Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2008

µstutter och sånt.

Jag undrar vad det finns för bra tools för att kolla µstutter?
Med nya Kepler så börjar det intressant med SLI, utan att behöva förvandla burken till ett värmeelement.

Dock nyfiken på att kolla µstutter på single GPU också, då jag hade ett 5670 som var för jävla stutterigt. (schysst ord.)

"Dustybridge" 2500K - 32GB RAM - Tac2 - GTX770 - 120hz - vattenkylning - vad mer behöver man veta? ;)

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2011

Det jag kan tänka mig är en FPS-räknare, som tex Fraps, och en GPU-aktivitetsmätare (Afterburner eller GPU-Z). Om du ser berg-och-dal-banor är det troligt att du har microstuttering.

Tyvärr finns det ju inte någon specifik mjukvara för att titta efter microstuttering, så det är väl dessa du får utgå ifrån.

ASUS PG348Q | GTX 1080 Ti | 6700K @ 4.6 | 64GB 3000MHz DDR4 | GA-Z170X-UD5-TH | 950 Pro 512 GB | 27TB | AX850 | HD650 | Silverstone Fortress 02 Silver | Windows 7 x64

Citera för svar!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2009

Snarare ett program som mäter tiden för varje frame, har inget tips på det dock.

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2011

Här är en liten jämförelse Sweclockers har gjort bland toppkorten, gällande microstuttering.
http://www.sweclockers.com/recension/15381-geforce-gtx-690-va...

Skulle säga att alla nya nvidiakort har marginell stuttering, jag lirar med 2 st GTX570 och har inte märkt en antydelse till microstuttering i ett enda spel. Har däremot vänner med AMD som klagar stup i kvarten!

Edit: Såg nu att jag inte svarade på en enda fråga du ställde... Ska forska lite i det där, jag är också intresserad av att kunna mäta.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2011

Såg nu att du kan använda FRAPS till att mäta Frame-times, gå in på FPS-fliken i fraps och klicka i rutan Frametimes, sen klickar du bara F11 i spelsekvensen du vill testa. Sen får du ut en fil där det står hur lång tid det tog för varje frame att ritas upp.
Sen är det bara att föra in i ett fint diagram eller så!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2011
Skrivet av Piece of Cake:

Snarare ett program som mäter tiden för varje frame, har inget tips på det dock.

Just precis. Det är frame times det handlar om.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Feb 2011
Skrivet av Daniel64381:

Såg nu att du kan använda FRAPS till att mäta Frame-times, gå in på FPS-fliken i fraps och klicka i rutan Frametimes, sen klickar du bara F11 i spelsekvensen du vill testa. Sen får du ut en fil där det står hur lång tid det tog för varje frame att ritas upp.
Sen är det bara att föra in i ett fint diagram eller så!

Tummen upp på denna!!!!!

Mina 580s input pendlar mellan 7-8 ms hela tiden (Payday: The Heist)

EDIT: I BF3 ligger det mellan 7-10 ms. Jag antar att antalet ms beror på FPS:en, och desto större skillnad mellan maximum och minimum "delay" (ms) per bild är microstuttering.

C utan "++"

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2001
Skrivet av Lordsqueak:

µstutter

Jäklar vilken bra benämning, den ska jag helt klart sno!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2008

Aha, Tackar , Fraps fixar jobbet.

Dock behöver jag något för att displaya frametimes, då Fraps bara sparar vilken tidpunkt varje frame ritas.
Hmmm, , , ska väl gå att fixa med excel eller något

"Dustybridge" 2500K - 32GB RAM - Tac2 - GTX770 - 120hz - vattenkylning - vad mer behöver man veta? ;)