FXAA, Märker ingen skillnad?

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Sisyfos:

Jaha då fattar jag!
Ledsen för att vara så tråkig och ifrågasätta hela tiden men frågar man inget så lär man sig inget så...jag upplever/ser att FPSen aldrig dippar ner till 30 i vilket spel som helst med vanlig V-sync och ändå så har jag ju cirka 50FPS, är det någon fysiklag jag bryter emot?:P

Vissa spel aktiverar inte VSync om man inte slår i 60 FPS, eller avaktiverar det om man ligger på 30 för länge. I vissa spel är VSync inte alls VSync, utan en forcerad FPS-cap om 60 FPS. Andra spel har egentligen exakt samma funktion med adaptiv VSync som NVidia nu lagt in. Det är mest en fråga om exakt vilket spel man tar. Det är på så sätt svårt att jämföra vsync med vsync.

Den sortens "fast" VSync som man aktiverar i drivrutinerna är äkta vertikalsynk, dvs din framerate blir alltid ett jämnt delbart resultat av skärmens uppdateringsfrekvens...

60/1 = 60
60/2 = 30
60/3 = 20
60/4 = 15
60/5 = 12
60/6 = 10

120/1 = 120
120/2 = 60
120/3 = 40
120/4 = 30
120/5 = 24
120/6 = 20

...men dess viktigaste funktion har alltid varit att bildskärmen alltid får en och endast en hel bild varje uppdateringsintervall. Det förhindrar tearing och skapar ett jämnare flyt i bilden än att köra utan det, samt bieffekten att grafikkortet begränsas till skärmens Hz och därför slipper hålla på och bearbeta bilder man ändå aldrig ser (dvs allt utöver 60 FPS @ 60 Hz eller 120 FPS @ 120 Hz).

Dessutom bör man kolla var man faktiskt tittar på sin framerate, eftersom det finns tre ställen att mäta den på.

Grafikmotorn i spelet skickar så många frames som den "ska" till DirectX-API'n. Även med VSync på kan denna skicka långt fler än vad som faktiskt ritas. Med en framerate cap är det HÄR man stryper, och det är också denna framerate spelens inbyggda FPS-counter avläser.

Mellansteget här är själva DX-systemet, och exempelvis FRAPS och de flesta voicechat-overlays mäter frameraten här. Den är oftast densamma som den i spelet, men lite beroende på spel inte alltid. En hel del spels inbyggda VSync-funktion slår i här.

Nästa steg är hela steget mellan grafikdrivrutin och framebuffer, det vill säga hela processen genom grafikkortet. Med riktig VSync är det här man stryper, och program som avläser frameraten via drivrutinen (typ Afterburner) kommer att visa denna framerate.

Det sista steget är mellan framebuffer och skärm, och det är egentligen den här frameraten man ser. Den kan aldrig överstiga 60 helbilder per sekund, men då buffern kan växlas (en ny bild skickas in) mitt under skärmens uppdatering kan man få delar av flera frames på samma bild. Det är det som kallas tearing, och det kan ske oavsett framerate.

Skillnaden är att man får negativ tearing (en frame visas på mindre än en hel bild) över sync och positiv tearing (en frame visas även delvis på nästa bildruta) under sync.

Ironiskt nog kan man förresten få VSync att spärra ner en till 30 FPS även om man normalt ligger över 60. Det beror på att VSync jobbar med seconds per frame och inte med frames per second. System där man har mycket stutter, det vill säga ojämna frame times, kan därför gå från - säg som exempel 80 FPS utan VSync, till 30 FPS med.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Skrivet av Zcenicx:

Vissa spel aktiverar inte VSync om man inte slår i 60 FPS, eller avaktiverar det om man ligger på 30 för länge. I vissa spel är VSync inte alls VSync, utan en forcerad FPS-cap om 60 FPS. Andra spel har egentligen exakt samma funktion med adaptiv VSync som NVidia nu lagt in. Det är mest en fråga om exakt vilket spel man tar. Det är på så sätt svårt att jämföra vsync med vsync.

Den sortens "fast" VSync som man aktiverar i drivrutinerna är äkta vertikalsynk, dvs din framerate blir alltid ett jämnt delbart resultat av skärmens uppdateringsfrekvens...

60/1 = 60
60/2 = 30
60/3 = 20
60/4 = 15
60/5 = 12
60/6 = 10

120/1 = 120
120/2 = 60
120/3 = 40
120/4 = 30
120/5 = 24
120/6 = 20

...men dess viktigaste funktion har alltid varit att bildskärmen alltid får en och endast en hel bild varje uppdateringsintervall. Det förhindrar tearing och skapar ett jämnare flyt i bilden än att köra utan det, samt bieffekten att grafikkortet begränsas till skärmens Hz och därför slipper hålla på och bearbeta bilder man ändå aldrig ser (dvs allt utöver 60 FPS @ 60 Hz eller 120 FPS @ 120 Hz).

Dessutom bör man kolla var man faktiskt tittar på sin framerate, eftersom det finns tre ställen att mäta den på.

Grafikmotorn i spelet skickar så många frames som den "ska" till DirectX-API'n. Även med VSync på kan denna skicka långt fler än vad som faktiskt ritas. Med en framerate cap är det HÄR man stryper, och det är också denna framerate spelens inbyggda FPS-counter avläser.

Mellansteget här är själva DX-systemet, och exempelvis FRAPS och de flesta voicechat-overlays mäter frameraten här. Den är oftast densamma som den i spelet, men lite beroende på spel inte alltid. En hel del spels inbyggda VSync-funktion slår i här.

Nästa steg är hela steget mellan grafikdrivrutin och framebuffer, det vill säga hela processen genom grafikkortet. Med riktig VSync är det här man stryper, och program som avläser frameraten via drivrutinen (typ Afterburner) kommer att visa denna framerate.

Det sista steget är mellan framebuffer och skärm, och det är egentligen den här frameraten man ser. Den kan aldrig överstiga 60 helbilder per sekund, men då buffern kan växlas (en ny bild skickas in) mitt under skärmens uppdatering kan man få delar av flera frames på samma bild. Det är det som kallas tearing, och det kan ske oavsett framerate.

Skillnaden är att man får negativ tearing (en frame visas på mindre än en hel bild) över sync och positiv tearing (en frame visas även delvis på nästa bildruta) under sync.

Ironiskt nog kan man förresten få VSync att spärra ner en till 30 FPS även om man normalt ligger över 60. Det beror på att VSync jobbar med seconds per frame och inte med frames per second. System där man har mycket stutter, det vill säga ojämna frame times, kan därför gå från - säg som exempel 80 FPS utan VSync, till 30 FPS med.

När jag läser detta undrar jag om det finns någon anledning att ha vsync före framecap på skärmens uppdateringsfrekvens? Eller är det helt enkelt så att det blir lite jämnare och bättre flyt med vsync?

Visa signatur

Lian Li PC-B25FB | Gigabyte P67A-D3-B3 | i5 2500k @ 4.3GHz | Vengeance 8GB | Asus 970 Strix DirectCu II | Corsair AX 750W | Crucial m4 64GB | DarkRock Pro C1 | O2+ODAC portable mod | Beyerdynamic DT 880 Pro 600Ω

Permalänk
Medlem
Skrivet av erikssonown:

När jag läser detta undrar jag om det finns någon anledning att ha vsync före framecap på skärmens uppdateringsfrekvens? Eller är det helt enkelt så att det blir lite jämnare och bättre flyt med vsync?

Många som spelar fps vill hellst ha så lite inputlag som möjligt och därför kör de utan vsync men med frame rate limiter för att inte stressa gpu:n. Vill man slippa tearing och ligger på så hög framerate att man alltid ligger ovanför vsync, så kan man köra vsync men också frame rate limiter som ligger någon frame under vsync-värdet. Exempel; vsync 60Hz, frame rate limiter 58 fps. Adaptive vsync är alltid bra att köra när det fungerar som det ska, man får testa per spel och känna efter. Jag har själv haft lite problem med adaptive vsync och senaste drivern och ett par spel. Tanken är enkel, adaptive använder vsync när frame rate går över vsync-värdet men slår av vsync av när den går under.

-----

När det gäller ämnet, så är FXAA en billig AA, jag föredrar att inte använda den så länge jag kan eftersom kvaliten är sämre än MSAA (och andra bättre varianter). När jag behöver prestanda men vill ha AA, eller kör gamla speltitlar utan AA så kan det vara bra att köra FXAA.

Slår man på FXAA i drivern, så används FXAA i hela bilden. Spel som supportar FXAA kan använda FXAA bara på rendrerade grafiken och inte på interface/text vilket är en stor fördel eftersom man då slipper blurrig text/interface. Som tidigare konstaterat går det inte att tvinga FXAA på spel som redan supportar det inifrån spelet, eftersom det är ett sämre val än att köra det direkt i spelet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Gäller detta påstående om man kör Triple Buffering? Har för mig det du skrev endast gäller om man kör Double Buffering (vilket är default). Triple Buffering kan förvisso inte aktiveras i NVCPL eller CCC men kan tvingas på i vissa spel eller genom 3e partsprogram som D3DOverrider m.fl. Vet inte om jag fattat rätt men Triple Buffering gör att man vid Vsync påslaget t ex kan hamna på 55fps istället för att hoppa ned till 30fps som man hade gjort annars.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Mocka:

Gäller detta påstående om man kör Triple Buffering? Har för mig det du skrev endast gäller om man kör Double Buffering (vilket är default). Triple Buffering kan förvisso inte aktiveras i NVCPL eller CCC men kan tvingas på i vissa spel eller genom 3e partsprogram som D3DOverrider m.fl. Vet inte om jag fattat rätt men Triple Buffering gör att man vid Vsync påslaget t ex kan hamna på 55fps istället för att hoppa ned till 30fps som man hade gjort annars.

Triple Buffering finns visst i NVidia control panel, men visst har du rätt - så länge droppet bara är en eller två frames långt.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Triple Buffering finns visst i NVidia control panel, men visst har du rätt - så länge droppet bara är en eller två frames långt.

Vad jag vet gäller Triple Buffering i NVCPL bara för OpenGL applikationer (samma i CCC). Det är därför man antingen måste aktivera det i spelet (om valet finns) eller tvinga genom D3DOverrider.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Mocka:

Vad jag vet gäller Triple Buffering i NVCPL bara för OpenGL applikationer (samma i CCC). Det är därför man antingen måste aktivera det i spelet (om valet finns) eller tvinga genom D3DOverrider.

Ptja, det finns aktiverbart för Skyrim för mig, men det fungerar bara med "klassisk" vsync tvingad i drivrutinen, alltså inte adaptive.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Skyrim använder triple buffering automatiskt i spelet med vsync (default), vad jag känner till. Sen är det nog inte kompatibelt med adaptive. När adaptive fungerar bra så föredrar jag det före triple buffering (input lag).

Permalänk
Medlem

Bra tips! Har faktiskt aldrig tänkt på att låta NVCPL köra FXAA i alla spel.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Blazin87:

stänger av AA helt i BF3 och kör med FXAA i panelen istället
vettefan alltså, jag tycker det ser bra ut kan kika på det senare ikväll !

Hur gör du det när bf3 inte stödjer FXAA?!

Sjukt kasst av det väl PC-optimerade BF3!! Att inte stödja FXAA....Som ett spel från 2006 gör...

Slår vad om att inom hösten så har Dice lagt ner BF3 till PC..och det kommer såna DLC-packs endast till konsolerna.

Visa signatur

♪ ♪ (っ◕‿◕)っ ♥ Nvidia ♥ (♥♥,) ♪ ♪

AMD

Permalänk
Medlem
Skrivet av SideWinder86:

Hur gör du det när bf3 inte stödjer FXAA?!

Zcenicx förklarade det på förra sidan. BF3 stödjer FXAA i spelet, men det heter "Antialiasing Post" eftersom det även innefattar AMD's lösning i samma alternativ.

Så om du slår på "Antialiasing Post" får du FXAA med Nvidiakort. Det är en fördel om det stöds i spelet, eftersom då kan de lägga på FXAA på den renderade bilden innan interface/text. Kör man FXAA via Nvidia kontrollpanel så är det på hela bilden med interface och text, och text kan bli lite blurrigt då.

Så Nvidia disablar funktionen i kontrollpanelen när spelet i sig stödjer FXAA, eftersom det finns en fördel att aktivera det i spelet.

Permalänk

Så om jag fattat det rätt ska det alltså vara följande inställningar för det ska vara optimalt?

Permalänk
Medlem

@aakerlind: Det är svårt att säga, jag fick problem med adaptive på nåt spel. Testa, och får du problem så är det bara ändra. Pillar man för mycket och vill återställa så är det bara köra "Restore Defaults" högst uppe till höger. Den återställer både globala och alla spelprofiler.

Personligen kör jag omvända varianten, där jag ställer in grejer per specifikt spel. Men det är mer pillande.

Permalänk
Skrivet av Buio:

@aakerlind: Det är svårt att säga, jag fick problem med adaptive på nåt spel. Testa, och får du problem så är det bara ändra. Pillar man för mycket och vill återställa så är det bara köra "Restore Defaults" högst uppe till höger. Den återställer både globala och alla spelprofiler.

Mkay, tänkte mest gällande att någon skrev att man skulle stänga av "normal" AA. Får testa mig fram helt enkelt

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Buio:

Zcenicx förklarade det på förra sidan. BF3 stödjer FXAA i spelet, men det heter "Antialiasing Post" eftersom det även innefattar AMD's lösning i samma alternativ.

Så om du slår på "Antialiasing Post" får du FXAA med Nvidiakort. Det är en fördel om det stöds i spelet, eftersom då kan de lägga på FXAA på den renderade bilden innan interface/text. Kör man FXAA via Nvidia kontrollpanel så är det på hela bilden med interface och text, och text kan bli lite blurrigt då.

Så Nvidia disablar funktionen i kontrollpanelen när spelet i sig stödjer FXAA, eftersom det finns en fördel att aktivera det i spelet.

Stänger jag av AA i spelet ser det skit ut :(..typ kanterna är som på xbox 360's BF3

Visa signatur

♪ ♪ (っ◕‿◕)っ ♥ Nvidia ♥ (♥♥,) ♪ ♪

AMD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Zcenicx förklarade det på förra sidan. BF3 stödjer FXAA i spelet, men det heter "Antialiasing Post" eftersom det även innefattar AMD's lösning i samma alternativ.

Så om du slår på "Antialiasing Post" får du FXAA med Nvidiakort. Det är en fördel om det stöds i spelet, eftersom då kan de lägga på FXAA på den renderade bilden innan interface/text. Kör man FXAA via Nvidia kontrollpanel så är det på hela bilden med interface och text, och text kan bli lite blurrigt då.

Så Nvidia disablar funktionen i kontrollpanelen när spelet i sig stödjer FXAA, eftersom det finns en fördel att aktivera det i spelet.

Det är fullkomligt orimligt att det skulle vara det. Jag menar varför skulle FXAA regleras av den inställningen. Och samtidigt märker jag ingen AA effect när jag stänger av MSAA och kör med AA post på high.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Testade det som ni sa och FXAA funkar inte till bf3!

Har testat alla guider som finns nu känns det som..

Visa signatur

♪ ♪ (っ◕‿◕)っ ♥ Nvidia ♥ (♥♥,) ♪ ♪

AMD

Permalänk
Medlem

Skumt?! Har Asus 670 DCII Top och drivare 301.42, men jag får inte fram Adaptive V.Sync varken som global eller Bf3 specifik? Vad kan det bero på?

//Lasse

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Lasse468:

Skumt?! Har Asus 670 DCII Top och drivare 301.42, men jag får inte fram Adaptive V.Sync varken som global eller Bf3 specifik? Vad kan det bero på?

//Lasse

Det heter "automatisk" i svenska drivrutinerna.

Skrivet av Henke420:

Det är fullkomligt orimligt att det skulle vara det. Jag menar varför skulle FXAA regleras av den inställningen. Och samtidigt märker jag ingen AA effect när jag stänger av MSAA och kör med AA post på high.

Det är inte alls orimligt, varför skulle det vara det?

Vad gäller att du inte märker av någon AA-effekt säger jag varken bu eller bä, det får du i sådana fall ge screenshots på.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Det heter "automatisk" i svenska drivrutinerna.

Det är inte alls orimligt, varför skulle det vara det?

Vad gäller att du inte märker av någon AA-effekt säger jag varken bu eller bä, det får du i sådana fall ge screenshots på.

Jag tycker bara det låter som en felaktig teori.

Visa signatur
Permalänk
Antielefant
Skrivet av Henke420:

Jag tycker bara det låter som en felaktig teori.

Ptja, när DICE själva säger att AA Post ÄR samma sak som FXAA är det inte så mycket att tvivla över. Att de sedan döper det till något annat kan vara just för att det inte heter FXAA på Radeonkort - det heter MLAA - vilket också var vad de sade i citatet jag tog tidigare.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av SideWinder86:

Testade det som ni sa och FXAA funkar inte till bf3!

Har testat alla guider som finns nu känns det som..

Slå på Aa post så har du FXAA igång....

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem

AA Post är FXAA och har funnits sedan BF3 släpptes, inga konstigheter alls.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk

En sak är säker. När jag slår på MSAA så ser spelet ut som skräp. Färgerna blir urtvättade. Prova i singleplayer när man är på parkeringsplatsen i början då en polare blir skjuten av en sniper. Bilarna ser helt för j**** ut med MSAA påslaget.