Glödlampskonspirationen [Svt]

Permalänk
Skrivet av MBY:

Ja? Läs igen. Och en gång till. Sedan ännu en gång. Tills du fattar. Jag har INTE förnekat technoapoptos. Det jag gjort hur jäkla tydligt som helst är att separera "skitprodukter" i största allmänhet från technoapoptos.

"Konsumtionssamhället" är en klyscha och dess "orsak" beror inte på planned obsolescence i någon vidare bemärkelse."I någon vidare bemärkelse" är det samma som "i stort sett ingenting". Sen kan konsumtionssamhällets orsak tolkas på olika sätt.

Skrivet av MBY:

Skitprat och du vet att det är skitprat. Jag har alltid på detta fora slagits för svenska termer när sådana är tillgängliga. Exempelvis har jag flera gånger förklarat att det heter "teslatransformator" och inte "tesla coil". Men där det inte finns någon given svensk term är det ofta både klumpigt och oprecist att översätta (eller direktöversätta). Vet du vad svenska wikipedia har för uppslagsord för fenomenet? "Crippleware". Nu råkar det vara så att jag ser en subtil skillnad mellan cripple-by-design och crippleware, varpå en försvenskning av det senare (typ vingklippt mjukvara eller liknande) skulle förlora än mer i stringens. Samma historia för vendor lock-in. Har du allmängiltiga svenska termer som folk känner igen eller begriper så presentera dem och jag ska börja använda dem på studs. Jag använder hellre föråldrade svenska termer än engelska/svengelska och svenska termer närhelst de finns. Men jag tänker inte göra egna översättningar bara för att.

Tänk om våra förfäder hade tänkt på samma sätt. Det hade till exempel inte hetat dator eller TV-spel utan komputer och videospel. Så länge det rör sig om vardagliga sammanhang måste enspråkighet vara högsta prioritet.

Skrivet av MBY:

Att jag använder "technoapoptos" här är förresten ett undantag och jag har klart och tydligt deklarerat att jag hittat på en helt egen term (just DÄRFÖR att jag undviker engelska om det går men jag tycker samtidigt att "planerat åldrande" luktar mer pensionssparande än teknik. "Planerad död" hade varit bättre, helt i parallell med apoptos [programmerad celldöd]. Prefixat med det allmängiltiga grekiska och indoeuropeiska "techne" minus "e" blir "technoapoptos" en utmärkt term tycker jag. På engelska, latin eller grekiska hade det nog blivit "technoapoptosis"). Kom för fan inte och säg att jag slarvar med språk med flit.

Jag gillar technoapoptos men inte det andra.

Skrivet av MBY:

Du menar väl dessutom "medvetet designfel"?

Det låter faktiskt bättre. Ett annat alternativ är medveten feldesign.

Skrivet av MBY:

Det trodde jag också. Du slutade ju skriva i din egna trolltråd sedan dina intellektuella ohederligheter och pseudovetenskapliga argument blev för uppenbara. Jag trodde du lärt dig något. Ack så fel!

Jag har skapat ett monster. Ingen hederlig människa vågar sig in dit längre. Jag tycker Alakai sammanfattar läget rätt bra:

Skrivet av Alakai:

Hur mycket jag än uppskattar off topic och spårade trådar så kan jag inte finna kopplingen mellan lärare i nödvärn och intellektuellt underlägsna pirater.

Sanningen är dock att jag inte fann något nöje i att diskutera källkritik. Hur många megainlägg jag än gjorde som innehöll argument med slående logik så var enda reaktionen Källa! kombinerat med hyckleri. Även fast det egentligen inte behövs tvivlas på att piratkopiering i stort sett skadar industrin som alla vill ha kvar.

Skrivet av MBY:

Edit: Att du sedan insinuerar att jag sagt saker om upphovsrätt eller piratkopiering som jag inte sagt är kanske förståeligt med tanke på att du har en bisarr uppfattning om vad jag skriver i allmänhet.

Touché

Skrivet av MBY:

Så, du har tolkningsföreträde av mina inlägg? Du är duktig på orera du, men ingen substans i denna mästrande ton. Vad är det för åsikter som är falska och vad är det som strider mot förnuft? Hör det ens till trådens ämne? Bry dig inte om att svara om det inte har med ämnet att göra. Nej, detta är bara komiskt. Du har mage att säga att du förstår mina inlägg bättre än alla andra, inklusive mig?

I en värld där Transformers 3 är en av de bäst säljande filmerna kan inte främlingars tolkningsförmåga litas på. Därför har jag som bokläsande människa en överlägsen åsikt vad gäller tolkningar.

Skrivet av MBY:

Edit: Och som vanligt noterar jag att du citerar selektivt och undviker att svara på direkta frågor. Vilka är "mina" teorier och vad är det för effekter jag överdriver?

Ena teorin var att technoapoptos inte fanns, vilket tydligtvis visade sig itne vara någon teori. Den andra var den om piratkopiering.

Permalänk
Medlem

Fantastiskt! Inte nog med att att det finns en restaurang som inte kollat sina lokaler under 77 år, det finns verkligen ett neonmuseum i LA, förhållandevis i närheten.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av HarmlessWarrior:

"Konsumtionssamhället" är en klyscha och dess "orsak" beror inte på planned obsolescence i någon vidare bemärkelse."I någon vidare bemärkelse" är det samma som "i stort sett ingenting". Sen kan konsumtionssamhällets orsak tolkas på olika sätt.

Jag skulle heller inte påstå att technoapoptos är den stora bidragande faktorn till "konsumtionssamhället". Hur i hela djävla friden får du det till att jag påstår att technoapoptos inte existerar? För bövelen, fenomenet kan existera helt oberoende!

Det är svårt att veta vad du menar eller tycker, du framhäver ju inga argument och inga andra åsikter än "MBY har fel", trots att du har uppenbara lässvårigheter. Eller så skiter du helt enkelt i vad som står i tråden, du är bara ute efter att trolla. Trots flera inlägg av dig i tråden har du inte kommit förbi dina egna missförstånd kring första stycket i första inlägget jag skrev i tråden.

Skrivet av HarmlessWarrior:

Tänk om våra förfäder hade tänkt på samma sätt. Det hade till exempel inte hetat dator eller TV-spel utan komputer och videospel. Så länge det rör sig om vardagliga sammanhang måste enspråkighet vara högsta prioritet.

Ja, för jag är ju chef för språkrådet och har ansvar för dylika "prioriteringar"? Du har fel, du skäller på fel person. Jag kan knappast klandras för att begagna mig av svengelska i någon större utsträckning. Du försöker bara hitta saker att kivas om. Du är ett troll, med andra ord.

Skrivet av HarmlessWarrior:

Jag gillar technoapoptos men inte det andra.

Du läser ju inte ens folks inlägg, så "det andra" kan vara vad som helst du fantiserat ihop.

Skrivet av HarmlessWarrior:

Det låter faktiskt bättre. Ett annat alternativ är medveten feldesign.

En träff på google. Falla på eget grepp?

Skrivet av HarmlessWarrior:

Jag har skapat ett monster. Ingen hederlig människa vågar sig in dit längre. Jag tycker Alakai sammanfattar läget rätt bra:

Nu ljuger du. Igen. Du deltar inte eftersom du är pressad på svar. Att hoppa över off-topic-inlägg om lärare är snorenkelt. Jag har diskuterat sakfrågan och visat att dina argument inte håller. Det komiska är att du själv har haft svårt att hålla i ämnet i tråden utan du själv försöker argumentera mot piratkopiering i sig, inte om piratkopierarnas förmenta argument.

Skrivet av HarmlessWarrior:

Sanningen är dock att jag inte fann något nöje i att diskutera källkritik. Hur många megainlägg jag än gjorde som innehöll argument med slående logik så var enda reaktionen Källa! kombinerat med hyckleri.

Slående logik? Megainlägg? Hahaha! Du har ju dunning-kruger!

Skrivet av HarmlessWarrior:

Även fast det egentligen inte behövs tvivlas på att piratkopiering i stort sett skadar industrin som alla vill ha kvar.

Det återstår som sagt för dig att argumentera för. I själva verket är det en felaktig premiss som du inte inser måste beläggas.

Skrivet av HarmlessWarrior:

I en värld där Transformers 3 är en av de bäst säljande filmerna kan inte främlingars tolkningsförmåga litas på. Därför har jag som bokläsande människa en överlägsen åsikt vad gäller tolkningar.

Wow! Du har verkligen dunning-kruger. Du är den enda bokläsande personen på planeten och har därför en "överlägsen åsikt" vilket innebär att du vet bättre vad jag säger än jag själv?

Nu tycker jag du ska lyssna, för detta tänker jag inte säga två gånger: Du ska faktiskt bara hålla käften om du inte kan argumentera vettigt. Dina inlägg dryper ju av obildad arrogans, av ren narcissism. Hur fan anstår du? Du saknar ju folkvett!

Skrivet av HarmlessWarrior:

Ena teorin var att technoapoptos inte fanns, vilket tydligtvis visade sig itne vara någon teori. Den andra var den om piratkopiering.

Finns det någon annan som gör den tolkningen av vad jag säger? För i helvete! Ljuger du medvetet eller är du helt ärligt dum i huvudet? Läs vad jag skriver, pappskalle! Jag har gång på gång argumenterat mot uppfattningen om att technoapoptos inte finns eller inte kan bevisas. Jag har tydligt och klart gjort en åtskillnad mellan technoapoptos som distinkt fenomen och "dålig kvalité". Det senare är ju bra mycket vanligare än det förra, alltså kan det förra inte vara lejonparten bakom "konsumtionssamhället". Antingen läser du vad jag skriver, eller så ger du fan i att citera mig, begrips?

Edit: Såg att du hade blivit avstängd. Well, inte så oväntat. Hoppas du har lärt dig att läsa trådarna ordentligt och svara med argument i stället för bombastisk narcissism när du kommer tillbaka.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Skrivet av HarmlessWarrior:

Jag blev utsatt för ett dilemma här om dagen. Tre halverade priset för 3Total under en begränsad tid och bjöd på en telefon. Man fick då välja mellan fyra stycken. iPhone 4s, Sony Arc S, HTC någonting och Nokia Lumia 800. iPhone är uteslutet och Android är bara för copycats utan heder. Som ni kanske vet AVSKYR jag Microsoft men älskar Nokia(R.I.P riktiga Nokia). Jag blev bannad från forat för att säga att WP7 kommer suga och försöka banka vett i fanboys men så slog tanken misantrop mig igen, tänk om jag har fel. Kan verkligen 93% av alla datoranvändare ha fel om MS? Kanske överreagerar jag, kanske MS inte är så farligt som jag minns, kanske de har ändrat sig. Så jag beslöt mig för att testa. Ojojoj ödesdigert misstag. Den är förvisso snabb och har bra molntjänster men du blir så sjukt ägd MS hela tiden. Du måste använda Zune för att lägga in musik och uppdatera telefonen, det finns ingen filhanterare, IE Mobile är klarar inte en mängd sidor ordentligt och saknar grundläggande funktionalitet. Enda programmeringsspråket de tar är C# och MS tar rekordpriser för appar i butiken vilket gör att allting kostar ca 20kr mer än de gör på iOS. Hur det kan finnas människor ibland oss om är beredda att försvara MS alla produkter och moderatorer som bannar folk som påpekar att de har sina brister är sjukt. Hur människor kan ha låtit telefonmarknaden gå från Symbian till det här gör mig arg.

Sjukt Off topic men du hade kunnat få en Nokia N9 med Meego när du tog det erbjudandet.

Visa signatur

Error 412: Precondition Failed - You need to use a real browser in order to view this signature!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MBY:

Finns det någon annan som gör den tolkningen av vad jag säger?

Nej, inte sannolikt.

Visa signatur

Error 412: Precondition Failed - You need to use a real browser in order to view this signature!