Stänga av & På med fjärr mha 5 volt vid standby

Permalänk
Medlem

Stänga av & På med fjärr mha 5 volt vid standby

Tjenare

Jag har ett IR-öga som ansluts på moderkortets USB-kontakt på min nya HTPC. När datorn är avstängd så matas ingen 5volt och ir-ögat funkar inte. Så jag kan inte starta min dator med min fjärr däremot kan jag stänga av den om datorn är igång (usbport har 5v). Men så fort datorn dör så försvinner 5 volten och datorn går inte längre att starta utan att använda sig av strömknappen.

Jag tänkte klippa av 5volts kabeln på usb-sladden och koppla den till 5volt på ATX-kontakten där man har 24/7 5volt.

Frågan är bara:

1. Vilken pin på ATX kontakten kan jag använda? Tror kretsen drar max 100mAh.
2. Går de få usb-porten på moderkortet att ge ström på nåt sätt? har ett AsRock Z77E-itx moderkort. (slippa göra modden ifrån första början). Utan att sätta datorn i något standby läge. Villl att datorn stänger ner sig helt och hållet. Så inget S3 eller liknande.

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem

Kolla i BIOS eller manulen till moderkortet, i princip alla moderkort har standbyström för USB-portarna, så varför skulle inte ditt ha det (retorisk fråga)

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Testpilot

Om datorn stänger av 5V i USB-kontakterna så är det inte så troligt att data-ledarna fortfarande skulle funka så även om du kopplar om IR-ögat så att det får ström från ett annat ställe kommer du ändå inte kunna starta datorn via USB, annat vore det om IR-ögat var kopplat till pinnarna för startknappen på moderkortet.

Som Skillz nämner är lösningen att ändra i BIOS så att USB-portarna är igång även i standby.

På sidan 55 i manualen står det om "USB Keyboard/Remote Power On", testa att aktivera den inställningen.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

Har inte usbporten strömmatning i standby kommer den med största sannolikhet heller inte ha datakanalerna aktiva. Om du inte lyckas få det att lira med wake on usb, så är det nog helt custom som gäller. Du skulle exvis kunna bygga en XIR-mottagare och köra med den, du får dock modda programmet till PIC:en aningens och anpassa den till din fjärr. Ursprungligen är den tänkt till Xbox, men principen funkar lika bra på en PC, det handlar bara om att sluta en krets när den får en viss signal. PC har ju dessutom 5v standbyspänning, vilket gör valet av IR-receiver mycket enklare också.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av hunden:

Om datorn stänger av 5V i USB-kontakterna så är det inte så troligt att data-ledarna fortfarande skulle funka så även om du kopplar om IR-ögat så att det får ström från ett annat ställe kommer du ändå inte kunna starta datorn via USB, annat vore det om IR-ögat var kopplat till pinnarna för startknappen på moderkortet.

Som Skillz nämner är lösningen att ändra i BIOS så att USB-portarna är igång även i standby.

På sidan 55 i manualen står det om "USB Keyboard/Remote Power On", testa att aktivera den inställningen.

Jag ska prova ikväll. Tack för ditt tips. Diablo 3 har käkat all min tid i de senaste.

IR-ögat har kablar som är direkt kopplade till pwr på moderkortet så även om data-ledarna är döda så spelar de ingen roll. Jag har faktiskt provat att bara lägga på 5v och de funkade. Fast 5v biosinställningen verkar mer lovande. Fast jag vill inte datorn skall stå i standby utan vara helt avstängd helst. Får ju tänka lite på elräkningen.

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Skrivet av radx:

1. Vilken pin på ATX kontakten kan jag använda? Tror kretsen drar max 100mAh.

http://jwenet.net/notebook/2005/1161.html
Tycks ju vara den lila som gäller, om du inte kan lösa det med USB-portarna (själv har jag då aldrig sett någon sådan inställning i någon av mina bios'ar. kanske bara får leta lite med)

Skrivet av radx:

Jag ska prova ikväll. Tack för ditt tips. Diablo 3 har käkat all min tid i de senaste.

IR-ögat har kablar som är direkt kopplade till pwr på moderkortet så även om data-ledarna är döda så spelar de ingen roll. Jag har faktiskt provat att bara lägga på 5v och de funkade. Fast 5v biosinställningen verkar mer lovande. Fast jag vill inte datorn skall stå i standby utan vara helt avstängd helst. Får ju tänka lite på elräkningen.

Vad är det för ett öga du har? Jag skulle behöva ett sådant till min htpc, i nuläget måste jag plocka fram telefonen och krångla för att starta den.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

http://jwenet.net/notebook/2005/1161.html
Tycks ju vara den lila som gäller, om du inte kan lösa det med USB-portarna (själv har jag då aldrig sett någon sådan inställning i någon av mina bios'ar. kanske bara får leta lite med)

Vad är det för ett öga du har? Jag skulle behöva ett sådant till min htpc, i nuläget måste jag plocka fram telefonen och krångla för att starta den.

Detta är det jag har köpt:
http://www.inet.se/produkt/6909641/streacom-fjarrkontroll-ink...

Det är ett original tillbehör för min låda. Men du kan ju använda den i vilken låda som helst egentligen. Är ju bara att fästa den på lämpligt sätt och säkerställa att ögat kan titta ut.

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Testpilot
Skrivet av radx:

Jag ska prova ikväll. Tack för ditt tips. Diablo 3 har käkat all min tid i de senaste.

IR-ögat har kablar som är direkt kopplade till pwr på moderkortet så även om data-ledarna är döda så spelar de ingen roll. Jag har faktiskt provat att bara lägga på 5v och de funkade. Fast 5v biosinställningen verkar mer lovande. Fast jag vill inte datorn skall stå i standby utan vara helt avstängd helst. Får ju tänka lite på elräkningen.

5VSB i ATX-kontakten har bara 5V när datorn är i standby och en modern dator är alltid i standby så länge du inte stänger av nätagget, kan du starta den med powerstiften på moderkortet är inte datorn helt avstängd.

Du kan få en marginell högre strömförbrukning om du slår på USB-standby i BIOS men du får samma högre strömförbrukning om du tar ström från 5VSB eftersom det är samma strömkälla USB-portarna använder, skillnaden kan vara att om du har många USB-enheter som drar ström från USB-kontakten men det kan inte vara många mA det handlar om.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

Rekomenderar http://simerec.com/

Deras fjärrstyrda av och påslag funkar klockrent, har testat både den med en på och en av-knapp och den med en på/av.

Permalänk

finns en simpel lösning om man orkar, går väll att ställa in i biosen vad som händer när den får tillbaka ström, t.ex när du stänger av strömmen till nätagget och sen återställer det?

ha en fjärrströmbrytare som slår till på hela systemet??

Visa signatur

|Dator: | Phantek P400S | Ryzen 5900X | X570 Aorus Elite | RTX 3080 Ventus OC | Corsair 64gb DDR4 | x2 970 EVO 1Tb | Corsair HX 850i | AC Liquid Freezer II 280 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av alex_farnstrom:

finns en simpel lösning om man orkar, går väll att ställa in i biosen vad som händer när den får tillbaka ström, t.ex när du stänger av strömmen till nätagget och sen återställer det?

ha en fjärrströmbrytare som slår till på hela systemet??

Det skulle funka bra för påslag, men blir lite omständigt vid avslag (dvs man måste vänta med att slå av strömmen helt tills burken hunnit stänga av sig, om man nu inte är "äverntyrlig" av sig och stänger av datorn genom att stänga av strömmen).

Har samma problem själv med min htpc. Jag har ställt in i bios så att 5V på usb-portarna "alltid" ska vara på, men det stämmer bara om jag försätter datorn i sleep eller hibernate. Använder jag shutdown/poweroff så finns där ingen spänning på usb-portarna. Irriterande.

Hibernate är förstås en fungerande lösning, men det tar emot psykiskt med tanke på att jag har en ssd.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Det skulle funka bra för påslag, men blir lite omständigt vid avslag (dvs man måste vänta med att slå av strömmen helt tills burken hunnit stänga av sig, om man nu inte är "äverntyrlig" av sig och stänger av datorn genom att stänga av strömmen).

Har samma problem själv med min htpc. Jag har ställt in i bios så att 5V på usb-portarna "alltid" ska vara på, men det stämmer bara om jag försätter datorn i sleep eller hibernate. Använder jag shutdown/poweroff så finns där ingen spänning på usb-portarna. Irriterande.

Hibernate är förstås en fungerande lösning, men det tar emot psykiskt med tanke på att jag har en ssd.

Har hibernate verkligen en egen powerstate? Trodde det i princip innebar att datorn var avstängd, men att OS:et sedan vid boot laddar en ramimage, och på så vis resumar där den var så att säga.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Precis, det trodde jag också. Hybrid sleep är ju en sak, då minnet dumpas för säkerhets skull men datorn stängs inte ned utan försätts i sleep, men jag har testat med ren hibernate och även då får jag 5V på usb. Mitt moderkort kanske är ett specialfall.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Rekordmedlem

Funkar ir motagaren frö att starta datorn? hur då?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Har pillat lite inne i biosen. Jag aktiverade så att Usb-tangentbord kan väcka datorn. Varje gång jag nuddar tangentbordet oavsett knapp så startar den nu men även om jag använder fjärren också. So I guess de duger. USB-portarna ser ut att ha konstant 5v nu.

Lite störigt bara att när man ska stänga av datorn och trycker på PWR knappen på fjärren så funkar den som en ALT-F4 istället för shutdown. Så man får trycka PWR (dödar xbmc) PWR igen (shutdown menyn visas) här får man trycka på "OK" på fjärren, datorn stängs av. Men jag kan leva med det. Så var det dock inte på min gamla HTPC. Undra om de går att hacka till på nåt sätt inne i Windows.

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Testpilot

Om du går till enhetshanteraren och sen egenskaper för ditt tangentbord så finns det en flick som heter power/energi nånting (vet inte exakt då jag sitter på en XP-dator just nu) och där kan du stänga av att just den enheten ska kunna starta din dator. Har själv stängt av så att min mus inte kan starta datorn från vila då den är väldigt känslig och annars startar om man råkar stöta till datorburdet.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Skrivet av hunden:

Om du går till enhetshanteraren och sen egenskaper för ditt tangentbord så finns det en flick som heter power/energi nånting (vet inte exakt då jag sitter på en XP-dator just nu) och där kan du stänga av att just den enheten ska kunna starta din dator. Har själv stängt av så att min mus inte kan starta datorn från vila då den är väldigt känslig och annars startar om man råkar stöta till datorburdet.

Nice de ska jag prova, tack! Fast frågan är dock hur kan en inställning i Windows påverka datorn när den är avstängd?

Jag kan alltså:
1. Dra ur strömkabeln ur datorn. 2. Stoppa i kabeln igen. 3. Tryck på exempelvis mellanslag = Datorn startar.

Det är alltså inte något "standby" i den mening där datorn står och har windows igång i bakgrunden. Datorn bootar alltså upp och du ser POST och Windows bootar upp.

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Testpilot

Nu när jag är hemma ser jag att inställningen heter "Allow this device to wake the computer" så det är nog bara väcka från vila som gäller, tänkte inte på det innan

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]