Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
stockholm
Registrerad
Okt 2011

hyresavtal utan inkomst?

Hej det är så att jag och min mamma ska byta lägenhet en 3a mot 2 st ettor och undrar om det går att stå på ett hyresavtal utan inkomst. Min mamma kommer betala hyran för båda lägenheterna men vissa hyresvärder tillåter inte att man får ha 2st hyresavtal så tänkte höra om ni visste om vi kunda stå på en varsin även fast jag inte har någon inkomst.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Mälardalen
Registrerad
Okt 2009

Vad gäller inkomst eller inte får man höra med hyresvärden, men normalt är att de kräver fast inkomst. Praxis är att du ska vara självförsörjande och där hamnar bl a studiemedel och socialbidrag lite i en gråzon.

Normalt måste hyresgästen vara den som står på kontraktet då det är denne som är ansvarig att allt sköts. Om du inte uppfyller de ekonomiska kraven kan du låta någon, t ex mamma, gå i borgen för dig. Det innebär att hon svarar för att du kommer sköta betalningarna.

Ne nos sequere nobis secede

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
stockholm
Registrerad
Okt 2011
Skrivet av Wolfclaw:

Vad gäller inkomst eller inte får man höra med hyresvärden, men normalt är att de kräver fast inkomst. Praxis är att du ska vara självförsörjande och där hamnar bl a studiemedel och socialbidrag lite i en gråzon.

Normalt måste hyresgästen vara den som står på kontraktet då det är denne som är ansvarig att allt sköts. Om du inte uppfyller de ekonomiska kraven kan du låta någon, t ex mamma, gå i borgen för dig. Det innebär att hon svarar för att du kommer sköta betalningarna.

ah okej då har jag lite mer kött på benen så att säga tack