Beställde Tera från El-Giganten, en glad överraskning

Permalänk
Keeper of Traditions

Beställde Tera från El-Giganten, en glad överraskning

Hej hopp,

Beställde ett exemplar av Tera: Collectors Edition i fredags då jag såg att El-Giganten hade ett bra pris på 550kr, och idag landade det på postkontoret. På vägen hem tyckte jag att det var ett väldans tungt paket för att endast innehålla ett spel... Hade dem stoppat i ett par tegelstenar istället?

När jag sen kom hem och började öppna paketet var där gott om stötdämpande material och bland detta låg det ytterliggare en kartong instoppad.
Bra skyddat tänkte jag, då kan inget ha tagit någon skada om dem dubbelförpackat det.

När jag sen fick öppnat paket nummer två fick jag då se det spel jag beställt, det var dock fortfarande oklart varför det skulle behövt en så stor kartong...

Det gick dock snabbt upp för mig varför paketet hade vägt så mycket som det gjort. Det låg nämligen ytterliggare två kopior utav spelet i lådan.

Så helt plötsligt känns det inte lika fel att beställa från El-Giganten längre, dem var väldigt generösa. Vissa butiker skickar med godisstänger, el-giganten slår på stort och skickar med några extra Collectors Edition-kopior utav spelen.

Nu är då frågan, ska man behålla det man fått, eller skicka ett mail till dem. Det har ju uppenbarligen blivit fel, men samtidigt vet man ju inte om dem kanske aldrig märket något.

OBS: Tråden kanske ligger fel, flytta den då gärna!

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Du får höra av dig till dom och informera om deras miss, det är det enda rätta.

Visa signatur

SNÄLLA CITERA MIG OM NI VILL ATT JAG SKA HITTA TILLBAKS TILL TRÅDEN

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av devhdc:

Du får höra av dig till dom och informera om deras miss, det är det enda rätta.

Jo, så hade nog jag också känt i vanliga fall. Sen kom jag och tänka på vilka det är jag faktiskt beställt ifrån, och hur många "dumma" kunder dem lurat i sina dagar.

Karma-mätaren hade antagligen inte rört sig åt fel håll direkt om jag bestämde mig för att behålla dem.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Jag hade behållt dom.. jag orkar inte bry mig ifall dom gör fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Newklear:

Jo, så hade nog jag också känt i vanliga fall. Sen kom jag och tänka på vilka det är jag faktiskt beställt ifrån, och hur många "dumma" kunder dem lurat i sina dagar.

Karma-mätaren hade antagligen inte rört sig åt fel håll direkt om jag bestämde mig för att behålla dem.

Stämmer bra det

Men det är en fråga om etik och moral och känner du att du kan behålla dessa med gott samvete utan att tänke på eventuell personal på felgiganten som får kicken så tycker jag du ska bara de extra kopierna et tag och sedan göra dig av med dem.. Ut i fall att de kontaktar dig

Visa signatur

i7-6700K | MSI Z170A | MSI 1080 8GB | 16GB Kingston HyperX | Intel 600P 256GB | Samsung EVO Basic 840 250GB x2 raid 0 | Corsair RM 750W | 3 x Dell U2414H

Permalänk
Medlem

jag kan ta dom

Visa signatur

Grafikkort: RTX 3080 TI RAM: Corsair vengeance 16GB 3200Mhz
Nätagg: Corsair RM750 Moderkort: Asus prime Z370-A
SSD: Intel 660P 1TB CPU: Intel 8700k

Permalänk
Medlem

Behåll dom, tror knappast att dom hade kontaktat dig om du betalt för 3 men bara fått 1

Permalänk
Medlem

Skrattade åt tråden

OT: tycker det är upp till dig. Du borde dock inte öppna de andra CE under en veckas tid eller så bara för att vara på den säkra sidan.

Visa signatur

"Vad fan är det som händer? Herregud.." - Emil B

Permalänk
Medlem

Jag kan också ta ett, har velat pröva Tera

Nej men skämt åsido, jag tycker du ska maila dem.

Visa signatur

Bildskärm: Acer 27" WQHD 170Hz 2560x1440
Datorsystem: AMD Ryzen 3600 @4.0GHz - Nvidia RTX 3060 - ASUS TUF GAMING X570-PLUS - NZXT H440 Blue
Övrigt: Corsair K95 RGB - Corsair Scimitar - Corsair VOID Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av devhdc:

Du får höra av dig till dom och informera om deras miss, det är det enda rätta.

Usch!

Trådskapare. Behåll spelen. Dom kommer säga "tack" och that's it. Behåll dem, sälj dem. Make a profit.
Resten kan ju böla och leka moralpoliser. Vi vet alla hur det verkligen skulle gå till.

Keeeep it! Your precioouusss!

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem

Mitt samvete hade inte haft några problem med att behålla dem om det var jag som fått fel.

Permalänk

Moralpanik

Oj vilken moralpanik det vart på vissa svar. Har man som företag klantat till det får man antingen skylla sig själv, eller så får utföra allt extraarbete på egen hand. Ska köparen ha ansvar att transka ner till posten, köpa paket och frankering, ta reda på adress, kontakta rätt person på företaget, osv osv...

Jag hade behållt lådorna oöppnade en månad och sedan gett bort dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av XrOo:

Usch!

Trådskapare. Behåll spelen. Dom kommer säga "tack" och that's it. Behåll dem, sälj dem. Make a profit.
Resten kan ju böla och leka moralpoliser. Vi vet alla hur det verkligen skulle gå till.

Keeeep it! Your precioouusss!

Uppmuntra inte till bedrägeri.

Visa signatur

Bildskärm: Acer 27" WQHD 170Hz 2560x1440
Datorsystem: AMD Ryzen 3600 @4.0GHz - Nvidia RTX 3060 - ASUS TUF GAMING X570-PLUS - NZXT H440 Blue
Övrigt: Corsair K95 RGB - Corsair Scimitar - Corsair VOID Wireless

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Strogvor:

Skrattade åt tråden

OT: tycker det är upp till dig. Du borde dock inte öppna de andra CE under en veckas tid eller så bara för att vara på den säkra sidan.

Njae, Öppna dem lär jag inte göra. Behöver ju inte ha mer än ett spel själv

Skrivet av XrOo:

Usch!

Trådskapare. Behåll spelen. Dom kommer säga "tack" och that's it. Behåll dem, sälj dem. Make a profit.
Resten kan ju böla och leka moralpoliser. Vi vet alla hur det verkligen skulle gå till.

Keeeep it! Your precioouusss!

Jo, det är lite så jag känner också, tusen kronor tjänar dem snabbt in på näste person som kommer in i en av deras butiker och vill ha den "ultimata" speldatorn.

Hade det varit typ Inet eller Dustin hade jag antagligen sagt till direkt, som sagt...

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zoidberg:

Uppmuntra inte till bedrägeri.

Jag satt mig att börja fundera till det där, jag kan nog inte definera det bedrägeri.

Citat:

Definition av brottet
Bedrägeri innebär att en gärningsperson vilseleder någon att göra något, eller underlåta att göra något, som är till vinning för gärningspersonen och till skada för den som blir vilseledd.

- http://www.polisen.se/Utsatt-for-brott/Olika-typer-av-brott/B...

Trådskaparen har inte i detta fallet vilselett elgiganten att skicka 3 kopior

Trådskaparen har inte underlåtit någon ann göra det

Självklart så är det en miniförklarad definition av uttrycket som står mer förklarligt i lagen och kan dömma till bedrägeri för det här, men själv anser jag att det inte är det!

Permalänk

I slutändan är det bara upp till dig själv, gör det som känns rätt

Visa signatur

l Asus P8Z77-V Pro l i5 3570k l Asus Gtx 680 Dcii OC l

l Corsair Veng. 8gb l FSP Aurum 700W 80+G l Intel 330 - 120 gb l

l Nzxt Switch 810 vit l

Permalänk
Medlem

Det är bedrägeri och därför olagligt att behålla dem. Men bara du avgör om du vill bryta mot lagen eller ej!

Visa signatur

WROOOOOOM
Citera så hittar jag tillbaka!

Permalänk
Medlem

Om du behöver fråga vad du ska göra med dom så är det lika bra att kontakta Elgiganten, så sover du bättre.

Personligen skulle jag aldrig göra det, men det är jag...

Visa signatur

Si vis pacem, para bellum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Achronos:

Det är bedrägeri och därför olagligt att behålla dem. Men bara du avgör om du vill bryta mot lagen eller ej!

Hoppas du skickar tillbaka pingvinstängerna till inet om du får några. Man vill ju inte bryta mot lagen.

Visa signatur

Citera gärna om du vill att jag ska hitta tillbax.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Rikimaru:

Om du behöver fråga vad du ska göra med dom så är det lika bra att kontakta Elgiganten, så sover du bättre.

Personligen skulle jag aldrig göra det, men det är jag...

Snarare skulle det kännas mer som någon slags obetydlig men ändå härlig payback mot en butik som tjänar mängder med pengar på att lura okunnigt folk. Så något problem med sömnen skulle jag inte få

Skrivet av Achronos:

Det är bedrägeri och därför olagligt att behålla dem. Men bara du avgör om du vill bryta mot lagen eller ej!

Källa på det, är du snäll?

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanj0han:

Oj vilken moralpanik det vart på vissa svar. Har man som företag klantat till det får man antingen skylla sig själv, eller så får utföra allt extraarbete på egen hand. Ska köparen ha ansvar att transka ner till posten, köpa paket och frankering, ta reda på adress, kontakta rätt person på företaget, osv osv...

Jag hade behållt lådorna oöppnade en månad och sedan gett bort dem.

Dock har TS skyldighet att underrätta Elgiganten om deras misstag, annars kan de kräva att han senare ska betala för produkterna om de märker att de skickat för många. Han behöver dock inte t.ex. betala frakt, om han inte vill det så behöver han inte ens lämna in det till posten, utan kan kräva att Elgiganten ska boka hämtning hos honom om de vill ha tillbaka de.

Jag hade kontaktat de. De kommer med stor säkerhet inte kräva att få tillbaka de, då frakten bli så pass dyr.

Permalänk
Medlem

Du kan ju alltid kolla hur bra koll de har, returnera 2st spel och säg att du vill häva köpet och få pengarna tillbaka så får du se om de själva säger "väntalite du skickade två spel". Du kommer som minst ha ett spel kvar och få pengarna åter för det du skickade tillbaka OCH du kan återkomma till oss om hur många spel de själva "fick tillbaka"

Visa signatur

Hobby #1 Ryzen 7 5700G 3060ti 1tb ssd Hobby #2 Glock 19, Remington 700 .308, Mossberg 500.

Permalänk

Någonting säger mig att 2 paket blivit förväxlade och någonstans sitter nån och undrar var hans andra 2 kopior är.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av WolfOfVengeance:

Någonting säger mig att 2 paket blivit förväxlade och någonstans sitter nån och undrar var hans andra 2 kopior är.

På låda nummer 2, som låg inuti den stora kartongen, så står det Tera: Collectors Edition. Så det kan hända att någon icke spelintresserad sett ordern på nämnda spel och skickat iväg den kartongen, utan att se att det faktiskt står "3 units/box". Lådan såg helt orörd ut, och kom antagligen direkt från deras leverantör.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

haha hur fan har dom lyckats skicka 3st?! Lagerkillarna måste varit helt borta

Visa signatur

Ryzen 3600 | RX6800

Permalänk
Skrivet av Newklear:

På låda nummer 2, som låg inuti den stora kartongen, så står det Tera: Collectors Edition. Så det kan hända att någon icke spelintresserad sett ordern på nämnda spel och skickat iväg den kartongen, utan att se att det faktiskt står "3 units/box". Lådan såg helt orörd ut, och kom antagligen direkt från deras leverantör.

Det där låter ju faktiskt helt troligt, då kanske en hel flock sitter på 3 spel just nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Newklear:

Källa på det, är du snäll?

Olovligt förfogande.

Permalänk

Du kan ju snällt fråga om de lämnar kompensation åt kunder som lämnar tillbaks produkter de fått, men inte beställt? Skicka gärna från en annan mail än den du beställde från, så de inte kan spåra. Om de inte vill ge någon ersättning känns det ju inte lika syndaktigt att behålla. Du lär ju inte få tillbaka hela värdet, men kanske presentcheckar på några hundra och ett rent samvete?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Elitist:

Olovligt förfogande.

Som sagt, en källa som säger att detta skulle vara olagligt.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Nu stämmer vi alla Inet. Dom har skickat med godis i alla år. Det har jag inte betalat för, och inte ni heller. Kontraktsbrott! Ni är alla skyldiga att kontakta Inet om detta..

Nötter och moralkärringar finns det gott om.
Det är inte vår ensak egentligen hur TS väljer att göra. Det är upp till Elgiganten att påvisa att DOM har gjort fel här, inte TS.
Han har beställt en vara och kan inte stå till svars för deras klantiga misstag. Har dom krediterat kunden för 3 spel eller 1?
Vart finns bevisen på att dom då skickat 3 spel? Det är snarare schysst av TS OM han nu väljer att höra av sig till Elgiganten.

Visa signatur

Star Citizen ❤