Permalänk
Medlem

Oegat, hela undersidan på lådan är luftfilter det är där luften kommer in.
De fyra fläktarna på ena gaveln suger ut luft för att kyla eventuella diskar.
CPU-kylarnas fläktar tar luften från omgivningen dvs ifrån luftfiltret.
De två Ultra Kaze 3000rpm fläktarna suger ut luften ifrån två CPU-kylare vardera luften går ut genom taket på lådan.
Kylning av RAM och moderkort med dess komponenter sker med två Ultra Kaze fläktar i serie de är placerade under nätagget. Luften leds in i framkant på moderkortets undersida flödet går sedan under moderkortet vänder vid bakkant av moderkortet och flödet kyler nu RAM och komponenter. Jag har inte gjort klart utsläppet i framkant på lådan än.

Markthegreat, jag är en total noob avseende LINUX så det är ok

Avseende 6100 serien (Magny Cours) och 6200 serien (Interlagos) så ger den äldre generationen nästan samma prestanda för folding vid samma frekvens men drar ca 25W/CPU mindre.
Men den största skillnaden är att Magny Cours går att överklocka upp till 30,5% just nu med nuvarande version av överklocknings-bios medans Interlagos inte går att överklocka.
Ganska tungt vägande skäl eller? Vi får se hur mycket jag lyckas klocka upp systemet senare, allt över 15% känns som mycket lyckat.
En snubbe som har ES varianter kör i 3GHz.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ok! Jag anade att utrymmet undertill hade med luftflödet att göra. Har moderkort och minnen en helt separat slinga eller tar de också in sin luft via undersidan? Eller blåser de två seriekopplade fläktarna inåt? Det är nog smart att du har stor öppning undertill utan insugsfläktar, antar att du får ganska milt flöde vid insuget och därmed mindre damm, vilket jag antar annars kunde ha blivit ett problem i husgrunden. Temperaturmässigt låter det ju som en utmärkt plats.

Intressant med överklockning av magny-cours, det har jag inte ens funderat på.

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Medlem

Överklockning gäller bara Supermicro H8QGi/6 och H8QGL med "Next Generation OC BIOS" från [H] http://hardforum.com/showthread.php?t=1677395

Du kan kolla länken resultaten blir bättre mot slutet av tråden.
Lite intressant info om minne också pga överklockning det mesta kommer från "tear"

Luften tas också underifrån för kylningen av minnen o moderkort.

Den stickan jag la åt sidan var det naturligtvis fel på.
Jag kör om memtest på alla minnen så att de körs 8-8-8 1600MHz det verkar som om det kan finnas en till modul som det är fel på

Uppdatering
Visa signatur
Permalänk
Medlem

Hur går det, några framsteg?

Visa signatur

Vit kaffekopp V1.0

Permalänk
Medlem

Efter att testat minne så såg jag att resultaten verkade missvisande.
Fick fel på minnena på AMD och gigabyte-moderkort men inte på I7-1366 EVGA-moderkort.
Så efter att ha testat alla minnen så har jag testat om dom en gång till men enbart på en I7-1366 EVGA-moderkort.
Resultatet blev inga minnen är dåliga åtminstone efter 6 pass med memtest86+.
Vet inte vad jag ska säga, verkligen konstigt.
Det tråkiga är att jag fick en felindikation på serven.

Oegat, jag har åtgärdat jordningen av moderkortet efter att ha hört om dina erfarenheter bild finns i galleriet.

På söndag är jag ledig, hur ledig det nu går att vara med två tvilling tjejer på drygt ett år
Så då tänkte jag ladda allt som behövs för folding, en ganska diger lista av specialprogram faktiskt.
Se tråd http://hardforum.com/showthread.php?p=1037125474#post10371254...
och tråd http://hardforum.com/showthread.php?t=1669698

Det är bara att ta det lugnt och göra allt i tur och ordning.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Hur orimmligt det än må låta, kan det vara så att dina minnen helt enkelt rimmar dåligt med moderkortet?
Kanske kan det vara en idé att prova olika inställnigar på moderkort och minnen som skulle fungera bättre.
Finns det någon inställning i BIOS du kan ha missat ang. typ av RAM, d.v.s. om moderkortet möjligen tror den ska jobba mot någon annan standard än vad som faktiskt sitter i?

Lycka till! Hoppas du får ordning på det. Vore synd om det haglade crasher när riggen ska användas :C

Visa signatur

The most ULF of them all.

Permalänk

Stämmer ECC som det ska? Hört att ECC ska vara vanligt på servermoderkort, har du det igång / stödjer minnena det?

Visa signatur

oniichaNj@rizon, freenode, oftc, m.fl

Permalänk
Medlem

Dessa minnen stödjer ej ECC, kanske är det så enkelt att du måste avaktivera ECC i bios.
Eller stödjer moderkortet minne utan ECC stöd.

Permalänk
Medlem

Moderkortet stödjer icke ECC, så det går bra att använda vanliga DDR3 dock högst 128GB. Magny Cours stödjer 1333MHz och Interlagos stödjer 1600MHz.
Men vid överklockning så är et bra att ha 1600MHz även för MagnyCours.
Dom flesta för att inte tala om alla riggar jag har läst om på olika forum kör med vanliga DDR3 utan ECC.

Föresten har jag börjat folda hoppas att jag har gjort rätt bara.
Får kolla i morgon om det trillar in några PPD.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Härligt! Hur löste du RAM-problemet? Ser fram emot resultat!

Visa signatur

Phenom II x4 955, Radeon 4870 1 GB, 4GB DDR3 1333MHz, Corsair VX 550W

Permalänk
Medlem

härligt att du är igång! Är lite spänd på vilka siiffror du får ur burken. Men nu kör du den utan OC rakt av antar jag?

Visa signatur

Vit kaffekopp V1.0

Permalänk

Grattis till fungerande Folidng. Hoppas du inte får något mera strul.

Visa signatur

2600K @ 4.5 Ghz , Asrock extreme 6, 16GB 1600mhz Kingston, XFX R9 290X@1100/1300 (Arctic cooler 3) ,Corsair 550D ,
Noctua D14, 1TB WD Black, Samsung 830 RAID0, Windows 7.

Permalänk
Medlem

Nej överklockningen får vänta tills maskinen har varit stabil ett tag.
Men det är inte bara överklockning av processorn som går att ställa med OC-bios utan vad jag läst så funkar även XMP-profiler för minnena vilket gör att timingen blir mycket bättre än nu. Med orginal bios går det inte att ställa om timingen på minnena vilket gör att jag kör CL9 1333MHz (jag har iallafall inte hittat var jag ändrar inställningen).

Konstigt nog hittade jag inget fel på minnena när jag körde på XMP inställningar på datorn med I7-1366 med EVGA moderkort.
Körde memtest86+ på alla minnen med som minst 5pass och 16pass som högst, inga fel.

Tror att allt inte är riktigt installerat än men tänkte ge de lite tid och se på resultatet.

Måste börja fundera över vilken UPS jag ska skaffa, någon som har några synpunkter?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Riktigt nice att du fått igång det nu iaf, väldigt intressant och spännande projekt!

Vad för typ av UPS är det du ska ha? Behöver du ha lång tid innan batteriet går tomt eller är det mest kortare avbrott du vill skydda dig emot?

Man kan ju seriekoppla (parallelkoppla?) med bilbatterier för att få längre backup-tid på vissa, på olika sätt.
Jag har ingen koll på det, men det kan man säkert hitta på nätet!

Permalänk
Medlem

Att lämna in en WU för 300 000 poäng var 18e timme känns ju inte helt fel! Grymt!

http://folding.extremeoverclocking.com/user_summary.php?s=&u=...

Visa signatur

Phenom II x4 955, Radeon 4870 1 GB, 4GB DDR3 1333MHz, Corsair VX 550W

Permalänk
Medlem

Just nu har jag bara -smp flaggan.
Men nu när jag ser att det funkar ska jag starta om klienten i kväll så att -bigadv flaggan aktiveras.
Så får vi se vad som händer.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brainsplitter:

Hur tänker du nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Hur tänker du nu?

Istället för att modda dit kylare samt som täcker hela CPUn

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brainsplitter:

Istället för att modda dit kylare samt som täcker hela CPUn

Han har ju redan kylare och ljudnivå är ingenting viktigt.

Det känns som jag har missat någonting?

EDIT: Jag kollade lite närmre på bilderna, är det så att dom kylarna han använder är anpassade till vanliga AMD processorer och därför har en bottenplatta som är mindre än själva processorn han använder nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Han har ju redan kylare och ljudnivå är ingenting viktigt.

Det känns som jag har missat någonting?

EDIT: Jag kollade lite närmre på bilderna, är det så att dom kylarna han använder är anpassade till vanliga AMD processorer och därför har en bottenplatta som är mindre än själva processorn han använder nu?

Precis Är lite ovärt att köpa kylare för vanliga processorer när det finns för G34 sockeln
http://www.komplett.se/k/kl.aspx?bn=10547&mfr=&filter=A02207.....

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brainsplitter:

Precis Är lite ovärt att köpa kylare för vanliga processorer när det finns för G34 sockeln
http://www.komplett.se/k/kl.aspx?bn=10547&mfr=&filter=A02207.....

Ah, jag hade inte lagt märke till det tidigare.
Men dom är ju å andra sidan rätt dyra, men om man ska överklocka känns det nog värt att investera i.
Eller iaf något liknande...

Permalänk
Medlem

De flesta som bygger 4P maskiner använder Hyper212 ett fåtal använder Noctua någon använder serverkylare som är totalvärdelösa om det ska ske någon överklock. Så det är lugnt kylaren klarar med råge överklockning.
En del använder även vattenkylning ser ganska fräckt ut.
Föresten så täcker kylaren en större yta än aluminiumplattan då rören är tillplattade och slipade.
Men jag har sett de som sätter kylaren i olika vinklar ända tills det är 90graders skillnad mot min placering och då har de mycket mindre yta mot processorns kapsel.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av HerrGoreMann:

NEIN NEIN NEIN! GK110 ska det vara för sådant. 580 är faktist bättre än 680 på den biten.

för tillfället, ja dock så har ju inte gtx 680:it varken en drivrutin eller client som är optimerad och då hamnar gtx 680:it bara lite under eller nästan likvärdig så jag skulle nog köra på ett gtx 680 ändå då den säkerligen har en bättre framtid.

Visa signatur

🎮 → Core i9 10900K • Gigabyte RTX 3080 • 64GB DDR4 • MSI MPG Z490 Carbon EK X
🖥️ → Skärm: Acer XZ350CU Curved 35"• 🥽 → VR: Ocolus rift S
💻 → Laptop: Alienware Area 51M
🎧 → Corsair Void PRO wireless
🖱️ → Alienware AW558 | ⌨️ → Razer blakcwidow chroma v2

Permalänk
Medlem
Skrivet av rkfreestyler:

för tillfället, ja dock så har ju inte gtx 680:it varken en drivrutin eller client som är optimerad och då hamnar gtx 680:it bara lite under eller nästan likvärdig så jag skulle nog köra på ett gtx 680 ändå då den säkerligen har en bättre framtid.

Jasså?
Är det verkligen så?
GTX 580 är annars MYCKET kraftfullare i dom flesta GPGPU-tester jag sett. Och inte pga drivrutiner eller nått utan för att dom har offrat GPGPU-prestanda för att få ett mer energi- och storleks-effektivt spelkort.
Men jag vet inte hur det är med just folding.

Permalänk
Medlem

Energiförbrukningen var ju på tapeten för ett tag sedan.
Vid normal klock på 2,2GHz idle ca275W och vid folding ca600W.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av khg:

Energiförbrukningen var ju på tapeten för ett tag sedan.
Vid normal klock på 2,2GHz idle ca275W och vid folding ca600W.

Då kommer du kunna dra ner på golvvärmen...

Visa signatur

Jag kan ha fel, men jag tror att jag har rätt.

Permalänk
Medlem

Skulle du kunna köra något "vanligt" benchprogram? Så man har lite att jämföra med

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av khg:

Energiförbrukningen var ju på tapeten för ett tag sedan.
Vid normal klock på 2,2GHz idle ca275W och vid folding ca600W.

Det låter väldigt bra det!
Efter lite överslagsberäkning så är det ca 20 gånger effektivare att folda som du gör än att folda med gamla
GPUer som jag gör (se signaturen). Grattis till din fina foldingrigg!

Visa signatur

Foldingstatistik foldingfarm[4pES6276@3.2GHz/4p6176SE@2.7GHz/4pES6282@3.0/4pES6276@3.0]

Permalänk
Medlem

Tack Dr.Fredrik
Jag körde enbart med GPU förut och följde inte utvecklingen av PPD/W.
Så det var pga. dessa funderingar som gjorde att jag startade en tråd och bad om hjälp.
http://www.sweclockers.com/forum/104-sweclockers-foldinglag/1...

Visa signatur