Fläkt på grafikkkort ur funktion

Permalänk
Medlem

Fläkt på grafikkkort ur funktion

Hallå!

Senaste dagarna har min dator stäng av sig helt plötsligt. Det har inte varit någon blåskärm utan den bara dör. Jag installera Speed Fan och såg att temperaturen i datorn var bra, runt 40-50 grader förutom på grafikkortet där temperaturen låg på ca 100-115.

Jag antar att det var anledningen till att datorn dog plötsligt. Jag öppnade upp och såg att fläkten på kortet inte fungerade.
Jag har ett Radeon HD 4890.

Hur kan jag fixa det här?

Tack på förhand!
/Eldrone

Permalänk
Medlem

Finns kanske någon eftermarknadskylare som du kan köpa?
Men risken finns att kortet tagit skada av den höga tempen och inte kommer funka nå vidare framöver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eldrone:

Hallå!

Senaste dagarna har min dator stäng av sig helt plötsligt. Det har inte varit någon blåskärm utan den bara dör. Jag installera Speed Fan och såg att temperaturen i datorn var bra, runt 40-50 grader förutom på grafikkortet där temperaturen låg på ca 100-115.

Jag antar att det var anledningen till att datorn dog plötsligt. Jag öppnade upp och såg att fläkten på kortet inte fungerade.
Jag har ett Radeon HD 4890.

Hur kan jag fixa det här?

Tack på förhand!
/Eldrone

Finns antagligen flera kilo damm i kylaren. Prova att rengöra.

Permalänk
Medlem

Skulle det kunna gå att montera en extern fläkt? Finns det nån som skulle kunna kyla tillräkligt bra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eldrone:

Skulle det kunna gå att montera en extern fläkt? Finns det nån som skulle kunna kyla tillräkligt bra?

Kolla den här tråden http://www.sweclockers.com/forum/126-radeon/1115583-trasig-fl...