Extreme 240GB, HDD: Seagate Barracuda 2TB, Vattenkylning: EK-D5 pump, XSPC RayStorm CPU, Zalman ZM-WB5 GPU, EK-CoolStream RAD XTC 140mm, Alphacool NexXxoS ST30 FC 120mm, Skärm: Dell U2311H

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jorden (kodnamn: Tellus)
Registrerad
Aug 2009
Skrivet av thompo:

Hej!

Jag uppgraderade mitt surfpaket hos Tele2 för några dagar sedan. Efter att ha insett att jag inte behöver uppgraderingen ville jag häva bytet enligt distansavtalslagens ångerfrist på 14 dagar. När jag ringde Tele2 vägrade de med hänvisning till att jag tagit den nya tjänsten i bruk, eftersom jag mobilsurfat sedan jag gjorde bytet. Jag hävdade att detta inte borde spela någon roll, eftersom jag hade ett surfpaket innan - dvs jag har inte gjort något jag inte kunde göra innan.

Vem har rätt?

Så länge som du endast har surfat så länge som du behöver surfa för att undersöka det nya paketet, skall det inte vara några större problem att använda sig av 14 dagars ångerrätt.

| Case: Fractal Design R2 | Nätagg: Be Quiet | Moderkort: Asus crosshair formula IV | CPU: Amd phenom 1055t | Ram: 8GB | Hdd: Samsung f3 500GB | Grafikkort: xfx 460 ti |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
/dev/null
Registrerad
Aug 2008
Skrivet av thompo:

Hej!

Vem har rätt?

Enligt §4, kap 2 i distans- och hemförsäljningslagen:

"Bestämmelserna om ångerrätt i 9-16 §§ gäller inte distansavtal om
1. en tjänst och fullgörandet har påbörjats med konsumentens samtycke under ångerfristen..."

Så Tele2 har rätten på sin sida. Ett analogt fall finns i ARN 2008-0700.

Det är dock så att Tele2 har bevisbördan angående ditt samtycke (enligt ARN 2003-5360).

NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Aug 2003

Jag tycker att det borde vara skillnad på att teckna ett helt nytt abonnemang, och att förändra det man redan har. Hur fungerar det t.ex. om man byter teleoperatör för sin hemtelefon och sedan ångrar sig inom 14 dagar? Förlorar man den rätten om man ringt på sin hemtelefon under de 14 dagarna?

Låda: Fractal Design Define R3, Nätagg: Fractal Design Newton R3 600W, Moderkort: ASUS ROG Maximus IV Gene-Z, CPU: Intel 2700K @ 4,8GHz, RAM: 8GB Corsair Vengeance LP PC12800, GPU: GB 280X @ 990MHz, SSD: Sandisk Extreme 240GB, HDD: Seagate Barracuda 2TB, Vattenkylning: EK-D5 pump, XSPC RayStorm CPU, Zalman ZM-WB5 GPU, EK-CoolStream RAD XTC 140mm, Alphacool NexXxoS ST30 FC 120mm, Skärm: Dell U2311H

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Maj 2003

Det är väl bara en månads uppsägningstid på surfpaketet hos Tele2?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Aug 2003
Skrivet av Tweak:

Det är väl bara en månads uppsägningstid på surfpaketet hos Tele2?

Ja, tyvärr finns inte surfpaketet jag hade innan jag uppgraderade längre. Därför kan jag inte byta tillbaka på "vanligt sätt".