Facebook börsnoteras på Nasdaq

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonteponte:

Alla akiter i bolaget ägs inte av någon individ vid tiden för en IPO utan skapas ur "tomma intet" för att säljas och på så sätt få in pengar till bolaget. I samma veva kan sen grundare och tidiga investerare välja att sälja av hela eller delar av sitt innehav för att dra in dollars till sig själva. Och det är förmodligen det som kommer att hända här förr eller senare. Men sjunkande kurs som följd...

Du blandar ihop emission och IPO, vid en emission "skapas" nya aktier.
IPO är bara att den handlas på en marknad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FearsomeSwede:

Som ekonom kan jag säga att det kommer bli en flopp.

Hur mycket pengar har du satsat på att det blir en flopp?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blk:

Det gör de inte mer rätt för det, fortfarande felaktig information.
Bör man ju skriva att det görs en emission..

Naturligtvis har du helt rätt, men sedan gäller det också att göra det lättförstått. De flesta datorentusiaster har förmodligen ingen djupgående finansiell kunskap.

Permalänk
Medlem

Läste i någon tidning, köp inte dessa aktier då det är osäkert vad facebook ska tjäna pengar på...

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Skrivet av Aloysius:

Hur mycket pengar har du satsat på att det blir en flopp?

Hur så?

Visa signatur

"De är ju subjektsformen, dem är objektsformen.
Om man inte förstår skillnaden bör man använda dom."

Permalänk
Medlem
Skrivet av FearsomeSwede:

Du var ju helt tvärsäker, och därför ville jag veta om det bara var prat. "Put your money where your mouth is" som det heter på främmande språk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahle86:

Medlemsavgifter är nästa stora inkomst har jag hört. Tur man lever utanför FB.

Citat från facebooks startsida:

Citat:

Sign up - It's free and always will be

Låter som en utmärkt idé för att tjäna extra pengar på medlemmarna men tror inte den kommer genomföras.
Skulle inte förvåna mig om de börjar utveckla mobiltelefoner, operativsystem etc. Facebook har ju inte brist på kapital direkt...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Burken:
| CoolerMaster HAF 922 | Intel i5 2500K@4.4GHz | Corsair H100 | Asus GTX670 DirectCUII 2GD5 Boost@1201MHz, Mem@6412MHz | GIGABYTE Z68X-UD3H-B3 | Corsair Vengence 8Gb | Corsair TX650W | SSD OCZ-Vertex3 | HDD1 SamsungSpinPoint 1TB | HDD2 Seagate Barracuda 225Gb | HDD3 Seagate Desktop 1TB | HDD4 WD Desktop 2TB |

Permalänk
Medlem

Jag kommer inte heller att satsa några pengar på facebook just nu.

Jovisst är Mark Zuckerberg rätt slipad och facebook är en inte så dålig idé. Men jag tror att den bästa affären gör de som säljer av sina andelar i facebook nu.

Att köpa aktier i facebook nu är som att köpa en trisslott för hundra spänn, och säljer man den innan man skrapat den så kanske man får två hundringar tillbaka. Håller man på den längre kanske det är en nitlott. Eller så möjligen facebook faktiskt hittar ett sätt att tjäna mer pengar, och vända sin nedåt gående trend. Då kan man har gjort sitt livs affär. Men jag tvivlar starkt på det.

Om ett halvår så kanske facebook har sitt rätta värde. Skulle kunna tänka mig att omvärdera då. Som det är nu så är det enormt hypat och övervärderat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OnlyCasanova:

För att göra det genom avanza så måste jag tydligen vänta på att få hem dokument för att skriva under och skicka tillbaka, tänkte köra genom swedbank dock hittar jag inte aktien där?

Jag köper aldrig aktier via swedbank men det är ju konstigt om det inte skulle gå. Du kan ju alltid ringa eller gå förbi något av deras kontor.

Edit: Du kan nog inte hitta aktien då den inte noteras på Nasdaq-börsen förens 15:30
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 2500k@4,4| NH-D14 |GTX 780| ASUS VG248QE | Asus Xonar Essence STX | Beyerdynamic DT 990 | Dali Zensor 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holm01:

Jag köper aldrig aktier via swedbank men det är ju konstigt om det inte skulle gå. Du kan ju alltid ringa eller gå förbi något av deras kontor.

Skickades från m.sweclockers.com

Det går att köpa via swedbank ringde nyss och kollade funderar på att köpa lite själv

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonthan:

Fånigt

Min personliga uppfattning och nej, ni behöver inte citera för att sedan skriva något fånigt tillbaka;)

Vad är fånigt? Facebook eller själva börsnoteringen av facebook?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

115kr är varje användare värd om jag inte räknat fel på någon nolla.
Ye den aktie kursen är inte alls uppblåst. Konstigt att man ens får släppa ut en sådan kurs på marknaden.

Vilket skulle innebära ett P/E tal på ca 730 vid notering

Visa signatur

Dator1: Chassi Silverstone Fortress II : Cpu AMD Ryzen 7 1700 @ 3.85 GHz : GPU Sapphire R9 390 Nitro (backplate) : MB ASUS Crosshair VI Hero : Ram G.Skill 3200CL14 2x16 @ 1.35V 2933 MHz CL14 : SSD totalt ~2.5 TB : HDD totalt 6 TB
http://hwbot.org/user/oggy_dz2/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oggyoc:

Vilket skulle innebära ett P/E tal på ca 730 vid notering

Mm vilket är ofantligt högt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Som en kortsiktig investering finns det möjligheter att tjäna pengar på hypen om man säljer fort, på längre sikt blir det nog svårt att få tillbaka några pengar som investerare. Bara P/E-talet skriker bubbla så det sjunger om det. Trots att Facebook har många användare måste man radikalt förändra sin verksamhet om man ska börja dra in vinst av samma dignitet som värderingen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tweak:

Vad är fånigt? Facebook eller själva börsnoteringen av facebook?

Syftar på börsnoteringen:)

Visa signatur

Amiga 500 + Amiga CD32 + Game & Watch 😊

Permalänk
Hedersmedlem

Så min profil är värd 115 kr? Hm, det är ju faktiskt två kalla stark på en uteservering.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Skrivet av Aloysius:

Du var ju helt tvärsäker, och därför ville jag veta om det bara var prat. "Put your money where your mouth is" som det heter på främmande språk.

Om jag hade nån vettig människa irl som ville sätta emot hade jag kunnat lagt ett par tusen på det.
Nu umgås jag mest med människor i samma bransch och alla resonerar likt mig.

Visa signatur

"De är ju subjektsformen, dem är objektsformen.
Om man inte förstår skillnaden bör man använda dom."

Permalänk
Medlem
Skrivet av FearsomeSwede:

Om jag hade nån vettig människa irl som ville sätta emot hade jag kunnat lagt ett par tusen på det.
Nu umgås jag mest med människor i samma bransch och alla resonerar likt mig.

Det borde väl finnas massor av sätt att tjäna pengar på en nedgång om man är jättesäker? Säljwarrants, säljoptioner och blankning och allt vad det kan finnas. Det var ju du som var ekonomen. Varför tackar du nej till gratis och säker inkomst?

Själv har jag ingen aning om hur det går.

Permalänk
Avstängd

Eduardo Saverin, en av de fyra grundarna till Facebook har sagt upp sitt Amerikanska medlemskap och flyttat till Malaysia för att inte behöva betala skatt när han säljer sin andel i företaget.
9 miljarder räcker tydligen inte för honom, den giriga jäveln vill ha 10 miljarder.
Det är skattefusk och han borde fängslas!

När företaget var privat så fick de köra det som de själva ville, men nu när det är aktieägt så måste de behaga aktieägarna som vill ha mer pengar.
Detta kommer att ske genom sälja/dela med sig utav mer personuppgifter till marknadsförare och ytterligare kränka på den personliga integriteten, vilket kommer leda till negativ publicitet, samt att Europa domstolen kommer bråka med dem angående inskränkningar på den personliga integriteten.

Det verkar även som Facebook varit ute och astroturfat för att försöka få folk att köpa aktier.

Permalänk
Medlem

Jag kan tänka mig att många människor kommer gå på detta och investera stora pengar i facebookaktier. Den dagen bubblan spricker blir dem lika mycket värda som Spyker. Jag skulle då aldrig våga satsa mina sparpengar i sådana här risker som aktier faktiskt är.

Permalänk

Vågar du verkligen blanka då?
Det var ju folk som gjorde det på Google vid 105... se hur det gick

Visa signatur

| AMD Ryzen 9 7950X3D @ 5.6ghz | Asus STRIX RTX 3080 | Asus B650E-I | Toshiba 512GB NVME | Samsung 970 Pro 1TB NVME | Kingston 1TB Hybrid | PNY 2TB SSD | 32 GB G.Skill Trident 6400 CL32 DDR5 | EK Nucleus CR240 Lux AIO | ASUS Loki 1000W SFX-L | SSUPD Meshroom S |

Permalänk
Medlem

Facebook är bara en fluga, jag skulle aldrig våga köpa sådana aktier...

Permalänk

Sjukt spännande att se hur marknaden tycker om facebook om några veckor/månader.

Men eftersom många "ekonomer" anser att det är en bubbla osv så kommer det säkert stiga väldigt mycket innan dom ändrar sig och då kommer det att rasa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Mm vilket är ofantligt högt

Skickades från m.sweclockers.com

Helt galet

Visa signatur

Dator1: Chassi Silverstone Fortress II : Cpu AMD Ryzen 7 1700 @ 3.85 GHz : GPU Sapphire R9 390 Nitro (backplate) : MB ASUS Crosshair VI Hero : Ram G.Skill 3200CL14 2x16 @ 1.35V 2933 MHz CL14 : SSD totalt ~2.5 TB : HDD totalt 6 TB
http://hwbot.org/user/oggy_dz2/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oggyoc:

Vilket skulle innebära ett P/E tal på ca 730 vid notering

Blev en nolla förmycket där, men det är ju trots det väldigt högt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blk:

Blev en nolla förmycket där, men det är ju trots det väldigt högt...

Ja minst sagt

Visa signatur

Dator1: Chassi Silverstone Fortress II : Cpu AMD Ryzen 7 1700 @ 3.85 GHz : GPU Sapphire R9 390 Nitro (backplate) : MB ASUS Crosshair VI Hero : Ram G.Skill 3200CL14 2x16 @ 1.35V 2933 MHz CL14 : SSD totalt ~2.5 TB : HDD totalt 6 TB
http://hwbot.org/user/oggy_dz2/

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpanterx:

Läste i någon tidning, köp inte dessa aktier då det är osäkert vad facebook ska tjäna pengar på...

Hur Facebook tjänar pengar vet vi redan. Men jag tror att aktien är för högt värderad för att köp ska vara en bra idé.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Hur Facebook tjänar pengar vet vi redan. Men jag tror att aktien är för högt värderad för att köp ska vara en bra idé.

Antar att de menar, hur de ska tjäna mer pengar.
Just nu så tjänar de strax över en dollar per år per användare.
Eftersom de har 900 miljoner (och ryssarna, kineserna och flera andra har egna versioner av facebook) så blir det ju svårt att hitta flera medlemmar.
(Läste att de tappar ganska många användare i "västvärlden" just nu, det är ju ett problem)
Så de måste ju hitta sätt att få in mer pengar per användare och det är nog inte så lätt och frågan är hur folk kommer reagera om det börjar kosta pengar.

Sen har man ju alltid risken att folk slutar helt, se på Lunarstorm som va stort för 15 år sen men lades ner förra året (tror jag det var).
Det finns ju massa potential, hur många som helst som går in varje dag på facebook, frågan är bara hur man använder det för att tjäna pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Hur Facebook tjänar pengar vet vi redan. Men jag tror att aktien är för högt värderad för att köp ska vara en bra idé.

Ring metro/aftonbladet som skrev det istället för att citera mig som bryr sig lagom mycket...

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av FearsomeSwede:

Som ekonom kan jag säga att det kommer bli en flopp. Vi kommer se en enorm ökning idag och ett tag framöver.
Skulle inte bli förvånad om vi sedan ser aktien störtdyka. Risken för bubbla anser jag vara stor.

Synd att mina inte gjorde en blankning, aktien stört dök ju direkt.