Fläkt på grafikkkort ur funktion

Permalänk
Medlem

Fläkt på grafikkkort ur funktion

Hallå!

Senaste dagarna har min dator stäng av sig helt plötsligt. Det har inte varit någon blåskärm utan den bara dör. Jag installera Speed Fan och såg att temperaturen i datorn var bra, runt 40-50 grader förutom på grafikkortet där temperaturen låg på ca 100-115.

Jag antar att det var anledningen till att datorn dog plötsligt. Jag öppnade upp och såg att fläkten på kortet inte fungerade.
Jag har ett Radeon HD 4890.

Hur kan jag fixa det här?

Tack på förhand!
/Eldrone

Permalänk
Medlem

Finns kanske någon eftermarknadskylare som du kan köpa?
Men risken finns att kortet tagit skada av den höga tempen och inte kommer funka nå vidare framöver.

Visa signatur

Phanteks Eclipse P400S | Corsair RM850x V2 Vit
Gigabyte B550M DS3H | Ryzen 9 5900X | ADATA XPG DDR4 2x16 Gig 3000Mhz
Arctic Cooling Liquid Freezer II 360 | Samsung och Crucial SSD
RTX 4070 FE | Acer Predator Z321QU | BenQ PD3200Q
Apple Airport Extreme x 5 | Bahnhof 500/500

Permalänk
Skrivet av Eldrone:

Hallå!

Senaste dagarna har min dator stäng av sig helt plötsligt. Det har inte varit någon blåskärm utan den bara dör. Jag installera Speed Fan och såg att temperaturen i datorn var bra, runt 40-50 grader förutom på grafikkortet där temperaturen låg på ca 100-115.

Jag antar att det var anledningen till att datorn dog plötsligt. Jag öppnade upp och såg att fläkten på kortet inte fungerade.
Jag har ett Radeon HD 4890.

Hur kan jag fixa det här?

Tack på förhand!
/Eldrone

Finns antagligen flera kilo damm i kylaren. Prova att rengöra.

Visa signatur

Testar telefoner och tillbehör: www.apetech.se

Permalänk
Medlem

Skulle det kunna gå att montera en extern fläkt? Finns det nån som skulle kunna kyla tillräkligt bra?

Permalänk
Skrivet av Eldrone:

Skulle det kunna gå att montera en extern fläkt? Finns det nån som skulle kunna kyla tillräkligt bra?

Kolla den här tråden http://www.sweclockers.com/forum/126-radeon/1115583-trasig-fl...

Visa signatur

MB Asus Z-97-A CPU i5-4690K GPU Sapphire R9 290X RAM 2*4GB Corsair Vengence i 2133MHz PSU OCZ ZT 750W Lagring 2*240GB Intel 330 SSD Kylning CPU Corsair H100i Chassie FD R4 Skärmar 2*AOC I2757Fm Router Asus RT-AC68U Bredband Bahnhof 100/100 fiberlina på stadsnät

"If it aint broken, dont fix it...or?"