Permalänk
Medlem

New cpu inserted hela tiden

Varje gång jag startar datorn får jag meddelande om att ny cpu är installerad och att jag måste gå in i bios och spara inställningar eller fortsatta genom att välja default settings. Har provat byta batteri och göra strömlöst, tömt cmos och plockat ur och satt i processorn igen och allt det där man kan göra. Det hjälper inte. Om man väljer att fortsätta med default settings så fungerar datorn precis som vanligt. Verkar inte som inställningar man gör i bios sparas. Antar att det är något fel som är trasigt? Vilket är mest troligt? Moderkortet eller processorn?
Om det är moderkortet, skulle processor, minnen m.m passa på detta moderkortet om jag skulle byta? http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/111505-asrock-socket_am3-atx_nforce_720d-ddr3-sata_ii

Moderkortet jag har är ett asus m4n68t-m och processorn är en AMD Athlon II X2 250 3,0GHz

Permalänk
Medlem

Innan du fortsätter, har du testat att uppdatera ditt bios?

Permalänk
Medlem

Har inte testat det. Men den har ju fungerat förut. Känns ju ologiskt att det skulle bli fel på biosen. Eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GVR4:

Har inte testat det. Men den har ju fungerat förut. Känns ju ologiskt att det skulle bli fel på biosen. Eller?

Vem vet vad som kan hända med mjukvaran i en dator, allt lever sitt eget liv nuförtiden..

Permalänk
Medlem

Nu har jag lagt in senaste bios. Plockat ur alla kort och minnen utom ett. Fortfarande samma fel. Händer ibland när man trycker igång datorn att den slocknar efter någon sekund. Den gör så ett par gånger, sen håller den sig igång. Så är detta ett tecken på trasigt moderkort, eller trasig processor? Sen undrar jag även om jag kan använda moderkortet jag länkade till ovan, om nu det är det som är troligaste orsaken till problemet.