Hur spelar du din Monk?

Permalänk
Skrivet av enG:

Har inte överdrivet med pengar, men är lite osäker på vad jag ska satsa på?
Mer crit/crit dmg? IAS?
Ett bättre vapen är jag ute efter, men har inte hittat något till ett rimligt pris ännu.

Mantrat tycker jag funkar bra, ökar dodge och chans till en cyclone varje gång jag dodgar, men jag kanske har tänkt fel där?

ditt vapen är ok.. det är resten av din gear som är utter scraps.

Permalänk

Hur får man en munk till att skada bra?

har en wd som main och jag tycker den gjort bra dmg hela vägen.

Monken var sjukt kul när man lvlade och man tålde mycket kunde ha mycket packs på sig och skadade bra. Men nu på inferno tycker jag den gör sunkig dmg när man tex kör själv med den vilket man gör ibland.

Har ca 20k dmg med 1h + sköld och sedan 22-23kdmg med 2st 1h vapen. vapnena ligger runt 1000dps och båda har crit dmg % och fast attack

Med 1h och sköld tar det år att få ner någon medans med dualwield så dör man väldigt lätt när man försöker göra om sig till dps. och givetvis ändrar jag skills efter om jag är tank eller dps

har ca35k hp och 400all res är i act1 ska precis börja på act2 men vill ha lite bättre gear först. Vad ska man satsa på igentligen?

på min wd var det int allres och crit dmg vilket jag klarar mig fint på utan problem är i act3 med den.

Visa signatur

Amd Ryzen 3900x -I- H100i -I- Asus ROG STRIX X470-F Gaming -I- Asus GTX 3060 12GB -I- 32gb HyperX RGB @3600mhz -I- Chieftec nitro 650w Bronze -I- Corsair MP510 1gb m.2, Ocz trion 150 128gb och 240gb -I- Windows 10 Home -I- Fractal R4

Permalänk
Skrivet av martin_opell:

Hur får man en munk till att skada bra?

har en wd som main och jag tycker den gjort bra dmg hela vägen.

Monken var sjukt kul när man lvlade och man tålde mycket kunde ha mycket packs på sig och skadade bra. Men nu på inferno tycker jag den gör sunkig dmg när man tex kör själv med den vilket man gör ibland.

Har ca 20k dmg med 1h + sköld och sedan 22-23kdmg med 2st 1h vapen. vapnena ligger runt 1000dps och båda har crit dmg % och fast attack

Med 1h och sköld tar det år att få ner någon medans med dualwield så dör man väldigt lätt när man försöker göra om sig till dps. och givetvis ändrar jag skills efter om jag är tank eller dps

har ca35k hp och 400all res är i act1 ska precis börja på act2 men vill ha lite bättre gear först. Vad ska man satsa på igentligen?

på min wd var det int allres och crit dmg vilket jag klarar mig fint på utan problem är i act3 med den.

Vad kör du för spec? Jag har satsat rejält på crit, lite crit dmg (båda vapena med socket och +80% critdmg) samt rejält med dex. Har ingen massiv gear men piskar på OK i A3.

Tycker mantran Conviction med overwave gör jobbet bra i kombon med blinding flash + FotL-runan samt Breath of Heaven + BW-runan. Fast antar att du kör detta med?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Design Define R3 Black Pearl | Intel Core i7-2600K 3,4Ghz | ASUS P8Z77-V LX | Kingston 1333MHz 8GB | ZOTAC GeForce GTX 570 1280MB | Intel SSD 120GB | Silver Power SP-S650 650W PSU | Win 7 |

Permalänk
Skrivet av willhaven:

Vad kör du för spec? Jag har satsat rejält på crit, lite crit dmg (båda vapena med socket och +80% critdmg) samt rejält med dex. Har ingen massiv gear men piskar på OK i A3.

Tycker mantran Conviction med overwave gör jobbet bra i kombon med blinding flash + FotL-runan samt Breath of Heaven + BW-runan. Fast antar att du kör detta med?

Skickades från m.sweclockers.com

så jag kör nu med 1h och sköld så kör jag följande:

Vänster: crippling wave - mangel

Höger: lashing tail kick - scorpion sting

1: breath of heaven - circle of life

2: cyclone strike - sooting breeze

3: serenity - peaceful repose

4: mantra of healing - boon of inspiration

som passiva kör jag:

transcendence

one with everything

sixth sense

4,4k armor 33k hp 1594dex 19595dmg 350 all res var det med

kör du med sköld eller 2st 1h?

Visa signatur

Amd Ryzen 3900x -I- H100i -I- Asus ROG STRIX X470-F Gaming -I- Asus GTX 3060 12GB -I- 32gb HyperX RGB @3600mhz -I- Chieftec nitro 650w Bronze -I- Corsair MP510 1gb m.2, Ocz trion 150 128gb och 240gb -I- Windows 10 Home -I- Fractal R4

Permalänk
Skrivet av martin_opell:

så jag kör nu med 1h och sköld så kör jag följande:

Vänster: crippling wave - mangel

Höger: lashing tail kick - scorpion sting

1: breath of heaven - circle of life

2: cyclone strike - sooting breeze

3: serenity - peaceful repose

4: mantra of healing - boon of inspiration

som passiva kör jag:

transcendence

one with everything

sixth sense

4,4k armor 33k hp 1594dex 19595dmg 350 all res var det med

kör du med sköld eller 2st 1h?

Jag kör just nu med 2st 1h. Ena på 823dps och andra på 606dps men både har totalt +300 critdmg och +300 dex.

Jag har i stats:
1713 dex
5035 armor
34200dps
~30 crit
~360 critdmg

Märkte markant ökning genom att satsa på critdmg, smäller på rejält när man får upp critchansen.

Min spec:
http://us.battle.net/d3/en/calculator/monk#aSYgXk!aXU!accaba

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Design Define R3 Black Pearl | Intel Core i7-2600K 3,4Ghz | ASUS P8Z77-V LX | Kingston 1333MHz 8GB | ZOTAC GeForce GTX 570 1280MB | Intel SSD 120GB | Silver Power SP-S650 650W PSU | Win 7 |

Permalänk
Skrivet av willhaven:

Jag kör just nu med 2st 1h. Ena på 823dps och andra på 606dps men både har totalt +300 critdmg och +300 dex.

Jag har i stats:
1713 dex
5035 armor
34200dps
~30 crit
~360 critdmg

Märkte markant ökning genom att satsa på critdmg, smäller på rejält när man får upp critchansen.

Min spec:
http://us.battle.net/d3/en/calculator/monk#aSYgXk!aXU!accaba

Skickades från m.sweclockers.com

aha okej jag ligger bara på 126% crit dmg kanske skulle öka den lite till då och även lite mer crit för har inget +critchans på gearet just nu.

Visa signatur

Amd Ryzen 3900x -I- H100i -I- Asus ROG STRIX X470-F Gaming -I- Asus GTX 3060 12GB -I- 32gb HyperX RGB @3600mhz -I- Chieftec nitro 650w Bronze -I- Corsair MP510 1gb m.2, Ocz trion 150 128gb och 240gb -I- Windows 10 Home -I- Fractal R4

Permalänk
Skrivet av martin_opell:

aha okej jag ligger bara på 126% crit dmg kanske skulle öka den lite till då och även lite mer crit för har inget +critchans på gearet just nu.

Ja men gör det! Finns sköldar med 9% crit och sen kan du ta tex det på head/bracers/gloves så är du uppe i +20% critchans och då har du en rejäl start tycker jag!

Lycka till!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Design Define R3 Black Pearl | Intel Core i7-2600K 3,4Ghz | ASUS P8Z77-V LX | Kingston 1333MHz 8GB | ZOTAC GeForce GTX 570 1280MB | Intel SSD 120GB | Silver Power SP-S650 650W PSU | Win 7 |

Permalänk
Skrivet av willhaven:

Ja men gör det! Finns sköldar med 9% crit och sen kan du ta tex det på head/bracers/gloves så är du uppe i +20% critchans och då har du en rejäl start tycker jag!

Lycka till!

Skickades från m.sweclockers.com

aha ja det skulle nog funka riktigt bra vill helst kunna köra med 2st 1h men får börja med sköld tills man får upp lite mer resist och dmg mm

tackar!

Visa signatur

Amd Ryzen 3900x -I- H100i -I- Asus ROG STRIX X470-F Gaming -I- Asus GTX 3060 12GB -I- 32gb HyperX RGB @3600mhz -I- Chieftec nitro 650w Bronze -I- Corsair MP510 1gb m.2, Ocz trion 150 128gb och 240gb -I- Windows 10 Home -I- Fractal R4

Permalänk

Dum fråga kanske;
Men hur kan man använda sig av flera skills från en och samma grupp/kategori (som här t.ex: http://eu.battle.net/d3/en/calculator/monk#WYXTgh!UYZ!ZYYaaa)?

Trodde inte det var möjligt, men det ser ju ut som att fler här kör så...

Permalänk
Medlem
Skrivet av FentonSpadrig:

Dum fråga kanske;
Men hur kan man använda sig av flera skills från en och samma grupp/kategori (som här t.ex: http://eu.battle.net/d3/en/calculator/monk#WYXTgh!UYZ!ZYYaaa)?

Trodde inte det var möjligt, men det ser ju ut som att fler här kör så...

Gå in i options och välj "Elective mode" så ska du kunna använda flera ut samma kategori.

Visa signatur

Ryzen5 3600XT - Asus PRIME B450-plus - MSI 1080 Armor 8GB OC - Corsair Vengeance 16 GB 3000Mhz - WD Black NVMe 1TB

Permalänk
Skrivet av enG:

Gå in i options och välj "Elective mode" så ska du kunna använda flera ut samma kategori.

Såg det senare där samma dag. Det räddade mitt spel rätt lätt, kan jag säga! Thanks!

Permalänk
Medlem

Hej!

Jag skulle behöva lite tips på hur jag ska gå vidare med min tank-monk. Nuvarande build:

http://eu.battle.net/d3/en/profile/SnakeDoc-2866/hero/1017124...

Som sagt så är det en tank så jag tänker inte lägga dyra pengar på massa crit dmg/chanse är tanken. Är för tillfället helt pank dessutom.

Visa signatur

| Fractal Design Define R2 | i5 2500K @ 4,5 Ghz| Asus P8P67 Deluxe | Cooler Master Hyper 212+| 4x2 Gb DDR3 @ 1600 MHz | Samsund 850 EVO 250 Gb | Intel x25 g2 80 Gb (Win7 + mjukvara) | 2 x Sapphire Radeon HD 7970 Crossfire | Seasonic X-750 | LG W3000h 30" IPS |

Permalänk
Medlem
Skrivet av paesha:

Hej!

Jag skulle behöva lite tips på hur jag ska gå vidare med min tank-monk. Nuvarande build:

http://eu.battle.net/d3/en/profile/SnakeDoc-2866/hero/1017124...

Som sagt så är det en tank så jag tänker inte lägga dyra pengar på massa crit dmg/chanse är tanken. Är för tillfället helt pank dessutom.

Första som slår mig är låga vitality värdet samt LOH borde väl vara >2000 för en bra tank munk?

40-45K HP samt 2500LOH (eller 16-1800 LOH samt 500-1000 life reg per sec) borde väl vara uppskattat

Annars e d väl att uppdatera crit chance och crit dam som du säger att du inte behöver/tänker uppdatera

Visa signatur

Chassi: [-Corsair 250D-] CPU: [-Intel I5-4670K @4.0GHZ-]
Moderkort: [-Asus Maximus Impact VII Z97 ITX-] Minne: [-Corsair Vengeance 8GB (2*4GB) 1600Mhz-]
Grafikkort: [-MSI GTX 970-] Nätaggregat: [-Seasonic Platinum 860w-]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ralle_81:

Första som slår mig är låga vitality värdet samt LOH borde väl vara >2000 för en bra tank munk?

40-45K HP samt 2500LOH (eller 16-1800 LOH samt 500-1000 life reg per sec) borde väl vara uppskattat

Annars e d väl att uppdatera crit chance och crit dam som du säger att du inte behöver/tänker uppdatera

Jag har 5,7% life steal också, det räknas väl inte in i LOH? (2,9 + 2,7 % på vapnen.)
Jag hade mycket mer VIT förut men prioriterade ned det till förmån för aningen mer skada för att hjälpa just Lifesteal.
Har strax över 40k hp med Earth Elemental eller vad den heter, samt att dps ligger stabilt på ca 40k när jag väl är i strid.

Visa signatur

| Fractal Design Define R2 | i5 2500K @ 4,5 Ghz| Asus P8P67 Deluxe | Cooler Master Hyper 212+| 4x2 Gb DDR3 @ 1600 MHz | Samsund 850 EVO 250 Gb | Intel x25 g2 80 Gb (Win7 + mjukvara) | 2 x Sapphire Radeon HD 7970 Crossfire | Seasonic X-750 | LG W3000h 30" IPS |

Permalänk
Medlem
Skrivet av paesha:

Jag har 5,7% life steal också, det räknas väl inte in i LOH? (2,9 + 2,7 % på vapnen.)
Jag hade mycket mer VIT förut men prioriterade ned det till förmån för aningen mer skada för att hjälpa just Lifesteal.
Har strax över 40k hp med Earth Elemental eller vad den heter, samt att dps ligger stabilt på ca 40k när jag väl är i strid.

Lifesteal är nedsänkt med 80% i inferno så du får bara ut 0,2 * 5,7& dvs strax över 1% bara....blir inte så mycket life om du inte har säg 150000 skada i DPS.

Prova att byta ut din mail skill till fist of thunder istället med runan thunderclap.

Du kan se min build på denna länk: http://eu.battle.net/d3/en/profile/Roudry-2670/hero/6793000

Jag körde också med earth elemental men tog bort den ganska snabbt, tyckte den var i princip meningslös, ersätt den med "sweeping wind" istället, eller iaf prova med den.

Visa signatur

Chassi: [-Corsair 250D-] CPU: [-Intel I5-4670K @4.0GHZ-]
Moderkort: [-Asus Maximus Impact VII Z97 ITX-] Minne: [-Corsair Vengeance 8GB (2*4GB) 1600Mhz-]
Grafikkort: [-MSI GTX 970-] Nätaggregat: [-Seasonic Platinum 860w-]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ralle_81:

Lifesteal är nedsänkt med 80% i inferno så du får bara ut 0,2 * 5,7& dvs strax över 1% bara....blir inte så mycket life om du inte har säg 150000 skada i DPS.

Prova att byta ut din mail skill till fist of thunder istället med runan thunderclap.

Du kan se min build på denna länk: http://eu.battle.net/d3/en/profile/Roudry-2670/hero/6793000

Jag körde också med earth elemental men tog bort den ganska snabbt, tyckte den var i princip meningslös, ersätt den med "sweeping wind" istället, eller iaf prova med den.

Lol ok tack, hade ingen aning om att det gick ner med 80%. Kanske dags att börja leta nya vapen då, helt klart.
Ska testa dina andra förslag!

Visa signatur

| Fractal Design Define R2 | i5 2500K @ 4,5 Ghz| Asus P8P67 Deluxe | Cooler Master Hyper 212+| 4x2 Gb DDR3 @ 1600 MHz | Samsund 850 EVO 250 Gb | Intel x25 g2 80 Gb (Win7 + mjukvara) | 2 x Sapphire Radeon HD 7970 Crossfire | Seasonic X-750 | LG W3000h 30" IPS |

Permalänk
Medlem

Skillnaden med Life Steal är dock att det proccar från all skada du gör, medans LOH proccar bara från strikes och cyclones. Vad jag har hört är att Life Steal ger mer liv när du har 30k dps eller mer, förutsatt att du kör Sweeping Winds.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zegis:

Skillnaden med Life Steal är dock att det proccar från all skada du gör, medans LOH proccar bara från strikes och cyclones. Vad jag har hört är att Life Steal ger mer liv när du har 30k dps eller mer, förutsatt att du kör Sweeping Winds.

Fast med en crit chance på >30% så blir det tillslut MÅNGA cyclones vid ett normalt fiende pack (säg 15-30 fiender) så man dör typ aldrig

Visa signatur

Chassi: [-Corsair 250D-] CPU: [-Intel I5-4670K @4.0GHZ-]
Moderkort: [-Asus Maximus Impact VII Z97 ITX-] Minne: [-Corsair Vengeance 8GB (2*4GB) 1600Mhz-]
Grafikkort: [-MSI GTX 970-] Nätaggregat: [-Seasonic Platinum 860w-]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ralle_81:

Fast med en crit chance på >30% så blir det tillslut MÅNGA cyclones vid ett normalt fiende pack (säg 15-30 fiender) så man dör typ aldrig

Urk, jag har bara 12% cc, hade hoppats slippa köpa såna grejer, det är så sjukt dyra

Visa signatur

| Fractal Design Define R2 | i5 2500K @ 4,5 Ghz| Asus P8P67 Deluxe | Cooler Master Hyper 212+| 4x2 Gb DDR3 @ 1600 MHz | Samsund 850 EVO 250 Gb | Intel x25 g2 80 Gb (Win7 + mjukvara) | 2 x Sapphire Radeon HD 7970 Crossfire | Seasonic X-750 | LG W3000h 30" IPS |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zegis:

Skillnaden med Life Steal är dock att det proccar från all skada du gör, medans LOH proccar bara från strikes och cyclones. Vad jag har hört är att Life Steal ger mer liv när du har 30k dps eller mer, förutsatt att du kör Sweeping Winds.

Måste missat att Lifesteal proccar på cyclones.

Jag kör någon slags hybrid Munk, tank/dps
Har 600loh och 800AR och ca 40% CC (25k dps / 22k hp)
Klarar mig ganska bra i act 3 numera

http://eu.battle.net/d3/en/profile/Oventh-2485/hero/4598229

Visa signatur

Ryzen5 3600XT - Asus PRIME B450-plus - MSI 1080 Armor 8GB OC - Corsair Vengeance 16 GB 3000Mhz - WD Black NVMe 1TB

Permalänk

Dags för en necro nu när 2.0.1 är ute med alla förändringar.

Vad kör ni för builds i senaste patchen?

Jag har rätt kasst gear och vet inte riktigt vad för build som passar bäst. Nu testar jag en ny som jag inte riktigt gillar (se bnet profie)
http://eu.battle.net/d3/en/profile/drawlz-1345/hero/13395670

Man behövde ett 2h och 4-set Inna's, så jag köpte bälte och vapen bara för att testa builden (dvs, inte top-notch).

Visa signatur

Du har redan tackat ja!

Permalänk

http://eu.battle.net/d3/en/profile/Kaptenpilot-2185/hero/1316...
Har inte spelat på ett år så har väl inte världens hetaste gear

Kör nån sorts ghetto physical dmg build för jag hittade en SoJ med +physical skill dmg, vettefan om jag gillar wave of light dock för den har en sån jävla casttime.
Dashing Strike är jävligt nice att glida runt med nu när den inte kostar nån spirit, gör rätt bra dmg och kan ta en ur knepiga situationer.
Mantra of Conviction med dishearten runan är också väldigt trevlig, 30 yard AoE permaslow så inte en jävel kommer undan känns rätt OP.

Körde standard dualwield Fist of thunder cookiecutter med won khim lau (stavning?) tidigare men den kändes inte lika het längre.

Körde dysenteris build (tempest rush) förut och den var jävligt bra dom om man gillade att plöja igenom allt på MP1, har inte testat att köra med den nu i nya patchen dock.

Permalänk
Medlem

Exploding Palm och Cyclone Strike = SLAFS!

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem

Skulle gärna ha lite tips på bra och roliga builds.

Vill ha en build som är "bäst" och även en alternativ som är annorlunda.
Har ni några tips?
Ska sätta mig och testa lite ikväll tänkte jag.

Mvh

Visa signatur

Ryzen5 3600XT - Asus PRIME B450-plus - MSI 1080 Armor 8GB OC - Corsair Vengeance 16 GB 3000Mhz - WD Black NVMe 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av enG:

Skulle gärna ha lite tips på bra och roliga builds.

Vill ha en build som är "bäst" och även en alternativ som är annorlunda.
Har ni några tips?
Ska sätta mig och testa lite ikväll tänkte jag.

Mvh

Builden jag använder är bra och verkar populär:
http://eu.battle.net/d3/en/profile/malte-2721/hero/34831703
Många kör säkert exploding palm istället för wave of light men jag gillar det såhär.

Har typ 11k på healing så det är bara stå och tanka på, kör T2.

Permalänk
Medlem

Tempest Rush build: http://eu.battle.net/d3/en/profile/L4guN-2795/hero/19417773
Kör den i T3 Dock är min skorn inte equippad.

Visa signatur

Samsung 32" Curved gamingskärm Odyssey C32G54TQ
Phanteks Eclipse P400A RGB White,MSI GeForce RTX3070Ti VENTUS 3X OC
AMD Ryzen 7 5800X Processor,Cooler Master Hyper 212 RGB Black Edt
Kingston FURY Beast RGB DDR4 16GB 3200 MHz,WD Blue SN550 1TB NVMe M.2 SSD ,ASUS ROG Strix B550-E GAMING moderkort,Cooler Master V750 Gold - V2 PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av malte:

Builden jag använder är bra och verkar populär:
http://eu.battle.net/d3/en/profile/malte-2721/hero/34831703
Många kör säkert exploding palm istället för wave of light men jag gillar det såhär.

Har typ 11k på healing så det är bara stå och tanka på, kör T2.

Skrivet av Lagun:

Tempest Rush build: http://eu.battle.net/d3/en/profile/L4guN-2795/hero/19417773
Kör den i T3 Dock är min skorn inte equippad.

Tack för förslagen, blir att testa dessa ikväll. Kanske en blandning av båda

Visa signatur

Ryzen5 3600XT - Asus PRIME B450-plus - MSI 1080 Armor 8GB OC - Corsair Vengeance 16 GB 3000Mhz - WD Black NVMe 1TB

Permalänk
Medlem

Måste också prova min monk nu efter patchen.
Kommer nog byta ut all min gear på typ 1h känns det som

http://eu.battle.net/d3/en/profile/SunQ-2308/hero/8405221

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk

Blev att byta till exploding palm och lite annat mysigt, har rätt bra AoE-dmg med mantra + andariel on hit grejen och bältet.
Körde på T5 och drog in 400-500 miljoner exp per timme beroende på hur farligt det blev med eliterna, vilket var betydligt mer än alla tidigare specs jag kört. Iofs körde jag nog aldrig speciellt seriös exp-farm med dom andra så det kanske bara var inbillning

Blev jag CCad var det dock kört, livet spelade seriös pingpong på vissa elitepacks. Sen gick det ju inte alls att döda goblins tyvärr

http://eu.battle.net/d3/en/profile/Kaptenpilot-2185/hero/1316...

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte varför Monks kör runt med "One with everything" när all gear nu verkar vara/de kör med bara "all resist" resist, vad har jag missat?