Känner man sig varm vid feber? Egentligen?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2011

Känner man sig varm vid feber? Egentligen?

Känner man sig varm när man har feber?
Har aldrig uppmätt feber på mig själv när jag känt mig varm, alltid har jag känt mig frusen när jag uppmätt feber. Och kompisar eller syskon som hävdar att de har feber för att de är varma har aldrig kunnat bevisa det med termometer. Den har alltid visat normal temperatur när de hävdat feber med att de är varma och vi haft möjlighet att testa. Nu är det också så att flera av dessa hävdar feber väldigt ofta, vi snackar flera gånger i månaden, för att de känner sig varma. För mig så är feber något väldigt ovanligt och ska på sin höjd förekomma någon gång per år hos en människa som ändå är sjuk relativt ofta. De allra flesta förkylningar t.ex. ger inte feber.
Med deras definition av feber så har jag feber varje gång jag dricker ett glas Cola då min ämnesomsättning går igång för fullt och jag känner mig varm och småsvettas. (Får väldigt sällan i mig sötsaker, så har inte så låg känslighet som är vanligt.)

Alltså, jag har aldrig lyckats hitta ett enda fall personligen där folk faktiskt har kunnat påvisa att man känner sig varm när man har feber. Bara tvärtom, att man känner sig frusen, har ont i leder och muskler och är seg. Att man känner sig varm när man har förhöjd kroppstemperatur genom ansträngning eller liknande är en annan sak, det är inte feber.

Jag har uppfattat feber som att kroppen höjer sin kroppstemperatur i en försvarsmekanism, och att den gör detta genom att lura temperaturregleringen till att man är kallare än man faktiskt är, så att man därmed fryser, så att den då börjar elda på extra för att hålla kroppen varm. Lite som att lura termostaten hemma genom att stoppa den i kylen. Den "fryser" trots att lägenheten eldar på i 35 grader.

Så till min fråga, hur många har uppmätt egentlig feber när de känt sig varma? Och hur ofta har de känt sig varma utan att termometern sagt feber? Och har det då varit snack om faktisk feber och inte bara tillfällig temperaturökning genom ansträngning, sockerkick eller osunt intag av chili.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lövstad
Registrerad
Maj 2005

Jag citerar dig:
"Bara tvärtom, att man känner sig frusen, har ont i leder och muskler och är seg."

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Aug 2003

Jag brukar känna mig varm när jag har feber.

Först fryser jag när temperaturen stiger. När den väl har planat ut så börjar jag bli varm.

Jag hade influensa förra vintern. Gick utomhus med betydligt mindre kläder än vanligt utan att frysa. Först när jag kom hem märkte jag att jag hade feber. 39 grader eller nåt. Efter det låg jag däckad i en vecka.

---

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Câmara de Lobos, Madeira, Portugal
Registrerad
Nov 2005

Man känner sig varm och svettas när febern går ner. När febern stiger så fryser man. Förhöjd kroppstemperatur och feber är inte samma sak. Feber orsakas av infektion. Förhöjd kroppstemperatur kan också uppstå då kroppen inte klarar att trots kraftig svettning göra sig av med överskottsvärmen på grund av hög temperatur i omgivningen och/eller extrem fysisk aktivitet.

Fagerja

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Jul 2011

Generellt sätt skulle jag säga nej på denna fråga med tanke på att svettningar/värmekänningar inte borde kunna uppstå då man har feber pga av en infektion.
Just känslan av att frysa med skakningar, gåshud, etc. är kroppens sätt att generera värme, precis det man gör då man har feber, samtidigt är svettningar dess sätt att svalka sig.
Att man däremot kan känna sig varm och svettas vid förhöjd kroppstemperatur är inget konstigt om kroppen försöker sänka temperaturen, ett exmpel är ett hårt träningspass där man inte lyckats kyla ner sig bra nog eller om du haft feber men den är på väg ned. Men för mig är det omöjligt att se hur man skulle kunna känna sig varm då kroppen försöker höja sin temperatur eller kämpar för att konstant hålla en högre temperatur än normalt

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2005

Dina temperatursensorer känner inte temperaturen, utan förändringen i temperaturen. Förändringen i temperatur är proportionerligt mot skillnaden i temperatur. När du får feber så blir du varmare (och det "inifrån"), så skillnaden mellan din kroppstemperatur och lufttemperaturen ökar, vilket gör att du känner dig kall.

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2011

Kan tillägga att jag träffade min syster idag som klagat på feber på facebook, med enda bas för påståendet att hon var så varm. Hon var pigg och glad och skrattade och det var full fart med mycket skämt, som vanligt. Flera timmar senare så säger hon att febern äntligen var på väg ner för att hon inte kände sig lika varm. Fortfarande ingen bas för påståendet då hon inte ens har en termometer. Stöter på detta alldeles för mycket. Därför jag startade tråden.

Skrivet av Vesh:

Generellt sätt skulle jag säga nej på denna fråga med tanke på att svettningar/värmekänningar inte borde kunna uppstå då man har feber pga av en infektion.
Just känslan av att frysa med skakningar, gåshud, etc. är kroppens sätt att generera värme, precis det man gör då man har feber, samtidigt är svettningar dess sätt att svalka sig.
Att man däremot kan känna sig varm och svettas vid förhöjd kroppstemperatur är inget konstigt om kroppen försöker sänka temperaturen, ett exmpel är ett hårt träningspass där man inte lyckats kyla ner sig bra nog eller om du haft feber men den är på väg ned. Men för mig är det omöjligt att se hur man skulle kunna känna sig varm då kroppen försöker höja sin temperatur eller kämpar för att konstant hålla en högre temperatur än normalt

Precis så jag tänker.

Skrivet av Random-person:

Dina temperatursensorer känner inte temperaturen, utan förändringen i temperaturen. Förändringen i temperatur är proportionerligt mot skillnaden i temperatur. När du får feber så blir du varmare (och det "inifrån"), så skillnaden mellan din kroppstemperatur och lufttemperaturen ökar, vilket gör att du känner dig kall.

Nja, jag tror snarare att man känner sig kall för att kroppen ska få igång värmeproduktionen. Jag köper helt Veshs förklaring. Din förklaring haltar då en skillnad på en eller två grader i kroppstemperatur gör att man fryser rejält, och inte bara medan febern stiger utan hela tiden som den varar. Samtidigt tänker man oftast inte på en skillnad i rumstemperatur som är mycket större än så, vilket man skulle göra om den temperaturen var någon form av referens.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2006
Skrivet av edman:

Jag brukar känna mig varm när jag har feber.

Först fryser jag när temperaturen stiger. När den väl har planat ut så börjar jag bli varm.

Jag hade influensa förra vintern. Gick utomhus med betydligt mindre kläder än vanligt utan att frysa. Först när jag kom hem märkte jag att jag hade feber. 39 grader eller nåt. Efter det låg jag däckad i en vecka.

Håller med först känner man sig frusen sen varm och svettas som en jävla gris

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lite överallt
Registrerad
Jan 2003

Temperaturen är väl relativ. Är huden varm (kroppen), så känns omgivningen sval. Själv känner man sig inte varm vid febertillstånd, oftast, utan tvärtom. Andra personer som känner på en febrig person känner att denne är varmare.

Kroppen ökar temperaturen genom t.ex. ökad ämnesomsättning, eller muskelarbete, t.ex. huttrande (muskelarbete med hög frekvens). En ökad kroppstemperatur ska väl vara önskvärt för att motverka bakterier som är värmekänsliga. Om jag minns rätt är det just också hjärnan som är det viktiga att skydda, varpå man just brukar "känna feber i pannan"?

Svettningarna är ett sätt för kroppen att bli av med värme, alltså en effekt av att kroppen nått önskvärd övre temperatur, och behöver reglera (bli av med) värmen, likt en varm sommardag eller vid fysiskt ansträngning.
Febern är ju också inte ett sjukdomstillstånd i sig självt, utan ett symtom av något annat som är galet (virusinfektion, typ?).

Det finns ett flertal medicinskt kunniga här på forumet, nog kommer vi få ett klargörande svar. Ovan är enbart vad jag har lyckats förstått och tagit till mig genom åren.

Spelar RB6 Siege, PUBG, Rimworld och lite annat smått o gott.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kosmos
Registrerad
Mar 2003
Skrivet av Aleshi:

Kan tillägga att jag träffade min syster idag som klagat på feber på facebook, med enda bas för påståendet att hon var så varm. Hon var pigg och glad och skrattade och det var full fart med mycket skämt, som vanligt. Flera timmar senare så säger hon att febern äntligen var på väg ner för att hon inte kände sig lika varm. Fortfarande ingen bas för påståendet då hon inte ens har en termometer. Stöter på detta alldeles för mycket. Därför jag startade tråden.

Precis så jag tänker.

Nja, jag tror snarare att man känner sig kall för att kroppen ska få igång värmeproduktionen. Jag köper helt Veshs förklaring. Din förklaring haltar då en skillnad på en eller två grader i kroppstemperatur gör att man fryser rejält, och inte bara medan febern stiger utan hela tiden som den varar. Samtidigt tänker man oftast inte på en skillnad i rumstemperatur som är mycket större än så, vilket man skulle göra om den temperaturen var någon form av referens.

Ja men folk slänger ur sig lite vad som helst, "åh jag har ångest" för att hjärnan snurrar när man sitter och ska läsa läxor eller "jag är deprimerad" för att man inte har något att sysselsätta sig med.
Har man feber är man inte pigg och glad.

- 8600K@Turbo - 2x8gb DDR4@3000mhz - 1060GTX 6gb@+150mz gpu/+700mhz mem med Accelero Twin Turbo II - Jonsbo U3 - AOC Agon AG271QG -

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2011
Skrivet av fesen:

Ja men folk slänger ur sig lite vad som helst, "åh jag har ångest" för att hjärnan snurrar när man sitter och ska läsa läxor eller "jag är deprimerad" för att man inte har något att sysselsätta sig med.
Har man feber är man inte pigg och glad.

Precis, trött på att 90% av befolkningen tydligen lider av olika psykologiska tillstånd. Men var tvungen att reda ut det med feber.
Tror nu följande, vid feber fryser man. Om man svettas och känner sig varm, så har egentliga febern avstannat och kroppen försöker kyla sig igen, om man ens haft feber dvs.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Saltsjöbaden
Registrerad
Jan 2004

Det finns tre ord man måste känna till för att förstå fenomenet. Hypertermi, hypotermi och feber.
Hypertermi är när kroppstemperaturen är högre än vad kroppen tycker är lämpligt. Kroppen försöker då minska temperaturen ffa genom ökad genomblödning av huden och svettning.
Hypotermi är när kroppstemperaturen är lägre än vad kroppen tycker är lämpligt, kompensationsmekanismer är bla kontraktion av perifera blodkärl, minskad blodgenomströmning till huden, huttring och beteendeförändringar.
Feber är när kroppen ändrar "set-point" kring vad den tycker är lämpligt. Helt plötsligt anser kroppen att 39 grader är temperaturen vi ska ha, varpå en person med normal kroppstemperatur på 37 grader befinner sig i en hypotermi och lämpliga kompensationsmekanismer träder i kraft. När man är 39 grader varm och har feber är man alltså normotemp, eftersom man inte svettas utan ligger på den nivå man "ska".
Det som gör att man omvartannat svettas och huttrar är att "set-pointen" varierar och kan göra det väldigt kraftigt. Vi kan alltså pendla våldsamt mellan hypo- och hypertermi när vi har samma kroppstemperatur, enbart för att hypotalamus (ett centra i hjärnan) inte kan bestämma sig hur varma vi ska vara.

No pain, No gain
CyberVillain: "det finns snygga sossebrudar... men jag tycker de är skitfula endå.. principsak"
"Demokrati: Tron att en hög summa kan uppnås genom addering av en massa nollor."