Besviken på Diablo 3

Permalänk

Denna video sammanfattar min spelupplevelse av diablo 3 http://www.youtube.com/watch?v=I43GUnZN_s4&feature=related

Jag måste dock säga att inte förstår de som klagar på att D3 är för inriktat på casual gamers. Blizzard har insett att de flesta som lämnar WoW gör det pga tidsbrist, när man har familj och jobb köper man inte spel som WoW längre. D3 inriktar sig på de stackars satar vars enda chans att spela är när barnen sover och frugan är klistrad framför Greys Anatomy.

Visa signatur

The fact that no one understands you doesn't mean you're an artist.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lindgren92:

Håller med. När man tänker på det så känns spelet sjukt konsol anpassat.

Måste hålla med, det känns som om man lika gärna kunde sitta vid en ps3 / xbox å spela detta casual cakewalk lir, det blir utmanande i slutet av hell / början av inferno innan dess kollade jag ärligt inte ens upp bra skill kombos för det behövdes inte, det vara bara att springa och attacka mobs tills dom dog, nothing more nothing less.
Känns även som om dom tagit grymt många "genvägar" när dom utvecklat spelet. Känns som om man fortfarande spelar en Beta tbh och att resten av kontenten kommer släppas senare.

Visa signatur

Jag gillar datorspel!

Permalänk
Medlem

Jag tycker inte spelet blev värt den hypen och dom åren som det var under utveckling.
Jag gillar inte heller skills/stats systemet men jag har lärt mig att gilla det, hade föredragit det som D2 hade.
Det går alldeles för fort till 60, 1-99 tog bra mkt längre tid vad jag vet i D2? Visst levels är inte allt men det är inte alltid kul att spela på max leveln.
Magic find systemet gillar jag inte riktigt, vad vita och gråa items gör i spelet efter normal vet jag inte.
Loren ska jag inte uttala mig om och grafiken är helt ok enligt mig.
Kunde gjort UI lite mer tilltalande och lättare än att behöva gå in i skillträdet varje gång man vill byta skills

Sen är det väldigt straight forward, man plöjer bara igenom monster efter monster och snålt med sidequests? Jag vet att Diablo är ett hack/slash och att det inte är ett MMORPG med 100 quests men som folk säger det känns konsoligt på något sätt.

Men jag är överlag nöjd med spelet ändå, men jag hade gärna haft det tidigare med tanke på hur det ser ut nu.

Visa signatur

Citera för snabbare svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoan:

Måste hålla med, det känns som om man lika gärna kunde sitta vid en ps3 / xbox å spela detta casual cakewalk lir, det blir utmanande i slutet av hell / början av inferno innan dess kollade jag ärligt inte ens upp bra skill kombos för det behövdes inte, det vara bara att springa och attacka mobs tills dom dog, nothing more nothing less.
Känns även som om dom tagit grymt många "genvägar" när dom utvecklat spelet. Känns som om man fortfarande spelar en Beta tbh och att resten av kontenten kommer släppas senare.

Precis, och en av anledningarna till att det känns lite beta är väll också att det fortfarande är det.
Var ju inga av den stora massan som fick tillgång till content efter skeleton king eller ?

Precis som du säger, för att klara sig genom hell behöver man inte köra elective mode eller tänka så mkt på vilka skillkombinationer man kör.
Bara mala på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Vet inte vad du yrar om. Tycker 3an är bäst hittills

Word!
Tycker lootsystemet är episkt bra kan inte komma på hurt det skulle kunna bli bättre upplagt tbh.
Gillar även skillsystemet då det gör spelet svårare att man inte är som en schweizisk armékniv och bara använda skillsen som är bäst för tillfället. Är även mycket mer Coop anpassat vilket gör att man kan köra olika builds beroende på setup osv.

Enda jag inte gillar för tillfället är hur extremt random stats är, lvl 60 1 h vapen kan ha allt från 170 dps - 1300 dps vilket känns som ett lite väl stort gap, även att set delarna är väldigt dåliga, oftast är det både billigare och bättre att köra på gula rare items.

Tycker öven grafiken är tillräckligt bra, den är inte bäst men det kan man inte förvänta sig av ett sådant här spel tbh.

gillar inte heller cursen eliter får när man har kitat dem för länge jag menar vissa mobs tar lång tid hur du än vrider och vänder på det..

Visa signatur

Citera gärna

ASRock Fatal1ty Z77 | i5 3570K @ 4,4 Ghz - Phanteks PH-TC14PE | 2-Way Sli GTX 680 | 16 Gb Corsair vengeance 1600 MHz | OCZ ZX Series 1250W | SSD - 1x128 GB - 1x256 | 2,7 TB - HDD | Antec P280 | G500 | Qpad MK-80 | G35

Permalänk
Medlem

Visst, D3 kanske inte är supersnyggt men varför tas Path of Exile upp hela tiden? Det är ju inte snyggt för fem öre. Däremot håller jag med om att Lineage Eternal ser bra ut. Grim Dawn har jag ingen åsikt om eftersom det är Pre-Alpha.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av bagg3:

Blizzard är ett företag, utan att veta exakt hur deras affärsmodell ser ut så är jag ganska säker på att den i slutändan går ut på att tjäna pengar, detta gör man knappast genom att göra sina kunde besvikna genom att göra en svag uppföljare till en superhit som Diablo 2 var.

Tror knappast blizzard blir glada av att se många besvikna fans? Det betyder att de har misslyckats med att släppa ett spel som folk gillar och det är i allra högsta grad deras problem.

Vad du missar är det lilla faktum att för varje "besviket hardcore fans" till diablo 2 så finns det 20 stycken nya kunder som inte spelat D2 eller spelat det mkt litet. De kommer från wow och starcraft.

Det finns som "den_samme" ovan påstår också förmodligen ett antal före detta hardcore spelare som nu har växt upp och har fru och barn samt max kan spela 2 timmar om dagen. Dessa gillar också ett diablo 3 som du inte behöver lägga ned 8h per dag för att kunna ha roligt i.

Vilken affärsmodell tror du de tjänar mest på? Att göra några få hardcore fans nöjda eller en 20 gånger större mer casual spelar skara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bagg3:

Blizzard är ett företag, utan att veta exakt hur deras affärsmodell ser ut så är jag ganska säker på att den i slutändan går ut på att tjäna pengar, detta gör man knappast genom att göra sina kunde besvikna genom att göra en svag uppföljare till en superhit som Diablo 2 var.

Tror knappast blizzard blir glada av att se många besvikna fans? Det betyder att de har misslyckats med att släppa ett spel som folk gillar och det är i allra högsta grad deras problem.

Hmm... svag uppföljare, jadu. Det beror ju på hur man ser det, eftersom för alla er så är ett spel som inte är exakt som diablo II en dålig uppföljare. Er typ går liksom inte att göra annat än besviken. Och Blizzard är mkt väl medvetna om er s.k. haters men de vet oxå att man inte kan göra alla nöjda. Så ist för att göra en uppföljare som endast lockar den lilla skaran, dvs haters så försöker de möta den stora. Jag tror varken du eller jag har någon utbildning i företagsekonomi men det borde man inte heller behöva för att se att de gynnar företaget ekonomiskt mer att satsa på den breda massan. Diablo III är absolut inget dåligt spel, hade den inte haft någon föregångare så hade ni hyllat spelet utan tvekan. Och de flesta gillar spelet, anledningen till att alla(främst ni) tror att alla hatar det är för att de som skriker och klagar hörs mest. Kollar man på de professionellas recensioner så hyllas spelet, och detta är objektiva åsikter. Kollar man på de recensioner som vanliga lekmän och allmäna haters lägger upp så har spelet fått otaliga nollor i betyg... för det låter ju objektivt - som att blizzard släppte en tom DVD och sålde för 500 kr.
Jag älskar själv diablo-universumet; har alla spelen, läst de flesta av böckerna osv men jag börjar inte hata Blizzard om några av mina förväntningar inte stämmer överens med spelets vara. Jag lipar inte över en jordgubbstårta om jag önskade mig en i choklad and neither should you!

Visa signatur

Fractal Design R5, i5 6600k, MSI Z170A XPOWER GAMING TITANIUM EDITION, MSI GTX 980, 8GB Minne @ 2400MHz, BeQuiet Kraft 700W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orio:

Jag tycker inte spelet blev värt den hypen och dom åren som det var under utveckling.
Jag gillar inte heller skills/stats systemet men jag har lärt mig att gilla det, hade föredragit det som D2 hade.
Det går alldeles för fort till 60, 1-99 tog bra mkt längre tid vad jag vet i D2? Visst levels är inte allt men det är inte alltid kul att spela på max leveln.
Magic find systemet gillar jag inte riktigt, vad vita och gråa items gör i spelet efter normal vet jag inte.
Loren ska jag inte uttala mig om och grafiken är helt ok enligt mig.
Kunde gjort UI lite mer tilltalande och lättare än att behöva gå in i skillträdet varje gång man vill byta skills

Sen är det väldigt straight forward, man plöjer bara igenom monster efter monster och snålt med sidequests? Jag vet att Diablo är ett hack/slash och att det inte är ett MMORPG med 100 quests men som folk säger det känns konsoligt på något sätt.

Men jag är överlag nöjd med spelet ändå, men jag hade gärna haft det tidigare med tanke på hur det ser ut nu.

Jag tycker det är positivt hur man kan "respeca" men hade velat ha större utval av skills, och kunna levla skills mer än bara byta hur den fungerar.

Du säger att det borde vara lättare att byta skills ?
Förstår inte riktigt hur det kan bli mycket lättare än i Diablo 3, det tråkiga är att det limiterar dig till konsollmängden skills (L/R-trigger + 4 tumknappar)

Och detdär med sidoquest :S jadu jag vet inte vad jag hade föredragit faktiskt XD

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Vet inte vad du yrar om. Tycker 3an är bäst hittills

Håller med, för många besserwisser i såna här trådar...

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk

Förstår inte allt gnäll direkt. Tycker Diablo 3 gjort mycket bättre än godkänt.
-Svårighetsgraden har blivit riktigt bra, kolla bara på extrema spelare som streamar Inferno.
-Lootsystemet är nog det smidigaste jag varit med om.
-Skräcken när man hoppar in i ett större pack(Nightmare och upp) bildar mycket ilska och handsvett.
-Det krävs mycket mer strategi än föregående titlar, att man har 6 spells att använda per fight kräver mycket trial and error.
-Extra utmaningar genom achievementsystem vilket skapar mycket mer spelvärde än tidigare titlar.

Visst du driver upp några bra punkter, men försök inte övertala folk att Diablo 3 är skit bara för du tycker det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaksylt:

Word!
Tycker lootsystemet är episkt bra kan inte komma på hurt det skulle kunna bli bättre upplagt tbh.
Gillar även skillsystemet då det gör spelet svårare att man inte är som en schweizisk armékniv och bara använda skillsen som är bäst för tillfället. Är även mycket mer Coop anpassat vilket gör att man kan köra olika builds beroende på setup osv.

Enda jag inte gillar för tillfället är hur extremt random stats är, lvl 60 1 h vapen kan ha allt från 170 dps - 1300 dps vilket känns som ett lite väl stort gap, även att set delarna är väldigt dåliga, oftast är det både billigare och bättre att köra på gula rare items.

Tycker öven grafiken är tillräckligt bra, den är inte bäst men det kan man inte förvänta sig av ett sådant här spel tbh.

gillar inte heller cursen eliter får när man har kitat dem för länge jag menar vissa mobs tar lång tid hur du än vrider och vänder på det..

Citat:

Att man inte är som en schweizisk armékniv och bara använda skillsen som är bäst för tillfället

Är det inte just en schweizisk armékniv du är just nu ?
Jag vet vad du menar med bäst för tillfället, hur det fanns vissa builds som var flaver of the month så att säga.
Men är det inte lite så just nu med ? Visst, de nerfas hitan och ditan men blir alltid en handfull builds per gubbe som är i topp.

Sen är det ju praktiskt att man respeca för att funka mer som ett team när man spelar ihop.
Men att inte kunna förbättra spells på annat vis än att ha högre stats på gear(som du både du och jag tycker är helt extremt random) tycker jag inte om.
Borde kunna specca attribut och spells, sen om de fanns items som gav buffar gör inget, bara det inte har ett sådant enorm ramdom spann.

Permalänk
Medlem
Skrivet av N4kame0:

Du ser ju vad jag yrar om, men antar att du inte håller med om någon av punkterna.

Till alla i tråden:

Vet att det är drygt att skriva en massa men som lite lätt besviken på spelet så vill jag gärna höra eran motivering till vad som gör Diablo 3 så bra.
Gärna i kontrast till det jag skrivit. Beskriv vad som är så bra med levelcap 60, eller vad som är så härligt med det nya lootsystemet.

Vill försöka se sakerna ur eran synvinkel med.

Capen är satt till 60 för att de ska ha utrymme för expansioner i framtiden. Tycker det är lagom lång speltid till 60.
Lootsystemet är ok fast jag tycker det droppar snålt med legendaries. Man hinner nå lvl 60 innnan man ens ser rökan av ngn så alla legendaries under lvl 60 är helt meningslösa. Bra att rares är bättre än legendaries dock. Det gör att questen för den perfekta looten inte tar slut
Jag räknar med att de inför charms och runes i sneare expansioner.

Det jag framförallt gillar är att man tagit bort stats, skillträd och massa annat trams som portal och identifierings scrolls.
Det är slimmat och jag tycker det är bättre än 2an pga det. Random events är också trevligt.

Permalänk
Medlem

"Även loot-systemet är avsevärt sämre än i diablo 2. ( Btw varför har de ens gjort vita/grå items ? Just asking. I D2 hade dem iaf en funktion, nu får du inte mer än 10g för vita/grå i hell/inferno iaf, meningslöst much?)"

Och den funktionen i tvåan var att få guld, som var i princip värdelöst... Dessutom dög bara 5% av de statlösa till det.

Så ser du rent krasst på saken så har inget alls ändrats, de är lika värdelösa nu som då.

Lootsystemet är avsevärt bättre i 3:an då det är roligare att springa runt och utforska än att farma samma boss timme efter timme.

Permalänk
Medlem

@ TS
Du har redan yttrat EXAKT samma saker i en annan tråd, det enda som skiljer sig är att du har lagt till 3 rader överst. Nödvändigt att lägga upp en till tråd för att kunna skriva samma saker igen?
Lås tråd!

Visa signatur

Fractal Design R5, i5 6600k, MSI Z170A XPOWER GAMING TITANIUM EDITION, MSI GTX 980, 8GB Minne @ 2400MHz, BeQuiet Kraft 700W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oldvikingschool:

Förstår inte allt gnäll direkt. Tycker Diablo 3 gjort mycket bättre än godkänt.
-Svårighetsgraden har blivit riktigt bra, kolla bara på extrema spelare som streamar Inferno.
-Lootsystemet är nog det smidigaste jag varit med om.
-Skräcken när man hoppar in i ett större pack(Nightmare och upp) bildar mycket ilska och handsvett.
-Det krävs mycket mer strategi än föregående titlar, att man har 6 spells att använda per fight kräver mycket trial and error.
-Extra utmaningar genom achievementsystem vilket skapar mycket mer spelvärde än tidigare titlar.

Visst du driver upp några bra punkter, men försök inte övertala folk att Diablo 3 är skit bara för du tycker det.

Hehe, tycker det låter som du försöker övertala folk att diablo är bra bara för att du tycker det
Även om du tror att jag tycker att spelet är ren skit ? Vilket jag inte gör, det är ett bra spel men det lämnar mycket att önska.
Vilket gör en besviken när det är så mycket småsaker som vore lätt att göra "rätt".

Svårighetsgraden är bra i slutet av hell/Hela inferno, men fram dit kan du göra hur du vill angående skills.

Lootsystemet är praktiskt(bara se sin egen loot antar jag du menar). Vad som inte är smidigt är random attribut spannet.

Achievements är roligt och varför skulle det inte finnas i ett spel 2012, det är dock inget spelvärde i achievements så som gör 2 stycken 60 av varje klass.

Skräck i spelet vet jag inte riktigt, men om det finns där för dig så

Permalänk
Medlem
Skrivet av N4kame0:

Hehe, tycker det låter som du försöker övertala folk att diablo är bra bara för att du tycker det

Och vi tycker det låter som du försöker övertala folk att diablo är dåligt bara för du tycker det

Permalänk
Medlem
Skrivet av hersses:

@ TS
Du har redan yttrat EXAKT samma saker i en annan tråd, det enda som skiljer sig är att du har lagt till 3 rader överst. Nödvändigt att lägga upp en till tråd för att kunna skriva samma saker igen?
Lås tråd!

Jag skapade en ny tråd av anledningen att diskutera ämnet istället för att vara en post i mängden utan att kunna föra en dialog med någon.
Men jag har redigerat det nu så kan du hålla dig till tråden istället

Permalänk
Medlem

D3 är en lika värdig efterföljare till D2 som D2 var en värdig efterföljare till D1. Så jag förstår inte varför folk hetsar upp sig så.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Path of Exile, nuff said.
Och ingen totalt idiotisk svårighetsgrad som enbart baserar sig på oneshot/omöjliga random mobs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixos:

Och vi tycker det låter som du försöker övertala folk att diablo är dåligt bara för du tycker det

Och jag tycker det luktar troll ;D ?
Som jag svarade innan är det inte bara skit skulle nog ge diablo en generös 7 eller 8 av 10
Men du förstår att man kan vara besviken om ett spel bara ger dig 7-8 istället för 10/10

Permalänk
Medlem

Ok. Av många av de saker du har nämnt som saknade så betyder det inte att de inte kommer att komma. Blizzard har kanske tänkt att lägga till 39 lvls till nästa expansion osv, vore lite svårt för dem annars med en bra motivering att köpa expansionen annars. Eller skulle de i så fall ha gjort max 99 i diablo III och kanske... 120 i expansionen?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

tycker med att d2 är mycket bättre. dock så är d3 ett underhållande spel men det finns aldeles för många saker som är så dumt gjorda. något jag älskade att göra i d2 va att köra boss run vilket dem har tagit bort helt och sättet att mfa är inte samma sak längre dvs. inte lika roligt.
hade jag fått välja mellan d2 med nya items och acter fast samma spelsätt och chars och d3 så hade jag valt d2 alla dagar framför d3.

Permalänk
Medlem

" Sammanlagt försökte hela 4,7 miljoner människor att storma in på Blizzards servrar den 15 maj. Ökända "Error37" spökade alltså av väldigt förklarliga skäl."

Och folk klagar på att det inte fungerar, yeppiieee.............!

http://www.gamereactor.se/nyheter/50831/Diablo+III+sl%E5r+f%F...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixos:

Vad du missar är det lilla faktum att för varje "besviket hardcore fans" till diablo 2 så finns det 20 stycken nya kunder som inte spelat D2 eller spelat det mkt litet. De kommer från wow och starcraft.

Det finns som "den_samme" ovan påstår också förmodligen ett antal före detta hardcore spelare som nu har växt upp och har fru och barn samt max kan spela 2 timmar om dagen. Dessa gillar också ett diablo 3 som du inte behöver lägga ned 8h per dag för att kunna ha roligt i.

Vilken affärsmodell tror du de tjänar mest på? Att göra några få hardcore fans nöjda eller en 20 gånger större mer casual spelar skara?

Halloj, jag förstår faktiskt inte vad nånting av detta har att göra med vad jag skrev? Har inte nämnt nånting om hur pass mycket tid man måste lägga. Kan dock ge min åsikt ändå.

Du var inte tvungen att lägga 8 timmar per dag i D2, och du behöver inte göra det i D3, du behöver inte ens göra det i wow? beror på vart du vill lägga ribban helt enkelt. Anledningen till att diablo 3 blev världens mest förbokade spel är knappast för att det i sig är ett så pass bra spel, försäljningen och hypen beror naturligtvis på succén efter D2, och många som aldrig ens spelade tvåan har dragits med i all upståndelse och köpt sitt ex av trean baserat på alla andras förväntningar som funnits ända sedan spelet annonserades för många år sen.

Skrivet av hersses:

Hmm... svag uppföljare, jadu. Det beror ju på hur man ser det, eftersom för alla er så är ett spel som inte är exakt som diablo II en dålig uppföljare. Er typ går liksom inte att göra annat än besviken. Och Blizzard är mkt väl medvetna om er s.k. haters men de vet oxå att man inte kan göra alla nöjda. Så ist för att göra en uppföljare som endast lockar den lilla skaran, dvs haters så försöker de möta den stora. Jag tror varken du eller jag har någon utbildning i företagsekonomi men det borde man inte heller behöva för att se att de gynnar företaget ekonomiskt mer att satsa på den breda massan. Diablo III är absolut inget dåligt spel, hade den inte haft någon föregångare så hade ni hyllat spelet utan tvekan. Och de flesta gillar spelet, anledningen till att alla(främst ni) tror att alla hatar det är för att de som skriker och klagar hörs mest. Kollar man på de professionellas recensioner så hyllas spelet, och detta är objektiva åsikter. Kollar man på de recensioner som vanliga lekmän och allmäna haters lägger upp så har spelet fått otaliga nollor i betyg... för det låter ju objektivt - som att blizzard släppte en tom DVD och sålde för 500 kr.
Jag älskar själv diablo-universumet; har alla spelen, läst de flesta av böckerna osv men jag börjar inte hata Blizzard om några av mina förväntningar inte stämmer överens med spelets vara. Jag lipar inte över en jordgubbstårta om jag önskade mig en i choklad and neither should you!

Tack, men du behöver inte tilltala mig med "ni", jag är inte kunglig.

Jag har aldrig sagt att spelet är dåligt, däremot tycker jag inte att det är en värdig uppföljare till tvåan, och många delar min åsikt. Hur många som är besvikna har jag naturligtvis inga siffror på, men tillräckligt många för att det iaf är värt att notera. Med tanke på antalet förbokningar på det här spelet så kan nog blizzard oavsett innehåll kalla det för en "succé". De hade i princip kunnat release'a ett tomt fodral och ändå tjänat storkovan baserat på hypen efter tvåan, men, eftersom man inte betalar per månad för detta spel så är de desto mer beroende av att deras kommande RMAH blir en stor succé så de kan fortsätta tjäna pengar efter att alla har köpt sitt exemplar.

Personligen tror jag att det blir de som lägger ner mest tid och engagemang i spelet som kommer handla och sälja där, dvs hardcore-basen, och om de inte kan behålla dessa spelare så kommer de förlora intäkter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Capen är satt till 60 för att de ska ha utrymme för expansioner i framtiden. Tycker det är lagom lång speltid till 60.
Lootsystemet är ok fast jag tycker det droppar snålt med legendaries. Man hinner nå lvl 60 innnan man ens ser rökan av ngn så alla legendaries under lvl 60 är helt meningslösa. Bra att rares är bättre än legendaries dock. Det gör att questen för den perfekta looten inte tar slut
Jag räknar med att de inför charms och runes i sneare expansioner.

Det jag framförallt gillar är att man tagit bort stats, skillträd och massa annat trams som portal och identifierings scrolls.
Det är slimmat och jag tycker det är bättre än 2an pga det. Random events är också trevligt.

Just de Portal o identifierings scrolls det var rent hat XD
Skönt att de löste det i d3

Rare bättre än legendary, bara där går något sönder i mitt huvud XD
Men du har väll rätt på ett vis, annars var det man siktade på en bra vit/grå med sockets för att göra runord av.

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är ett klart steg framåt. De har fått bort det stora problemet med dötid som fanns i D2. Och på vilket sätt skulle spell-systemet vara anpassat för konsoller? Mängden skills man kan använda samtidigt är ju uppenbart för att göra valen svårare och ha fler olika kombinationer som fungerar bra. Om man sedan lyckas med balanseringen av skills så det verkligen blir så får man se, men systemet är den grund som behövs.

Och anledningen till varför de tagit bort attributes var för att det var ett skrattretande dåligt system. Enkel matematik som hade en rätt väg att gå och resten sämre. Skill-träden gjorde att man skjöt upp att göra det mesta av nuet för att ha roligare sedan, samt att det inte fanns mer bra val då än nu (vanligt fel med skillträd). Sirlin.net är en bra sida om man vill läsa lite om spelmekanik och varför skill-träd oftast inte fungerar så som många tror.

Men visst, spelet är mer casual-vänligt eftersom det satsar på att man hela tiden ska ha roligt, istället för att kämpa sig igenom tradigare bitar för att ha roligare sedan.

Om ett spel är bra eller inte är ju dock en smaksak i slutändan och det kan ju aldrig bli rätt eller fel. Själv tycker jag D3 är ett klart mer genomtänkt spel än D2 (dock inte kritik mot D2 då kunskap om spelmekanik osv inte var densamma för 12 år sedan). Det finns såklart saker att förbättra och förhoppningsvis blir spelet bättre med tiden. D2 blev mycket bättre efter ett tag.

Tyvärr är jag för dåligt insatt i konkurrenterna för att kunna besvara frågan (utifrån trådstartarens synpynkt dvs, då de flesta verkar anse att D3 är just D3). Det han skrev om Path of Exile gjorde mig dock mindre sugen på att testa det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av N4kame0:

Rare bättre än legendary, bara där går något sönder i mitt huvud XD
Men du har väll rätt på ett vis, annars var det man siktade på en bra vit/grå med sockets för att göra runord av.

Ja, det är ju ett ledord för D3 i allmänhet då också Elites kan vara svårare än bossarna. Det bygger på att de ville komma bort från att folk i stort sett bara farmade bossar i D2 och det är deras försök att få folk att utnyttja mer av spelets innehåll. Det har sina för- och nackdelar men det åstadkommer iaf att spelet blir mindre förutsägbart.

Permalänk
Medlem

Diablo 1 var bäst.

Det som gjorde Diablo 1 så bra var att man som spelare inte var så himla kaxig och man inte visste allt hela tiden. Man utforskade verkligen katakomberna och hade ingen aning om vad som fanns bakom nästa hörn.

I Diablo 3 har dom ju objectives och stora lysande pilar på skärmen, och bossarna kommer ju in med 30 min förvarning "Nu ska jag snart banka skiten ur dig snart! Jag är farlig! Buuu!"

Diablo 3 är bara ett hack-n-slash för mig, inget hack-n-slash-RPG. Jag tar nog fram det nån grå novemberkväll och levlar lite men det är knappast något episkt lir som D1 eller D2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bagg3:

Halloj, jag förstår faktiskt inte vad nånting av detta har att göra med vad jag skrev?

Det ger sig självt... De enda som jag sett av de besvikna fans du pratar om, är just hardcore fans som tycker man blir max lvl för snabbt och tycker man kan döda diablo på inferno för snabbt. De vill ha (och har på något vänster förväntat sig) ett WoW i D3 universummet helt enkelt.