Permalänk
Medlem

z68 vs. z77, 2700k vs. 3570k

Hej, jag måste nu börja välja vilken av dessa processorer jag ska använda mig av till mitt nya datorbygge då pengarna börjar komma. Jag väljer mellan 3570k och 2700k för att de ligger i samma prisklass.
- Jag har tänkt att överklocka 2700k'n, 3570k'n tänker jag nog nästan lämna den som den är pga. värmen. Kanske lite smått överklockad.
- Jag tänker köpa ett gtx 680 till en början för att sedan köpa ett till och köra i SLI.

Så det jag undrar över är om jag ska köra på 3570k (PCI 3.0) eller 2700k, om man märker någon skillnad med PCI 3.0 eller om det går nästan lika bra att köra utan. Mitt användande kommer främst att vara inriktat på spel som bf3.

Edit: Såg precis att jag postade i fel avdelning.

Permalänk
Medlem

2700k ftw

Visa signatur

3570K @ de-lid @ 4.8 GHz | Sabertooth Z77 | 8GB-2133MHz-CL9 | ATi R9 290 @ 1150/1375
3x F60 RAID0 + 3TB WD Green
{@Custom H2O Loop}
Dell 3007WFP 2560x1600 BLANK AG removed+BLbleed mod | Z-5500 @ cap-mod
Garage Band komposition!

Permalänk
Entusiast

En OC'ad 2700K tar lugnt 3570K non-OC och OC är dom nästa jämnlika så då ska du ta 2700K! Dock så kan du ju klocka 3570K till 4.5GHz och få jämnlik prestanda så jag vet inte varför du inte ska klocka den?
Själv köpte jag min 2700K för 2000kr så det var ett givet köp

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uzanar:

En OC'ad 2700K tar lugnt 3570K non-OC och OC är dom nästa jämnlika så då ska du ta 2700K! Dock så kan du ju klocka 3570K till 4.5GHz och få jämnlik prestanda så jag vet inte varför du inte ska klocka den?
Själv köpte jag min 2700K för 2000kr så det var ett givet köp

Jo jag hade valt 2700k direkt om jag inte behövde väga in stödet för PCI 3.0...

Permalänk
Medlem

Det finns ju idag inte så många kort som stödjer pci-e 3.0 och det finns dessutom inget direkt behov av den överföringshastigheten såvitt jag förstått, så att välja ivy p.g.a. det känns dumt. Jag har precis beställt ny dator och valde sandy bridge främst pga att jag tycker det är oroveckande att ivy blir så varm och därmed försvårar öveklockning. En 2500/2600k kommer antagligen att kunna prestera lika bra som en 3570k med något högre klock, men då med betydligt lägre temp. Hög temperatur leder till att fläktar får snurra snabbare, oftare, dvs högre ljudnivå.

Visa signatur

Corsair Obsidian 550D - Gigabyte Z68X-UD3H-B3 - Intel Core i5 2500K @ 4,4 GHz - 8GB Corsair Vengeance 1600MHz LP - Asus Radeon HD7870 2GB DCUII - OCZ Agility 3 120GB SSD - Seagate Barracuda 1TB 7200rpm 64MB - Fractal Design Tesla 650W 80+ - Fujitsu SL23T-1 LED - Logitech diNovo Edge & Logitech Performance Mouse MX

Permalänk
Avstängd
Skrivet av vozzen:

Jo jag hade valt 2700k direkt om jag inte behövde väga in stödet för PCI 3.0...

De undrar jag de. NVIDIA har ju medvetet tagit bort stödet för PCI-E 3.0 genom drivrutinerna till GTX 600 korten. Så vitt jag vet och sett så är de ingen prestandaskilnad heller mellan PCI-E 3 och 2 med dagens grafikkort. Endast något enstaka test har visat några ynka % mellan dom, men jag vill minnas att de ligger inom felmarginalerna!

Visa signatur

Fractal Design Arc Mini. Fractal Design Newton R2 650W. Intel Core i5-2500. Intel Liquid Cooling Solution RTS2011LC. ASUS P8H77-M Pro. 8GB Samsung PC3-10600. ASUS GTX 560 Ti 448-cores DirectCU II 1280MB. 1 St Samsung 830 Series 128GB. 1 st Samsung SpinPoint F1 500GB. 1 st Samsung EcoGreen F4 2TB. Samsung SH-123. ASUS VH238T. SteelSeries Ikari Optical. SteelSeries QcK Mini. SteelSeries G6v2. SteelSeries 4H. Edifier E3300.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HawkHo:

Det finns ju idag inte så många kort som stödjer pci-e 3.0 och det finns dessutom inget direkt behov av den överföringshastigheten såvitt jag förstått, så att välja ivy p.g.a. det känns dumt. Jag har precis beställt ny dator och valde sandy bridge främst pga att jag tycker det är oroveckande att ivy blir så varm och därmed försvårar öveklockning. En 2500/2600k kommer antagligen att kunna prestera lika bra som en 3570k med något högre klock, men då med betydligt lägre temp. Hög temperatur leder till att fläktar får snurra snabbare, oftare, dvs högre ljudnivå.

Om jag inte missminner mig så är det väl så att eftersom Intel har slutat att löda fast heatspreadern på IB och nu istället använder vanlig kylpasta. Därför så kommer värmet att ledas sämre från processorn till heatspreadern. Detta leder i sin tur till att processorn går varmare när den har överklockats. Dock kommer totala effekten som processorn förbrukar även att vara lägre vid överklockning vid samma frekvens som SB.

mvh
Zonar

Visa signatur

C2D E6300 @ 3.2HGz 1.2V | Thermalright 120 Extr. | Gainward 8800 GT Golden Sample |Samsung 2x500Gb | Corsair VX 550V | Antec P182 [img]http://valid.x86-secret.com/cache/banner/421648.png[/img]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raghor:

De undrar jag de. NVIDIA har ju medvetet tagit bort stödet för PCI-E 3.0 genom drivrutinerna till GTX 600 korten. Så vitt jag vet och sett så är de ingen prestandaskilnad heller mellan PCI-E 3 och 2 med dagens grafikkort. Endast något enstaka test har visat några ynka % mellan dom, men jag vill minnas att de ligger inom felmarginalerna!

Det fungerar på Ivy Bridge, de tog bort stödet från Sandy Bridge-E.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem

Eller Z77 och 2700k.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Det fungerar på Ivy Bridge, de tog bort stödet från Sandy Bridge-E.

Det är när man kommer upp i ett flertal kort på dessa 16 lanes-begränsade korten som det blir riktigt nice med PCI-express, har man 3 kort (med 3.0 stöd såklart) så blir det en ganska stor hit när de körs i 8/4/4 eller vad de nu kan tänkas köra i på ett z77 moderkort... utan 3.0 dvs..

Visa signatur

3570K @ de-lid @ 4.8 GHz | Sabertooth Z77 | 8GB-2133MHz-CL9 | ATi R9 290 @ 1150/1375
3x F60 RAID0 + 3TB WD Green
{@Custom H2O Loop}
Dell 3007WFP 2560x1600 BLANK AG removed+BLbleed mod | Z-5500 @ cap-mod
Garage Band komposition!

Permalänk
Medlem
Skrivet av zonar:

Om jag inte missminner mig så är det väl så att eftersom Intel har slutat att löda fast heatspreadern på IB och nu istället använder vanlig kylpasta. Därför så kommer värmet att ledas sämre från processorn till heatspreadern. Detta leder i sin tur till att processorn går varmare när den har överklockats. Dock kommer totala effekten som processorn förbrukar även att vara lägre vid överklockning vid samma frekvens som SB.

mvh
Zonar

Det stämmer bra att den inte är lödad, däremot finns det en del tester där man testat att köra utan ihsen med samma resultat gällande värmen. Problemet verkar inte ligga där utan snarare i att processorn är mindre rent fysiskt vilket blir svårare att kyla. Enligt sweclockers test så skiljde det inte speciellt mycket i energiförbrukningen ens vid standardfrekvenserna så det känns inte som ett argument värt att använda längre. Här är lite intressant läsning angående överklockning av ivy bridge där temperaturen drar iväg rätt bra även vid lägre spänningar, vilket inte direkt är fallet med sandy.

http://www.anandtech.com/show/5763/undervolting-and-overclock...

Visa signatur

Corsair Obsidian 550D - Gigabyte Z68X-UD3H-B3 - Intel Core i5 2500K @ 4,4 GHz - 8GB Corsair Vengeance 1600MHz LP - Asus Radeon HD7870 2GB DCUII - OCZ Agility 3 120GB SSD - Seagate Barracuda 1TB 7200rpm 64MB - Fractal Design Tesla 650W 80+ - Fujitsu SL23T-1 LED - Logitech diNovo Edge & Logitech Performance Mouse MX

Permalänk
Medlem
Skrivet av HawkHo:

Det stämmer bra att den inte är lödad, däremot finns det en del tester där man testat att köra utan ihsen med samma resultat gällande värmen. Problemet verkar inte ligga där utan snarare i att processorn är mindre rent fysiskt vilket blir svårare att kyla. Enligt sweclockers test så skiljde det inte speciellt mycket i energiförbrukningen ens vid standardfrekvenserna så det känns inte som ett argument värt att använda längre. Här är lite intressant läsning angående överklockning av ivy bridge där temperaturen drar iväg rätt bra även vid lägre spänningar, vilket inte direkt är fallet med sandy.

http://www.anandtech.com/show/5763/undervolting-and-overclock...

Inte riktigt rätt, men nästan

http://www.overclock.net/t/1256249/video-added-watercooling-r...
Här har vi en som tagit bort IHS och fått bättre temps, han har även först provat lappa kylaren före han tagit bort IHS och det gav också bättre temps.
Vet inte hur stor skillnad det är på den aktuella DIE'n på SB och IB men jag har för mig att dom är tämligen rätt lika i storlek under IHS?

Nu bör man inte tänka energiförbrukning per say, utan man får tänka på energiförbrukning vs prestanda och där klår IB en SB utan problem, tänk på att IB vid samma klock som en SB drar lika mycket så betyder det att IB är mer effektiv eftersom den är snabbare per MHz om du är med på vad jag menar.
Skulle vi klocka ner en IB till en hastighet som motsvarar prestanda av en SB så skulle vi genast förstå att en IB är energisnålare och även värt att nämna. Man får inte virra bort sig på vissa specifikationer var för sig utan man måste kolla på helheten, annars blir varje enskild spec irrelevant att jämföra mot en annan så att säga

Sen bör man ju också ha i åtanke att en överklockad SB kräver fler Mhz än en IB för att få samma prestanda, så bara för att den klockar lägre procentuellt pga värme problem så betyder det inte att den är slöare, utan det är bara en siffra på procentuell överklock av orginalhastigheten, man bör som sagt kolla på prestandan man får per Mhz då det är det man är ute efter när man köper en CPU, inte vad ett nummer på en specifikation är för något. Annars kan vi börja jämföra gamla core2quad mhz vs mhz vs en IB och det blir ju helt fel, eller hur

Mvh
Michel

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem

Absolut, men tittar man på swecs test av 3570k så skiljer det ju som MEST typ 5-6% vid samma klock och i BF3 skiljde det 1-2 fps, vilket inte är märkbart. Säg då att man får ut samma prestanda av att ha 100mhz lägre klock på en ib jämfört med en sb. Priset man får betala för detta är drygt 20 grader högre temperatur. Inte aktuellt för mig i alla fall.

Visa signatur

Corsair Obsidian 550D - Gigabyte Z68X-UD3H-B3 - Intel Core i5 2500K @ 4,4 GHz - 8GB Corsair Vengeance 1600MHz LP - Asus Radeon HD7870 2GB DCUII - OCZ Agility 3 120GB SSD - Seagate Barracuda 1TB 7200rpm 64MB - Fractal Design Tesla 650W 80+ - Fujitsu SL23T-1 LED - Logitech diNovo Edge & Logitech Performance Mouse MX

Permalänk
Medlem

Fast skall man prioritera på ett sådant sätt så kan vi börja rekomendera i3 CPU'er eller dylikt

20C skillnad är nog lite att ta i, men runt 10grader i alla fall

Prioriterar man en tyst dator så bör man också köra på orginal och då är IB lika sval i princip. Men man kan givetvis klocka och få den tyst ändå.

Men om vi säger såhär, sitter man redan på en sandy bridge processor så finns det ingen anledning att köpa ivy bridge, har man däremot något äldre så bör faktiskt ivy bridge vara det självklara valet, även för dom som överklockar väldigt mycket, kylningen löser man alltid på något sätt om man nu verkligen gillar att överklocka och inte bara leta gratis prestanda utan jobb bakom som riktig överklockning faktiskt handlar om bland oss entusiaster, vi försöker nå det omöjliga och inte nå till gränser som inte vilken person som helst kan nå, för det är ju inget märkvärdigt om man nu är en riktig överklockare Annars är överklockning i sig inte märkvärdigt alls övht Det beror väl på hur man ser det..

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mfm:

Det fungerar på Ivy Bridge, de tog bort stödet från Sandy Bridge-E.

De va så de va ja. Som sagt, ville bara minnas att de va som jag skrev. Skall titta närmare och se om PCI-E 3 ger nått eller ej så att man kan va säker på sin sak.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Design Arc Mini. Fractal Design Newton R2 650W. Intel Core i5-2500. Intel Liquid Cooling Solution RTS2011LC. ASUS P8H77-M Pro. 8GB Samsung PC3-10600. ASUS GTX 560 Ti 448-cores DirectCU II 1280MB. 1 St Samsung 830 Series 128GB. 1 st Samsung SpinPoint F1 500GB. 1 st Samsung EcoGreen F4 2TB. Samsung SH-123. ASUS VH238T. SteelSeries Ikari Optical. SteelSeries QcK Mini. SteelSeries G6v2. SteelSeries 4H. Edifier E3300.

Permalänk
Medlem

Jag skulle säga 2700k med ett z77 mobo(ifall att det kommer ett grafikkort som "kräver" det prestanda mässigt innan cpu:erna sätter stopp) alltså att du har en uppgraderingsväg men klarar dig utan problem just nu. Dessutom är det roligare att klocka med en sandy och du slipper ett "riktigt" vattenkylningssystem för att få upp klocken speciellt högt och då ligger den förmodligen runt eller över prestandan på Ivy.

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Medlem

z77 2700k

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Skillz:

Inte riktigt rätt, men nästan

http://www.overclock.net/t/1256249/video-added-watercooling-r...
Här har vi en som tagit bort IHS och fått bättre temps, han har även först provat lappa kylaren före han tagit bort IHS och det gav också bättre temps.
Vet inte hur stor skillnad det är på den aktuella DIE'n på SB och IB men jag har för mig att dom är tämligen rätt lika i storlek under IHS?

Nu bör man inte tänka energiförbrukning per say, utan man får tänka på energiförbrukning vs prestanda och där klår IB en SB utan problem, tänk på att IB vid samma klock som en SB drar lika mycket så betyder det att IB är mer effektiv eftersom den är snabbare per MHz om du är med på vad jag menar.
Skulle vi klocka ner en IB till en hastighet som motsvarar prestanda av en SB så skulle vi genast förstå att en IB är energisnålare och även värt att nämna. Man får inte virra bort sig på vissa specifikationer var för sig utan man måste kolla på helheten, annars blir varje enskild spec irrelevant att jämföra mot en annan så att säga

Sen bör man ju också ha i åtanke att en överklockad SB kräver fler Mhz än en IB för att få samma prestanda, så bara för att den klockar lägre procentuellt pga värme problem så betyder det inte att den är slöare, utan det är bara en siffra på procentuell överklock av orginalhastigheten, man bör som sagt kolla på prestandan man får per Mhz då det är det man är ute efter när man köper en CPU, inte vad ett nummer på en specifikation är för något. Annars kan vi börja jämföra gamla core2quad mhz vs mhz vs en IB och det blir ju helt fel, eller hur

Mvh
Michel

Problemet med IB är inte bara att man snålat genom att använda kylpasta ist för att löda fast IHSen. Utan det är även att CPU:n är mindre. Alltså nästan identiskt innehåll på en mindre yta. Dessutom 'är inte IB den första krympningen som Intel har haft "problem" med.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

kan vi inte få en z77 2600k/2700k vote också?

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Problemet med IB är inte bara att man snålat genom att använda kylpasta ist för att löda fast IHSen. Utan det är även att CPU:n är mindre. Alltså nästan identiskt innehåll på en mindre yta. Dessutom 'är inte IB den första krympningen som Intel har haft "problem" med.

Hur menar du nu?
Och vilka andra har intel haft problem med menar du?

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skillz:

Fast skall man prioritera på ett sådant sätt så kan vi börja rekomendera i3 CPU'er eller dylikt

20C skillnad är nog lite att ta i, men runt 10grader i alla fall

Prioriterar man en tyst dator så bör man också köra på orginal och då är IB lika sval i princip. Men man kan givetvis klocka och få den tyst ändå.

Men om vi säger såhär, sitter man redan på en sandy bridge processor så finns det ingen anledning att köpa ivy bridge, har man däremot något äldre så bör faktiskt ivy bridge vara det självklara valet, även för dom som överklockar väldigt mycket, kylningen löser man alltid på något sätt om man nu verkligen gillar att överklocka och inte bara leta gratis prestanda utan jobb bakom som riktig överklockning faktiskt handlar om bland oss entusiaster, vi försöker nå det omöjliga och inte nå till gränser som inte vilken person som helst kan nå, för det är ju inget märkvärdigt om man nu är en riktig överklockare Annars är överklockning i sig inte märkvärdigt alls övht Det beror väl på hur man ser det..

Fast det stämmer ju inte riktigt? Det jag vill få fram är att visst, det går att lösa värmeproblemen, men kylningen som krävs för att komma förbi 4.5 ghz är inte billiga historier. I anandtechs test hade de en öppen rigg med vattenkylning och ändå var temperaturerna uppe på över 90 grader. I ett chassi hade du utan tvekan haft över hundra. Vilken kylning ska man ta till för att få ner temperaturen om man ska behålla komponenterna i chassit och dessutom ha en dator som fungerar till vardags och är hyffsat tyst? Allt detta debakeln för att få ca 5% prestandahöjning vid samma frekvens och till en högre totalkostnad, nja....

Visa signatur

Corsair Obsidian 550D - Gigabyte Z68X-UD3H-B3 - Intel Core i5 2500K @ 4,4 GHz - 8GB Corsair Vengeance 1600MHz LP - Asus Radeon HD7870 2GB DCUII - OCZ Agility 3 120GB SSD - Seagate Barracuda 1TB 7200rpm 64MB - Fractal Design Tesla 650W 80+ - Fujitsu SL23T-1 LED - Logitech diNovo Edge & Logitech Performance Mouse MX

Permalänk
Medlem
Skrivet av HawkHo:

Fast det stämmer ju inte riktigt? Det jag vill få fram är att visst, det går att lösa värmeproblemen, men kylningen som krävs för att komma förbi 4.5 ghz är inte billiga historier. I anandtechs test hade de en öppen rigg med vattenkylning och ändå var temperaturerna uppe på över 90 grader. I ett chassi hade du utan tvekan haft över hundra. Vilken kylning ska man ta till för att få ner temperaturen om man ska behålla komponenterna i chassit och dessutom ha en dator som fungerar till vardags och är hyffsat tyst? Allt detta debakeln för att få ca 5% prestandahöjning vid samma frekvens och till en högre totalkostnad, nja....

En öppen rigg är inte alltid bättre än ett välventilerat chassie Förr i tiden när man körde med chassien där man hade 2 fläktar in och 2 ut kanske, men idag verkar det nästan standard bland överklockare att man har ett chassie som har plats för minst 10 fläktar hehe..

Att folk kör med öppen testrigg övht har helt enkelt med att det är smidigare att testa på än att pilla in allt i en burk.

i5 3570k vs i5 2500k skiljer knappt 100:- i inköpspris.. Och då jämför vi rätt här och inte en i7 vs i5 som i topic

Jag ska ge dig ett vettigt svar på 4.5ghz + inom någon vecka så får vi se vad jag har lyckats knåpa ihop (har en i5 3570k här på skrivbordet som jag skall installera snart).

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem

Ja, visst, om man är superseriös överklockare utan några krav på ljudnivån. Det jag menade med prisskillnaden är att kylningen till en ib kostar ju betydligt mer om du ska upp på samma nivåer som en sb. Alright, lycka till! Vad ska du kyla med?

Visa signatur

Corsair Obsidian 550D - Gigabyte Z68X-UD3H-B3 - Intel Core i5 2500K @ 4,4 GHz - 8GB Corsair Vengeance 1600MHz LP - Asus Radeon HD7870 2GB DCUII - OCZ Agility 3 120GB SSD - Seagate Barracuda 1TB 7200rpm 64MB - Fractal Design Tesla 650W 80+ - Fujitsu SL23T-1 LED - Logitech diNovo Edge & Logitech Performance Mouse MX

Permalänk
Medlem
Skrivet av HawkHo:

Ja, visst, om man är superseriös överklockare utan några krav på ljudnivån. Det jag menade med prisskillnaden är att kylningen till en ib kostar ju betydligt mer om du ska upp på samma nivåer som en sb. Alright, lycka till! Vad ska du kyla med?

Hehe, jag är rätt kräsen på ljudnivå faktiskt då jag är känslig för höga fläktljud (ger mig grov huvudvärk)

Ha fortfarande i åtanke att du behöver bara komma 200Mhz under en SB i klockhastighet för att uppnå samma prestanda (200Mhz = 5% vid 4GHz).

Det får vi se, ska prova lite olika kylningslösningar och se vad jag kommer fram till funkar bäst! Tack

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Avstängd

Varför klocka CPU? Båda räcker till alla spel på marknaden gott och väl. Fördelen med Ivy är ju att du för 18w mindre värme att blåsa ut, ger stabilare grafikkort och dator i allmänhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MartenKL:

Varför klocka CPU? Båda räcker till alla spel på marknaden gott och väl. Fördelen med Ivy är ju att du för 18w mindre värme att blåsa ut, ger stabilare grafikkort och dator i allmänhet.

Att den drar 18w mindre vid full load betyder inte att att värmeavgivningen är 18w lägre. Uppenbarligen inte då en ivy bridge blir mycket varmare, har man inte koll på detta faktum borde man ju inte rösta i tråden alls. Varför inte överklocka, känns ju rätt dumt att hålla på o jämföra standardfrekvenser, då kan man ju köpa en utan K efter namnet istället och slippa hela debatten. Varför skulle grafikkort och dator bli stabilare i allmänhet? Vad grundar du det på?

Visa signatur

Corsair Obsidian 550D - Gigabyte Z68X-UD3H-B3 - Intel Core i5 2500K @ 4,4 GHz - 8GB Corsair Vengeance 1600MHz LP - Asus Radeon HD7870 2GB DCUII - OCZ Agility 3 120GB SSD - Seagate Barracuda 1TB 7200rpm 64MB - Fractal Design Tesla 650W 80+ - Fujitsu SL23T-1 LED - Logitech diNovo Edge & Logitech Performance Mouse MX

Permalänk
Medlem

jag köpte min 2700k när cdon hade den på rea för 2000 lappen, och jag är mer än nöjd med mitt köp. jag får stenhårt insatt på ivy bridge, men när recensionerna kom ut o allt så vart jag inte imponerad överhuvudtaget.. så de blev en till sandy bridge!

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
GFs rig 144Hz samsung 1080p, Palit 3060Ti, 10400F,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB NV1, 480GB A400, 2TB+750GB HDD, Seasonic 650 gold, Kolink Void Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC 3060Ti, 3700X, Hyper 212, 16GB, 250GB SSD, 2TB HDD, 650w gold, P300A

Permalänk
Medlem

Tack så mycket för alla svar, tror jag kommer köra med Z77 och 3570K (Y)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av HawkHo:

Att den drar 18w mindre vid full load betyder inte att att värmeavgivningen är 18w lägre. Uppenbarligen inte då en ivy bridge blir mycket varmare, har man inte koll på detta faktum borde man ju inte rösta i tråden alls. Varför inte överklocka, känns ju rätt dumt att hålla på o jämföra standardfrekvenser, då kan man ju köpa en utan K efter namnet istället och slippa hela debatten. Varför skulle grafikkort och dator bli stabilare i allmänhet? Vad grundar du det på?

All energi slutar som värme. Att Ivy Bridge blir varmare beror på sämre avledning av värmen från kärnan till kylaren. Det som gör att elektronik till slut falerar är temperaturskillnader som orsakar volymförändringar i komponenterna. Ju högre inmatad effekt desto större variationer. Att inte överklocka utan låta moderkort och CPU dynamiskt klocka efter behov ger en mer behovsanpassad användning av CPU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vozzen:

Hej, jag måste nu börja välja vilken av dessa processorer jag ska använda mig av till mitt nya datorbygge då pengarna börjar komma. Jag väljer mellan 3570k och 2700k för att de ligger i samma prisklass.
- Jag har tänkt att överklocka 2700k'n, 3570k'n tänker jag nog nästan lämna den som den är pga. värmen. Kanske lite smått överklockad.
- Jag tänker köpa ett gtx 680 till en början för att sedan köpa ett till och köra i SLI.

Så det jag undrar över är om jag ska köra på 3570k (PCI 3.0) eller 2700k, om man märker någon skillnad med PCI 3.0 eller om det går nästan lika bra att köra utan. Mitt användande kommer främst att vara inriktat på spel som bf3.

Edit: Såg precis att jag postade i fel avdelning.

Z77 och 2700K borde vara ett alternativ

Skrivet av MartenKL:

Varför klocka CPU? Båda räcker till alla spel på marknaden gott och väl. Fördelen med Ivy är ju att du för 18w mindre värme att blåsa ut, ger stabilare grafikkort och dator i allmänhet.

du har aldrig spelat arma 2

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |