Tips till projekt arbete.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
http://localhost
Registrerad
Jan 2012

Tips till projekt arbete.

Hej, jag heter Metin och är 18 år och pluggar spelutveckling på LBS här i Varberg och börjar nu närma mig mitt projekt arbete. Jag har kommit upp med en ide' att bygga en liten server grupp och köra dom som ett cluster och visa upp lite virtualisering. Min lärare i programmering tyckte detta lät som en jätte bra ide' och tyckte jag skulle köra på det.

Dock så saknar LBS några resurser till att hjälpa mig med detta projekt och jag har själv inte medel till att köpa allt som krävs. Jag hade tänkt mig några gamla servrar eller datorer och lite switchar och annan blandad utrustning. Jag undrar då om det kanske finns något sätt att få tag på sånt här utan att behöva betala nått eller inte för mycket i alla fall. Jag hade senare tänkt skänka grejerna till skolan för att låta dom använda grejerna till att labba lite på.¨

Finns det företag som när de slänger ut sina system skänker bort det gamla eller ska man börja söka på insamlings stationerna? Har ni några vettiga tips vart jag ska börja?

Tack i förhand

MacBook Pro - 13" Retina - Mid 2014

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lite överallt
Registrerad
Jan 2003

Av min erfarenhet så hamnar många gamla datorer i någon återvinningscontainer för just el-skrot ute på företag. Har du inga direkta krav på prestanda osv så rekommenderar jag dig att ringa till alla (prioritera större) företag i närområdet och be att få tala med personen som ansvarar för datorer och daturutrustning. När du väl kommer fram till rätt person, berätta om ditt projekt/din idé och se om de har något ståendes, eller något de nyligen lagt på containern. Du bör dock inte förvänta dig att få behålla hårddiskarna.

Om någon frågar "varför", innan du kommit fram till rätt person, säg att det gäller ett skolprojektarbete. Kort är bättre - det ger mindre rum för egna tolkningar hos den/de du pratar med innan du kommer fram. Fast, låter någon positivt intresserad så skadar det nog inte att utveckla heller.

Spelar RB6 Siege, PUBG, Rimworld och lite annat smått o gott.