Trädvy Permalänk
Skribent
Mathias Blomberg
Plats
Linköping
Registrerad
Mar 2012

DVI VS HDMI?

Jag kör just nu med en BenQ G2220 HD som inte har HDMI utan bara VGA och DVI.
Jag bytte till DVI för inte alls så länge sedan eftersom en sa i en video "Det här är väl lite av en historielektion men använd inte en VGA-kabel om du spelar"
men hur "viktigt" för kvalitén är det att ha HDMI? (1920x1080)

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair AX 850W] ≈ [ASUS Geforce GTX 1080 Strix] ≈ [Intel Core i5 8600K@4,8 GHz] ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [Corsair Vengeance LPX 16GB@3,0 GHz] ≈ [ASUS TUF Z370-Plus Gaming] ≈ [Samsung 860 EVO 500 GB] ≈ [Intel 520 180 GB] ≈ [Samsung HD103SJ 1 TB] ≈ [ASUS Xonar Essence STX] |
Skrivmaskinen: Lenovo G50-80 Min förlängning av mig själv: Samsung Galaxy S8 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2008

HDMI och DVI är samma kvalite. Skillnaden mellan DVI och HDMI är om du har inbyggda högtalare på skärmen så får du även ljud med HDMI.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2012

HDMI är inte bättre än DVI vad jag vet. Är väll bara nödvändig om du vill ha ljud genom kabeln.

Edit: superlight hann före

Trädvy Permalänk
Skribent
Mathias Blomberg
Plats
Linköping
Registrerad
Mar 2012
Skrivet av Superlight:

HDMI och DVI är samma kvalite. Skillnaden mellan DVI och HDMI är om du har inbyggda högtalare på skärmen så får du även ljud med HDMI.

Skrivet av Marcus h:

HDMI är inte bättre än DVI vad jag vet. Är väll bara nödvändig om du vill ha ljud genom kabeln.

Edit: superlight hann före

Ok, tack för svaren

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair AX 850W] ≈ [ASUS Geforce GTX 1080 Strix] ≈ [Intel Core i5 8600K@4,8 GHz] ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [Corsair Vengeance LPX 16GB@3,0 GHz] ≈ [ASUS TUF Z370-Plus Gaming] ≈ [Samsung 860 EVO 500 GB] ≈ [Intel 520 180 GB] ≈ [Samsung HD103SJ 1 TB] ≈ [ASUS Xonar Essence STX] |
Skrivmaskinen: Lenovo G50-80 Min förlängning av mig själv: Samsung Galaxy S8 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2012
Skrivet av Uzanar:

Jag kör just nu med en BenQ G2220 HD som inte har HDMI utan bara VGA och DVI.
Jag bytte till DVI för inte alls så länge sedan eftersom en sa i en video "Det här är väl lite av en historielektion men använd inte en VGA-kabel om du spelar"
men hur "viktigt" för kvalitén är det att ha HDMI? (1920x1080)

Bilden blir inte annorlunda om du använder HDMI jämfört med DVI. Däremot är det skillnad på DVI/HDMI jämfört med VGA och det är precis som du säger inte optimalt att använda VGA-kabel till en högupplöst skärm.